Gå til innhold

På forsiden av VG akkurat nå: 24 menn, 3-4 kvinner


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

forsiden av VG akkurat nå: 24 menn og kun 3-4 kvinner er synlig i nyhets-/annonsegrafikk.

Kvinnene som vises er:

- horer (balletak-saken). Her er riktignok flere kvinne avbildet.

- syke og spyr (pass deg for julemat-restene)

- bikini-babe i midtannonsen, noen reiselivsgreier, tror jeg.

- naturlige bryster etter operasjon.

Mennene fremstilles utelukkende positivt - maktmenn med mye penger.

Kvinnene er kropp, sex - til nød helserelatert.

Mediene endrer seg hurtig, og dette er et eksempel på hvordan. Om du gransker dette over tid, vil du se at det er en trend som forsterker seg; kvinner er sex, kropp og 'housewives' som refereres i saker om helse, sex m.m., mens menn er maktmennesker med høye stillinger, som nevnes i kraft av sin stilling.

Kvinner må være vakre, gjerne ha langt hår og se bra ut, menn kan se ut som de vil.

Reflekterer dette den norske befolkning slik den er? Mønsteret er det samme i dagbladet og aftenposten.

Typiske 'mannesaker' går til topps og relativt kontroversielle påstander får fortrede, jeg kan nevne prostitusjonssaken på dagbladet der 'en regissør' anbefaler å kjøpe nigerianske horer - bare man husker å betale.

Hvem setter agenda for slik tankegang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt observert! Og veldig, veldig trist. Dette er en trend jeg har lagt merke til over en lengre periode, men blir så provosert og vet at jeg ikke får gjort noe med det! :kjefte:

Legg merke til samme trenden i ukeblader som Se&Hør. Blar gjennom det på jobb, og synes ofte at damene er blonde, utringede og uten en spesielt intelligent sak knyttet til seg, mens sakene om menn er om idrettsstjerner og andre forbilder. Det er så utrolig trist at dagens jenter skal ha Aylar og Lene Alexandra som "forbilder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til samme trenden i ukeblader som Se&Hør. Blar gjennom det på jobb, og synes ofte at damene er blonde, utringede og uten en spesielt intelligent sak knyttet til seg, mens sakene om menn er om idrettsstjerner og andre forbilder. Det er så utrolig trist at dagens jenter skal ha Aylar og Lene Alexandra som "forbilder".

Det som er spesielt skremmende at dette også er praksis i mange "dameblader".

Gjerne akkompagnert av en leder som kommer med kritiske utfall mot "kroppshysteri" o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er tragi-morsomt. At redaktøren maner til likestilling og sunne kroppsideler, også bruker de avmagrede modeller i motereportasjene, og er ikke kritisk til bilder i annonsene.

Husker for en stund tilbake at et av bladene skulle ha en kritisk reportasje om forskjellen på størrelsene i de forskjellige kjedene. Og da klarte faktisk reporteren å kalle seg feit fordi hun i en butikk måtte opp i størrelse 38. Hva med meg som er 42? Smellfeit? Eller bare høy med former?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt observert! Og veldig, veldig trist. Dette er en trend jeg har lagt merke til over en lengre periode, men blir så provosert og vet at jeg ikke får gjort noe med det! :kjefte:

Legg merke til samme trenden i ukeblader som Se&Hør. Blar gjennom det på jobb, og synes ofte at damene er blonde, utringede og uten en spesielt intelligent sak knyttet til seg, mens sakene om menn er om idrettsstjerner og andre forbilder. Det er så utrolig trist at dagens jenter skal ha Aylar og Lene Alexandra som "forbilder".

Ja, det er en kampanje som pågår mot kvinner og kvinnepolitikk/tradisjonelle kvinnesaker, og den går mye dypere enn medienes overfladiskhet. Vi må ikke feste oss for mye i 'det bare blir sånn', men stille krassere spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...