Gjest Skya Skrevet 8. desember 2007 #1 Skrevet 8. desember 2007 Temaet er sikkert tatt opp utallige ganger før. Men da jeg ikke finner det på førstesida prøver jeg igjen: Lurer på om det varierer på hvor i landet man er om når man pynter til jul. Hjemme hos meg i trøndelag så pynter vi til jul på lille julaften. Man vasker og rydder på dagtid og så taes pynten frem på kvelden etter at barna har lagt seg. Mens bestevenninna mi og flere jeg kjenner her på østlandet tar frem julepynten, alt bortsett fra juletreet, allerede i starten av desember. Dette blir feil i mine øyne. For desember er jo adventstid, og betyr ikke det at man venter på jul da? Vi setter frem adventstinga da: stjerne og stake, men resten ligger på loftet til den 23. desember. Det jeg lurer på er egentlig: hvor bor du og når pynter dere til jul?
Gjest Ada Blûe Skrevet 8. desember 2007 #2 Skrevet 8. desember 2007 Jeg setter/henger opp lysstaker og stjerner i vinduet fra 1. desember. I tillegg har jeg noen lys og en løper på stuebord. Det er absolutt mer enn nok for meg før 23. desember. Da har jeg tradisjon for å pynte treet, legge på flere duker, skifte gardiner (evt.?) og sette opp flere pynteting som krybber, lykter, engeler, nisser osv.
Betsy Skrevet 8. desember 2007 #3 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Da jeg var yngre og bodde hjemme, var det fast tradisjon med julepynting (sette frem nisser/stæsj og pynte juletre) på bittelille julaften. Lille julaften var (og er fortsatt) nemlig en kosedag, hvor vi er på kosert på ettermiddagen, og på kvelden spiser vi melkegrynssuppe og spekemat (opprinnelig fra Gudbrandsdalen). Nå som jeg bor for meg selv, pleier jeg å pynte ferdig mellom 20. og 22. desember, bare for å bli ferdig med det, egentlig. Deilig å ha "fri" de siste dagene før julaften, slik at vi kan dra bort på besøk/ få besøk, eller møte venner ute. Endret 8. desember 2007 av Betsy
Gjest Frysepulver Skrevet 8. desember 2007 #4 Skrevet 8. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver
monja Skrevet 8. desember 2007 #5 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er vant med at vi pynter hus og tre på lille julaften, men etter at jeg flytta for meg selv har det gjerne blitt til at vi har middagsgjester på lille julaften og da er bittelille julaften dagen for pyntinga. Det blir det nok også i år.
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #6 Skrevet 8. desember 2007 Hjemme pynta vi 23 desember, men i år så har jeg mer eller mindre pynta siden 1 desember. Har ingen instresse av å ha f.eks lilla duker/gardinger så da kommer jo juledukene fram. Nisser o.l (det lille jeg har) kommer også fram den 1-2 desember. Derimot så er det adventsstaken som står på bordet fram til siste søndag i advent. Dagen etter byttes den ut med røde lys på bordet.
Gjest Ulva35 Skrevet 8. desember 2007 #7 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er oppvokst på østlandet og bodd der mesteparten av mitt liv. Da pyntet vi advent første søndag i advent, med stjerne og julegardiner. Juletreet ble pyntet lille juleaften eller noen ganger tilogmed på dagen juleaften. Så flyttet jeg hit til Rogaland Her hos oss og hos flere jeg kjenner er det vanlig å begynne å pynte litt første søndag i advent og så litt etter litt i resten av desember. Juletreet står senest ferdig pyntet den 22. Noe som passer meg perfekt. Liker heller å ha pynten litt lenger fremme i adventstiden, enn å ha den fremme til langt ut i januar
Gjest puselabb Skrevet 8. desember 2007 #8 Skrevet 8. desember 2007 Jeg pynter 1. desember. Juletreet venter jeg med så lenge jeg klarer, i år skal jeg holde ut til en uke før julaften.
Arwen Skrevet 8. desember 2007 #9 Skrevet 8. desember 2007 Lurer på om det varierer på hvor i landet man er om når man pynter til jul. Hjemme hos meg i trøndelag så pynter vi til jul på lille julaften. Man vasker og rydder på dagtid og så taes pynten frem på kvelden etter at barna har lagt seg. Dette er jeg vant til også, og jeg har aldri bodd utenfor østlandet. Kan ikke huske hva vennene mine gjorde, men tror de fleste pyntet lille julaften da jeg var liten. Jeg har inntrykk av at det er noe som harkommet de siste årene det med pynting 1. desember. Vi kommer til å pynte lille julaften her konsekvent fremover. Husker hvor magisk det var å stå opp på julaften når huset var totalt forvandlet.
Gjest Leya Skrevet 8. desember 2007 #10 Skrevet 8. desember 2007 Bittelille julaften pynter vi til jul. Å gjøre det før ødelegger hele magien!
Arwen Skrevet 8. desember 2007 #11 Skrevet 8. desember 2007 Bittelille julaften pynter vi til jul. Å gjøre det før ødelegger hele magien! har hengt opp røde gardiner i stua alt og synes egentlig det er helt forferdelig at jeg har gjort det så tidlig. Kommer aldri til å gjøre det igjen.
Arkana Skrevet 8. desember 2007 #12 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er fra Nord-Norge (fransk-norsk familie om det har noe å si) og bortsett fra julestjerne i vinduet, adventsstake og krans på døren kommer ingenting fram før lille julaften. Det samme gjelder mannen og han er fra sørvestlandet, og vi har forøvrig bodd i og rundt Oslo i flere år og har inntrykk av at de fleste vi kjenner er som oss, med noen få unntak som på død og liv skal strekke julen ut så langt det går.
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. desember 2007 #13 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er vant med at vi pynter til jul en gang i begynnelsen av desember, og at juletreet tas inn og pyntes lille julaften. Nå er jeg uansett ikke så interessert i å gjøre leiligheten om til et nisseverksted, så det er ganske diskret pynting. Julestjerne i vinduet, og diverse hvit eller sølvfarget pynt rundt omkring, hovedsaklig i form av ekstra lys, blomster, og blanke prismer og hvite filthjerter i vinduet. Har et par røde innslag også forresten, men nisser og metervis med heklede, julerøde løpere er bannlyst gjennom hele jula.
Antoinette Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Jeg begynner å pynte andre uken i desember men selve juletreet pyntes den 22 og tennes julaften. Adventstid er ventetid og litt pynt minner om hva som er i vente. Smakløse julegarder, plastnisser, juleduker, juleverkstedsøppel og annet rask er bannlyst hos meg og var også bannlyst i mitt barndomshjem. Hos meg er det White Christmas med vekt på det rene og stilfulle.
Gjest Frysepulver Skrevet 9. desember 2007 #16 Skrevet 9. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver
Antoinette Skrevet 9. desember 2007 #17 Skrevet 9. desember 2007 (endret) Så hvis barn/nieser/nevøer kommer med en dorullnisse går den rett i søpla? De blir pent tatt i mot og satt i en eske på loftet. Det er ikke noe problem heller for folk i min omgangskrets vet at jeg ikke liker slike ting. Når det er sagt har niesen min laget en nydelig engel i gips på skolen som jeg fikk og den står fremme. Endret 9. desember 2007 av Antoinette
Gjest Frysepulver Skrevet 9. desember 2007 #18 Skrevet 9. desember 2007 (endret) . Endret 29. desember 2007 av Frysepulver
Gjest Leya Skrevet 9. desember 2007 #19 Skrevet 9. desember 2007 Hos oss får både gamle eggekartongnisser og hvite engler stå fremme. Ingen diskriminering;)
Titta Skrevet 9. desember 2007 #20 Skrevet 9. desember 2007 Jeg er vant med at adventstaken og lys på en liten busk i hagen kommer opp første søndag i desember, og ingen annen pynt kommer frem før lille julaften. Når jeg blir ordentlig voksen så har jeg lyst til å videreføre den tradisjonen. Men, det er ikke så lett da. I år har jeg gledet meg så sinnsykt til jul at røde gardiner og løper på stuebordet kom på plass 1.desember. I tillegg en del røde lys. Juletre og det lille vi ellers har av julepynt tenker jeg at kommer frem rundt 17-18 desember. Vi kommer ikke til å være hjemme i perioden 23-27 desember, så har lyst til å få litt julestemning i heimen før vi drar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå