Gå til innhold

Microgynon p pille


fjernkontroll

Anbefalte innlegg

Gjest martha

Vet at dette er en litt gammel tråd, men jeg vil dele mine erfaringer med forskjellige p-piller i håp om at det vil være til hjelp for en usikker kvinne som vil begynne/bytte p-piller. Bivirkninger er individuelle, jeg vet det, men vil likevel dele min erfaring :)

Yasmin: Første p-pillen jeg prøvde. Merket ingen bivirkninger, bortsett fra at jeg var kvalm. Etter femte måneden med kvalme som ikke ga seg, byttet jeg merke.

Mercilon: Huff, disse p-pillene var ikke noe jeg vil anbefale videre. Jeg spiste hele tiden og gikk opp fra 54kg til 59kg. Humørsvigningene var grusomme. En kveld begynte jeg å gråte fordi brødristeren vår ikke virket, og jeg var ofte sur og gretten. Fikk også småblødninger hele tiden, så sluttet etter 3mnd.

Microgynon: Etter mercilon hadde jeg 1 pillefri måned. På den måneden gikk jeg ned igjen til 54kg igjen. Startet med microgynon for ca. 2 mnd siden, og jeg må skryte av denne pillen! Jeg bruker p-piller som prevensjon, men i tilleg til å beskytte mot uønsket graviditet, hjelper den utrolig godt på uren hud! Før jeg begynte på microgynon måtte jeg hele tiden holde med unna sukker for ikke å bli et pizzatryne. Jeg kunne ikke drikke brus uten å ha kinnene dekket av kviser i dagene etterpå. Dette har heldigvis endret seg, og jeg kan ikke komme fram til noen annen forklaring enn at det er microgynon som holder kvisene unna. Var litt kvalm da jeg startet på pillene, men det ga seg fort. Har dessverre ikke fått noe større pupper, slik som jeg hadde et hemmelig, lite håp om, men det får bare være.

Håper ikke dette var upassende å skrive her, men vet ikke hvilket annet sted jeg kan poste dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg går på microgynon og lurer på noe: Jeg har gått på disse p pillene i mange år nå og er veldi fornøyd med dem, men så gikk jeg tom og trengte ny resept. så nå har jeg gått ca en måned uten å gå på p pillene og lurer på hvordan jeg skal begynne igjen? må jeg vente til jeg får mensen eller kan jeg begynne utenom? har nettopp hatt mensen så er litt kjipt å vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente,15

Hei! Jeg går på samme p-pille og jeg har også en type bivirkning. Jeg har mensensmerter utenom blødningene og det er skikkelig ille! Ingen smerte stille de hjelper noe særlig! Jeg har en fast rute hvor jeg tar p-pillene. Tar man p-pillene hver 24 time, så er det det mest sikre! Hvis man egentlig tar p-pillene kl. 10, og glemmer den neste morgen gjør det ikke noe så lenge du tar den FØR 22. på kvelden. Er du seksuelt aktiv, og tar den etter det har gått 12 timer siden du skulle tatt den er du ikke sikret lenger. Hvis graviditet da er uønsket, burde man ta en angrepille! Det aller lureste er å ta den til ca. samme tid hver dag! :-)

Jente,15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 36 timer mellom hver pille, f eks du tar den 7 på kvelden, så går det et døgn, og klokka er 7 neste kveld, og da har du 12 timer til på å ta den du burde tatt der. Noe som da vil si 7 på morgenen.

Så det vil jo egentlig si, fra du skulle tatt den, til du må ta den, så går det 12 timer, om det er lettere å huske.

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger, heldigvis! (Eller ok, puppene er rare, større og ømmere.. d må jo nesten være en bivirkning, hvem har pupper som vokser når de er 19 år, når de var store nok fra før?)

Og jeg fikk beskjed av helsesøster at de fleste bivirkningene burde være vekk i løpet av en pakke (3 måneder) også. Eller ihvertfall føles bedre, for å så være vekk i løpet av neste pakke.

Jeg var dårligere i starten, men det gikk fort over. Så du kan jo vurdere en ny type etter å ha tømt en pakke? Man skal helst prøve en p-pille minst 3 måneder før man skifter nettopp pga ting kan ta litt tid..

Blir ikke puppene ømme og strørre når man er gravid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring starter jeg ALDRI på p-piller mens jeg har mensen om jeg har hatt pause fra pillene. Dette nettopp pga det du beskriver. Spiller ingen rolle hvilket merke jeg har, starter jeg på p-pillene mens jeg har mensen, så har jeg mensen innen jeg er ferdig med neste pillefri uke.

Selv går jeg på microgynon, og har ingen bivirkningen. Om du fortsatt blør etter pillefri uke nå, så kan du bytte merke. Men fra egenerfaring så er det helt vanlig å blø inntil neste pillefri uke når man starter på pilla i en mensen-periode.

Dette var egentlig litt betryggende å høre for min del. Jeg begynte på microgynon dag 1 av mensen, og har hatt småblødninger siden (14 dager). Nå er jeg snart ferdig med det første brettet, så da er jeg antakeligvis snart ferdig med blødningene også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Heisann, jeg lurer bare på om man kan ha sex i de 7 pausedagene eller om man må ha ekstra prevangsjon... Det står absolutt ingenting om det i pakken!!

HJELP?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normal bivirkning med blødninger når man begynner på nye p piller. Etthvert som kroppen blir vandt til dem, så blir det bedre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg blødde en hel mnd med microgynon så er en vanlig bivirkning men det kan også vise at det kanskje ikke er denne pillen som fungerer best og at man trenger å bytte - jeg valgte å bytte selv om legen foreslo at jeg kunne vente 1 mnd til men det ville jeg ikke og er veldig fornøyd med merket (synfase) som jeg går på nå :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Thea :)

Jeg gikk på denne pillen, ble gravid ! Tok den til samme tid, hver eneste dag ! Mor gikk også på den og jeg er resultatet ! Så jeg hadde nok gått for en annen ! :) hørt at yasmin er veldig bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg begynte på Microgynon for litt over 3 mnd siden fordi legen min ambefalte denne pillen.

Veier rundt 60 kg, og har gått opp på tross av at jeg har spist mindre OG sunnere (i tillegg trent mer).

Jeg var hos legen min igjen i dag, og fikk beskjed om å prøve litt til. Det bestemte jeg meg for å gjøre, men fortsetter jeg å gå opp, eller om jeg ikke går ned igjen kommer jeg til å bytte.

Grunnen til at legen min ville at jeg skulle prøve litt lengre var at det ikke er bra å bytte for mye. Dessuten er det vanlig å få bivirkninger den første tiden, som som regel blir borte igjen. Jeg bare HÅPER at det stabiliserer seg så fort som mulig!

Noen som vet sånn ca hvor lang tid det pleier å ta før bivirkningene forsvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har gått på Microgynon i 3 måneder nå og de dagene jeg tar pillen har jeg veldig ømme bryst. Dette gjelder ikke i mensen-perioden. Puppene mine har også blitt merkbart større, selv om jeg føler jeg spiser like mye eller mindre enn før jeg begynte med pillene. Har hørt at ved bruk av p-piller samles det opp mer vann i kroppen, men kan det alene virkelig gi så stor effekt? Jeg er litt i tvil.. :klo:

Vil ha puppene mine slik de var. Nå passer ingen av bh'ene mine, og jeg har ikke råd til nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg skulle tatt p pillen min klokka 10 i kveld, men oppdaget at jeg ikke hadde flere p piller igjen. Men skal selvfølgelig kjøpe etter jobb, som er fire halv fem tiden.. kan jeg bli gravid da? burde jeg ta noe angrepille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke, men bruk kondom i en uke for sikkerhets skyld. Er det 21-dagersbrettene du bruker, kan du jo bare la det gå en uke før du tar neste pille og ha mensen denne gangen.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! begynte på Microgynon for ca en uke siden. Da begynte jeg første dag jeg fikk mens. Jeg pleier å ha mensen i 6-7 dager, men nå har jeg hatt det tre dager over mitt normale. Så derfor lurer jeg på om alt er som det skal? og evt. hvor lenge kommer blødningene mine til å vare?

på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

da jeg begynte blødde jeg i 1 mnd, gikk over, og har siden ikke hatt noen bivirkninger annet enn større bryster (og muliggens litt ubetydelig hodeverk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Hansengirl

Hallo:) noen som har opplevd allergisk reaksjon på microgynon, som utslett? Begynte på pillen i går, og våknet opp i dag med masse utslett på innsiden av bena?? Kan selvfølgelig være noe jeg har spist eller noe slik..ser frem til å høre fra dere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Josa :)

Hei!

Jeg vil si jeg er veldig fornøyd med Microgynon, men det er en ting jeg lurer på..ofte etter sex er det spor av blod i "smørja" som skal ut etterpå..

Er d noen andre som også har opplevd dette?

Ellers må jeg si at jeg er bruker her inne...men får ike til å svare, eller skrive innlegg når jeg er innlogget, "ikke tillatelse" kommer det opp..

rart at jeg kan gjøre det som gjest da.

Takk :fnise:

Hei :)

Har opplevd dette jeg også, jeg går på samme p-pille.

Dette pågikk i lengre tid til jeg slutt tok kontakt med gynokologen min. Hun sa at det var på grunn av en liten rift øverst i kjeden. Kanskje du bør ta deg en tur til gynekologen du også og finne ut hva det er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...