Gå til innhold

Skofterud på bar, avholdsfolket i harnisk


Paradokset

Anbefalte innlegg

Jeg HAR sagt det flere ganger før, men i denne tråden syns jeg at alle som leser den bør minnes på med jevne mellomrom at Skofterud er en voksen utøver, og hun V-A-N-T den avgjørende etappen.

Vel blåst.

Men kan ikke voksne folk gjøre dumme ting?

Klart de har lov til det, man kommer ikke i fengsel for å gjøre en dårlig vurdering, om man da ikke ender med å gjøre noe ulovlig.

Ville du syntes det var OK, om en person drakk seg full og døgna dagen før vedkommende skulle gjøre noe som du visste han trengte 110 prosent fokus på? Og du var helt avhengig av at han gjorde det bra. En gruppe-eksamen der dere skulle forsvare hver deres del f.eks.

(Nå sier jeg ikke at Skofterud har døgna eller drukket seg full altså, bare så det er presisert)

Skofterud vant og det gikk bra. heldigvis. men poenget er at hun valgte å ta en unødvendig risikop som kunne gått ut over mange flere enn henne selv. Og DET er dårlig gjort, synes jeg.

Endret av :-) anna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_ulla_*
Jeg HAR sagt det flere ganger før, men i denne tråden syns jeg at alle som leser den bør minnes på med jevne mellomrom at Skofterud er en voksen utøver, og hun V-A-N-T den avgjørende etappen.

Vel blåst.

Ja, men selv om hun V-A-N-T etappen, så tok hun likevel en unødig sjanse, ettersom hun økte sjansene for redusert form. Er det at man vinner en unnskyldning for å ha gamblet med ikke bare sin -egen- seier? Sjansen for dårlig form har alle fra før, men man trenger virkelig ikke gjøre sjansene dårligere... Jeg synes voksne utøver burde oppføre seg litt mer ansvarlig, når det ikke bare er dem selv det kan gå ut over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vet jeg, og om du kjenner til at det samme skjer i Norske forskermiljøer så foreslåt jeg at du tipser VG om det.

Det er vel helt ukjent at de som finansierer en undersøkelse ønsker visse resultater.

Trenger ikke være direkte feilaktig heller, men utelukkende fokusere på visse aspekter ved et fenomen og bruke ord som "kraftig" og "vesentlig" for å vinkle det på en viss måte uten å måtte spesifisere det.

Og det er etter mitt syn en dårlig vurdering fra utøverens side. Man er del av et stort apparat som satser tid og penger på deg. Og da er det dårlig gjort å ta slike sjanser.

Ja, det skulle vært interessant å vite hva apparatet og lagvenninnene faktisk har sagt i ettertid.

Jeg har egentlig ikke sett hva Juvente sier om saken. Dem om det. I den artikkelen jeg så var det flere organisasjoner som uttalte seg, og kritiserte alkoholinnntaket.

Blant annet Juvente. I mine øyne tjener det ikke deres sak, men portretterer dem heller som fanatister som er mot etthvert alkoholinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten hadde det vært interessant om avisen hadde slått det like stort opp om Skofterud hadde droppet en trening eller to.

Dette ville også, ifølge resonnementet til flere her, være å ta en sjanse i forhold til lagets prestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ulla_*
Forresten hadde det vært interessant om avisen hadde slått det like stort opp om Skofterud hadde droppet en trening eller to.

Dette ville også, ifølge resonnementet til flere her, være å ta en sjanse i forhold til lagets prestasjon.

Å droppe en trening eller to kan ha en positiv effekt på kroppen, hvis man er i fare for å bli overtrent eller syk. Alkohol kan -ikke- ha en positiv effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få si at jeg er enig med både Anna og Paradokset her, eller blir jeg angrepet da? ;)

Ja, det er undersøkelser som viser at inntak av alkohol gir nedsatt prestasjonsevne dagen etter (muligens flere dager etter?). Mener også at jeg husker ett prosenttall som ble gitt, men dette er mange år siden så jeg hukommelsen er ikke helt nøyaktig. Dette er en rent fysisk reaksjon.

Så kommer det psykiske inn som Paradokset påpeker, og den er utrolig viktig. Hvis man ser på idrettshistorien, så er jeg sikker på at man finner utallige eksempler på utøvere som er fysisk underlegne som likevel vinner/gjør det bra fordi de er sterke psykisk.

Jeg synes ikke Skofterud "gamblet" med formen som så mange her prøver å si. Hun kjenner vel tross alt sin egen kropp og egen psyke bedre enn noen av oss andre. Hun er en toppidrettsutøver som har ofret mye for å komme så langt som det hun har gjort, at hun skulle risikere dette ved å drikke synes jeg høres rart ut.

At journalister mener hun var så full at hun ikke husker hvem hun snakket med tar jeg med en stor klype salt. Kanskje journalisten (eller hvem det nå var hun ikke husker å ha snakket med) rett og slett var veldig kjedelig?

Veldig enig i dette (jeg synes fokuset i diskusjonen generelt har blitt litt feil). Selvsagt er det ikke pr definisjon en del av treningsopplegget å drikke alkohol, og det kan også virke negativt enten på enkeltprestasjoner eller over tid. Samtidig er det ikke slik at enhver toppidrettsutøver må følge alle punkter i et jern-trenings-regime inkludert antall timers søvn, kosthold til minste detalj osv. Det er jo flere eksempler på "gærne" utøvere som spiser burger, drikker vin eller øl eller har andre "usunne" enkeltstående vaner, men som likevel vinner.

Dette har nok sammenheng med det du nevner om psyken - noe utøvere tror jeg rett og slett ikke hadde holdt ut å fullstendig underkaste seg et treningsregime hvor man ofrer alt. De hadde faktisk prestert _dårligere_ om de levde enda sunnere, fordi de ikke hadde trivdes psykisk, og mistet motivasjon. Å kunne bevare en liten flik av selvstendighet eller evne til å ta egne og av og til ufornuftige valg tror jeg kan virke langt mer positivt enn Juvente etc predikerer.

Og jeg synes ikke man er et dårlig forbilde om man tar et par glass vin. Hvis man skal være forbilde for ungdommen generelt (det kan stilles spørsmålstegn ved hvorvidt ungom flest ser opp til diverse siklende mennesker i trang dress) er det kanskje bedre å være menneskelig enn en treningsmaskin a la Olav Tufte. Det er lettere å identifisere seg med førstnevnte, de fleste undommer har jo uansett ikke som mål - eller helsemessig gevinst av - å trene som toppidrettsutøvere. Å ha et positivt og litt avslappet forhold til trening, mat og alkohol tror jeg derimot er både sunt og bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men selv om hun V-A-N-T etappen, så tok hun likevel en unødig sjanse, ettersom hun økte sjansene for redusert form. Er det at man vinner en unnskyldning for å ha gamblet med ikke bare sin -egen- seier? Sjansen for dårlig form har alle fra før, men man trenger virkelig ikke gjøre sjansene dårligere... Jeg synes voksne utøver burde oppføre seg litt mer ansvarlig, når det ikke bare er dem selv det kan gå ut over.

Du er grusomt opptatt av fysikken og væskebalansen. Men det er ikke den som vinner konkurranser, det er innstillingen og given du klarer å mønstre når det gjelder. Toppidrettsutøvere krysser grensene for hva de egentlig tåler når de konkurrerer, og de gjør ikke det på sanasol, de gjør det på rein vilje.

Selvsagt må man være i god nok form, ellers har man ikke noe i en konkurranse å gjøre. Men det psykiske er like viktig, om ikke mer. Og spør deg selv, om ikke du har opplevd at du virkelig hadde godt av å ta deg en tur ut sammen med venner en kveld når du var sliten, bekymra eller kjente ansvaret henge over deg?

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ulla_*
Du er grusomt opptatt av fysikken og væskebalansen. Men det er ikke den som vinner konkurranser, det er innstillingen og given du klarer å mønstre når det gjelder. Toppidrettsutøvere krysser grensene for hva de egentlig tåler når de konkurrerer, og de gjør ikke det på sanasol, de gjør det på rein vilje.

Selvsagt må man være i god nok form, ellers har man ikke noe i en konkurranse å gjøre. Men det psykiske er like viktig, om ikke mer. Og spør deg selv, om ikke du har opplevd at du virkelig hadde godt av å ta deg en tur ut sammen med venner en kveld når du var sliten, bekymra eller kjente ansvaret henge over deg?

Jo, det hadde jeg nok hatt godt av. Men jeg hadde -ikke- trengt å drikke alkohol. Det finnes mange alkoholfrie alternativer til å slappe av og få en psykisk boost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det hadde jeg nok hatt godt av. Men jeg hadde -ikke- trengt å drikke alkohol. Det finnes mange alkoholfrie alternativer til å slappe av og få en psykisk boost.

Ja, men det er deg, og du er ikke Skofterud, selv om jeg er sikker på at du hadde hevdet deg minst like godt i sporet om du tok skistavene fatt, så rettlinjet og ansvarsfull som du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ulla_*
Ja, men det er deg, og du er ikke Skofterud, selv om jeg er sikker på at du hadde hevdet deg minst like godt i sporet om du tok skistavene fatt, så rettlinjet og ansvarsfull som du er.

Jeg formoder Skofterud heller ikke -trenger- drikke alkohol for å få et psykisk løft. I motsatt tilfelle vil jeg påstå hun har problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formoder Skofterud heller ikke -trenger- drikke alkohol for å få et psykisk løft. I motsatt tilfelle vil jeg påstå hun har problemer.

Men hva man teknisk sett trenger, og hva man liker og kjenner at man har godt av, er ofte to veldig forskjellige ting, og det er der smak og behag kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ulla_*
Men hva man teknisk sett trenger, og hva man liker og kjenner at man har godt av, er ofte to veldig forskjellige ting, og det er der smak og behag kommer inn i bildet.

De fleste liker også ting som ikke innebærer å drikke alkohol. Og selv om det man kanskje aller mest har lyst på der og da er et glass vin, så mener jeg toppidrettsutøvere da heller bør ha selvdisiplin til å gå for more-seg-alternativ-nr-2, uten alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste dagen har både Daniel Franck og Peter Northug vært ute og forsvart Skofteruds rett til å ta seg et glass vin uten å bli klappjaget av presse og avholdsorganisasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Provosert

Jeg blir provosert av dama fra denne Actis-organisasjonen som siteres på følgende i VG: vi har ikke behov for slike utøvere. Når ble det slik at en måtte tilfredsstille Actis og samfunnets behov for å kunne gå fort på ski? Så vidt jeg vet sponser heller ikke Actis det norske langrennslaget.

Jeg vil se flere utøvere som tør å få negativ oppmerksomhet i media. Norske idrettstjerner er så prektige at det er pinlig å se på en pressekonfereanse. Ikke så rart, i og med at alle som er engasjert i idrettsorganisasjoner i norge er goodie goodies til fingerspissene. Og disse selvhøytidelige klovnene skal jeg sponse over skatteseddelen?

Jeg hadde vært fornøyd om hun Actis kjerringa og han sulliken fra juvente kunne peke på empiriske studier som viser til nedsatt prestasjonsevne i langrenn ved å konsumere x antall etanolenheter kvelden i forveien, når det er forbrent på startsstreken. Jeg regner med at dama klarer å rehydrere seg selv på riktig vis og at hun ikke drikker seg under bordet og går stafett i bakrus. Så lenge hun gjør jobben, kan disse avholdsjævlene holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...