Gjest Opa Skrevet 9. desember 2007 #21 Skrevet 9. desember 2007 (endret) Jeg er vant til hjemmefra at adventstaken, julestjernen, de 7arma stakene og julegardinene på kjøkkenet kommer fram 1 advent. Sånn gjør sambo og jeg det og, men vi henger i tillegg opp nye gardiner i stua, finner fram røkelsen og juledukene, og lys på huset Han vil helst finne fram alt med en gang da, hehehe... Så idag kom det fram noen nisser (vi har ikke så mye julepynt, det over og noen store nisser stort sett. Juletreet er en helt annen historie ). Juletreet blir vel kjøpt til helga og kommer opp før julehelgen, rundt den 20 kan jeg tenke meg. Jeg synes tida FØR julaften er den beste, derfor gjør vi det sånn. etter julaften er alt liksom over, og da koser jeg meg ikke like mye over et julepyntet hus. Er fra østlandet, og tror dette med å oynte tidlig er noe som har kommet de senere åra. Før veldig mange er det utenkelig å pynte til jul og juletre før lille julaften. Endret 9. desember 2007 av Opa
Concertina Skrevet 10. desember 2007 #22 Skrevet 10. desember 2007 Jeg er fra nord-norge og er vant til at adventsstjerne, lys og krans er på plass 1. søndag i advent, mens gardiner, noen duker og stearinlys kommer i løpet av begynnelsen av desember. Resten av julepynten + pynting av tre gjøres Lillejulaften. Her hos meg så har jeg ekstremt mye mindre juledill enn det min mor har, her kommer ingen nisser inn, så det skal ikke så mye til før jeg er ferdigpyntet. Nå er det meste på plass: adventsstake (både elektrisk og stearinlys), 2 stk stjerner i vinduene, røde løpere på stue- og spisestuebord, masse hvite stearinlys og jeg har kjøpt en julestjerne (plante), i tillegg til noen røde filthjerter hengende nedover de beige panelgardinene i stua. Noe særlig mer kommer ikke inn i huset mitt uansett. Juletreet vil være prikken over i-en, og vil bli pyntet den 20. desember i år, rett og slett fordi jeg reiser til familien den 21. og jeg og samboeren min ønsker å pynte det sammen. Neste år så skal vi feire jul sammen og da blir ikke treet pyntet før Lillejulaften.
Gjest Julealven Skrevet 10. desember 2007 #23 Skrevet 10. desember 2007 Jeg er fra Østlandet og hos oss kommer adventsstjerne, julegardinene og adventsstakene opp til 1. desember. I tillegg henger jeg opp julekortene som kommer. Bortsett fra det så vasker og rydder jeg i desember, slik at alt er klart til lillejulaften. Da setter jeg fram pynten, legger på juleduker og så pynter samboeren min og jeg juletreet sammen når han kommer hjem! Så koser vi oss med kvelden før kvelden på NRK, og endelig så er det jul. Jeg vil heller ha jul til 20.dag, enn å starte for tidlig.
Ugla Skrevet 13. desember 2007 #24 Skrevet 13. desember 2007 Lurer på om det varierer på hvor i landet man er om når man pynter til jul. Hjemme hos meg i trøndelag så pynter vi til jul på lille julaften. Man vasker og rydder på dagtid og så taes pynten frem på kvelden etter at barna har lagt seg. Mens bestevenninna mi og flere jeg kjenner her på østlandet tar frem julepynten, alt bortsett fra juletreet, allerede i starten av desember. Dette blir feil i mine øyne. For desember er jo adventstid, og betyr ikke det at man venter på jul da? Vi setter frem adventstinga da: stjerne og stake, men resten ligger på loftet til den 23. desember. Det jeg lurer på er egentlig: hvor bor du og når pynter dere til jul? Jeg gjør som deg, og jeg kommer fra østlandet.
Gjest Silmarill Skrevet 15. desember 2007 #25 Skrevet 15. desember 2007 (endret) Henger opp julestjerne(ne) og setter opp adventsstake(ne) første søndag i advent! Henger også opp julepynt på utgangsdøra denne datoen! --- I dag har jeg pyntet med juleduker og juleting ellers i huset! Endret 15. desember 2007 av Silmarill
Gjest Fjellsippa Skrevet 15. desember 2007 #26 Skrevet 15. desember 2007 Jeg tror det er sånn at mange pynter tidligere enn før uansett hvor i landet de kommer fra. Bare se på butikkene. De er jo julepyntet i oktober. Jeg hengte opp julegardiner på kjøkkenet tidlig i desember. Etterhvert har julebrikker kommet på benkene, men de er ganske diskret. Og så har jeg både en lysende stjerne i vinduet der, og en julestjerne (blomt) på en benk. I stua har jeg en liten adventstake i det største vinduet, og lilla duker og lys i adventstida. Ute har jeg i løpet av de siste dagene tatt lys på ei lita granbuske. I dag har jeg hengt opp en krans på ytterdøra. Ellers har jeg begynt å lete frem nisser som skal få stå litt rundt i huset. Juletreet blir pyntet i løpet av neste uke, og da blir de lilla dukene byttet ut med røde. Og jeg kommer fra nord-norge.
-Fisken- Skrevet 15. desember 2007 #27 Skrevet 15. desember 2007 Fra jeg var liten har jeg vært vant til å pynte lille julaften.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå