Gå til innhold

Rottweiler


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det her har vel ikke så mye med saken å gjøre, men om du har noen i familien din som ikke liker sånne bikkje bør du vel kanskje tenke deg litt om? Broren min skaffa seg bullterrier for ett år siden. Hans første hund. Elendig valg spør du meg. Jeg er LIVREDD for sinte hunder med dårlig ry og/eller skremmende utseendet, og pga. den bikkja ser jeg han nesten aldri mer nå. Jeg har fått elendig forhold til broren min nå, noe som jeg syns er kjempeleit og beklagelig. Men han nekter å treffe noen uten å ha med seg den hunden. Alltid en unnskyldning. Og jeg skriker som en liten jente om jeg kommer i nærheten av en hund som bjeffer eller prøver å bite meg, selv om det bare er vennlig. Jeg kan ikke noe for det, den irrasjonelle frykten tar fullstendig overhånd. Jeg har gjort alt jeg kan for å bli kvitt det, men jeg har blitt bitt/jagd/hoppet på av for mange gale hunder som barn. Egentlig syns jeg det er helt bak mål at det ikke utstedes hundesertifikat, så bare folk som faktisk veit hva de driver med kan ha sånne bikkjer. Urettferdig for bikkja og, som får ryktet sitt ødelagt av noen få idioter.

Men du er jo veldig fordomsfull, som har bestemt deg for å ikke like en hund på grunn av rasen. Vil råde deg til å se på Cesar Milan, hundeviskeren på TV, for han har en egen kjempesnill hund (av typen bull terrier eller lignende) som han bruker mye i behandlingen av de andre hundene, så kan du se at denne hunderasen også er helt ufarlig når hunden er dressert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men du er jo veldig fordomsfull, som har bestemt deg for å ikke like en hund på grunn av rasen. Vil råde deg til å se på Cesar Milan, hundeviskeren på TV, for han har en egen kjempesnill hund (av typen bull terrier eller lignende) som han bruker mye i behandlingen av de andre hundene, så kan du se at denne hunderasen også er helt ufarlig når hunden er dressert.

Det er en pitbull :)

Forstår faktisk veldig godt at noen er redde for større raser. Selv skal det mye til før jeg er redd en hund, men en rottweiler/Mastiff/staffe/Dobbermann etc i feil hender uten dressering er relativt faligere enn en chihuahua.

Man blir heller ikke kvitt frykt for hunder ved å se et tvprogram :)

Til deg som er redd hunden til broren, det finnes kurs for folk som er redd for hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i mye som blir sagt her ang rottweiler, har selv hatt endel opp gjennom årene og det er hunden med stor H for meg ingen over ingen ved siden. MEN det finnes mange dårlige individer, det er ikke til å legge bak en stol, oppdrettere avler i hytt og pine og gjerne på aggressive hunder, ikke mentaltester de heller. En oppdretter er nevnt her, joda han har flotte pene hunder, men når 35avkom har blitt avlivd de siste årene fra hans oppdrett på grunn av aggressivitet så sier det litt. Han er kun interessert i at de er pene og mentaltester ikke foreldredyrene. Vet også man har avlet på en beryktet hanne med dårlig mentalitet, mange av hans avkom, som har virket så trivelige så, plutselig en dag har angrepet. Dette gjelder også hans barnebarn så da ser man hvor dypt dette ligger i enkelte linjer. En rottweiler skal ikke angripe uten forvarsel, da er den i utgangspunktet ikke stabil, de skal gi tydelige signaler lenge før de går til angrep og da skal de ha blitt presset ganske så langt. Folk med hunde erfaring vet faktisk dette!

Det er nok endel hunder som angriper uten forvarsel, og rottweileren er ikke den eneste.

Hunder knurrer, og de er det mange som ikke liker. Altså de straffer dem eller lærer dem å ikke knurre.

Knurring er en advarsel om at går du lengre nå, så smeller det! Tar man bort knurringen, kan hunden finne på å gå rett til angrep uten advarsel først (eller de har forsåvidt andre tegn, men det er ikke alltid vi ser de). Hunden kan også ha forsøkt å trekke seg unna, men ikke lyktes, og da skjer det også ting. Et barn som får leke og herje med en hund som er avlært knurring, kan fort gå på en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gjest_Marie_*
Noen som har rottweiler her og som vil fortelle litt om hvordan de er? Jeg vurderer nemlig rottis som min neste hund. Synes ikke hundebøker og nettsider gir nok informasjon om hvordan rasen er å leve med til hverdags.

Hei jeg vil bare veldig gjerne si at det en del folk her skriver om at rottweileren er uregjerlig på tur og trekker og drar en del blir ganske feil. Hvis du velger å ikke trene inn noe slags lydighet og lar den få bestemme over deg så ja da er nok det sant. Men jeg har flere rottweilere hjemme og de fungerer helt fint uansett. Man må faktisk være klar over hva hunden man har er i stand til. man skal ta forhåndregler og ikke utfordre en situasjon så noe kan skje.

Det jeg synes du skal tenke over når du leter etter en rottweiler er bakgrunnen til moren og faren til kullet. Ikke bare at denne kennelen liker jeg.

Er moren og faren AD og HD frie eller hvis ikke hvor sterk grad har de? Hva skal du bruke hunden din til selv? Er det en utstillingshund så ja da skaffer du kanskje fra rene utstillingslinjer.

Men alle mine rottweilere hjemme er fra brukslinjer og at man har en travel dag og ikke alltid får trent så mye så klarer rottweilere fra brukslinjer også litt sofatid så lenge det selvsagt ikke er mesteparten av tida. Man må jo vite at man har nok av tid å bruke på hunden man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Sabrine666
Provosering ute å går? :hoho:

Jeg har selv hatt Rottweiler 2 ganger. Begge tisper. FLOTTE hunder!! Uansett hva alle andre måtte og synes, så er Rottweileren en god, stabil hund. Jeg har vokst opp med Rottweiler og har aldri vært borte i noe tull med noen av dem. Men nå har min familie alltid vært erfarne hundefolk.

Begge mine tisper har gått veldig bra sammen med alt av andre dyr. Og når man drar Ambullen inn i bildet, kan jeg si at Ambull og Rottweiler er 2 HELT forskjellige hunder. Ambull er IKKE noen førstegangshund. Den er nærvøs av rase, vanskelig å få skikkelig til om man ikke har GOD erfaring.

Jeg hadde Ambull i 1 år, før jeg fant ut at dette ikke var noen hund for meg. Misforstå meg rett. Snill hund, for all del. MEN pga nervøsitet, var den INGEN familiehund. Den egnet seg bedre på landet for seg selv, med minst mulig mennesker rundt seg.

Og med Rottweilere, som med alle andre hunder, det kommer ann på eieren. Om hunden ikke får nok mosjon, trening og utfordring vil den fort kjede seg og begynne med "nykker" man ikke vil ha hos en så stor hund. Selvfølgelig vil den teste deg ut!! Men det vil da barna dine etterhvert også.

Skal man ha en Rottweiler bør man vite hva man går til, den krever en fast, bestemt MEN god og kjærlig hånd. Rottweileren er ikke en hund man klarer "knekke" fysisk, de må "knekkes" psykisk.

De er så store, tunge og sterke at om du legger deg på den på gulvet for å straffe den, vil den bare reise seg etterpå å rekke tunge til deg. De trenger en slags straff som får dem til å forstå at nå har de gjort noe galt. F.eks ta fra dem tyggebeinet, be dem legge seg på plassen sin, ett eller annet så de får brukt hodet til å forstå at dette var galt.

Jeg har møtt mange Rottweilere på min vei igjennom hundemiljøet og alle har vært snille fine hunder.

Det kommer som sagt ann på eieren hvordan hunden blir. Oppdragelsen teller ALT!

Det er viktig å velge rett hund for deg.

Og : GÅ PÅ KURS!

Selv om det koster, er det verdt det i det lange løp.

Håper du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...