Gå til innhold

Stolt

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tull. Blir man overfalt er det en inngripen på privat eiendomsrett: den overfaltes kropp.

Da er det opp til den overfalte å ta igjen for å forsvare seg på best mulig måte uten å drepe eller skade den andre.

Ofte starter et fysisk angrep med verbale angrep. Hvis man føler seg truet er det best å forlate stedet eller søke hjelp fra evt. politiet. Hvis det starter som et fysisk angrep med fare for fysiske skader mener jeg man skal forsvare deg, selv om det innebærer bruk av kampteknikker. Alternativt prøve å komme løs og løpe i sikkerhet. Selvsagt enig i at man skal forsøke å unngå å skade den andre, men det kan skje ved et uhell. Hvis personen faller med hodet mot en stein kan skaden faktisk bli alvorlig, selv om hensikten bare var å legge han i bakken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Bare lurer på noe. Hvis deres barn ble fysisk angrepet, på en slik måte at det var nødvendig å bruke selvforsvar, ville dere bare sagt "nå ble jeg stolt og glad" og ikke gjort noe mer med saken?

Jeg er som de fleste foreldre sterk motstander av voldsbruk, og ville ikke vært stolt over dette. Det tror jeg heller ikke trådstarter er. Derimot er hun stolt over at dattern kan forsvare seg og fortelle at hun ikke finner seg i noe "mobbing"

Endret av Far til 2
Skrevet

jeg vet godt hvordan det er å bli ertet/mobbet... men jeg ville gått til en lærer eller voksen om den andre hadde slått meg eller gjort med no fysisk...

Skrevet
Det er ikke lov til å bruke utenom trening, nei. I klubben vår ble man da utestengt.

Dette kan ikke kalles selvforsvar.

Å legge en person i bakken kan da ikke regnes som utøvelse av kampsport. Å legge hverandre i bakken er noe gutter gjør seg imellom under hele oppveksten. Det er ikke ensbetydende med at de utøver en "kamp", men like mye et markeringsbehov. Det var nettopp dette markeringsbehovet som gjorde at det var jenta som la gutten i bakken denne gangen. De fleste som har vært tilstede på treninger har sett hvordan gutter og jenter kaster hverandre i matta. Det gjør at mange jenter ser at de faktisk ikke er underlegne i mange tilfeller.

Når ei 12-åring jente legger en gutt på samme alder i bakken, behøver det ikke være noen avanserte/voldelig utøvelse av kampsport, men isteden et tegn på nødvendig selvtillit. Kansje jenta ville ha klart dette hele tiden, men at TKD ga henne den nødvendige selvtilliten til å gjøre det ? Og kansje denne hendelsen kan være med på å hindre mobbing og evt vold på et senere tidspunkt ?

Gutten tok tydligvis ingen skade. Dette er noe som skjer daglig blandt gutter. Eneste "skaden" var at denne gutten fikk en liten knekk mht egen selvtillit ettersom de andre guttene så på. Mye tyder imidlertid på at gutten hadde godt av å komme ned på bakken.

Skrevet
Fordi verbale angrep også er angrep, og TKD brukes like mye til å skremme som til an fysisk angripe

Et verbalt angrep er et verbalt angrep, og da mener jeg fysiske motangrep blir feil. Hvis man er redd for at motparten skal gå til fysisk angrep, så synes jeg det er ok å bruke teknikker for å skremme, så lenge man ikke faktisk blir fysisk selv. Det er jeg enig i, men det er å selv være den som krysser grensen fra verbal til fysisk

Skrevet
jeg vet godt hvordan det er å bli ertet/mobbet... men jeg ville gått til en lærer eller voksen om den andre hadde slått meg eller gjort med no fysisk...

Jeg mener også at dette er den beste måten å løse et slikt problem på. Men det forutsetter kunnskap hos de som håndterer saken. Lærere bør ha denne kompetansen. Evt. ha et samarbeid med andre fagpersoner. Ser at flere her har dårlige erfaringer med å søke hjelp hos lærere og andre voksne. Det kan tyde på at de voksne ikke håndterte dette på en god måte. Det synes jeg er trist.

Skolen burde i større grad ha en forebyggende funksjon. Voldsproblematikk og konfliktløsning burde være en viktig del av pensum.

Skrevet
Å legge en person i bakken kan da ikke regnes som utøvelse av kampsport. Å legge hverandre i bakken er noe gutter gjør seg imellom under hele oppveksten. Det er ikke ensbetydende med at de utøver en "kamp", men like mye et markeringsbehov. Det var nettopp dette markeringsbehovet som gjorde at det var jenta som la gutten i bakken denne gangen. De fleste som har vært tilstede på treninger har sett hvordan gutter og jenter kaster hverandre i matta. Det gjør at mange jenter ser at de faktisk ikke er underlegne i mange tilfeller.

Når ei 12-åring jente legger en gutt på samme alder i bakken, behøver det ikke være noen avanserte/voldelig utøvelse av kampsport, men isteden et tegn på nødvendig selvtillit. Kansje jenta ville ha klart dette hele tiden, men at TKD ga henne den nødvendige selvtilliten til å gjøre det ? Og kansje denne hendelsen kan være med på å hindre mobbing og evt vold på et senere tidspunkt ?

Gutten tok tydligvis ingen skade. Dette er noe som skjer daglig blandt gutter. Eneste "skaden" var at denne gutten fikk en liten knekk mht egen selvtillit ettersom de andre guttene så på. Mye tyder imidlertid på at gutten hadde godt av å komme ned på bakken.

Det er forskjell på å legge folk i bakken på trening og på gaten. På trening er det avtalt spill, den som blir kastet vet hva som skjer og spiller litt med.

Hva hvis gutten hadde fått panikk og slått etter henne? Hun kunne mistet kontrollen i kastet, han kunne slått hodet i asfalten, osv. Det er heller ikke noe som hindrer ham i å sprette opp og smelle til henne med en gang hun slipper. Kommer det til spørsmål om skyld vil det være klart at det er -hun- som startet den fysiske "volden" om vi skal kalle det det. Det var hun som gikk fra verbalt til fysisk.

Gjest Spadamen
Skrevet
Å legge en person i bakken kan da ikke regnes som utøvelse av kampsport. Å legge hverandre i bakken er noe gutter gjør seg imellom under hele oppveksten. Det er ikke ensbetydende med at de utøver en "kamp", men like mye et markeringsbehov. Det var nettopp dette markeringsbehovet som gjorde at det var jenta som la gutten i bakken denne gangen.

Eg er einig i dette. Når man er så ung, så er det vel relativt vanleg å "sloss" litt. Då eg var på den alderen, så var eg faktisk mykje verre enn trådstarters dotter. Eg la gutar i bakken og sparka dei til dei begynte å grine. Men eg slutta med denne oppførselen då eg begynte på ungdomsskulen.

Eg trur ikkje denne hendinga vil ha noko særleg med negative konsekvensar. Jenta har vist at ho ikkje toler å bli behandla dårleg. Forhåpentlegvis vil gutane la ho vere i fred.

Trådstarters mor verkar oppegåande nok til å lære dottera gode haldningar. Slik at dottera skjønar skilnad på der det er greit og ikkje.

Det beste ville nok vere å sei frå til lærarane om at ungen blir plaga. Men i mange tilfelle vil ikkje det hjelpe stort.

Skrevet
Å legge en person i bakken kan da ikke regnes som utøvelse av kampsport. Å legge hverandre i bakken er noe gutter gjør seg imellom under hele oppveksten. Det er ikke ensbetydende med at de utøver en "kamp", men like mye et markeringsbehov.

Du mener altså at det er greit at 12-åringer som har et konfliktfylt forhold legger hverandre i bakken med teknikker de har lært på trening i kampsport? Hvor lenge er dette greit da? Til de er 12? 16? 24? Nå mener jeg konfliktsituasjoner, ikke lek.

Jeg er opptatt av at man tidlig må lære å løse konflikter verbalt istedet for fysisk.

Skrevet
Når man er så ung, så er det vel relativt vanleg å "sloss" litt. Då eg var på den alderen, så var eg faktisk mykje verre enn trådstarters dotter. Eg la gutar i bakken og sparka dei til dei begynte å grine. Men eg slutta med denne oppførselen då eg begynte på ungdomsskulen.

Jeg synes ikke dette er akseptabel adferd. Hvis min datter hadde gjort dette ville jeg tatt tak i det. Det hadde nok lærerne ved vår skole også gjort. Kanskje flere hadde reagert hvis en gutt på 12 la en jente i bakken og sparket henne til hun begynte å grine?

Skrevet

Man bør uansett være forsiktig med å bruke en kampsport der man bare sparrer semi-kontakt i det virkelige liv, for man kan risikere å bli overrumplet svært raskt. Hvis man ikke trener fullkontakt har det man driver med en forsvinnende liten basis i virkeligheten. Kanskje vil man klare seg mot en person uten kampkunnskaper, men selv da kan man fort gå på en smell hvis personen har erfaring fra ekte slåsskamper.

Skrevet
Jeg mener også at dette er den beste måten å løse et slikt problem på. Men det forutsetter kunnskap hos de som håndterer saken. Lærere bør ha denne kompetansen. Evt. ha et samarbeid med andre fagpersoner. Ser at flere her har dårlige erfaringer med å søke hjelp hos lærere og andre voksne. Det kan tyde på at de voksne ikke håndterte dette på en god måte. Det synes jeg er trist.

Skolen burde i større grad ha en forebyggende funksjon. Voldsproblematikk og konfliktløsning burde være en viktig del av pensum.

Jeg er helt enig med deg, jeg fikk ikke noe hjelp nesten, så jeg fikset det på en måte selv

Skrevet
Det er forskjell på å legge folk i bakken på trening og på gaten. På trening er det avtalt spill, den som blir kastet vet hva som skjer og spiller litt med.

Jo, men....hun "la ham i bakken". Gjør man det i Tae Kwon Do da? Er ikke det en idrett som først og fremst er basert på spark? Spørs om ikke Far til 2 har rett i at TKD først og fremst har gitt henne selvtillit til å ta igjen.

Det beste ville nok vere å sei frå til lærarane om at ungen blir plaga. Men i mange tilfelle vil ikkje det hjelpe stort.

Nemlig. I mobbesaker så står ofte voksne hjelpeløse uansett hvor mye de måtte ønske å hjelpe. Tror ikke "dialog" er det som hjelper på de mest hardbarka mobberne dessverre.

Tror jenta har tatt et langt skritt for å sikre seg bedre hverdager nå.

Skrevet
Jo, men....hun "la ham i bakken". Gjør man det i Tae Kwon Do da? Er ikke det en idrett som først og fremst er basert på spark? Spørs om ikke Far til 2 har rett i at TKD først og fremst har gitt henne selvtillit til å ta igjen.

Nemlig. I mobbesaker så står ofte voksne hjelpeløse uansett hvor mye de måtte ønske å hjelpe. Tror ikke "dialog" er det som hjelper på de mest hardbarka mobberne dessverre.

Tror jenta har tatt et langt skritt for å sikre seg bedre hverdager nå.

En TDK-kamp er hovedsaklig spark, ja, men på trening trener man også rene selvforsvarsteknikker med nedtagninger, låsinger, osv.

Skrevet
Du mener altså at det er greit at 12-åringer som har et konfliktfylt forhold legger hverandre i bakken med teknikker de har lært på trening i kampsport? Hvor lenge er dette greit da? Til de er 12? 16? 24? Nå mener jeg konfliktsituasjoner, ikke lek.

Jeg er opptatt av at man tidlig må lære å løse konflikter verbalt istedet for fysisk.

Hvis en legger din datter (eller noen andre) ned i snøen (slik barn gjør i skolegården og andre steder). Er det utøvelse av vold ?

Hvis din datter tar igjen og legger den andre i snøen. Er det vold ?

Hvis de overnevnte situasjonene ikke er vold (dvs at det ikke utøves vold i skolegården), så kan heller ikke den beskrivelsen trådstarter gir beskrives som vold.

Hvis derimot alternativene ovenfor beskrives som vold (dvs at vold aksepteres i skolegården) er det fortsatt langt igjen til å beskrive denne hendelsen som utøvelse av "kampsport".

Vi skal gjøre alt for å forhindre vold. Men vi må ikke bli så ekstreme at enhver som driver (eller kansje har bedrevet en gang) kampsport blir sett på som voldsutøver selv om en legger et annet barn i bakken. Dette var tydligvis ikke noe som gjorde så forferdelig vondt. Og det ble gjort etter lengre tids provokasjoner.

Eneste som kan forsvare handlingen som vold var at den var et resultat av provokasjoner. I så tilfelle må en ha lov å spørre hva en skal måtte akseptere uten å få en reaksjon. For det er jo nettopp reaksjonen provokatøren ønsker. I dette tilfellet fikk han reaksjonen (om enn ikke i den form som han ventet seg).

Greit. Vi skal ikke akseptere "vold". Men vi kan ikke bli helt hysteriske. Ei jente som spiller håndball på håndball banen blir sansynlig utsatt for vel så mye vold som det som beskrives av trådstarter.

I det en slår eller sparker blir det imidlertid et litt annet forhold. Men det var ikke det som skjedde i dette tilfellet. Judo og Ju-Jitsu er 2 grener som benytter en del myke teknikker (i motsetning til f.eks. TKD og Karate (selv om grensene mellom de forskjellige stilartene kan være små). Jeg synes det er å rope "ulv" om ei jente legger en gutt i bakken fordi han har plaget henne.

Selv om det børe settes strengere krav til utøvere av forsvarsteknikker synes jeg ikke vi skal gjøre denne saken større en den egentlig er.

Jenta fikk markert at hun ikke aksepterte plagingen, og "offeret" fikk en reaksjon slik han ønsket.

Neste gang er det ei jente som opplever "sjikane", f.eks at en gutt tar på puppene eller på rompa. Er det da vold om jenta slenger gutten i bakken etter først å ha markert sin missnøye med guttens oppførsel ? Noen mener tydligvis det. Andre mener at det kun er maktmisbruk/vold hvis jenta driver eller tidligere har drevet med kampsport. Jeg kan imidlertid ikke se at det er noen stor forskjell, tiltross for at lista mht "maktbruk" ligger noe høyere for de som driver slike idretter.

Skrevet

Det er da stor forskjell på å legge noen i bakken enn å ta et rundspark i hode for eksempel.

Jeg synes det er kjempebra det hun gjorde.

Jeg ble selv mobbet på skolen, ikke før jeg slo mobberen, da ble det slutt, ikke før, selv om lærerene fikk beskjed. Jeg angrer på at jeg ikke slo før.

Og hun slo ikke en gang, men kun la han i bakken.

Tviler på at noen tør å herse med henne nå og det er bra.

Er ikke alltid det hjelper å si fra til læreren. Jeg gjorde det, men de løftet ikke en finger.

Skrevet

Jeg mener at det er stor forskjell på lek og konfliktsituasjoner.

Jeg mener det er galt å reagere med å fysisk legge noen i bakken fordi man opplever verbal provokasjon. Spesielt ille er det når man bruker kampteknikker lært på trening.

Hvis hun ble angrepet fysisk først synes jeg det er greit.

Gjest Eugene Onegin
Skrevet
I dag la datteren min på 12 en stor gutt i bakken etter at han har plaget henne i lang tid. Hun trener taekwon do og det er første gang hun har brukt det utenom trening. Gutten ble liggende igjen som et spørsmålstegn mens kompisene han pekte og lo.

Det gleder et mammahjerte :-)

Så det gleder deg at ditt barn bruker vold. ?

Skrevet

hva har datteren din sagt til deg da...??

at hun har blitt utsatt for fysisk vold, eller har de plaget henne med kommentarer og andre styggheter??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...