Gå til innhold

Jul og alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg mente avhold når man er sammen med barn, ja, ikke at de oppfordrer til avhold i alle sammenhenger. Jeg er likevel uenig med dem. Men det er bra om det kan komme en debatt om alkohol før juletiden, siden mange barn ikke har det særlig morsomt i jula, med berusede foreldre, som kanskje tror de har ting under kontroll.

Dette har "Av og til" sagt om barn og alkohol:

Det er prisverdig om man lar være å drikke i det hele tatt når det er barn til stede. Men om man tar en øl og en dram på julaften, så tar ikke barna skade av det, vel å merke hvis de er vant til at foreldrene ikke endrer atferd når de drikker. Vet de derimot at "nå er ølen på bordet, nå blir det bråk", da blir de engstelige.

Altså ber de om moderasjon og hensyn til barna, og ikke nødvendigvis totalavholds. Totaltavholds ber de om dersom barna blir usikre eller engstelige når de voksne drikker.

"Av og til" ber om at det er barnas beste som står i fokus, og når barnas beste strider mot foreldrenes ønsker er det foreldrene som bør tilpasse seg, ikke barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss var det alltid naturlig at mamma og pappa tok en øl og en akevitt eller to til maten. Slik kommer det til å bli i mitt hus også når jeg får barn. Mannen min vil nok ha det slik, selv drikker jeg verken øl eller akevitt...

Jeg syns det er rimelig teit å ikke forstå at folk liker å ta en øl eller akevitt til julematen. For min mann og de andre jeg kjenner som har det slik så ville det å ha dette måltidet uten en øl og en akevitt være som å ikke ha poteter til maten. Den smaken disse drikkene gir er en del av måltidet, og ikke et nytelsesmiddel som brukes for å oppnå rus.... Ølen kunne vel like gjerne være alkoholfri hadde den smakt akkurat det samme, for det tror jeg faktisk ikke juleøl gjør ? Eller tar jeg feil?

Selv hadde jeg ingen negative opplevelser omkring julen og det at mine foreldre tok et par enheter alkohol på julaften. Det var fin stemning i huset, og vi fikk være lenge oppe og spise godis og leke med de nye lekene våre. Ingen var forandret i oppførsel som jeg kan huske, og slik tror jeg helt ærlig at det er i de fleste hjem her til lands. Og jeg tror i det hele tatt at det er unatuslig mye fokus på dette. Det burde heller blitt tatt tak i de alvorlige tilfellene slik at de barna det er snakk om kan gå koseligere juler i møte.....

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Dette har "Av og til" sagt om barn og alkohol:

Altså ber de om moderasjon og hensyn til barna, og ikke nødvendigvis totalavholds. Totaltavholds ber de om dersom barna blir usikre eller engstelige når de voksne drikker.

"Av og til" ber om at det er barnas beste som står i fokus, og når barnas beste strider mot foreldrenes ønsker er det foreldrene som bør tilpasse seg, ikke barna.

Dette er det en psykolog som sier. "Av og til" sier:

Dette viser at vi kom et stykke på vei i fjor. Hvis flere følger etter i år, kan mange flere barn få det bedre på julaften, sier Lunde, som mener det ikke er godt nok å holde seg til "bare litt".

- Utfordringen med bare å drikke litt er at alle vil mene at det er akkurat det de gjør. Men vi vet at det ikke nødvendigvis stemmer. Vi vet at det drikkes utrolig mye i desember, og for mange er det jo nærmest er et must å ha et stappfullt barskap i julen, påpeker Lunde.

Jeg er delvis enig, men man bestemmer seg for kun ett glass, så tror jeg mange klarer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...