Gjest Verdens verste husmor Skrevet 19. desember 2007 #21 Skrevet 19. desember 2007 Har sett nok av eksempler på barn fra "avholdne familier" som "tar igjen" da de selv blir i tenårene og dermed får et mye mer usunt forhold til alkohol enn de som har et normlt forhold til dette fra hjemmet. Og hva mener du vi som er avholds skal gjøre da? Drikke, selv om vi blir dårlige av det? Skal alkoholikere begynne å drikke igjen for å vise barna at det går an å ha "et naturlig forhold til alkohol"? Ja det siste eksempelet er satt på spissen, men jeg blir så provosert av slike uttalelser. Jeg blir fysisk syk av bare noen få dråper alkohol, smertene blir uutholdelige. Derfor er jeg avholds. Du mener altså at jeg skal tvinge i meg alkohol, for ellers vil barna mine få et usunt forhold til alkohol? Jeg ber deg dokumentere påstanden du kommer med. Hvis du kan dokumentere at jeg blir syk er til det beste for barna mine, at jeg da vil gi dem et naturlig forhold til alkohol, ja da skal jeg slutte å være avholds med en gang, men fram til da må jeg be om at du/dere slutter å si at vi som ikke drikker gir barna våre dårligere ballast enn dere som drikker. Si ikke at " da blir det noe annet, da har du jo en grunn til ikke å drikke", for det er ikke slik det fungerer. Barna opplever at de voksne rundt dem ikke drikker, og bryr seg katta om grunnen til at de ikke drikker. Om avholdenheten er frivillig valgt eller nødvendig er knekkende likegyldig.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #22 Skrevet 19. desember 2007 Nei, jeg mener ikke at de som ikke drikker sammen med barn av ulike årsaker gir ungene et unaturlig forhold til alkohol. Imidlertid har jeg ofte sett foreldre som er totalavholds sammen med ungene sine, emn som drikker seg stup fulle uten unger. En dag blir dette avslørt, og da tror jeg noen illusjoner brister for en del barn. De som er avholds vil jeg da ikke forsøke å dytte på mitt syn på alkohol. Det er fint at du ikke har noe imot at andre nyter et glass med alkohol sammen med barn. Det er imidlertid ikke mange som formulerer det slik. For øvrig er jeg enig med deg at det er viktig å lære ungene at det går fint an å kose seg uten alkohol også. Takk, da er vi enige. Du sier at det er mange avholds som misliker at andre drikker sammen med barn, det har jeg også sett, og jeg er som sagt helt enig med deg i at å se alkohol nytt i moderate mengder ikke er skadelig for barna! Men det er dessverre mange andre veien også, de som virkelig mener at foreldre som er avholds gir barna et dårlig forhold til alkohol, og jeg blir provosert av disse, jeg må innrømme det...
Trampe Skrevet 19. desember 2007 #23 Skrevet 19. desember 2007 Vi har ikke fått barn enda, men vi drikker lite alkohol til vanlig. Øl liker ingen av oss, og vi er ingen store vindrikkere heller, jeg liker rett og slett brus bedre... Så her blir det brus til maten, og eventuelt baileys eller noe lignende senere på kvelden. Jeg kan ikke huske at mamma og pappa har drukket noe annet enn brus til julemiddagen, men jeg husker at jeg har stått opp på kvelden etter å ha lagt meg, og at pappa da har drukket øl. De drakk altså etter vi barna hadde lagt oss. Ingen traumatiske opplevelser her i gården med andre ord. Jeg har alltid hatt det slik, og ble derfor overrasket da jeg feiret jul med mannens familie første gangen - og bordet var dekket med øl, vin, konjakk, whiskey og flere typer blank sprit. Tror det var nærmere ti flasker på bordet... Jeg tar meg gjerne en fest, men på julaften trenger jeg ikke alkohol. Heldigvis deler mannen mitt syn på alkohol, så det blir ingen diskusjon her i huset.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 19. desember 2007 #24 Skrevet 19. desember 2007 Siden jeg krever å bli respektert for mitt valg om ikke å nyte alkohol uten å bli beskyldt for å være hysterisk, eller at jeg "skader" mine barns syn på alkohol dersom jeg ikke drikker, er det bare rettferdig at jeg også legger inn dette: - Det er prisverdig om man lar være å drikke i det hele tatt når det er barn til stede. Men om man tar en øl og en dram på julaften, så tar ikke barna skade av det, vel å merke hvis de er vant til at foreldrene ikke endrer atferd når de drikker. Vet de derimot at "nå er ølen på bordet, nå blir det bråk", da blir de engstelige. Tatt fra denne artikkelen som klart sier at det heller ikke er skadelig for barna at foreldrene nyter ett glass. Det som de fleste mener er skadelig, er om det drikkes såpass store mengder at de voksne endrer adferd, eller om barna er redde for at de voksne skal endre adferd fordi de har hatt negative opplevelser med det tidligere.
*Svima* Skrevet 19. desember 2007 #25 Skrevet 19. desember 2007 For meg så hører ikke alkohol og jul sammen. I oppveksten drakk alle brus, og det har vi fortsatt med selv om det ikke er barn til stede. Syns rett og slett at det smaker bedre enn alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #26 Skrevet 19. desember 2007 Jeg er oppvokst med øl og akevitt til julemiddagen og rødvin til søndagsmiddagene - og ble ikke skremt av det. Praktiserer det samme i eget hjem, og opplever at barna har fått et normalt forhold til alkohol - ingen av dem drikker noe særlig. Det barn reagerer på, er ikke alkoholen i seg selv, det er dårlig stemning. Dersom noen drikker og blir aggressive, er det selvsagt ikke bra. Dersom noen drikker, og andre misliker dette sterkt, merker barna selvsagt dette. Jeg tror det går for det samme om ungene er engstelige fordi "uff, nå står det en flaske på bordet, da blir de fulle og det blir krangel og bråk" - eller "uff, nå har pappa en flaske i skapet, hvis mamma/tante/bestemor merker det, da blir det bråk". De voksne må ta ansvaret for at julen blir en god tid for barna. Hvordan man gjør dette i hver enkelt familie fins det antagelig ingen fasit for.
Tiit Skrevet 19. desember 2007 #27 Skrevet 19. desember 2007 (endret) Vi drikker lite alkohol til vanlig, aldri sammen med barna, og for oss er det helt naturlig å ha julefeiring i lag med barna uten alkohol. Alkohol er et rusmiddel, og jeg syns ikke det er heldig at foreldrene nyter rusmidler i lag med barna sine. Når foreldre bevisst drikker alkohol på julaften sammen med barn for å lære dem normal bruk av alkohol, stusser jeg. Det barna lærer er at "når man er voksen drikker man alkohol på julaften for å kose seg." Jeg syns det er like normalt at barna lærer at "på julaften koser vi oss uten alkohol." Og det sammen kan gjerne gjelde fredagskvelder, 17.mai og alle andre dager i året. Endret 19. desember 2007 av Tiit
Harlekin Skrevet 19. desember 2007 #28 Skrevet 19. desember 2007 Det har aldri vært noen tradisjon i familien min å drikke alkohol i julen, så derfor skal vi ikke det. Jeg er veldig glad for at jeg har vokst opp uten alkohol i julen. Foreldrene mine er glade i rødvin og drikker det andre dager resten av året, men ikke i julen. Det eneste er vi må ha er alkoholfritt øl (Munkholm) til kolrabistappen, det elsker jeg.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. desember 2007 #29 Skrevet 19. desember 2007 Barna i familien er vant til at det ved enkelte middager er vin eller øl på bordet. De har ikke sett berusede personer enda, og reagerer ikke på alkoholservering. Slik blir det også i julen. Alkoholforbruket i familiesammenhenger er like beskjedent når det ikke er barn tilstede.
Chiquita Skrevet 19. desember 2007 #30 Skrevet 19. desember 2007 Her har vi tradisjon med at det serveres øl og akevitt på juleaften (og de andre juledagene) Da blir det nok til at mannen tar seg en øl eller så, mens jeg drikker brus eller vann (av den enkle grunn at jeg ikke liker øl og akevitt) Senere på kvelden kan det nok bli et glass vin eller noe på meg - kanskje. Dette er ikke noe som blir planlagt
Sense Skrevet 20. desember 2007 #31 Skrevet 20. desember 2007 Her drikker vi brus på julaften. Vi er ikke på noen som helst måte avholds, det er bare sånn det er blitt.. Og så liker jeg ikke øl/vin til maten. Det må være vann (eller cola)
Angelheart Skrevet 20. desember 2007 #32 Skrevet 20. desember 2007 Og hva mener du vi som er avholds skal gjøre da? Drikke, selv om vi blir dårlige av det? Skal alkoholikere begynne å drikke igjen for å vise barna at det går an å ha "et naturlig forhold til alkohol"? Ja det siste eksempelet er satt på spissen, men jeg blir så provosert av slike uttalelser. Jeg blir fysisk syk av bare noen få dråper alkohol, smertene blir uutholdelige. Derfor er jeg avholds. Du mener altså at jeg skal tvinge i meg alkohol, for ellers vil barna mine få et usunt forhold til alkohol? Jeg ber deg dokumentere påstanden du kommer med. Hvis du kan dokumentere at jeg blir syk er til det beste for barna mine, at jeg da vil gi dem et naturlig forhold til alkohol, ja da skal jeg slutte å være avholds med en gang, men fram til da må jeg be om at du/dere slutter å si at vi som ikke drikker gir barna våre dårligere ballast enn dere som drikker. Si ikke at " da blir det noe annet, da har du jo en grunn til ikke å drikke", for det er ikke slik det fungerer. Barna opplever at de voksne rundt dem ikke drikker, og bryr seg katta om grunnen til at de ikke drikker. Om avholdenheten er frivillig valgt eller nødvendig er knekkende likegyldig. Jeg sa da ikke at man MÅ drikke. Jeg sa at vi er vant til det og har et sunt forhold til alkohol allikevel. Jeg sa heller ikke at alle MÅ drikke for at barna ikke skal bli alkoholikere, jeg bare refererte til mine egne erfaringer der jeg kjenner folk som har nettopp "tatt igjen" fordi det har vært så strengt med alkohol i heimen. Det er ikke noe negativt i å være avholdsmenneske, jeg drikker veldig sjelden selv, men liker å ta et glass vin i spesielle sammenhenger. Jeg skrev "avholdne familier" i anførselstegn nettopp fordi disse ofte ikke er totalavholds, men holder alkohol helt unna barn da de mener det skader dem, men som tar seg ei rotbøyte når de tror barna sover eller ikke blir preget på noen måte. Beklager veldig hvis du følte deg støtt av innlegget mitt, jeg er absolutt ikke ute etter å "ta" noen som velger å ikke drikke alkohol (eller som i ditt tilfelle, ikke har noe valg), det er en privatsak. Men i denne tråden ble det spurt om hva som var vanlig i vårt hjem og jeg svarte deretter.
Tabris Skrevet 20. desember 2007 #33 Skrevet 20. desember 2007 Jeg er også vokst opp med at familien hadde vin til maten og øl/konjakk etterpå. Foreldrene mine har også kost seg med øl eller konjakk i helgene noen ganger, og jeg har ingen negative erfaringer eller minner med det. For de som insinuerer at de som drikker alkohol til julematen "må" ha det, så kan jeg si at vin til f.eks steik fungerer som en forlengelse av måltidet. Selvsagt blir det kos uten, men riktig type alkohol hører til som en del av måltidet. Det blir omtrent som å spise pinnekjøtt uten kålrabistappe eller ribbe uten medisterkaker og -pølser. Selvsagt er det godt uten, men det er bedre med - siden det er en del av måltidet og passer godt sammen.
Susan Sto Helit Skrevet 20. desember 2007 #34 Skrevet 20. desember 2007 Jeg har vokst opp med at det ble servert juleøl og akevitt til maten når man hadde julemat. På samme måte som jeg har opplevd at mine foreldre har tatt seg et glass vin eller en øl til middagen av og til i helgen. Alkoholen har da blitt konsumert i moderate mengder, og til mat. Ofte har de også spandert på seg en liten likør eller noe til kaffen noen timer senere også. Jeg husker en jul da "vi barna" var tenåringer, at stemningen var usedvanlig høy, men aldri på noen negativ måte. (Men vi var da så store at vi forsto hva som skjedde, og hvorfor, tror jeg.) Selv drikker jeg langt sjeldnere, men kan ta et glass vin eller en øl av og til hvis jeg har lyst på det. Til jul har jeg oftere lyst på julebrus. Ettersom vi av og til kommer "brisne" hjem, etter å ha vært ute, synes jeg det er viktig at mine barn skal lære at man kan begrense seg når man drikker alkohol. Det er ikke nødvendig å drikke alt bare for at man har åpnet en flaske. Jeg drikker forøvrig langt mindre enn før nå etter at jeg fikk barn. Til tross for at jeg ikke drakk mye eller ofte før heller.
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 22. desember 2007 #35 Skrevet 22. desember 2007 Jeg synes det er viktig å tenke på at barn kan reagere ikke bare på negativ oppførsel ifbm alkohol, men også det vi voksne kaller god stemning. Et barn kan oppleve det som ubehagelig at sjenerte Pappa er ekstra blid og snakker mer enn vanlig, og at Mamma plutselig begynner å snakke om hvor glad hun er i deg. Det kan faktisk oppleves ganske pinlig for litt større barn. Nå snakker jeg ikke om "fyllerør", men at etter så lite som et par glass vin vil mange voksne føle seg avslappet, glad, litt mindre stresset. Og oppfører seg deretter. Det er ingen som krangler, det er ingen som er fulle og det er et sivilisert og hyggelig selskap og alle koser seg bortsett fra Stian på 12 som synes det er dødspinlig at Pappa ler så høyt og Mamma stryker han over håret hele tiden.
Gjest Stjernedryss Skrevet 22. desember 2007 #36 Skrevet 22. desember 2007 Jeg synes det er viktig å tenke på at barn kan reagere ikke bare på negativ oppførsel ifbm alkohol, men også det vi voksne kaller god stemning. Et barn kan oppleve det som ubehagelig at sjenerte Pappa er ekstra blid og snakker mer enn vanlig, og at Mamma plutselig begynner å snakke om hvor glad hun er i deg. Det kan faktisk oppleves ganske pinlig for litt større barn. Nå snakker jeg ikke om "fyllerør", men at etter så lite som et par glass vin vil mange voksne føle seg avslappet, glad, litt mindre stresset. Og oppfører seg deretter. Det er ingen som krangler, det er ingen som er fulle og det er et sivilisert og hyggelig selskap og alle koser seg bortsett fra Stian på 12 som synes det er dødspinlig at Pappa ler så høyt og Mamma stryker han over håret hele tiden. På en annen siden er det faktisk mange barn eller i hvertfall ungdom som synes det er hyggeligere med foreldrene når de drikker. Jeg er selv voksen, men foretrekker faktisk å være sammen med mamma og pappa når det er alkohol med i bildet. Det at 12 åringer er flau over foreldrene hører bare med, både med og uten alkohol
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. desember 2007 #37 Skrevet 22. desember 2007 Jeg syns kampanjen til Av-og-til blir litt tullete. Deres ønske er vel å redusere alkoholbruk, og da syns jeg heller man burde oppfordre til måtehold, ikke avhold - kanskje flere da ville hørt på dem. Mange opplever totalavhold som hysterisk, og kanskje de da ikke hører ordentlig på budskapet om reduksjon. Jeg ser ikke noe problem i at de voksne tar seg et glass øl og en akevitt. Men man bør være bevisst på hvor mye de drikker. Jeg syns ikke barn bør se sine foreldre brisne, selv om de bare blir ekstra lattermilde, da det likevel kan oppleves utrygt, fordi foreldrene forandrer seg.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2007 #38 Skrevet 22. desember 2007 Jeg syns kampanjen til Av-og-til blir litt tullete. Deres ønske er vel å redusere alkoholbruk, og da syns jeg heller man burde oppfordre til måtehold, ikke avhold - kanskje flere da ville hørt på dem. Mange opplever totalavhold som hysterisk, og kanskje de da ikke hører ordentlig på budskapet om reduksjon. Av-og-til-kampanjen oppfordrer ikke til avhold, da har du misforstått. De mener at det er visse arenaer eller situasjoner hvor alkohol ikke hører hjemme, og oppfordrer folk til å ikke drikke da. Som f.eks. når man kjører, når man er sammen med barn, når man er gravid, på idrettsarrangementer osv.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. desember 2007 #39 Skrevet 22. desember 2007 Av-og-til-kampanjen oppfordrer ikke til avhold, da har du misforstått. De mener at det er visse arenaer eller situasjoner hvor alkohol ikke hører hjemme, og oppfordrer folk til å ikke drikke da. Som f.eks. når man kjører, når man er sammen med barn, når man er gravid, på idrettsarrangementer osv. Jeg mente avhold når man er sammen med barn, ja, ikke at de oppfordrer til avhold i alle sammenhenger. Jeg er likevel uenig med dem. Men det er bra om det kan komme en debatt om alkohol før juletiden, siden mange barn ikke har det særlig morsomt i jula, med berusede foreldre, som kanskje tror de har ting under kontroll.
Gjest Stjernedryss Skrevet 22. desember 2007 #40 Skrevet 22. desember 2007 Jeg regner med at de barna som sliter med berusede foreldre på julaften har sammen problemet resten av året. De barna som har det vondt er som regel barn av alkoholikere. Så det hjelper neppe at de som drikker med måte fra før drikker mindre, det er verstingene som er problemet uansett, og de vil neppe forandre seg pga slike kampanjer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå