Gå til innhold

Godt kosthold..


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min sliter litt med å få et så sunt og godt kosthold som vi ønsker.

Ingen av oss er særlig glad i å lage mat, begge misliker å vaske opp etterpå. Pga jobb spiser vi en gang i blant ikke før 21-21.30 på kvelden, og da hiver vi gjerne en frossenpizza i ovnen, eller chips, og slenger noen pølser oppi kaserollen. Hender vi stikker innom gatekjøkkenet og bestiller kebab eller burger også.

Frokost og kveldsmat er det dårlig med. Frokosten spises gjerne på jobb, noen minutter før arbeidet skal starte. På kvelden blir det ofte noe snacks og godteri...

Vi spiser forskjellige pastaretter og gratenger, kjøttdeig er omtrent det eneste kjøttet det går i her... Ingen poteter, lite grønnsaker. Han liker ikke fisk, og mange fiskeretter er dyre, så det spiser ikke jeg så ofte heller.

Trenger tips til mat som er:

Billig.

Sunn.

Lett å lage.

Helst ikke krever at alle platene på ovnen brukes samtidig.

Hadde også vært fint med ingredienser som kan brukes flere ganger, istedet for i èn rett og så står det som ikke ble brukt og råtner i skapet.

Kylling og grønnsaksblanding har jeg tenkt på selv. Må spise mer av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herbalife sine ernærings produkter er kjempe flotte.

Øker energien, kan bruke det ved vektforøkelse, vektreduksjon eller ved trening eller bare for å få mere energi.

Når dere bruker så masse penger på ferdig mat, så blir det ikke dyrere om en bruker kosttilskudd... :jepp:

Masse næring.og en blir faktisk mett av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herbalife sine ernærings produkter er kjempe flotte.

Øker energien, kan bruke det ved vektforøkelse, vektreduksjon eller ved trening eller bare for å få mere energi.

Når dere bruker så masse penger på ferdig mat, så blir det ikke dyrere om en bruker kosttilskudd... :jepp:

Masse næring.og en blir faktisk mett av det.

Jeg kjenner ikke til disse produktene, men det er sjelden kost/ernæringstilskudd anbefales istedet for sunn mat.

Jobber dere hele dagen, fra morgen til såpass sent på kveld? I såfall skjønner jeg at det er vanskelig å få til et godt kosthold. Jeg elsker å lage mat, men føler også at det kreves litt overskudd for å finne på, eller få lyst på, god og sunn mat...

Uansett; endel ting er lette å lage: Ulike supper (hjemmelagde tomatsuppe med endel grønnsaker, mild eller sterk, med eller uten kjøtt, melk osv, kyllingsupper, blomkålsuppe, linsesuppe, grønnsakssuppe) og gryteretter (lapskaus med masse grønnsaker, frikasse-liknende retter, chili con carne etc) er lett å ty til, synes jeg, og kan varieres mye med enkle midler; sørg for å ha holdbare rotgrønnsaker tilgjengelig, variér med kjøttype, evt vegetariske alternativer med bønner og kikerter, med eller uten hermetisk tomat, melk, jevning og ulike krydder. Ovnsstekte grønnsaker, hovedsaklig rotgrønnsaker, er også kjempegodt og enkelt (lager seg selv i ovnen) og kan varieres med krydder, diverse ost, fløte.

Det jeg har funnet ut er at det stort sett tar like mye eller lite tid å lage en gryte eller suppe fra bunnen, som å bruke Toro-varianten. Dessuten smaker det jo bedre...

Vi spiser heller ikke mye fisk, da utvalget her er så dårlig at det sjelden frister, og jeg har blitt mer skeptisk til oppdrettslaks... men jeg innbiller meg at en vegetarisk middag eller to i uka, samt endel kylling - og omega-3-tilskudd, veier litt opp for manglende fiskespising.

Det er kjempelurt å lære seg noen grunnleggende teknikker; koking av ulike sauser, suppe med og uten jevning, koketid for diverse grønnsaker, woking, ovnssteking, noe enkel baking av grovbakst (rundstykker er kjempeenkelt), tilbereding av kjøtt og ikke minst bruk av krydderurter framfor ferdige salte krydderblandinger/smaksforsterkningskryddere.

Ellers er det noen enkle grep man kan gjøre uten at det kreves store endringer i vaner: Bytt ut kjøttdeigen med karbonadedeig, spis knekkebrød eller grovere brød enn dere gjør, fullkornpasta framfor fin - og putt oppi noen ekstra grønnsaker, f eks broccoli, gulrøtter og purre. Kyllingfileter kan brukes i mange pasta- og risretter, i tillegg til suppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest som svarte: Det tar kanskje ikke lenger tid å lage mat fra bunnen av, men det er definitivt mer arbeid, og krever ofte flere kjeler/arbeidsredskap, noe som lager mer oppvask.

TS: Enkel og god (og billig) grønnsakssuppe/lapskaus lages av en pose frossen lapskausblanding (10-15kr) og et par kjøttpølser (10-15 kr) eller en boks bogskinke, tilsett vann, buljongterning og krydder (pepper og karri), kok til alt er mørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager gryteretter og suppe fra bunnen av skal det godt gjøres å bruke noe særlig mer arbeidsredskaper - det eneste er skjærefjøl og kniv, evt foodprocessor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager gryteretter og suppe fra bunnen av skal det godt gjøres å bruke noe særlig mer arbeidsredskaper - det eneste er skjærefjøl og kniv, evt foodprocessor.

Du glemte tiden det tar å skrelle og kutte opp alle grønnsakene osv ;) Det er sånn ca det kjedeligste jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hyggelig

hvis jeg føler meg lat en dag, pleier jeg å plukke salat fra salatbaren på mega, kjøpe grove pitabrød og fiskekaker. alt slenges oppi pitabrødet- og vips- sunt og godt på entotre- akkurat sånn vi liker det :)

..og jammen rimte det ikke også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det enkleste er å avtale dagen før hva man skal ha til middag kommmende dag og ta kjjøtt/fisk opp av fryseren, eventuelt noe som er i kjøleskapet. Da vet man hva man skal ha, og man kaster ikke bort tid på tenking, syns også det er mer ork om man skal finne på noe lurt når man står der skrubbsulten.

Ellers er det utopisk å tro at dere skal legge om kostholdet på en-to-tre, er man ikke vant til å lage "ordentlig" middag, tror jeg det er greit å begynne i det små for ikke å gå lei før man har kommet inn i en rytme.

Bli for eksempel enig om at onsdagen lager dere alltid mat som er sunn og hjemmelaget, så kan dere ta det derfra og utvide etterhvert.

Ellers lager vi ofte store porsjoner og fryser ned, spesielt i helgene når vi har litt bedre tid enn vanlig. For eksempel en stor porsjon bolognese-saus med masse finhakke løk, selleri og gulrot. Denne kan fryses i små bokser, og tiner i mikroen mens dere f.eks. koker grov pasta til. En annen mulighet er å lage liksom-minestronesuppe, bland ut med kjøttkraft og tilsett litt makaroni og eventuelt flere grønnsaker.

Husk at noe er bedre enn ingenting, og at Rom ikke ble bygget på en dag! ;) Ellers har du masse gode råd, spesielt fra Gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemte tiden det tar å skrelle og kutte opp alle grønnsakene osv ;) Det er sånn ca det kjedeligste jeg vet!

Sant nok, men jeg synes det er kvalitetstid - det både lukter godt og ser pent ut :fnise: Man kan jo begrense antall ulike grønnsaker også, eller som noen andre har nevnt, kjøpe ferdig oppdelte, frosne grønnsaker. Noen kjøkkenmaskiner har dingser som skjærer opp for deg også. men det er vanskelig å få til spesielt sunn mat uten å inkludere grønnsaker...

Ellers enig med Scheherezade i at det er lurt å begynne i det små - ett ordentlig sunt måltid i uka f eks. Jeg tror jeg begynte å lage sunn mat ved at jeg fant ut hvordan jeg lage kålrotstuing fra bunnen, deretter gikk det slag i slag med suppeeksperimenter osv, og jeg fant ut at jeg syntes matlaging var både gøy og lettere enn jeg fryktet. Men jeg skjønner også veldig godt at folk som jobber lange dager sliter med å få til gode vaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at den enkleste måten å få til et nogenlunde sunt kosthold er å planlegge. Jeg planlegger hva vi skal ha til middag den neste uken før jeg handler inn det jeg trenger, på den måten kan jeg legge det som trenger litt mer tid til de dagene jeg vet jeg har tid til det og motsatt, jeg kan dessuten sørge for at jeg bruker opp alt det jeg kjøper inn. dersom man ikke kan bruke alle platene på komfyrene sammtidig pga av lite strøm kan det lønne seg å kjøpe en damper i flere lag i en innvarndrerbutikk, jeg sparer mye oppvask og strøm på det, jeg har laget middag med poteter, kjøttkaker, surkål, grønnsaker og saus i to kjeler pluss damperen som da står over potetkjelen, , så det er helt klart greit å investere i og de koster ca 30-100 kr. Jeg kan gi deg et eksempel på en ukes meny:

mandag:

fullkornspasta med tomatsaus, man kan enten lage sausen selv eller kjøpe et glass med saus og tilsette kjøtt/kylling. fullkornspasta skal koke noen minutter mindre enn "vannlig" pasta så det er jo positivt hvis man har årlig tid.

tirsdag:

kyllingwok av kyllingfilet med wok grønnsaker på boks eller frosne, jeg bruker gjerne nudler ved siden av hvis jeg har dårlig tid, hvis ikke er jeg veldig glad i riskokeren min som gir meg perfekt ris hele tiden. Jeg lager gjerne en Saus/marinade selv, men kan like godt kjøpe en ferdig hvis man ikke er veldig glad i å lage mat.

onsdag:

karrisuppe. jeg sparer litt kyllingfilet som jeg bruner i en gryte, har i en løk i biter, og en gulrot i biter, har over en boks med tomater, bittelitt sukker pga tomatene, litt karripulver fra en innvarndrerbutikk( ikke den fra vannlige matbutikker) ca 1 l vann og en buljongterning av kylling eller høne. så har jeg i litt ris fra dagen før( dvs ferdig kokt) og en skvett matfløte eller melk, lar det koke ca 10 min og serverer med pitabrød, gjerne grove.

torsdag:

resten av pitabrødene med salat og stekte svinestrimler eller laks, gjerne med en dressing eller salsa. hvis jeg bruker svin/oksekjøtt/kylling har jeg gjerne i litt tacopulver, dersom man bruker laks kan man ha i litt lettrømme med sitronsaft og gressløk. hvis du vil ha fisk og mannen uten kan du jo kjøpe en pakke laks og en pakke ferdigstrimler svin som du har i fryseren så tar du opp begge deler( litt av hver) på den måten får du fisken din uten å måtte lage et helt måltid til hver av dere.

fredag:

oksekoteletter evt rester av strimlet svinekjøtt med poteter, og ertestuing. jeg setter på stekeovnen først ca 200 grader, så potetene, gjerne store mandelpoteter slik at det går litt fortere, så bruner jeg kotelettene i en jernpanne, har over en hakket løk og en boks sopp, har på pepper og salt, og heller over litt matfløte, og evt noen tyttebær. setter den i stekeovnen til potetene er ferdig, dersom man trenger å spare strøm kan man vente med potetene til man setter kotelettene inn i ovnen. evt ha stekte poteter ved siden av . dvs vask 2 poteter per pers, (ikke tørk de) og legg de på langpanna med bakepapir så man slipper å vaske den etterpå, og stek i ca 30 min. sett inn kotelettene etter ca 10-15 min. når det er igjen ca 5 min av steketiden heller man en boks erter i en kjele, har over en liten klatt smør samt litt melk eller matfløte, lar det koke opp og tar den av varmen før man moser det med stavmikseren og smaker til med salt og pepper( det tar kortere tid enn en pose erterstuing)

Lørdag:

juleskinke med grønnsaker saus og poteter. juleskinken serveres kald i skiver, man koker poteter, gjerne mandel som tar kortere tid, lager en pose saus, brun/pepper eller liknende, eller kjøper ferdig saus som man varmer. Jeg lager gjerne hjemmelaget saus, men dersom man ikke er glad i å lage mat kan man godt droppe det. man koker/damper mye frosne grønnsaker. man kan evt servere erterstuingene til dette også hvis man lager av 2 bokser erter istedenfor 1. serveres med tyttebær.

søndag:

ertersuppe med rester av juleskinke. Jeg bruker gjerne linser, de koster ca null i invandrerbutikkene og man trenger ikke å legge de i bløt som man må med ertere. skyll linsene godt og ha de i en kjele med ca 1,5 l vann, en buljongterning gjerne kylling /høne. 2-3 gulrøtter i tynne skiver, 1-2 løk i biter, og juleskinke i biter, litt salt og pepper, la det koke ca 45 min( siden det er søndag har man gjerne tid til det.

til dette trenger du:

fullkornspasta 15-20,-

ferdigsaus 15-20,-

1 stor pk kyllingfilet 100,-

1 pose frosne wok grønnsaker 20,-

ris, gjerne natur ris 20-30,-

wok saus 10,-

1 pose gulrot 10,-

ca 1 kg løk 5-10,-

1 boks tomater 5-7,-

currypulver, pakke som varer noen år 10,-

1 pk buljong 7-20,-

1-2 bokser matfløte 15-30,-

1 pk frosen laks 4 biter( 3 spares) 50,-

svin strimlet ( en del spares i fryser) 30-50,-

tacopulver 10,-

rømme 15,-

poteter, mandel 20,-

koteletter 2 stk 20-30,-

1-2 bokser erter 6-12,-

1 boks sopp 3-6,-

evt tyttebær frosne ?

juleskinke (restene kan brukes som pålegg 30-40 kr kg

salat mix 20,-

tomater 10-15,-

agurk 10-15,-

linser 10,-

dette bør dersom man kjøper det dyreste alternativet koste ca 620,- det er under 100,- per dag og mye av dette bruker man ikke opp på en uke slik at man har det til senere, i tilegg kan man bruke restene til frokost dagen etter( slik mannen min gjør) grunnen til prisene er for å vise at det faktisk ikke trenger å være så dyrt å spise slik, ikke tar det veldig lang tid heller. Det som kan være vanskelig med dette er å komme på mat hver uke, det kan lønne seg å kjøe noen kokebøker med enkle oppskrifter,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...