Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #61 Skrevet 7. desember 2007 Det jeg selv har erfart er det mest effektive mot verbal mobbing, og som vi lærer bort hos oss, er å ikke gi mobberne det de er ute etter, nemlig en reaksjon. Så lenge man reagerer, enten med tårer, sinne, redsel, "sladring til de voksne", så har mobberen oppnådd noe. Det beste er å fullstendig ignorere mobberen. Ikke svar, lat som om du ikke enser at vedkommende er tilstede. Da blir det veldig kjedelig å mobbe, og de går lei etter en stund. Dette krever mental styrke, noe som er vanskeligere enn å gjøre fysisk motstand. Det er noe av det mediteringen på kampsportrening er godt for. Man lærer mental styrke, det å gå inn i seg selv og ikke la seg plage av ting som ikke er fysisk farlig. Vel, denne strategien prøvde jeg i årevis uten at det hjalp. Og nei, jeg gråt aldri offentlig eller viste at jeg ble såret. Det som hjalp var at jeg fikk nok en gang og eksploderte. Bra ble det fremdeles ikke, men bedre. Bra blir det aldri, for de klare å ødelegge selvtilliten min for lang tid framover og de tok fra meg muligheten til å ha en fin barne- og ungdomstid. Så jeg synes det er flott å lese om ei jente som forsvarer seg. Ingen av oss vet hvor mye hun har holdt ut før dette skjedde. Vi vet bare at denne gutten hadde plaget henne "i lang tid". Nok er nok.
Gjest Spadamen Skrevet 7. desember 2007 #62 Skrevet 7. desember 2007 Jeg synes ikke dette er akseptabel adferd. Hvis min datter hadde gjort dette ville jeg tatt tak i det. Det hadde nok lærerne ved vår skole også gjort. Kanskje flere hadde reagert hvis en gutt på 12 la en jente i bakken og sparket henne til hun begynte å grine? Eg meinte ikkje at det var akseptabel adferd. Eg meinte berre at det finst mykje verre der ute enn å leggje ein person i bakken. Ein person som i tillegg har gått og provosert aldri så lenge.
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #63 Skrevet 8. desember 2007 For å presisere: Det var ikke snakk om verbal vold. Han har vært på henne lenge, dratt henne rundt etter håret flere ganger. Den utløsende årsaken var at han spratt en basketball flere ganger i ansiktet hennes, noe som selvfølgelig gjorde vondt. Hun har stor respekt for reglene innen sporten, og ville aldri misbruke det. Det hun gjorde satt gutten ut av spill helt smertefritt og ufarlig, og gjorde ham til latter. Samt forhåpentlig jekket ham ned litt.
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #64 Skrevet 8. desember 2007 (endret) Nemlig. Man kan fint bruke TKD til å skremme en motstander, selvom personen "bare" har brukt verbale angrep (selvom det ikke står spesifisert i hovedinnlegget) Man kan bruke kihap, og man kan markere, man trenger ikke så mye som røre motstanderen for å skremme. til ts det viktigste er at datteren din har vist at hun har hatt utbytte på treningen sin, det bør være en god motivasjonsfaktor for videre trening. Jeg syns du skal være stolt av henne, og oppfordre henne til å fortelle historien til sin master, slik at han kan veilede henne videre. Klem fra Kalorina, 2. dan Dette var et fornuftig svar, det skal jeg jammen gjøre. Kanskje vi får et ord med ham i morgen, da er det gradering til 6. gup. Spennende og veldig moro. (hun fikk ikke sove i kveld for hun er så spent og litt redd, men jeg tror det gåt fint :-) ) Endret 8. desember 2007 av Sativa
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #65 Skrevet 8. desember 2007 Bare lurer på noe. Hvis deres barn ble fysisk angrepet, på en slik måte at det var nødvendig å bruke selvforsvar, ville dere bare sagt "nå ble jeg stolt og glad" og ikke gjort noe mer med saken? Nei selvfølgelig ikke. Nå behøvde ikke datteren å bruke direkte selvforsvar, han ble jo bare litt satt ut et øyeblikk. (kall det å klargjøre grensene sine) For noen år siden kunne vi lese om ei jente på 13 tror jeg, som ble forsøkt dratt inn i en bil av en mann. Ho kunne tydeligvis mye selvforsvar, for hun drepte nesten fyren. Klart jeg hadde blitt stolt av henne for det, men saken måtte jo uansett blitt fulgt opp. Man sletter ikke en kriminell handling selv om offeret bruker selvforsvar.
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #66 Skrevet 8. desember 2007 Jeg er som de fleste foreldre sterk motstander av voldsbruk, og ville ikke vært stolt over dette. Det tror jeg heller ikke trådstarter er. Derimot er hun stolt over at dattern kan forsvare seg og fortelle at hun ikke finner seg i noe "mobbing" BINGO!
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #67 Skrevet 8. desember 2007 Det er forskjell på å legge folk i bakken på trening og på gaten. På trening er det avtalt spill, den som blir kastet vet hva som skjer og spiller litt med. Hva hvis gutten hadde fått panikk og slått etter henne? Hun kunne mistet kontrollen i kastet, han kunne slått hodet i asfalten, osv. Det er heller ikke noe som hindrer ham i å sprette opp og smelle til henne med en gang hun slipper. Kommer det til spørsmål om skyld vil det være klart at det er -hun- som startet den fysiske "volden" om vi skal kalle det det. Det var hun som gikk fra verbalt til fysisk. Han gikk til fysisk angrep førstved å sprette basketball i ansiktet hennes. det var ikke første gang. Gutten ble ikke kastet, men tvunget i kne pga armen ble vridd bakover. Det er ikke vondt, alt skjer veldig fort og føles bare merkelig. (min mor kan også det knepet som hun har lært på selvforsvarskurs, og hun testet det på meg)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #68 Skrevet 8. desember 2007 Dere som sier "Hurra, godt jobbet her": synes dere virkelig det er greit å ty til vold mot ord? Ja! Verbal vold kan ofte være verre en fysisk vold. Så jeg ser ikke noen problemer med å bruke fysisk vold som et mottiltak mot verbal vold. I slike tilfeller er det i høyeste grad snakk om legitimt selvforsvar. Her er graden av den fysiske volden som benyttes den eneste legitime innvendingen etter mitt skjønn. Litt blod og gørr er helt greit. Selv drap mener jeg er en svært formildende omstendighet ved langvarig mobbing.
Kalorina Skrevet 8. desember 2007 #69 Skrevet 8. desember 2007 Dette var et fornuftig svar, det skal jeg jammen gjøre. Kanskje vi får et ord med ham i morgen, da er det gradering til 6. gup. Spennende og veldig moro. (hun fikk ikke sove i kveld for hun er så spent og litt redd, men jeg tror det gåt fint :-) ) Har hun 7. cup og turte å gå på?? Fy flate, du skal seriøst være stolt av henne!! Ikke mange som hadde gjort det!! Ta en prat med med masteren du, så kan han som sagt veilede henne videre, oglykke til med graderingen, det går sikert kjempefint :D
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #70 Skrevet 8. desember 2007 Har hun 7. cup og turte å gå på?? Fy flate, du skal seriøst være stolt av henne!! Ikke mange som hadde gjort det!! Ta en prat med med masteren du, så kan han som sagt veilede henne videre, oglykke til med graderingen, det går sikert kjempefint :D Jeg har ikke helt oversikt hvilken av 7.gup hun hadde, gult belte med tre fargestriper. 6. gup gikk strålende, og ho fikk bare godord fra eksaminatoren. Fikk ikke snakket med masteren, de var ganske så stressa og opptatt i dag :-) Men du verden så moro det var i dag
Julianne Skrevet 8. desember 2007 #71 Skrevet 8. desember 2007 Aww, hihi, må innrømme at jeg tror jeg hadde blitt stolt selv. Men er det lov å bruke det sånn? Er det ikke bare under selvforsvar? Vel, hvis ikke dette var selvforsvar så vet ikke jeg... At en mindre jente legger en større bølle i bakken etter lang tids plaging har jeg bare en kommentar til:
Gjest Silmarill Skrevet 8. desember 2007 #72 Skrevet 8. desember 2007 Dette var kjempebra gjort! Gutten fikk som fortjent, og etter den episoden lar han nok henne være i fred Ekstra morsomt var det at kompisene stod ved siden av å så på dette
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #73 Skrevet 8. desember 2007 Ja! Verbal vold kan ofte være verre en fysisk vold. Så jeg ser ikke noen problemer med å bruke fysisk vold som et mottiltak mot verbal vold. I slike tilfeller er det i høyeste grad snakk om legitimt selvforsvar. Her er graden av den fysiske volden som benyttes den eneste legitime innvendingen etter mitt skjønn. Litt blod og gørr er helt greit. Selv drap mener jeg er en svært formildende omstendighet ved langvarig mobbing. Slike holdninger har mange menn som banker sine koner også. "Hun fortjente det for hun provoserte meg." Jeg forstår jentas reaksjon og jeg tar sterk avstand fra mobbing. Men jeg mener mobbing må løses på andre måter enn ved å ta igjen fysisk. Jeg er også usikker på om det kan defineres som selvforsvar hvis man har mulighet til å forlate situasjonen. Jeg synes uansett det er viktig at hun avklarer dette med treneren sin. Jeg synes at du som mor til et barn som driver med kampsport må ta klar avstand fra vold. Kampteknikker kan brukes som et våpen. Derfor må slike ungdommer ha god impulskontroll og gode holdninger. Jeg liker ikke de holdningene du formidler. Jeg mener at ordet "stolt" og "det gleder et mammahjerte " blir feil å bruke i denne sammenhengen. Jeg tror også det er lett å tenke at det var tøft siden det var en jente. Dessverre er jentevold et større problem nå enn tidligere. Det er også flere kvinner enn menn som bruker fysisk vold mot sine barn. Hvordan man lærer å løse konflikter i oppveksten har stor betydning for hvordan man løser konflikter som voksen.
Kalorina Skrevet 8. desember 2007 #74 Skrevet 8. desember 2007 Jeg har ikke helt oversikt hvilken av 7.gup hun hadde, gult belte med tre fargestriper. 6. gup gikk strålende, og ho fikk bare godord fra eksaminatoren. Fikk ikke snakket med masteren, de var ganske så stressa og opptatt i dag :-) Men du verden så moro det var i dag Gradering ER gøy! De tre sorte stripene er evalueringsstriper, man må ha tre for å få gå opp til gradering. Nå tipper jeg hun har fått grønn stripe 6. cup, og så har de tatt av de tre sorte stripene, nå er målet tre nye striper før neste gradering som er ved påsketider Det jeg mente var at hun var tøff som turte å gå på og ta denne gutten når hun "bare" har gult belte, for da har hun ikke gått på TKD lenge. Og sannelig ikke lenge nok til at dette kunne fått en særlig alvorlig utgang uansett. Men jenta di har mot og vilje, og DET skal du være bra stolt av! Lykke til videre!
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #75 Skrevet 8. desember 2007 Slike holdninger har mange menn som banker sine koner også. "Hun fortjente det for hun provoserte meg." Dette er en tullete sammenlign. Menn som slår sine koner gjør ikke det fordi konene deres mobber dem. Her snakker vi om mobbing. Eller verbal vold som det også kan kalles. I slike tilfeller mener jeg som sagt at bruk av fysisk vold er legitimt selvforsvar.
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #76 Skrevet 8. desember 2007 Har sett de "større" gutta leke seg med å legge hverandre i bakkene og må si at jo da, den kan gjøres voldelig o.s.v, men det kan også gjøres ganske harmløst.. Og med tanke på at hun er såpass langt oppe (jeg er hvit belte så grønt er høyt ) så tror jeg ikke hun ville misbrukt selve slagene og sparkene.. Men de enkle tingene kan brukes uten å skade..
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #77 Skrevet 8. desember 2007 Slike holdninger har mange menn som banker sine koner også. "Hun fortjente det for hun provoserte meg." Jeg forstår jentas reaksjon og jeg tar sterk avstand fra mobbing. Men jeg mener mobbing må løses på andre måter enn ved å ta igjen fysisk. Jeg er også usikker på om det kan defineres som selvforsvar hvis man har mulighet til å forlate situasjonen. Jeg synes uansett det er viktig at hun avklarer dette med treneren sin. Jeg synes at du som mor til et barn som driver med kampsport må ta klar avstand fra vold. Kampteknikker kan brukes som et våpen. Derfor må slike ungdommer ha god impulskontroll og gode holdninger. Jeg liker ikke de holdningene du formidler. Jeg mener at ordet "stolt" og "det gleder et mammahjerte " blir feil å bruke i denne sammenhengen. Jeg tror også det er lett å tenke at det var tøft siden det var en jente. Dessverre er jentevold et større problem nå enn tidligere. Det er også flere kvinner enn menn som bruker fysisk vold mot sine barn. Hvordan man lærer å løse konflikter i oppveksten har stor betydning for hvordan man løser konflikter som voksen. Det at jeg tar avstand fra vold er nettopp en av hovedgrunnene til at vi oppmuntret henne til å begynne med TKD. De lærer veldig godeholdninger der. I tillegg vil jeg si at det hun gjorde forå forsvare seg mot gutten var et klart voldshemmende tiltak. At en stor overvektig gutt på 170 fysisk plager ei jente på 145 og 37 kilo er vel hakket verre enn at jenta markerer sine grenser på en uskyldig måte. Og det er klart jeg er stolt av det. hadde ho derimot slått ut tenner eller brukket en arm på rampungen, så hadde selvfølgelig situasjonen vært en helt annen. Ho valgte altså å såre bøllas stolthet og ikke noe verre enn det. Stolt av ungen min jeg.
Gjest Sativa Skrevet 8. desember 2007 #78 Skrevet 8. desember 2007 Gradering ER gøy! De tre sorte stripene er evalueringsstriper, man må ha tre for å få gå opp til gradering. Nå tipper jeg hun har fått grønn stripe 6. cup, og så har de tatt av de tre sorte stripene, nå er målet tre nye striper før neste gradering som er ved påsketider Det jeg mente var at hun var tøff som turte å gå på og ta denne gutten når hun "bare" har gult belte, for da har hun ikke gått på TKD lenge. Og sannelig ikke lenge nok til at dette kunne fått en særlig alvorlig utgang uansett. Men jenta di har mot og vilje, og DET skal du være bra stolt av! Lykke til videre! Ja det stemmer,bare at hennes klubb bruker fargede striper. hun hadde rød, grønn og blå stripe på det gule beltet. Nå er beltet helgrønt (med hvit marg siden hun er barn)
Noorgie Skrevet 8. desember 2007 #79 Skrevet 8. desember 2007 Jeg tror jeg skjønner deg, men jeg syntes du formulerer deg ganske uheldig. Synes hun formulerte seg helt greit. Reagerer heller på alle forståsegpåerne her som mener at denne jenta gjorde noe klandreverdigt!! SKJERPINGS, les hva som egentlig står at hun gjorde. " I dag la datteren min på 12 en stor gutt i bakken etter at han har plaget henne i lang tid" Jenta gjorde det helt rett og til dere som hyler opp om at dette er vold og missbruk av ferdigheter i TKD, vel dere har et litt spesielt syn på virkeligheten. Mammaen skal med rette være stolt, hadde bare flere jenter og mobbeoffre gjort det samme, da hadde mange mange fått gått i fred.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #80 Skrevet 9. desember 2007 HEI HEI!! Synes det var kjempeflott att datteren din markerte seg i forhold til guttungen som mobbet henne. Jeg ble selv mobbet som liten av eldre gutter... en dag sprakk det for meg og jeg dyttet "lederen" i gjengen rett inn i ett sykkelstativ han rauset over en hel haug med sykkler og ble liggende der og kave til alles glede hehe... Min mor sa ofte det att ikke la deg pelle på nesa.. slå fra deg! Jeg er ikke blitt en voldig person av den grunn, men som liten satte jeg meg i respekt.... Jeg vil bare si att jeg ikke er for att konflikter sakl løses med vold, men å legge en gutt i bakken eller som jeg gjore dytte en bølle over noen sykkler er ikke vold. Det er viktig å få satt en stopper for mobbing og det beste er om ungene klarer det selv. Hadde mammaen ikke nevn att datteren brukte ett kbep hun hadde lært under kampsportstrening hadde det ikke blitt så stor diskusjon av det hele... Synes du har all grunn til å være stolt over datteren din. Ei jente med bein i nesa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå