Gå til innhold

Microgynon p pille


fjernkontroll

Anbefalte innlegg

Jeg gikk på mercilon, super fornøyd. Så begynte jeg på microgynom fordi legen mente de var bedre. Drit dårlig lege med andre ord:P Byttet tilbake til mercilon nå etter nesten et år med microgynom. Ble veldig deprimert og hadde humørsvingninger av microgynom. Helt ustyrlige! En i klassen min fortalte meg at pillene ga henne depresjoner, og det var det som fikk meg til å bytte. Merket forskjell bare et uke etter at jeg byttet tilbake!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hater de pillene!!!!! ble et kvisetryne uten like, og de 7 dagene uten piller, forsvant de. Når jeg begynte igjen på nytt brett kom de igjen. Nei bytt til Yasmin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

HeiHei! jeg har aldri gått på P-piller før men skal begynne når jeg får mensen, jeg er litt forvirra egentlig, får man mens i en hel månde om man begynner med pillen når man får mensen? Åssen utsette mens? HJEEEEELP, hilsen jente 15 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner den dagen mensen begynner, det er anbefalt for du kan få mellomblødninger om du starter andre dager.

Da vil du ha en normal menstruasjon, som du pleier. Etter tre uker på pillene tar du en uke fri, etter et par-tre dager uten pille kommer mensen, den varer i noen dager. Ofte får man en mildere og kortere mens med p-piller.

Etter 7 dager uten piller starter du på et nytt brett, tre nye uker med piller. Så en uke uten igjen - da kommer mensen. Sånn fortsetter du.

Om du vil utsette mensen så fortsetter du bare på pillene den uken du egentlig skulle tatt en uke fri. Du fortsetter altså på et nytt brett. Når du ønsker mensen igjen (eller får så mye mellombløninger at du tenker det er like greit å få mensen) så slutter du bare på pillene i 7 dager. Etter de 7 dagene begynner du som normalt igjen.

Noen p-piller har 21 piller, noen har 28. De med 28 piller er de siste 7 sukkerpiller. De har ingen funksjon, bare at du skal huske å ta pillene når de 7 er borte. Det er de 7 du ikke skal ta om du skal hoppe over mensen, da begynner du på et nytt brett.

Mange tåler ikke å hoppe over mensen mer enn en gang om gangen, da kan man fort få småblødninger og da er det like greit å få mensen så man blir ferdig igjen. Andre tåler å kutte ut mensen i mange måneder.

Var det forståelig?

Anonym poster: 0fdf8cd70f7d8d721dc6fa7576d82721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så selv om noen her sier at de blør MER om de begynner første dag i mensen, så er det det man skal gjøre? Vurderer å begynne på microg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da man bruker Microgynon kan man ta foreksempel 3 brett på rad uten pause?

jeg snakket med helsesøstren men skjønte ikke hva hun mente med pause og når jeg skulle ta de osv..

så fram til nå har jeg tatt pause mellom hvert brett..

Kan der skje noe senere hvis man hopper over mensen ofte? sån som å ta pause etter 3 brett?

sån da jeg blir større?

- JEnte 17 år :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går du på 21-dagers brett, skal du i teorien ta pause hver tredje uke. Ett helt brett piller, en uke uten piller hvor du får mensen, og så et helt brett piller igjen, rinse and repeat.

Men du kan i praksis gå på p-piller konstant og evt ta en uke pillefri et par ganger i året om du ønsker å slippe mensen.

Det er ikke noe problem å hoppe over mensen tre måneder på rad og så ta pause, det påvirker ikke kroppen negativt til senere, siden du allerede ikke får noen eggløsning ved å bruke p-piller.

Selv tar jeg piller hver dag hele året og har en eneste pillefri uke i løpet av et år fordi jeg foretrekker å slippe å styre med mensen.

Eneste ulempen er at ikke alle kan hoppe over mensen på den måten med p-piller fordi kroppen overstyrer hormonene og blør allikevel. Det kalles mellomblødninger eller spotting, og kan skje selv om du hopper over mensen hele tiden. For å finne ut om du er en av oss som "tåler" å hoppe over mensen konstant, må du rett og slett bare prøve det ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blødninger i en hel måned når jeg begynnte på p piller, det var dog ikke microgynon. men har veninner også som opplevde det, så jeg tror det er ganske vanlig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei :) Eg jekk på dei p-pillene i 11år før eg slutta. merka ikke så veldig te noe av det du he beskreve.. E jo en del år siå, men huske det va en periode det va lenge si eg hadde hatt mensen, då eg plutselig fikk noen blødninger. For 1år siden slutta eg på dei p-pillene, å begynte for 3uker siden på de ijen.. Å har hatt vondt i begge brystene pga det.. e jo nå eg he insett at det e bivirkninga t pillene eg he.. va redd eg muligens va blitt gravid, men lite sannsynlig for det sånn sett då..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Kjøp Microgynon - https://euroclinix.net Jeg gikk fra cerazette til microgynon, perfekt! Blødde mye på cerazette, vann i kroppen, dårlig hud, alt forsvant på microgynon

Endret av zhaletteeee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...