Gå til innhold

dele soverom...

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Gutta våre - fem og elleve - deler rom. Til glede for dem begge, foreløpig. :)

Endret av *Mim*
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine døtre på snart 3 og 6 deler rom. Det var noe de selv ønsket, for antall soverom er ikke ett problem siden vi har 7. Vær yngste datter på 8 mnd har eget rom. Når de evnt ønsker hver sitt rom så skal de få det.

Men nå trives de godt ilag,selv om hun eldste til tider holder lillesøster lenge våken. Det er vel koselig å ha selskap før de sovner... :skravle:

Gjest Gjest_Vilja_*
Skrevet
Fordi når man kommer i pubertetsalder trenger de fleste å ha et sted der de kan trekke seg tilbake helt alene. Personlig er jeg for eksempel en ganske privat person som trenger alenetid, og jeg tror jeg hadde fått alvorlige problemer hvis jeg ikke hadde hatt mitt helt egne sted i den perioden.

I tillegg har man selvfølgelig ting som onani, kjærester osv.

Barn har veldig godt av å dele rom, da lærer de seg omtanke og å ta hensyn. Jeg vil påstå at søsken som har delt rom i lengre tid i barndommen har et nærere forhold som voksne, enn barn som ikke har det. Jeg kommer til å la barna mine dele rom om de er noenlunde samme alder. Når barnet er 2-3 år, og i mange år fremover, er det bare fint å dele rom. Da må de lære seg å respektere andres ting for å få respekt tilbake osv.

Om du hadde delt rom med noen, betyr ikke det at du ikke skal få være i fred om du ønsker det. Jeg synes ikke kjærester skal overnatte hos unge tenåringer uansett. Onani kan man foreta seg når romkamerat er ute. I USA er det vanlig å dele rom når man går på college: 17-21 år! De finner ut av det med onani og kjærester likevel. Å bo tett sammen med noen skaper et tett forhold. Kanskje du hadde hatt godt av det?

Gjest En annen gjest
Skrevet

Jeg har aldri delt rom. Jeg har vokst opp i et stort hus og har hatt ihvertfall fire forskjellige soverom i oppveksten :fnise: .

Skrevet

Jeg delte med broren min til jeg var ca 8-9 år. Det var ikke noe problem, til og med litt trivelig, når jeg tenker etter.

Vil absolutt at mine barn skal dele rom når det blir aktuelt. Både fordi det er koselig, men også for å lære barna opp til å bli normalt sosiale, og lære seg å dele og ta hensyn.

Skrevet

Synes det er ok at små barn, som ikke har begynt på skolen ennå, deler rom. Kan være veldig trygt og koselig. I en ideell verden synes jeg de burde ha egne rom fra skolestart uavhengig av kjønn. Jeg er naturligvis klar over at alle ikke har denne muligheten, men jeg ville strukket meg langt og tenkt kreativt for at de skulle få hvert sitt rom. Delte selv rom med søsteren min da vi var meget små, men fikk eget rom i 5 års alderen. Det var ikke vanlig der jeg vokste opp at man delte rom. Mine to eldste delte rom fram til eldstemann var snart 5. Da flytta vi, og fikk større plass. Siden har de hatt hvert sitt rom. Kjenner ikke til noen familier der barna deler rom, men sier ikke at det er en umulighet.

Kjenner faktisk folk som har ønsket seg ett barn til (nr 3 eller 4) men som har latt være pga romsituasjonen.

Skrevet

Jeg hadde eget rom da jeg var ynge og er sjeleglad for det. Når jeg har delt rom med broren min (i ferier osv) går det bra i en uke, men så blir man ganske raskt utrolig lei av hverandre.

Jeg føler det har en egenverdi å ha et sted der man når som helst kan trekke seg tilbake og være helt alene. Det er ikke mange steder unge mennesker nå for tiden kan være helt alene, og jeg tror det er utrolig sunt å ha en sånn mulighet. Derfor skal mine barn få egne rom.

Skrevet
Jeg føler det har en egenverdi å ha et sted der man når som helst kan trekke seg tilbake og være helt alene. Det er ikke mange steder unge mennesker nå for tiden kan være helt alene, og jeg tror det er utrolig sunt å ha en sånn mulighet.

Dette er jeg enig i. Ungdommen i dag blir bombardert med informasjon og tilbud, så jeg tror de fleste vil ha stor nytte av å lære seg å være alene. Hvis de ikke kan være alene på rommet sitt finnes det jo egentlig ingen steder i sitt eget hjem der de kan være i fred. Det tror jeg vil være et stort tap.

Skrevet

2 soverom, 2 barn og en underveis.

Stesønn 11 år, prinsessen 8 mnd (16 mnd når nestemann ankommer)

Stesønn er her 50%. Inntil i fjor har han aldri "brukt" rommet, bare sovet der, men tilbringer nå mer og mer tid der inne - med lukket dør.

Han gleder seg til å dele rom med lillesøster, men jeg har forsøkt å ta opp med faren at det likevel kanskje ikke blir så lett når lillesøster skal legges i 18-19-tida og dermed kan ikke storebror bruke rommet mer den kvelden. Særlig kjipt når storebror ikke er hjemm fra aktiviteter før den tiden.

Dette rommet står i dag tomt annen hver uke. For meg er det helt uaktuelt at hun ikke skal bo der. Vi ha ikke plass til mer enn 1 barneseng på foreldrerommet. Det er ikke aktuelt å flytte. Og vi har alle, både stesønn og far, vært enige om at vi vill ha flere barn....

Far foreslo at prinsessen kan legges i vår seng og bæres over annen hver uke. Ain`t gonna happen....

Så dette ska bli moro.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...