Gå til innhold

Rottweiler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har rottweiler her og som vil fortelle litt om hvordan de er? Jeg vurderer nemlig rottis som min neste hund. Synes ikke hundebøker og nettsider gir nok informasjon om hvordan rasen er å leve med til hverdags.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en rottisgutt på snart 2 år. Synes ikke det er så annerledes med rottis i hus enn annen rase, men noen småting er det jo. ;)

Han er stor, tar mye plass, er klumsete, river ned ting og dulter borti, sikler ufattelig mye når han aner at det er mat i siktet, røyter en god del, rekker opp på både bord og kjøkkenbenk, er sterk på tur - ikke alltid like artig når han finner ut at det er gøy å løpe etter høstblader som virvler i lufta.

Han er også en kosegris, varm og god, lettrent, matglad, tåler en støyt, et arbeidsjern og veldig snill.

Noe spesifikt du lurer på?

Skrevet

Jeg må innrøme at jeg er litt bekymring for den siklingen ja. :sjenert: Er det typisk for rasen å sikle mye? Jeg er vant til sikle-frie spisshunder, og har litt slimfobi. :fnise:

Hvordan er de å trene, er de lettlærte? Det hadde vært gøy med en rase som er litt mer førerorientert og arbeidsvillig til en forandring. :)

Og hvor utbredt er HD og andre arvelige lidelser? Jeg kjenner ikke mange rottweilere, men en jeg kjente hadde store problemer med hoftene, og måtte opereres flere ganger og til slutt avlives. Selvsagt skal man velge de friskeste linjene osv, men enkelte raser er jo mer plaget enn andre så...

Skrevet

Han sikler normalt ikke - kun når han tror/vet at han får mat. Når jeg ber han sitte på plassen før jeg henter matskåla for å fylle den, så begynner han med engang! Det renner i strie strømmer, og jeg må vaske etter han på plassen, for det blir en liten dam. :fnise: Jeg har hatt rottis tidligere, og han siklet også ved mat.

Min gutt er bare snart 2 år, så han har ofte andre ting å tenke på enn trening til tider, men jevnt over er han veldig arbeisvillig, og sitter som et tent lys når han får kommandoer. Hvis vi er ute og det er andre hunder/mye som skjer så kan han miste konsentrasjonen litt, men er kjapt tilbake ved et "kontakt". De andre rottisene jeg har hatt/kjenner er veldig lik. Han elsker å jobbe, og tar ting veldig fort. lærte han her om dagen et nytt triks og det satt på 5 minutter. :)

Rottweilere er kjent for å være litt "harde", og det har vi merket en del til med pubertetslusa i hus. Han liker å prøve seg, og vil helst ikke gi seg. I den verste puberteten var han ett lite mareritt, men han er mye bedre nå som han snart er voksen. Han har tendenser til å være hannhund-agressiv, men han er aldri den som starter bråk. Han er tøff mot større hunder, men er veldig hensynsfull med mindre raser. Vi har en Cairn-valp i gata som han pleier å leke med, og valpen får gjøre hva den vil - klatrer på han, står på hodet hans, biter og erter for så å hyle til når det blir for skummelt. :)

HD/AA er nok utbredt på rottisen, så man bør være nøye ved valg av linjer. Den forrige rottisen min hadde svak HD, og han var fra "HD-fri linje". Han var ikke plaget, men ble litt stiv når han lå for lenge. Vi har ikke sett noe til HD/AA på vår gutt.

Det er jo viktig å sjekke at linjene er fri for HD/AA, øyelyse, hilse på foreldredyrene o.l, men jeg synes det er vel så viktig, og interessant, å se resultater på mentaltest og funksjonsanalyse. Det er avlet en del på skarpt gemytt på Rottweileren, og jeg tror ikke noen vil ha en ustabil Rottweiler i hus.

Skrevet

Jeg er vokst opp med Rottweiler. De kan sikle når de tigger, ellers aldri noenting.

Skrevet

Jeg får bare mer og mer lyst på rottis jeg... =)

Hvordan pleier de å være med bjeffing? Jeg regner jo med at det er litt lyd i dem siden de er avlet til å fungere som bl.a vakthund, men er det typisk for rasen å bjeffe mye?

Hvor mye mosjon bør de få?

Er det store forskjeller mellom linjene i Norge (med tanke på størrelse, helse, bruksegenskaper osv), eller er det mindre viktig hvilken oppdretter jeg kjøper fra bare hun har friske, gode hunder?

Skrevet

De jeg har har hatt/kjenner bjeffer så å si aldri. Min bjeffer 1-4 ganger i mnd. Men han er derimt ram på knurring! Han knurrer når han hører lyder når vi har lagt oss - kanskje han føler at det er hans jobb å passe på oss når vi sover. Det er som regel bare lav knurring, og hvis vi roper til han fra soverommet at det er greit så tier han stille. Men han har dyp "stemme", så jeg skvetter når han kommer med et bjeff. :)

Han er litt bråkete når han sover, drømmer tydeligvis mye. Beina spinner og han knurrer, boffer og piper. Dette skjer nesten hver gang han sover - natt eller dag.

Min hund får tre turer om dagen. Noen ganger lengre, andre dager veldig korte. Hvis jeg er syk o.l og ikke orker å gå på tur så er han fornøyd med å bare gå ut å tisse. Det synes jeg er veldig kjekt! I helgene går vi på lengre turer, eller han er med meg i stallen. Ellers er det litt lek/trening hver dag - inne eller ute. Vi skal begynne å gå spor med han, så får vi se hvordan det går. Jeg har fått mye pepper for at jeg har en "brukshund" jeg ikke trener styrketrening i 3 timer om dagen med, går på tur i 5 timer, og lar han løpe løs 2 timer om dagen med, men det er forkjell på hunder og individer, og min trenger slettes ikke dette!

Hvis man kjøper hund fra brukslinjer bør man ha intensjoner om å trene en del, og aktivt med hunden - de er avlet for å brukes og vil nok mistrives/bli "umulige" som "sofahund". Folk som vil ha en bruksrase, men som ikke vil trene seg ihjel (som meg) bør velge hund fra utstillingslinjer. Disse har ikke fullt så mye bruks i seg, og med normal trening/mosjon kan disse trives som "sofahund". Jeg mener ikke at Rottweileren bør brukes som sofahund - de krever mye, men det er fullt mulig å ha en Rottweiler som familie- (vanlig) hund som får vanlig mengde trening og mosjon. Min gutt er etter utstillingslinjer, og passer perfekt til vårt liv.

Jeg har ikke lagt merke til store forskjeller på linjene i Norge, men jeg synes de Belgiske linjene det har begynt å avles på er i overkant sterke, skarpe og krevende. De største forskjellene er vel på brukslinjer/utstillingslinjer.

Forresten så avler vel Jeppekroken på en gigant av en hund (Ambolt?), og avkom etter han synes jeg har blitt rimelig store hunder.

Og kjøp for all del valp fra seriøs oppdretter, det er mye dritt ute å går, og ikke alle er like seriøse som de utgir seg for åvære..

Skrevet

Takk for utfyllende svar. =) Jeg kommer til å kjøpe fra utstillingslinjer ja. Kunne tenke meg et ganske stort eksemplar så jeg skal ta en nærmere titt på Jeppekroken.

Er det stor forskjell på kjønnene i temprament og størrelse? Hos noen raser, f. eks amerikansk bulldog, kan hannhundene veie 10-15 kg mer enn tispene. Det synes jeg er ganske ekstremt.

Skrevet

Rottweilere har en økt tendens til korsbåndsskade pga rette bakben.

Forøvrig opplever jeg møte med rottweilere når jeg er ute som litt blandet, ikke nødvendigvis fordi de er mer aggressive, men fordi de er store og sterke, og det er vanskelig for eierne og fysisk hindre dem i å løpe mot deg/hoppe opp osv. Har flere ganger nesten tippet over ende fordi jeg har fått en glad rottis mot meg i fart.

Skrevet

Jeg vil ikke direkte anbefale Jeppekroken, men det skal jeg ikke gå inn på her.

De fleste anbefaler tispe til de som skal ha Rottweiler - i alle fall første gangskjøpere. Tispene er noe mindre, og mildere. Rottweileren er sterk - psykisk og fysisk, og de tåler mye. Hannhunder er "værst", og de kan være et sant mareritt. Min første rottis var hanne, og det gikk fint, men han var noe å bryne seg på.. Spesielt i puberteten er det noen som alltid skal prøve seg, teste og slå seg vrang. Jeg har hatt mange diskusjoner med hunden min, og noen ganger har jeg hatt lyst å bare gi opp og grine av frustrasjon. Men alt i alt synes jeg hannene er mer å holde på med, de appelerer mer til meg enn tispene, men noen ting som å ikke markere overalt, blåse seg opp i møte med andre hanner og ikke miste hodet i møte med tisper er noe vi trener mye på, for det er ikke ønsket.

Størrelsesmessig varierer det vel en del, men tispene er mindre. De fleste tipsene jeg har møtt har vært rundt 40-45 kg, hannene ca. 50-55 kg. Høyden har variert kraftig.

Skrevet

Jeg må ærlig innrømme at Rottiser er noe av det værste jeg vet.... Jeg har vært borti uttallige rottiser, og med hånden på hjertet så er det bare en av dem som jeg har syns vært en trivelig hund. Min erfaring med rottiser er at de krever ekstremt god, og ikke minst konsekvent, oppdragelse. De er krevende hunder som sikkert kan være fine familiehunder, men i gale hender blir de direkte farlige! Si akkurat hva dere vil, men mange rottiser er rett og slett drittbikkjer som ikke er til å stole på!

Skrevet
Jeg må ærlig innrømme at Rottiser er noe av det værste jeg vet.... Jeg har vært borti uttallige rottiser, og med hånden på hjertet så er det bare en av dem som jeg har syns vært en trivelig hund. Min erfaring med rottiser er at de krever ekstremt god, og ikke minst konsekvent, oppdragelse. De er krevende hunder som sikkert kan være fine familiehunder, men i gale hender blir de direkte farlige! Si akkurat hva dere vil, men mange rottiser er rett og slett drittbikkjer som ikke er til å stole på!

Men det er jo på grunn av eierene(!) - ikke hundene. Hunden bestemmer seg ikke for at "jeg skal bli ei drittbikkje som ikke er til å stole på!". Og dette skjer innenfor alle raser.

Skrevet
Si akkurat hva dere vil, men mange rottiser er rett og slett drittbikkjer som ikke er til å stole på!

Og dette er vel min mening om små gneldrete drittbikkjer også. Utstabile små idioter som hopper, bjeffer, gneldrer og biter..

Skrevet

heia,

jeg har har hat begge kjønn. å må si meg enig her at det er lurt å begynne ,med tispe og spesielt hvis du har ikke hatt hund før.

en ting jeg merket med min han hun i ungdommstiden hans var at jeg kunne aldri tvinge han til å gå noe stid, verken bort fra spise bordet eller inn døra. han ,måtte få følelsen at han gjore det av fri vilje :eeeh: rotete forklart men. ..

å ja dette med drømming om natta skjer ofte,, som hunden springer liggende å små bjeffer..artig syn egentli:)

dette med hd ad så er dette noe som man må tenke på med alle større reaser.

men jeg må si at de rottisene jeg har hatt så er di vimsete, er ikke helt klar over sin egen størrelse,derme velter ting, vil gjerne sitte på fanget. sikkelig kose hunder.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Jeg kan ikke mye om rasen , men av de fleste rottiser jeg har møtt på, har vært skikkelig gode og kosete. Men da har de også hatt gode oppegående eiere :) Merker fort på hunden om eier kan sine ting og gjør hunden trygg ;)

Skrevet
Og dette er vel min mening om små gneldrete drittbikkjer også. Utstabile små idioter som hopper, bjeffer, gneldrer og biter..

Helt enig i det:) Men, forskjellen er vel at rottiser kan bli 60 kg+ .... Jeg har blitt bitt av hund to ganger, begge ganger av rottiser. Greia med disse hundene er at de sier ikke fra før de biter, mens andre hunder knurrer, tar halen mellom beina eller på andre måter viser at de er redde og/eller sinte, så bare hugger rottiser til. De kan godt logre mens de hugger tenna i deg!

Man kan godt si at det er eierens feil, men mange er ikke klar over at rottiser faktisk er mer krevende enn andre hunder. Derfor mener jeg at det er på sin plass og faktisk fortelle potensielle rottis-eiere at det er en stor og krevende hund de evt skaffer seg. Flere av de hundene jeg har vært borti mangler jo oppdragelse, og blir derfor farlige. Om en 5 kg papillion mangler oppdragelse, så blir jo ikke den farlig på samme måte som en 60 kgs rottis.

Skrevet
Helt enig i det:) Men, forskjellen er vel at rottiser kan bli 60 kg+ .... Jeg har blitt bitt av hund to ganger, begge ganger av rottiser. Greia med disse hundene er at de sier ikke fra før de biter, mens andre hunder knurrer, tar halen mellom beina eller på andre måter viser at de er redde og/eller sinte, så bare hugger rottiser til. De kan godt logre mens de hugger tenna i deg!

Man kan godt si at det er eierens feil, men mange er ikke klar over at rottiser faktisk er mer krevende enn andre hunder. Derfor mener jeg at det er på sin plass og faktisk fortelle potensielle rottis-eiere at det er en stor og krevende hund de evt skaffer seg. Flere av de hundene jeg har vært borti mangler jo oppdragelse, og blir derfor farlige. Om en 5 kg papillion mangler oppdragelse, så blir jo ikke den farlig på samme måte som en 60 kgs rottis.

Snakker om å skjære alle rottweilere over en kam 'a du! Herre min... Det er ikke noe annet enn tilfeldighet at du har blitt bitt av akkurat den rasen to ganger, rottweileren er avlet frem som en generelt stødig og pyskisk sterk hund. Fin familiehund, med stort potensiale til bruk i lydighet, bruks, IPO m.m. De har helt vanlig hundespråk som alle andre hunder, det er ikke noe spesielt aggressivitet hos denne rasen enn det er hos f.eks golden retriever. Og apropos golden, så er dette en sterkt undervurdert rase som biter oftere i løpet av ett år enn det rottweiler, dobermann, pit bull, amstaff og schäfer gjør tilsammen. Hvis det er en hunderase som har kommet skjevt ut i avlen så er det hvertfall andre raser enn rottweiler man bør titte på!

Skrevet

Rottweilere sier fra før de evt biter, som de fleste andre hunder gjør - tåpelig kommentar. *oppgitt* Min rottis testet som sagt i puberteten, og han har knurret til meg 2 ganger i forbindelse med at han har tyggebein han vil ha i fred. Han viste hele spekteret av signaler, men bet dog aldri. Man er en idiot som ikke burde nærme seg en hund hvis man ikke så at da var han irritert!

Skrevet

rottweilere er noen forferdelige hunder! det skulle ikke vært lov til å hatt de, mer ustabile og farlige hunder skal en lete lenge etter.. jeg så en gang noen som hadde en liten (et par måneder gammel kanskje) baby alene i baksetet sammen med en diger rottweiler, staaakkars baby!

Skrevet (endret)
rottweilere er noen forferdelige hunder! det skulle ikke vært lov til å hatt de, mer ustabile og farlige hunder skal en lete lenge etter.. jeg så en gang noen som hadde en liten (et par måneder gammel kanskje) baby alene i baksetet sammen med en diger rottweiler, staaakkars baby!

Provosering ute å går? :hoho:

Endret av Zaphireh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...