Gjest Fëawen Skrevet 19. desember 2007 #1 Skrevet 19. desember 2007 I min familie tar vi gjerne et glass vin til maten i helgene og i julen. Aldri noen som blir beruset. Bare for kosens skyld. Hvordan gjør dere det? Lar dere være å drikke i julen, for barnas skyld? Selv om barna, i vårttilfelle, ikke merker noen forskjell?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #2 Skrevet 19. desember 2007 Barn er i stand til å merke forskjeller i oppførsel mye lettere enn voksne. Det er derfor fullt mulig at de voksne slett ikke oppfatter seg som beruset, mens barnet oppfatter at det er noe som er annerledes enn vanlig. Barn føler ofte utrygghet når de voksne ikke er som de pleier. Jeg holder meg helt unna alkohol når det er barn til stede. Spesielt i julen, da skal ingen trenge være usikre og utrygge. Det er jo godt med brus/farris/alkoholfritt øl også, da.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 19. desember 2007 #3 Skrevet 19. desember 2007 Jeg er oppvokst med at man drikker aquivitt(?) og juleøl til middagen. Ikke mengder men en øl eller to. Kan ikke si jeg husker dette som noe negativt. I år skal jeg være hos svigers, og der er det ingen alkohol. Grunnen er så enkel at svigerfar er alkoholiker (svigermors eksmann) og hun har så mange dårlige minner fra den tiden... Begge deler er helt greit for meg.
Villa2000 Skrevet 19. desember 2007 #4 Skrevet 19. desember 2007 Jeg kjører hver jul så sånn sett så er det aldri noe problem. Vi har heller ingen tradisjon angående alkohol på julaften så jeg tror ikke det hadde vært noe problem uansett. Dessuten så er jeg ikke så gal etter alkohol at jeg MÅ ha det. Liker veldig godt brus og kaffe også. For noen år siden så hadde jeg en baileys til kaffeen etter at guttungen hadde lagt seg, men har ikke merket noe psykiske mèn hos ham;)
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #5 Skrevet 19. desember 2007 Det ble alltid drukket øl til julemiddagen hjemme da jeg vokste opp og jeg har bare positive minner knyttet til julefeiringen. De foregikk alltid i rolige og beherskede former. En øl eller to per pers.
LilleBille Skrevet 19. desember 2007 #6 Skrevet 19. desember 2007 Er vokst opp med vin til julemiddag og likør til kaffen. Riktignok var foreldrene mine veldig måteholdne - men jeg kan ikke huske at vi på noen måte syntes dette var rart. Tvert i mot - det var noe ekstra - og alle koste seg (vi fikk tom en hel brus hver) Som voksen - med barn har vi også alltid servert vin til julemiddagen. Men det går sjelden med mer enn en flaske eller to - selv om vi er 8-10 til bords - så mer enn ett glass eller to på hver blir det sjelden.
Tusenfryd Skrevet 19. desember 2007 #7 Skrevet 19. desember 2007 Blir vel en øl og en akevitt på e av oss, tenker jeg - den andre kjører. Kanskje en likør til kaffen (konjakk). Hadde ikke hatt noe problem med å være alkoholfri - kanskje vi er det begge to - vet ikke. Fylle gjør jeg ikke. Og da i videste forstand, slik at barnet mitt kan merke forskjell.
Femiline Skrevet 19. desember 2007 #8 Skrevet 19. desember 2007 Det ble alltid drukket øl til julemiddagen hjemme da jeg vokste opp og jeg har bare positive minner knyttet til julefeiringen. De foregikk alltid i rolige og beherskede former. En øl eller to per pers. Samme her. Og jeg har heller ingen dårlige minner. Både jeg og mannen min tar et glass akevitt til julematen, han en juleøl, jeg en alkoholfri øl. Etter maten og under gaveutdeling blir det et lite glass baileys på meg, og et glass konjakk på min mann. Vi har aldri drukket noe mer enn det. Når barna har lagt seg, blir det gjerne et glass baileys til og et konjakk glass til på min mann, da har liksom julefreden sunket seg.
Tusenfryd Skrevet 19. desember 2007 #9 Skrevet 19. desember 2007 Vi drakk faktisk brus til førstedagsfrokosten også, og far fikk seg juleøl og akevitt da. Det var steming og høytid og vi merket aldri han var beruset.
Gjest Stjernedryss Skrevet 19. desember 2007 #10 Skrevet 19. desember 2007 Er vokst opp med vin til julemiddag og likør til kaffen. Riktignok var foreldrene mine veldig måteholdne - men jeg kan ikke huske at vi på noen måte syntes dette var rart. Tvert i mot - det var noe ekstra - og alle koste seg (vi fikk tom en hel brus hver) Som voksen - med barn har vi også alltid servert vin til julemiddagen. Men det går sjelden med mer enn en flaske eller to - selv om vi er 8-10 til bords - så mer enn ett glass eller to på hver blir det sjelden. Hos oss blir det drukket, øl, vin og aquivitt. Det er ingen begrensninger pr person, men jeg har aldri opplevd at noen har blitt synlig beruset. Min erfaring er at de de situasjonen folk blir synlig beruset ikke er når det serveres alkohol til maten eller kaffen, men når det virkelig er om å gjøre og bøtte ned på med alt mulig og gjerne runde på runde med shots. Normal drikking for mat og kos har jeg aldri opplevd som noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #11 Skrevet 19. desember 2007 VG skriver om barn og drikking i julen i dag
Ancalime Skrevet 19. desember 2007 #12 Skrevet 19. desember 2007 Min mann drikker Øl og Aquvitt til middagen og jeg kan ta et glass vi senere på kvelden (ingen tradisjon) Så lenge det er snakk om små mengder ser jeg ikke problemet. Ingen fyll i jula her i alle fall..
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #13 Skrevet 19. desember 2007 Så lenge man faktisk er så måteholden som man sier - at man drikker litt til maten og kanskje tar et par glass konjakk e.l i løpet av hele kvelden, og ikke har problemer med oppførselen sin i forbindelse med alkoholinntak, tror jeg ikke barn får noe negativt forhold til at foreldre drikker alkohol i jula (eller ellers). Men det er nok endel som ikke kjenner begrensningene sine helt, jeg vet om de (også i min familie) som får det for seg at de må knerte hele flaska når de først har åpnet den, eller må passes på av den andre voksne slik at det ikke går over styr, noe som også skaper en anspent stemning barna garantert merker. Da synes jeg man burde vurdere å la være å drikke med barna til stede (i hvert fall i en slik familiehøytid...), men dessverre er det vel ofte her man finner de med minst selvinnsikt også. Om noen som ville drukket ett glass rødvin dropper alkoholen for å ikke drikke foran barna tror jeg det spiller mindre rolle enn om noen som drikker seg godt brisne dropper det...
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2007 #14 Skrevet 19. desember 2007 Vi velger BEVIST å nyte begrensede mengder alkohol på utvalgt anledninger (f.eks julekvelden) nettopp for å være et forbilde for barna når det gjelder alkohol og måtehold. Dette opplevde vi begge hjemme som barn og synes var en fin ballast å ta med oss videre.
Gjest Helen Parr Skrevet 19. desember 2007 #15 Skrevet 19. desember 2007 Vi velger BEVIST å nyte begrensede mengder alkohol på utvalgt anledninger (f.eks julekvelden) nettopp for å være et forbilde for barna når det gjelder alkohol og måtehold. Dette opplevde vi begge hjemme som barn og synes var en fin ballast å ta med oss videre. Akkurat slik ser jeg det også. Vi drikker alkohol til julemiddagen, men det er ingen som blir synlig berusede. Det opplevde jeg da jeg var liten, og det var aldri på noe vis en skremmende erfaring. Jeg synes det er fint å vite at det faktisk går an å ha et naturlig forhold til alkohol også.
:-) anna Skrevet 19. desember 2007 #16 Skrevet 19. desember 2007 Jeg og mannen min drikker ikke, og naturligvis ikke sammen med ungene heller. Og jeg synes ikke alkohol er noe som bør være med når ungene er til stede. For meg ville det være like merkelig at man satt og drakk alkohol på julekvelden, som at de voskne gjorde det i barneselskap. Det er rett og slett ikke "den typen" samvær. Heldigvis er det ingen i familien min som synes alkohol hører til i familiesammenkomster der unger er med. For oss har alkohol aldri hørt til i familieselskap. Da er det brus, kaker og masse kaffe. Og vi hygger oss helt fint sammen på den måten. Jeg synes det er så rart at alkohol er så innmari viktig for folk. Det høres nesten ut som om man ikke kan spise en god middag eller ha en hyggelig kveld sammen uten at alkohol må på bordet. Da høres det ut som om det er "noe som mangler", og det man gjør sammen er bare halvveis. For meg er det kjemperart og vanskelig å forstå at noe som er på en flaske er så viktig for folk.
Gjest Helen Parr Skrevet 19. desember 2007 #17 Skrevet 19. desember 2007 Jeg og mannen min drikker ikke, og naturligvis ikke sammen med ungene heller. Og jeg synes ikke alkohol er noe som bør være med når ungene er til stede. For meg ville det være like merkelig at man satt og drakk alkohol på julekvelden, som at de voskne gjorde det i barneselskap. Det er rett og slett ikke "den typen" samvær. For meg dreier det seg ikke om at alkohol er så veldig viktig. Utgangspunktet og forutsetningen for å nyte alkohol med barna tilstede er for det første at man vet at alle de som er tilstede klarer å besinne seg og drikke så lite at det ikke merkes. Det er vanligvis ikke noe problem blant de jeg tilbringer jul eller andre høytider med. For det andre synes jeg det er rart at man må definere type samvær for å utelukke alkohol. Jeg er ikke på ingen måte tilhenger av at barn skal merke virkningen, når det blir konsumert alkohol. Derfor undrer jeg meg over hvorfor det er så stor motstand mot å kose seg med et glass med vin eller en øl. Jeg tror at de ungene som vokser opp med å se at det faktisk er mulig å drikke alkohol uten å forandre personlighet og at det er mulig å drikke ett glass og ikke nødvendigvis hele flasken, får et langt mer avslappet forhold til alkohol enn de som plumper ut i sin første alkoholerfaring på fest som femtenåring.
Angelheart Skrevet 19. desember 2007 #18 Skrevet 19. desember 2007 For meg dreier det seg ikke om at alkohol er så veldig viktig. Utgangspunktet og forutsetningen for å nyte alkohol med barna tilstede er for det første at man vet at alle de som er tilstede klarer å besinne seg og drikke så lite at det ikke merkes. Det er vanligvis ikke noe problem blant de jeg tilbringer jul eller andre høytider med. For det andre synes jeg det er rart at man må definere type samvær for å utelukke alkohol. Jeg er ikke på ingen måte tilhenger av at barn skal merke virkningen, når det blir konsumert alkohol. Derfor undrer jeg meg over hvorfor det er så stor motstand mot å kose seg med et glass med vin eller en øl. Jeg tror at de ungene som vokser opp med å se at det faktisk er mulig å drikke alkohol uten å forandre personlighet og at det er mulig å drikke ett glass og ikke nødvendigvis hele flasken, får et langt mer avslappet forhold til alkohol enn de som plumper ut i sin første alkoholerfaring på fest som femtenåring. Støttes! Jeg er også oppvokst med at mamma og pappa tok et glass vin eller en øl til maten på julaften og også "noe godt" til kaffen. Kan ikke huske jeg noengang reagerte på dette. Vi barna fikk ofte vørterøl og Solo (nam! er det noen som drikker dette lenger) og hadde da vårt eget "øl". Har sett nok av eksempler på barn fra "avholdne familier" som "tar igjen" da de selv blir i tenårene og dermed får et mye mer usunt forhold til alkohol enn de som har et normlt forhold til dette fra hjemmet. Så til jul står det nok ei flaske vin på bordet, men vi er 4 om å dele på den, så noe fyll blir det ikke, nei.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 19. desember 2007 #19 Skrevet 19. desember 2007 Vi velger BEVIST å nyte begrensede mengder alkohol på utvalgt anledninger (f.eks julekvelden) nettopp for å være et forbilde for barna når det gjelder alkohol og måtehold. Akkurat slik ser jeg det også. Jeg synes det er fint å vite at det faktisk går an å ha et naturlig forhold til alkohol også. Og der kom argumentet jeg misliker mest av alt i debatter som omhandler barn og alkohol! Dere sier at dere nyter alkohol i moderate mengder for å gi barna et naturlig forhold til alkohol. Det dere også sier (indirekte), er at vi som ikke drikker alkohol (enten fordi vi er avholds, eller fordi vi ikke drikker sammen med barn) gir barna et unaturlig forhold til alkohol. Jeg har ingenting i mot at andre nyter et glass eller to sammen med barn, ingen barn tar skade av det. At jeg er avholds og ikke gjør det er en annen sak, men det er mitt valg. Fordi vi (mannen og jeg) ikke drikker, har vi også alkoholfrie julefeiringer, selv om vi har besøk, nettopp fordi det er naturlig for oss. Det jeg derimot ikke vil godta, er nettopp det at jeg gir barna mine et unaturlig forhold til alkohol fordi jeg ikke drikker, det gjør jeg ikke! De lærer at det går godt an å kose seg uten alkohol, men de lærer ikke å ha et unaturlig forhold til alkohol.
Gjest Helen Parr Skrevet 19. desember 2007 #20 Skrevet 19. desember 2007 Dere sier at dere nyter alkohol i moderate mengder for å gi barna et naturlig forhold til alkohol. Det dere også sier (indirekte), er at vi som ikke drikker alkohol (enten fordi vi er avholds, eller fordi vi ikke drikker sammen med barn) gir barna et unaturlig forhold til alkohol. Nei, jeg mener ikke at de som ikke drikker sammen med barn av ulike årsaker gir ungene et unaturlig forhold til alkohol. Imidlertid har jeg ofte sett foreldre som er totalavholds sammen med ungene sine, emn som drikker seg stup fulle uten unger. En dag blir dette avslørt, og da tror jeg noen illusjoner brister for en del barn. De som er avholds vil jeg da ikke forsøke å dytte på mitt syn på alkohol. Jeg har ingenting i mot at andre nyter et glass eller to sammen med barn, ingen barn tar skade av det.At jeg er avholds og ikke gjør det er en annen sak, men det er mitt valg. Fordi vi (mannen og jeg) ikke drikker, har vi også alkoholfrie julefeiringer, selv om vi har besøk, nettopp fordi det er naturlig for oss. Det jeg derimot ikke vil godta, er nettopp det at jeg gir barna mine et unaturlig forhold til alkohol fordi jeg ikke drikker, det gjør jeg ikke! De lærer at det går godt an å kose seg uten alkohol, men de lærer ikke å ha et unaturlig forhold til alkohol. Det er fint at du ikke har noe imot at andre nyter et glass med alkohol sammen med barn. Det er imidlertid ikke mange som formulerer det slik. For øvrig er jeg enig med deg at det er viktig å lære ungene at det går fint an å kose seg uten alkohol også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå