Gå til innhold

Hvordan kom folk seg opp om morgenen før?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har lurt på lenge - før i tida hadde man jo ikke vekkerklokke, men sto opp grytidlig for å jobbe, gå i fjøset osv. Endel hadde selvsagt hane, men min erfaring er at man ikke kan stole på disse, og dessuten vil det jo variere når den galer avhengig av årstid og når det blir lyst. Dessuten jobbet jo folk lange dager og må antagelig ha vært veldig trøtte? Jeg kan liksom ikke skjønne at det holdt å legge seg tidlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ser på både mine foreldre og svigerforeldrene mine, så tror jeg ikke det var noe problem å stå opp tidlig.. De står opp klokken 6 i helger til og med :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fungerer hvertfall sånn at når jeg blir vekket til samme tid hver morgen (6:15) så går det noen dager og jeg opplever å våkne helt av meg selv like før klokken ringer. Kroppen kommer inn i en rytme helt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest morgenfuglen

Innebygget vekkerklokke? Det har jeg og jeg sier til meg selv at i morgen skal jeg opp f.eks. kl. 6 og så våkner jeg da. Det fungerte fin i en periode hvor jeg ikke hadde vekkerklokke. Og jeg våkner bestandig før klokken ringer. Skulle egentlig ønske at jeg hadde mer B-menneske i meg jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen
Samt at man viste at man måtte opp. Bevisstheten fungerer mange ganger som vekkeklokke vis man lar den.

Einig med dette. Eg vaknar nesten alltid 5min eller meir før vekkjarklokka ringjer.

I tillegg så er det jo ein vanesak. Om man står opp kvar dag kl 6 og legg seg i "fornuftig" tid, så vaknar ein kvar dag kl 6.

Dei som hadde gard var nok fleire enn ein person. Så dei kunne sikkert hjelpe kvarandre å stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser på både mine foreldre og svigerforeldrene mine, så tror jeg ikke det var noe problem å stå opp tidlig.. De står opp klokken 6 i helger til og med :Gjesp:

Ja, det er sant :fnise: Og besteforeldre som er pensjonister og står opp klokka ses fremdeles. Men jeg har aldri vært sånn selv! Jeg hadde antagelig vært avhengig av å bli vekt av andre i husstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våkner alltid før klokka ringer, sp det hadde nok gått bra for meg. Men jeg stoler aldri på min innebygde vekkerklokke, så jeg har alltid en på nattbordet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok ikke blitt mange kyr melket hvis jeg skulle stolt på min innebygde klokke :ler:

(jeg sover til 13.30 hvis ingen vekker meg :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica
Jeg våkner alltid før klokka ringer, sp det hadde nok gått bra for meg. Men jeg stoler aldri på min innebygde vekkerklokke, så jeg har alltid en på nattbordet ja.

Hehe, samme her i gåden, i tillegg har vi en sånn fin/dum funksjon på vekkerklokka som heter snooze, så vi har konstant dårlig tid om morran... :fnise:

Jeg vet hvertfall at underbevisstheten slår seg aldri helt av... Hvor mange har ikke opplevd å svne på buss/trikk/tbane/tog og våkne et minutt før stoppet man skulle av på? Det blir litt det samme, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hyggelig

tror jeg har hørt at de gamle indianerne (?) pleide å drikke så mye vann de bare klarte rett før leggetid. på denne måten ble de vekket av en full blære ganske så tidlig på morgenen dagen etter..

om det er sant vet jeg ikke, men kan jo tro at det virket. hvis jeg har drukket en halvliter vann rett før leggetid må i allefall jeg opp ganske tidlig for å late vannet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Tell me about it, har hatt kronisk UIV i over et år nå, og må opp 3-4 ganger i løpet av natta for å gå på do *himle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Selvom folk jobbet lange dager i gamle dager, så la de seg nok også myyyye før det som er vanlig idag. Mener jeg har lest et sted at vi i gjennomsnitt sover kortere hver natt nå for tiden enn for f.eks 30 - 40 år siden. Da var det visstnok ikke helt uvanlig at folk la seg like etter Dagsrevyen. Hvis en legger seg til samme tid hver dag, og legger seg tidlig nok, er det ikke så vanskelig å våkne når en har fått passe mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke gardiner for vinduene og når jeg våkner om morgenen kan som oftest omtrentlig anslå hva klokken er ut fra hvor lyst det er.

Dessuten så sov man vel også lenger om vinteren i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_P_*

En la seg antakeligvis tidlig. Det var nok begrenset med ting en kunne gjøre om kvelden når en ikke hadde kunstig belysning.

Om sommeren våknet en vel med sola.

Men vekkerklokker har nok fantes ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tiden la folk seg mye tidligere. Og de sov også mye lengre enn det som er vanlig i dag. Så de hadde en mer naturlig oppvåkningsprosess enn dagens brutale vekkerklokker. Tiden var heller ikke av så stor betydning. Ingen visste hva klokka var likevel. Så nøyaktig når man stod opp og begynte arbeidsdagen varierte sikkert nokså mye. Særlig her oppe i nord, hvor lengden på dagslyset varierer sterkt med årstidene.

De bodde også i større bofellesskap den gangen enn i dag. Så det var vel alltid en eller annen jævla mårrafugl som våknet og vekket de andre med romstering etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...