Gå til innhold

Miljø, miljø og atter miljø


Gjest Mettegjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Vi trenger ikke leve som på 40 tallet for å være miljøvennlig.

¨

Jo, det må ENORME endringer til i vårt levesett for å endre den påståtte utviklingen. Det er latterlig at folk tror det er nok å redusere bilbruken.... Tenk på at bortimot alt vi produserer er avhengig av oljen! Slik det er i dag er det heller ikke nok energi til oss hvis vi ikke skal bruke olje og gass. Hva er alternativet? Atomkraftverk? Noe som er MYE verre. Atomavfall kan utslette generasjoner....

Folk kan godt lulle seg inn i troen på at der så miljøvennlige der de sitter og koser seg foran den nye flatskjermen i julestria for min del. "Jeg kildesorterer og kjører buss, i tillegg til at jeg bare drar til syden en gang i året....!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tullerusk_*
En av de tingene de har gjort er å forfalske rapporter som viser at isen på sydpolen stiger, breer over hele kloden vokser, etc. Det er blank løgn, og enhver nordmann på tur i den midtnorske fjellheimen kan ved selvsyn se at det er det.

Det at man kan se en endring i den norske fjellheimen er ikke noe annet bevis for at det er nettopp en endring... Det er ikke et bevis for at endringen skyldes menneskeskapt klimaendringer eller Co2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Det er en annen ting som også er verd å tenke på. La oss for et øyeblikk anta at global oppvarming bare er tull - vi kan fortsette vårt høye forbruk og vår enorme industri, kanskje til og med også øke den, uten at det blir noe oppvarming av det.

Da står vi likevel igjen med et annet problem - ressursmangel. India, Kina og Brasil er tre enorme land som nå har en kraftig økonomisk vekst. Hvis vi ser bort fra de miljømessige konsekvensene dette gir (fordi de, for the sake of argument, ikke eksisterer i denne posten) så sitter vi likevel igjen med det problemet at det rett og slett ikke er ressurser nok på kloden til at disse tre landene (samt andre) skal ha samme livsstil og forbruksnivå som vi har.

Hva gjør vi da? Forteller dem at vi vil beholde vår luksus så de må dessverre innfinne seg med sin fattigdom? I verste fall kan det ende med krigstilstander pga ressursmangel om noen tiår eller feml. Det er dessverre ikke skremselspropaganda, det er noe som kan bli svært reelt hvis vi lukker øyne og ører for det faktum at vi ikke bor på en øy hvor omverden ikke blir påvirket av vår livsstil.

Dette er da ikke en hypotetisk problemstilling! Det er jo dette som er realiteten i dag. Tredje verden land som ønsker den samme type velstand som vi har her i vesten, og vi i vesten gjør alt vi kan for å beholde ting slik det er i dag. Mer på dem = mindre på oss. Dette er en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en annen ting som også er verd å tenke på. La oss for et øyeblikk anta at global oppvarming bare er tull - vi kan fortsette vårt høye forbruk og vår enorme industri, kanskje til og med også øke den, uten at det blir noe oppvarming av det.

Da står vi likevel igjen med et annet problem - ressursmangel. India, Kina og Brasil er tre enorme land som nå har en kraftig økonomisk vekst. Hvis vi ser bort fra de miljømessige konsekvensene dette gir (fordi de, for the sake of argument, ikke eksisterer i denne posten) så sitter vi likevel igjen med det problemet at det rett og slett ikke er ressurser nok på kloden til at disse tre landene (samt andre) skal ha samme livsstil og forbruksnivå som vi har.

Hva gjør vi da? Forteller dem at vi vil beholde vår luksus så de må dessverre innfinne seg med sin fattigdom? I verste fall kan det ende med krigstilstander pga ressursmangel om noen tiår eller feml. Det er dessverre ikke skremselspropaganda, det er noe som kan bli svært reelt hvis vi lukker øyne og ører for det faktum at vi ikke bor på en øy hvor omverden ikke blir påvirket av vår livsstil.

hva vi gjør? jeg sa det over. ta abort og slippe bomber. det er det eneste som hjelper. denne sytinga på filleting er latterlig. det hjelper ikke en dritt og er bare for å heve seg over andre inntil katastrofen kommer. til og med erik solheim har skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke en hypotetisk problemstilling! Det er jo dette som er realiteten i dag. Tredje verden land som ønsker den samme type velstand som vi har her i vesten, og vi i vesten gjør alt vi kan for å beholde ting slik det er i dag. Mer på dem = mindre på oss. Dette er en realitet.

Jepp. Det vil si at selv om man stiller seg skeptisk til global oppvarming - og i tillegg overser risikoanalysetanken - så er det fortsatt en stor og viktig grunn igjen til å redusere sitt forbruk kraftig: Ressursmangel.

Og, ja, jeg er helt enig i at det skal ganske mye mer til enn bare kildesortering og en flytur i året for å snu miljøproblemene. Det er snakk om hel livsstilsendring hvor vi må endre grunntanken omkring økonomisk vekst og høyt forbruk som roten til alt godt. Men dette er tanker som mange enten vil avfeie som latterlige, radikale eller skremmende - og det er derfor viktig å starte i det små og gjøre endringer gradvis for at så mange som mulig skal klare å henge med på lasset.

Det er også derfor politikerne må se til og ta noen store, upopulære avgjørelser ganske snart. Sjansen for at det vil skje er ikke nødvendigvis så stor, det er derfor det er viktig at vi folket viser politikerne at vi ønsker store endringer. Mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Det at man kan se en endring i den norske fjellheimen er ikke noe annet bevis for at det er nettopp en endring... Det er ikke et bevis for at endringen skyldes menneskeskapt klimaendringer eller Co2.

Det er imildertid et bevis på at de som sier at breene ØKER lyger.

Diskusjonen bør være på nivået: "Er det menneskapt eller ikke" og ikke "Pøh det er bare tull at breene smelter for se her på <vår egenproduserte oppdiktede rapport> ser du at breer over hele kloden tiltar."

Har man et godt argument så trenger man ikke lyge, ikke sant?

Min mening er at det selvsagt finnes naturlige fluktasjoner som får breer til å trekke seg tilbake eller å vokse. Jeg mener også at naturen ville gått sin vante og skjeve gang i et annet tempo uansett. Men jeg er ikke i tvil om at oppå disse variablene har vi laget en aktivitet som forverrer de naturlige valgene. Vi har skapt et forbrukssamfunn der det er lettere å kjøpe nytt enn å reparere, og vi kaster helt brukendes ting fordi de er gått av moten. I tillegg kjører vi bil også når det er helt unødvendig.

Jeg aner ikke om Gore & Co har rett i farten oppe i dette. Det er forsåvidt helt likegyldig. Jeg tror heller ikke at Norge er den store faktoren her fordi vi allerede er flinke på en del områder som andre land bare kan plystre etter (søppelsortering, pant på flasker, elektrisk kraft, etc) og vi er et mikroskopisk land i den store målestokken. Men jeg tror at hvis ikke resten av verden - og spesielt de virkelig store industrilandene som U.S.A., Russland og Australia begynner å ta dette alvorlig så kommer man om noen generasjoner til å sitte på hver sin fjelltopp og se ut over en uendelig strandlinje og lure på hvor man gikk feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at Norge er den store faktoren her fordi vi allerede er flinke på en del områder som andre land bare kan plystre etter (søppelsortering, pant på flasker, elektrisk kraft, etc) og vi er et mikroskopisk land i den store målestokken. Men jeg tror at hvis ikke resten av verden - og spesielt de virkelig store industrilandene som U.S.A., Russland og Australia begynner å ta dette alvorlig så kommer man om noen generasjoner til å sitte på hver sin fjelltopp og se ut over en uendelig strandlinje og lure på hvor man gikk feil.

Norge har faktisk mye høyere utalipp av klimagasser pr. innbygger enn f.eks USA. Tenk om USA og Kina hadde delt seg i mange små land med 5 mill innbyggere i hvert land - da hadde de ikke mindre utslipp enn Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) gå foran med et godt eksempel, b) støtte forskning på ren energi og miljøvennlig industri og c) støtte opp om internasjonale tiltak som bedrer miljøet globalt.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har faktisk mye høyere utalipp av klimagasser pr. innbygger enn f.eks USA. Tenk om USA og Kina hadde delt seg i mange små land med 5 mill innbyggere i hvert land - da hadde de ikke mindre utslipp enn Norge!

Det er ikke så rart at vi har høyt utslipp. Vi produserer olje og vi er et meget langstrakt land, der vi er avhengig av fly og bli for persontransport, og vi sender veldig mye gods på veiene med trailere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media tar alltid det som er in i tiden og overeksponerer det på en veldig sensasjonell måte. Da er det lett for folk å si "jeg er så lei miljø på nyhetene hver dag!" og dermed ha funnet den enkle løsningen på problemet - det er for mye på nyhetene, jeg har blitt lei og dermed trenger jeg ikke gjøre noe med det.

Dette mener jeg er for enkelt. Vi må se forbi de sensasjonspregede nyhetene og gjøre det som er riktig for kloden, naturen og menneskene. Vi kan ikke alltid velge den letteste utvei. Da er det bedre å skru av TVen og la være å kjøpe avisene hvis man er lei overeksponeringen, også kan man heller fokusere på å faktisk endre noe i ens eget liv i stedet. Det er mye mer konstruktivt enn nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bedre å skru av TVen og la være å kjøpe avisene hvis man er lei overeksponeringen, også kan man heller fokusere på å faktisk endre noe i ens eget liv i stedet. Det er mye mer konstruktivt enn nyhetene.

Men det er da så mye enklere å bare velge og høre på de som mener at det ikke er noe problem i det hele tatt, for da slipper man jo å ofre noe som helst, og kan bare fortsette overforbruket sitt. Skylapper kan være ganske så behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Men det er da så mye enklere å bare velge og høre på de som mener at det ikke er noe problem i det hele tatt, for da slipper man jo å ofre noe som helst, og kan bare fortsette overforbruket sitt. Skylapper kan være ganske så behagelige.

Tusen takk for dine opplysende bidrag i denne debatten! :ironi:

Jeg er forøvrig helt enig i at forurensingen er ille, spesielt lokalt fra biltrafikk (NOX og svovel). Og dagens forbrukssamfunn har jeg svært lite til overs for. Men jeg mener man ikke skal sluke alt rått i det man kan kalle en noe overhypet klimadebatt. Noen som husker Ebola eller fugleviruset? Ingen som er redd for det nå om dagen - vi har jo en annen dommedagsprofeti å konsentrere oss om (enn så lenge det varer...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Tusen takk for dine opplysende bidrag i denne debatten! :ironi:

Jeg er forøvrig helt enig i at forurensingen er ille, spesielt lokalt fra biltrafikk (NOX og svovel). Og dagens forbrukssamfunn har jeg svært lite til overs for. Men jeg mener man ikke skal sluke alt rått i det man kan kalle en noe overhypet klimadebatt. Noen som husker Ebola eller fugleviruset? Ingen som er redd for det nå om dagen - vi har jo en annen dommedagsprofeti å konsentrere oss om (enn så lenge det varer...).

Jeg er enig at vi ikke skal sluke alt rått og ukritisk. Men jeg synes det er mer enn bevist at vi står overfor store klimautfordringer, og i motsetning til ebola og fuglevirus så er dette noe som angår absolutt alle sammen av oss og som ikke kan utsettes. Problemet er at det sitter en del store nasjoner og ikke er interessert i å gjøre noe for miljøet. Dessverre. Hvis "overdrivelser" og "krisemaksimering" kan få dem på gli pga indre press så synes jeg vi må gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Jepp. Det vil si at selv om man stiller seg skeptisk til global oppvarming - og i tillegg overser risikoanalysetanken - så er det fortsatt en stor og viktig grunn igjen til å redusere sitt forbruk kraftig: Ressursmangel.

Og, ja, jeg er helt enig i at det skal ganske mye mer til enn bare kildesortering og en flytur i året for å snu miljøproblemene. Det er snakk om hel livsstilsendring hvor vi må endre grunntanken omkring økonomisk vekst og høyt forbruk som roten til alt godt. Men dette er tanker som mange enten vil avfeie som latterlige, radikale eller skremmende - og det er derfor viktig å starte i det små og gjøre endringer gradvis for at så mange som mulig skal klare å henge med på lasset.

Det er også derfor politikerne må se til og ta noen store, upopulære avgjørelser ganske snart. Sjansen for at det vil skje er ikke nødvendigvis så stor, det er derfor det er viktig at vi folket viser politikerne at vi ønsker store endringer. Mener nå jeg.

Mange edle tanker, men det som skjer er at vi i vesten forbruker mer og bruker klimahysteriet som alibi for å holde den tredje verden nede. Stakkarne i afrikanske land må klare seg på solcelle panel, som ikke er i nærheten av å være nok til å drive industri. (hvis de er heldige - kanskje nok til ett kjøleskap....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Jeg er enig at vi ikke skal sluke alt rått og ukritisk. Men jeg synes det er mer enn bevist at vi står overfor store klimautfordringer, og i motsetning til ebola og fuglevirus så er dette noe som angår absolutt alle sammen av oss og som ikke kan utsettes. Problemet er at det sitter en del store nasjoner og ikke er interessert i å gjøre noe for miljøet. Dessverre. Hvis "overdrivelser" og "krisemaksimering" kan få dem på gli pga indre press så synes jeg vi må gjøre det.

Hadde vært interessant å høre hva du/dere mener skal til for å redde verden, dersom hypotesen til blant andre Al Gore er riktig. Hvordan vil vår hverdag se ut? Synes det blir litt for enkelt å bare skylde på stormaktene i denne sammenhengen. Føler at tankegangen til mange er "Vi gjør hva vi kan, hadde bare alle vært som oss...". Men er det egentlig sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Tullerusk_*
Nå synes jeg kanskje du ser litt unyansert på det, selv om jeg kan være til dels enig med deg på noen punkter.

Jeg tenker med gru på hvilken vei det hadde gått med kloden om alle hadde tenkt som deg.

Selvsagt skal vi ikke gå helt av skaftet og sitte inne i filler og fryse, mendet er likevel mye man kan gjøre (jeg skal ikke ramse opp, jeg tar det for gitt at alle vet hva.).

Jeg synes derimot myndighetene skulle tatt strupetak på de verste miljøfiendene i storindustrien, satt en nedre prisgrense på flyreiser, og subsidiert kollektivtrafikk. Videre kunne drivstoffprisene vært høyere (ja, jeg har selv bil), og de bedriftene som la seg i selen for å drive miljøvennlig skulle fått betalt for det.

I det hele tatt, ris til miljøsvinene og belønning til de miljøbevisste.

Vet du hvilken bil Gore kjører? Det gjør nemlig ikke jeg.

Jeg synes forøvrig at dette innlegget er et godt eksempel på det jeg mener er å kaste skylden over på andre! Kan ikke fordra utsagn av typen "Jeg tenker med gru hvilken vei verden hadde gått om alle hadde tenkt som deg". Problemet er at ingen her i Norge har rett til å uttale seg på denne måten, vi er alle skyldige dersom det er slik at verden går til h... på grunn av menneskeskapte klimaendringer. Trådstarter er i det minste ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange edle tanker, men det som skjer er at vi i vesten forbruker mer og bruker klimahysteriet som alibi for å holde den tredje verden nede. Stakkarne i afrikanske land må klare seg på solcelle panel, som ikke er i nærheten av å være nok til å drive industri. (hvis de er heldige - kanskje nok til ett kjøleskap....).

Noen kan kanskje finne på å gjøre noe slikt, men da må vi ta våre edle tanker og gjøre noe med dem. Det hjelper ingen om vi setter oss ned og er negative til alt og alle. Hvis man snakker om krimakrise så er det en negativ "Jeg er så lei dette miljøhysteriet. Det er sikkert overdrevet og tull uansett". Finner man ut at det faktisk er reelt så er det "Ikke vits i å gjøre noe, vesten kommer bare til å fortsette forbruket og holde u-land nede". Ja, hvis alle tenker slik så blir ingenting gjort. Jeg håper flere tenker "edle tanker", slik at vi faktisk får kommet oss ut av den negative tankesirkelen og gjort noe.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer bare på noe. Ville Norge godtatt at et afrikansk eller asiatisk land kom hit for å redusere vårt forbruk uten at vi kunne stille noen krav tilbake? Hvis befolkningen i deres hjemland hadde mye høyere forbruk enn oss og ikke var villige til å redusere sine personlige utslipp?

Jeg er enig i at vi overkjører land i den tredje verden. Vi kan ikke fortsette slik uten å ofre noe selv! Vi er absolutt ikke gode forbilder for resten av verden. Vi er blant miljøverstingene! Vi er ikke en gang villige til å parkere bilen på strekninger det går buss hvet 15 min, ta toget Oslo-Bergen istedet for å ta fly eller droppe unødvendige feriereiser med fly. Det er ikke nok, men det er et sted å begynne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så på tv for et par uker siden, husker ikke hvilket program det var, eller hvem som fortalte... men altså, de mente at det nå er bevist at overopphetingen er menneskeskapt. Det hadde noe med surheten i polisene og havet rundt å gjøre. Mer enn det husker jeg desverre ikke.

Ellers tenker jeg sånn at enten vi er overhysteriske pga forurensing og miljø, eller tar det litt mer med ro, så er det vel ikke SÅ innmari vanskelig å forestille seg at all den forurensingen vi bedriver faktisk skader den lille kloden vår, og det tynne lille laget med atmosfære.

Se for dere en globus. Lakklaget rundt tilsvarer tykkelsen på atmosfæren. Det er ikke uendelig stort akkurat.

Hvorfor er det så vanskelig å forestille seg og å godta at vår rovdrift på denne lille planeten får alvorlige konsekvenser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...