Gå til innhold

bibelen


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

men hvorfor tror folk da?

nå snakker jeg ikke om religioner som ikke har noe med bibelen å gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Man trenger ikke en bok for å tro. Akkurat som man trenger ikke å gå i kirken for å være troende.

Bibelen er bare et symbol akkurat som korset.

Det er ikke avgjørende om du følger den. Tross alt så er det Gud man skal tro på ikke en bok skrevet av noen gamle menn for 2000 år siden,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er Bibelen berre et symbol? Er resten av bøkene i bokhylla di det også, eller har dei et innhold. Dette gir inga meining.

Bibelen er ikke bare et symbol. Den er Guds ord, og viser oss hvem han er og hvem Jesus er.

Som kristen så prøver en å følge de formaninger som Jesus ga oss i NT.

Om alle i verden hadde fulgt disse, da hadde vi vært nærmere ett himmerik på jorden i stedet for et helvete, som det ser ut for at vi stadig nærmer oss mer og mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hypersuperduper
men hvorfor tror folk da?

nå snakker jeg ikke om religioner som ikke har noe med bibelen å gjøre..

Folk tror fordi de er redde for at mammaene og pappaene deres ville satt dem ut i skogen, og siden det gjør vondt å tenke på sånt, så overbeviser de seg heller om at foreldrene har rett i at bibelen er en bra bok.

Ellers så er det slik at noen har større sjanse for å begynne å tro enn andre, selv om en utelukker organisert religion. Organisert religion har bare med oppdragelse å gjøre.

Det hjelper på religionsfølelsen om du i tillegg har andre rare trekk, som at du hører stemmer, ser syner (mer sjeldent), tror du har superkrefter osv. Du kan faktisk få partneren til å samtykke i vrangforestillingene om du er dominerende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan en bok stemme for alle mennesker som tror?

Antakelig er det jeg som ikke forstår spørsmålet. Kan du stille spørsmålet på en annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tutle
hvordan kan en bok stemme for alle mennesker som tror?

Bibelen har alltid vært den samme. Den er Guds ord.

Problemene oppstår når mennesker velger å "tolke" Bibelen. Og det gjør de ofte slik at det passer til det som de velger å tro...

Men det finnes en trosretning som ikke har satt seg fore å innføre nye læresetninger, en ny tilbedelsesform, en ny religion. Deres historie i nyere tid viser at de har gjort seg samvittighetsfulle anstrengelser for å framholde det som står i Bibelen, Guds inspirerte Ord. De viser til den som grunnlaget for alt det de tror på, og for sin livsførsel. I stedet for å utvikle trosoppfatninger som gjenspeiler normløsheten i den moderne verden, har de bestrebet seg på å komme enda nærmere de bibelske læresetninger og skikker som kjennetegnet kristendommen i det første århundre.

Og så får jeg sikkert mye pepper etter å ha sagt dette...

Det er Jehovas vitner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bok kan stemme for de som tenderer til å like nettopp den boken, de andre vil ikke lese boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen har alltid vært den samme. Den er Guds ord.

Problemene oppstår når mennesker velger å "tolke" Bibelen. Og det gjør de ofte slik at det passer til det som de velger å tro...

Men det finnes en trosretning som ikke har satt seg fore å innføre nye læresetninger, en ny tilbedelsesform, en ny religion. Deres historie i nyere tid viser at de har gjort seg samvittighetsfulle anstrengelser for å framholde det som står i Bibelen, Guds inspirerte Ord. De viser til den som grunnlaget for alt det de tror på, og for sin livsførsel. I stedet for å utvikle trosoppfatninger som gjenspeiler normløsheten i den moderne verden, har de bestrebet seg på å komme enda nærmere de bibelske læresetninger og skikker som kjennetegnet kristendommen i det første århundre.

Og så får jeg sikkert mye pepper etter å ha sagt dette...

Det er Jehovas vitner

Det er en ting som forundrer meg veldig når det gjelder Jehovas vitner og deres forhold til sine neste.

Hvis de har nestekjærlighet til sine medmennesker, hvorfor har de ikke det til de som forlater Jehovas vitner?

Hvordan forener du dette med Jesu lærdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan en bok stemme for alle mennesker som tror?

Hei :)

Mener du da at alle som tror, tror på Bibelen?

Man trenger nødvenigvis ikke tro Guds Ord selv om man er troende?

Men hvis du spør det samme som;

"Hvordan kan alle forskjellige trosretninger som går på tvers av/i strid med/er uvitende om Bibelen, Guds Ord ha feil/misforstått/blitt bedratt etc etc?"

Er det dette du spør om, formulert annerledes?

Hvis det er så, har jeg følgende svar;

Guds Ord forteller dette, beviser dette. At Dens innhold i sum er Sannheten.

Bibelen forteller også at det er kun En Herre, En Tro, En Sannhet, En Gud.

Bibelen.

De 66 bøker innbundet i et bind. Pluss Enok`s Bok og Tomas-evangeliet. Som er 100% i samsvar med de øvrige skrifter. Et mirakel i bokform.

Det eksisterer pr idag ikke eldre skrifter en Bibelen så vidt meg bekjent. Og Det Nye Testamentet bekrefter og sammenfatter 100% med Det Gamle.

Enoks Bok forteller også om opphavet til det de idag kaller "new age", endetidens verdenslære. Dette er antikrist`s plattform ifølge Guds Ord. Fra denne bevegelse vil det oppstå en skikkelse som mange ser som en "lysets skikkelse" Verdens redningsmann. Dette er antikrist. "Dyret fra avgrunnen", som Johannes Åpenbaring forteller om. Han vil sørge for å forene alle lærer, religioner og livssyn som er uforenlig med summen av Guds Ord i en pakke, og endelig skape "fred" på jord. Som selvfølgelig ikke vil vare, da han til sist vil gi til kjenne sitt heslige, onde vesen. Denne "verdenslæreren". Med sine "visdommens disipler". Bibelen sier; Ingen kan si; "Jesus er Herre", uten i Guds Ånd..Og..

Den ånd som benekter at Jesus Kristus er Guds Sønn etter Skriftene er antikristens ånd. Og antikrist er antigud. Så den verden som benekter Gud vil ende opp med antigud som sin verdenshelt. Og Hvem er antigud? Det er "Lucifer" Lysets Engel. Zatan.. Han har mange navn.. "Løgnens Far"..

Han er på tur....

Det eksisterer pr idag ingen mere zatanisk lærdom en den "new age" representerer. Spesielt læren om "vannmannens tidsalder" Det er en tvers igjennom demonisk lære.

Men...

Den detaljerte "pakken" med skriftruller. Bibelen.

Guds Ord beviser i seg selv at den er sann. Ved den listen over oppfylte profetier og sin enorme Visdom.

Kom med den største lærer innenfor en hvilken som helst religion/lære/livssyn og la meg føre skriftelig dialog med vedkommende.

En som ikke tror Guds Ord.

Kom med hvem som helst. Er det islam, kom med en høy lærer. Er det katolisismen, kom med paven. Er det den lutherske kirke, få snakke med Kongen eller biskopen. Er det "new age", kom med den øverste mulige leder og la meg få føre skriftelig dialog med han. Uansett hva. Ingen av disse nevnte er i samsvar med Guds Ord.

Så skal jeg vise at Herren Hærskarenes Gud, Abrahams Gud, Israels Gud, JHVH er den Eneste Gud.

Og jeg skal legge det åpent ut at Bibelen, Guds Ord er Sannheten og Kjærligheten i sin reneste form.

Men da betinger jeg at jeg får bruke Bibelen og skrive akkurat slik det står, uten å holde noe tilbake. Og bruke den til grunn for mine ytringer. Videre at min partner i dialogen bruker sine "kilder". Feks var det en fra lutherske kirke, så har han sin Bibel og endel annet "stuff"? Og en fra islam må jo bruke koranen.. new age... De har vel en mengde av "stuff" Kom med det..

Mvh

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...