Gjest Sativa Skrevet 7. desember 2007 #1 Skrevet 7. desember 2007 I dag la datteren min på 12 en stor gutt i bakken etter at han har plaget henne i lang tid. Hun trener taekwon do og det er første gang hun har brukt det utenom trening. Gutten ble liggende igjen som et spørsmålstegn mens kompisene han pekte og lo. Det gleder et mammahjerte :-)
timi Skrevet 7. desember 2007 #2 Skrevet 7. desember 2007 Aww, hihi, må innrømme at jeg tror jeg hadde blitt stolt selv. Men er det lov å bruke det sånn? Er det ikke bare under selvforsvar?
Gjest StockDama Skrevet 7. desember 2007 #3 Skrevet 7. desember 2007 Er vel en form for selvforsvar, får guttungen til å skjerpe seg, uten at hun har skadet han.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #4 Skrevet 7. desember 2007 Datteren min driver aktivt med kampsport (sølv i junior NM og gull i Norges cup). Hun har ikke lov til å bruke dette utenom trening og konkurranser. Synes du skal prate med treneren til datteren din og avklare dette.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #5 Skrevet 7. desember 2007 Datteren min driver aktivt med kampsport (sølv i junior NM og gull i Norges cup). Hun har ikke lov til å bruke dette utenom trening og konkurranser. Synes du skal prate med treneren til datteren din og avklare dette. hva er vitsen i lære dette hvis du ikke kan bruke det når du er i fare? skal hun bare la seg herse med, og heller være den som ligger i bakken?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #6 Skrevet 7. desember 2007 hva er vitsen i lære dette hvis du ikke kan bruke det når du er i fare? skal hun bare la seg herse med, og heller være den som ligger i bakken? Si i fra til en lærer hvis det skjer på skolen. Ring politiet hvis det skjer utenfor skolen. Jeg ville utstyrt henne med en mobiltelefon. Hvis man er i livsfare bruker man det selvsagt. Da får man heller ta sin straff. Hvis plaging skjer i lang tid bør dere be om et møte med rektor og evt foreldrene til denne gutten.
Gjest smotti Skrevet 7. desember 2007 #7 Skrevet 7. desember 2007 Si i fra til en lærer hvis det skjer på skolen. Ring politiet hvis det skjer utenfor skolen. Jeg ville utstyrt henne med en mobiltelefon. Hvis man er i livsfare bruker man det selvsagt. Da får man heller ta sin straff. Hvis plaging skjer i lang tid bør dere be om et møte med rektor og evt foreldrene til denne gutten. Skal si deg en ting... som regel kan det å innvolvere lærer og foreldre til mobberen bare gjøre ting verre! Og ringer en 12 år gammel jente til politiet og sier at det er en gutt på/fra skolen som plager henne... så tviler jeg sterkt på at de kommer løpende til unnsetnig.. For folk som virkelig liker å plage folk hjelper det ikke å true med noe, eller dra inn foreldre. Snakker av erfaring! Gjordet akkurat det samme som dattera di da jeg gikk på skolen, det virka!! Tipper at han gutten tenker seg litt om neste gang.!!
Kalorina Skrevet 7. desember 2007 #8 Skrevet 7. desember 2007 Syns du skal vøre stolt av datteren din!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #9 Skrevet 7. desember 2007 Jeg er motstander av å lære barna å løse konflikter med vold. Man er mer utsatt hvis man gjør det. Ungdommer går ofte sammen i gjenger og banker opp en person. Jeg kjenner til flere tilfeller av slik vold. Og politiet bryr seg. Slke saker havner ofte i konfliktrådet. Det er viktig å ta tak i det tidlig og vold bør anmeldes. Også vold utøvd av barn og ungdom.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #10 Skrevet 7. desember 2007 Hvis datteren din ble -fysisk- angrepet er det igrunnen greit at hun forsvarte seg. Men hvis det bare var snakk om verbalt angrep så synes jeg ikke noe om å legge folk i bakken på den måten. Jeg har selv trent karate i over 15 år, og noe av det viktigste man lærer er at man ikke under noen omstendigheter skal bruke det man lærer til noe annet enn selvforsvar. Verbalt angrep er ikke farlig, altså skal man ikke gå til fysisk motangrep. Hvis datteren din gjode dette har hun gått glipp av noe veldig grunnleggende og viktig i hele filosofien bak kampkunster, nemlig -aldri å angripe først-. Å være modig og mentalt sterk er viktig i kampkunst. Blir man verbalt angrepet, skal man ha mot og styrke til å ignorere det som blir sagt. Dere som sier "Hurra, godt jobbet her": synes dere virkelig det er greit å ty til vold mot ord? I -alle- kampkunster er dette strengt forbudt, og strider mot grunnprinsippene. Som trener hadde jeg blitt forbannet om en av mine elever hadde gjort noe slikt. Jeg ble selv mobbet en del som barn, så jeg vet hva det vil si å bli plaget. Men vold er -ikke- en god løsning.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #11 Skrevet 7. desember 2007 Jeg er motstander av å lære barna å løse konflikter med vold. Man er mer utsatt hvis man gjør det. Ungdommer går ofte sammen i gjenger og banker opp en person. Jeg kjenner til flere tilfeller av slik vold. Taekwondo er ikke vold, men selvforsvar. Selvforsvar forhindrer vold, da man lærer å "ta" overgriperen uten å skade denne.
Kalorina Skrevet 7. desember 2007 #12 Skrevet 7. desember 2007 Nemlig. Man kan fint bruke TKD til å skremme en motstander, selvom personen "bare" har brukt verbale angrep (selvom det ikke står spesifisert i hovedinnlegget) Man kan bruke kihap, og man kan markere, man trenger ikke så mye som røre motstanderen for å skremme. til ts det viktigste er at datteren din har vist at hun har hatt utbytte på treningen sin, det bør være en god motivasjonsfaktor for videre trening. Jeg syns du skal være stolt av henne, og oppfordre henne til å fortelle historien til sin master, slik at han kan veilede henne videre. Klem fra Kalorina, 2. dan
Gjest smotti Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 Nr. 1 : Bestemte meg akkurat for å ikke gidde kommentere innlegg til folk som bare bruker navnet gjest. Sløvt!Liker å ha ett navn å forholde meg til! Nr.2 : Jeg støtter ikike bruk av vold, men når en jente på 12 år legger en gutt (som jeg regner med er litt større) i bakken, så synes jeg det er drøyt å begynne å prate om gjenger og banking av en person.. her var det EN jente som LA EN gutt i bakken.... La oss ikke kalle en katt for tiger her... Nr.3 : For dere som tror at det alltid hjelper å innkalle folk i hytt å pine, så er det veeeldig mange saken blir verre for.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #14 Skrevet 7. desember 2007 Taekwondo er ikke vold, men selvforsvar. Selvforsvar forhindrer vold, da man lærer å "ta" overgriperen uten å skade denne. Selv om hensikten ikke er å skade, er det en risiko for å være uheldig. Særlig utøvere med liten erfaring kan bruke kampteknikker feil i en stressituasjon. Dersom man bruker Taekwon-Do feil, kan det bli et farlig våpen. Til og med på høyt internasjonalt nivå, der utøverne er sikre på teknikkene og bruker beskyttelsesutstyr, kan det skje alvorlige skader: "OL-konkurransene i taekwondo fikk en dramatisk avslutning da Moon Dae-sung sparket hjemmehåpet Alexandros Nikolaidis bevisstløs i den siste finalen." http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=242224 Undersøkelser viser at ungdom som driver med kampsport er mer voldelge enn annen ungdom. Blant annet fordi de de lærer seg kampteknikker som de bruker utenfor treningen. Derfor er det viktig at foreldrene til barn/ungdom som driver med kampsport tar avstand fra vold. Jeg synes det er veldig feil å være stolt av at barnet har lagt et annet barn i bakken. Jeg mener at det å legge en annen i bakken er vold selv om den andre ikke blir skadet. Man må heller satse på dialog for å forebygge mer plaging. Vold avler vold. Jeg vil uansett råde foreldre til å undersøke mer før de oppmuntrer sine barn/ungdom til å bruke kampsport på den måten som trådstarters datter gjorde.
Far til 2 Skrevet 7. desember 2007 #15 Skrevet 7. desember 2007 Datteren min driver aktivt med kampsport (sølv i junior NM og gull i Norges cup). Hun har ikke lov til å bruke dette utenom trening og konkurranser. Synes du skal prate med treneren til datteren din og avklare dette. Jeg har også barn på samme konkuransenivå (men litt yngre). Selv om det er en udiskutabel "policy" at kompetansen ikke skal brukes utenom konkuranse, så er det faktisk lov å forsvare seg. Som oftest er det nok å gjøre slike ting som i dette tilfellet (dvs legge motstanderen i bakken eller skremme vedkommende nok til at det ikke blir fysisk slåsskamp), men ingen vil reagere om det blir brukt hardere midler hvis motstanderen ikke gir seg. Det er klart at hvis et menneske slår eller sparker deg slik at du føler deg truet, så vil både instruktører og politi akseptere at du forsvarer deg.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #16 Skrevet 7. desember 2007 Nr.2 : Jeg støtter ikike bruk av vold, men når en jente på 12 år legger en gutt (som jeg regner med er litt større) i bakken, så synes jeg det er drøyt å begynne å prate om gjenger og banking av en person.. her var det EN jente som LA EN gutt i bakken.... La oss ikke kalle en katt for tiger her... Tror du misforsto. Jeg mente at hvis denne gutten ville hevne seg, kunne han fått med seg flere mot denne jenta. Han ble ydmyket. Han kan ønske hevn. Dette er grunnen til at jeg har mer tro på løsningsorientert dialog. Nr.3 : For dere som tror at det alltid hjelper å innkalle folk i hytt å pine, så er det veeeldig mange saken blir verre for. Jeg mener det er viktig å ta tak i problemadferd tidlig for å forebygge mer alvorlig voldskriminalitet i fremtiden. Det hjelper ikke å lukke øynene og gi en stilletiende aksept til slik adferd. Det må gi konsekvenser og ungdom med slike problemer må få hjelp.
Antoinette Skrevet 7. desember 2007 #17 Skrevet 7. desember 2007 Jeg hadde vært dritstolt av henne! Ble mobbet endel selv som barn og vet konsekvensene av politisk korrekt oppførsel med samtaler og konfliktløsning uten vold, det ble bare verre for min del. Når jeg ble sterk nok til å kunne ta igjen selv gav mobberne opp.
Gjest rikk Skrevet 7. desember 2007 #18 Skrevet 7. desember 2007 Hvis datteren din ble fysisk angrepet gjorde hun det rette, nemlig forsvarte seg på en mild måte. Å legge noen i bakken er et adskillig bedre alternativ enn å sparke og slå. Hvis hun bare ble verbalt angrepet derimot, så blir det å reagere fysisk feil. Hvis man blir truet med vold er det greit å markere for å vise at "hey, jeg vet å forsvare meg, så å angripe meg er en meget dårlig idé". Men hvis ingen har bragt vold på banen, så skal ikke kampsportutøveren gjøre det heller. Det jeg selv har erfart er det mest effektive mot verbal mobbing, og som vi lærer bort hos oss, er å ikke gi mobberne det de er ute etter, nemlig en reaksjon. Så lenge man reagerer, enten med tårer, sinne, redsel, "sladring til de voksne", så har mobberen oppnådd noe. Det beste er å fullstendig ignorere mobberen. Ikke svar, lat som om du ikke enser at vedkommende er tilstede. Da blir det veldig kjedelig å mobbe, og de går lei etter en stund. Dette krever mental styrke, noe som er vanskeligere enn å gjøre fysisk motstand. Det er noe av det mediteringen på kampsportrening er godt for. Man lærer mental styrke, det å gå inn i seg selv og ikke la seg plage av ting som ikke er fysisk farlig.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #19 Skrevet 7. desember 2007 Det er klart at hvis et menneske slår eller sparker deg slik at du føler deg truet, så vil både instruktører og politi akseptere at du forsvarer deg. Å bli slått og sparket er alvorlig, og er en fare for liv og helse. Hvis det var tilfellet her mener jeg at det er greit å forsvare seg. Men da må man også bringe saken videre. Snakke med lærer/rektor/voldsutøverens foreldre. Evt dokumentere skader og anmelde.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2007 #20 Skrevet 7. desember 2007 Det jeg selv har erfart er det mest effektive mot verbal mobbing, og som vi lærer bort hos oss, er å ikke gi mobberne det de er ute etter, nemlig en reaksjon. Så lenge man reagerer, enten med tårer, sinne, redsel, "sladring til de voksne", så har mobberen oppnådd noe. Det beste er å fullstendig ignorere mobberen. Ikke svar, lat som om du ikke enser at vedkommende er tilstede. Da blir det veldig kjedelig å mobbe, og de går lei etter en stund. Dette krever mental styrke, noe som er vanskeligere enn å gjøre fysisk motstand. Det er noe av det mediteringen på kampsportrening er godt for. Man lærer mental styrke, det å gå inn i seg selv og ikke la seg plage av ting som ikke er fysisk farlig. Dette synes jeg er et godt råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå