Gå til innhold

Skal kjøpe gitar i julegave, hjelp?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Samboeren ønsker seg gitar til jul, og siden dette er første gang på de 4 årene vi har vært sammen jeg har fått lirket ut av han et ønske må jeg se hva jeg får gjort :ler:

Jeg aner ikke hva jeg ser etter, og vil helst unngå å gå i en butikk og bli snakket trill rundt ;)

Han har så vidt jeg vet aldri tatt i en gitar før, og kommer forhåpentligvis til å melde seg på et kurs litt utpå året. Det er snakk om "vanlig" gitar, og ikke elektrisk. Han er rundt 1.70 høy, vil det ha noe å si på hva jeg ser etter? Kommer gitarer i ulike størrelser?

Vi har ingen betenkeligheter med å kjøpe brukt til hverandre om det er snakk om ting som det sjelden er feil på brukt, vil en gitar være noe det er risikabelt å kjøpe brukt? Eller kan jeg gå ut fra om at om den ser ok ut så er den ok?

I samme slengen, kan noen anbefale en ok bok for nybegynnere? Vil helst unngå at han klimprer i vei på en ustemt gitar i 2-3 måneder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Samboeren ønsker seg gitar til jul, og siden dette er første gang på de 4 årene vi har vært sammen jeg har fått lirket ut av han et ønske må jeg se hva jeg får gjort :ler:

Jeg aner ikke hva jeg ser etter, og vil helst unngå å gå i en butikk og bli snakket trill rundt ;)

Han har så vidt jeg vet aldri tatt i en gitar før, og kommer forhåpentligvis til å melde seg på et kurs litt utpå året. Det er snakk om "vanlig" gitar, og ikke elektrisk. Han er rundt 1.70 høy, vil det ha noe å si på hva jeg ser etter? Kommer gitarer i ulike størrelser?

Vi har ingen betenkeligheter med å kjøpe brukt til hverandre om det er snakk om ting som det sjelden er feil på brukt, vil en gitar være noe det er risikabelt å kjøpe brukt? Eller kan jeg gå ut fra om at om den ser ok ut så er den ok?

I samme slengen, kan noen anbefale en ok bok for nybegynnere? Vil helst unngå at han klimprer i vei på en ustemt gitar i 2-3 måneder :ler:

Hei,

Når du skal handle gitar til en helt nybegynner får du en helt grei gitar til kr.1000; - kr.1200; Du trenger absolutt ikke å kjøpe en dyrere gitar enn det.

Når det ikke er el.gitar er det vanlig kassegitar du mener :)

Det lønner seg da å kjøpe med nylonstrenger ikke stålstrenger!

Når du skal kjøpe gitar må du gjøre dette i en musikkforetning, og ikke disse tilbudsgitarene som dem selger på Europris o.l. de er bare "ræva"

De ansatte i musikkforetningen er dem som kan hjelpe deg best når du sier du skal ha en gitar for nybegynnere (vær bare obs. på den prisen jeg sa) De prøver ikke å snakke deg rundt fordi dem er opptat av at vedkommende skal lære gitarspill og evt. selge flere gitarer og utstyr ved en senere anledning.

Det kan lønne seg at du i tilegg kjøper en tuner. (tuner=en boks som gjør det enkelt for alle å stemme en gitar-følger med bruksannvisning)

Når det gjelder lærebok for nybegynnere annbefaler jeg "Lillebjørn Nilsens gitarbok for nybegynnere" Den er absolutt den beste!

Dette blir en fin gave til kjærsten din :)

Selv har vi 12 eller 14 gitarer her i huset da samboer og sønnen min spiller gitar! Jeg har mistet tellingen faktisk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuner? *googler* Aha, dings i tillegg :ler:

Kassegitar var det at det het ja! Planen var nesten å tasse inn å spørre etter en gitar uten ledning :sjenert::rodme:

Noterer:

- Ca 1200.

- Nylonstrenger.

- http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....1913&rom=AK (?)

- Og retning en av musikkbutikkene her i byen. Og husker jeg feil, eller kan det stemme du har litt oversikt over relevante butikker i Haugesund?

Men er det noe jeg bør være obs på med tanke på at den skal "passe"? Googlet litt og ser det er i barne og voksenstørrelse, og ser for meg at det er forskjell på noen på 2 meter og noen på 1.70 i armlengde osv, eller er jeg helt på viddene? (får litt fikse ideer innimellom, og så er jeg så grenseløst nysgjerrig! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

:goodbye:

Så morsomt at du husker det da, sist jeg var i Haugesund var nå på Sildajazzen :-D

Haugesund er jo musikkens by så nå skal vi se....Bloms Musikkhandel ligger i Haraldsgata 94 tror jeg det er + 1 eller 2 til i samme gate! Så mener jeg det ligger en (eller flere) i Strandgata!

Det finns flere enn disse jeg nevnte her, men husker jo ikke eksakt hvor dem ligger da ;)

Samboeren din må ha en voksenstørrelse, helt klart :Nikke:

Forskjellen på en barnegitar og "voksengitar" har ikke bare med lengden å gjøre, men tykkelsen på halsen å gjøre! (på gitaren så klart ;) ) Tynnere gitarhals på en barnegitar enn på en "voksengitar" Fingrene skal nå rundt så du får lagt grepene!

Lykke til :goodbye:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du tar det med et flir, har fått et par mistanker om at jeg stalker folk og :sjenert: (jeg kan da ikke noe for at jeg husker rare ting :rodme: )

*noterer ned butikker* Får peile meg inn på den litt sør for biblioteket i første omgang, det er forbasket kaldt å traske hele byen rundt på jakt ;) (blir interessant nok å drasse noe slikt i hus uoppdaget om jeg ikke skal være i halvsvime av kulde i tillegg :ler: )

Skulle tatt seg ut om jeg hadde dukket opp med en barnegitar til han :rodme: Men greit å vite det ikke er small-medium-large når det bikker over en viss størrelse

Og til dere som eventuelt har kjent meg igjen, lukk munnen grundig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Så lenge han er voksen, trenger du ikke å tenke noe spesielt på størrelse (så vidt jeg hvertfall).

Jeg kjøpte gitar brukt til samboeren min for noen år siden. Jeg betalte 300,- for den. Den ser ganske slitt ut, men den er god å spille på, og mannen i butikken som hjalp meg med nye strenger, mente jeg hadde gjort et røverkjøp. Jeg har selv en nybegynnergitar jeg fikk for noen år siden, men jeg velger stort sett å låne samboeren sin fordi den er bedre. Så man kan få mer for pengene når man kjøper brukt. Så lenge man kjenner merket, skulle man tro gitarer er noe som er greit å kjøpe brukt. Men jeg må innrømme at jeg ikke har kjempepeiling, og snakker egentlig mest ut fra egen erfaring.

Det er uansett mulig å forhøre seg i en musikkforretning, og så bruke den kunnskapen hvis du eventuelt begynner å søke på finn.no el.

Som Silmarill sier; kjøp en med nylonstrenger. For en nybegynner blir det litt vel hardt for fingrene å begynne med stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med stålstrenger, og rent bortsett fra den første dagen da jeg satt og spilte konstant (og måtte teipe fingertuppene) så gikk det veldig greit. Man får veldig fort træler sånn at det ikke gjør vondt!

Personlig liker jeg bedre lyden i en stålstrenggitar, men det er jo ikke sikkert det er så viktig for samboeren til trådstarter. Men jeg kan jo informere om at nylonstrenggitar brukes mest til klassisk musikk, mens stålstrenggitar brukes til f.eks. country. De er også ulike i utseende og fasong, her er en typisk klassisk gitar og dette en country/ western gitar.

Og, når gitaren først er kjøpt så kan man ikke bytte over til den andre typen strenger. En gitar beregnet for nylonstrenger tåler ikke presset og vil knekke dersom man setter stålstrenger på den.

(Ellers så er det jo el-gitar som er klart morsomst å spille da....det synes i hvert fall jeg! Gøy med effekter og sånt, crank it up to 11... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
1)Jeg begynte med stålstrenger, og rent bortsett fra den første dagen da jeg satt og spilte konstant (og måtte teipe fingertuppene) så gikk det veldig greit. Man får veldig fort træler sånn at det ikke gjør vondt!

2)Personlig liker jeg bedre lyden i en stålstrenggitar, men det er jo ikke sikkert det er så viktig for samboeren til trådstarter. Men jeg kan jo informere om at nylonstrenggitar brukes mest til klassisk musikk, mens stålstrenggitar brukes til f.eks. country. De er også ulike i utseende og fasong, her er en typisk klassisk gitar og dette en country/ western gitar.

3)Og, når gitaren først er kjøpt så kan man ikke bytte over til den andre typen strenger. En gitar beregnet for nylonstrenger tåler ikke presset og vil knekke dersom man setter stålstrenger på den.

4)(Ellers så er det jo el-gitar som er klart morsomst å spille da....det synes i hvert fall jeg! Gøy med effekter og sånt, crank it up to 11... :sjenert: )

Hei Meaty,

Så morsomt at du spiller gitar :) du også Frk.Åberg :)

Dette svaret som er under her er fra samboeren min som er en "kløpper" på gitar og sang ;)

Tar ikke på meg æren for dette svaret!

Samboer svarer på det du skrev Meaty, håper du syns det er greit :)....jeg er bare ei som bor sammen med 2 som er gitarklimpere jeg...;)

Hilsen Silmarill

(Nå får samboer skrive her :sjenert: )

----------------------------

Morn du,

1 Helt enig i at trælene på fingrene kommer fort, men det er også mye enklere å lære seg teknikker på en nylonstrenger pga avstanden mellom strengene. En ting til er at når man ikke er SÅ iherdig å lysten på å lære, så kan disse såre fingrene skremme litt.

2 Når det gjelder lyden, så er jo det strengt tatt en smaksak, så når det gjelder hva de forskjellige typer gitarer brukes til, så jeg helt uenig.

Nylonstrengere ( som jeg selv spiller mest på) brukes vel så mye til viser, jazz, brasilia, pop... ja YOU NAME IT, som til klassisk.

Willy Nelson spiller nylon, og hvis ikke det er country så vet ikke jeg!!! Når det gjelder form og fasong, så er det til en viss grad riktig at de er forskjellig, men selv har jeg en nylonstrenger som har form og størrelse som en stålstrenger, og jeg vet det finnes vice verca.

Det skal likevel sies at hvis man finner ut at gitar er instrumentet man vil satse på og begynner å forstå, så kan det være en god ide å skaffe seg en av det motsatte av hva man har. Ingen har vondt av å takle begge :-) (Skylder kanskje å fortelle at jeg har noen gitarer, og har hatt enda fler.)

3 Denne trenger en liten rettelse..... Det er riktig at en gitar bygd for nylonstrenger ikke alltid vil klare stålstrenger (men de gjør det ofte), men motsatt vei går det heeeelt fint. (hvordan lyden blir er en helt annen diskusjon ;-) )

4 Dette løser i allefall jeg helt fint ved at alle mine gitarer har micer i seg.... hehe.... men det er klart.... når man begynner å kunne sine strenger, så er elgitar DRITKULT!!!! ;)

Hilsen samboeren til Silmarill.Hun er forresten en av de beste mennesker jeg har møtt ;)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg, samboeren til Silmarill :goodbye:

Trådstarter skal være glad for at ingen foreslår en 12-strengers gitar. :fnise:

Ja jeg er ikke noen ekspert som du sikkert skjønner. Det er jo klart at de to strengetypene blandes inn i forskjellig typer musikk, men nå er det jo sånn at nylonstrengsgitarer gjerne blir kalt klassisk gitar og det er mulig jeg ordla meg litt dumt da jeg kalte det "klassisk musikk", men hvis man tenker på begrepet i en litt videre betydning da. Og jeg ser faktisk at Wikipedia støtter det jeg sa altså, ref. avsnitt "Classical guitars" og "Flat-top (steel string) guitars". Men det er jo så mange måter å klassifisere gitarer på.

(Forøvrig har jeg alltid ønsket meg en Rickenbacker (360) sånn at jeg kunne "jingle" som Peter Buck :fnise: Men den virker veldig stor så jeg måtte nok hatt en sånn som Susannah Hoffs, hun hadde visstnok en mindre, mer "kvinnevennlig" utgave!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Hei på deg, samboeren til Silmarill :goodbye:

Trådstarter skal være glad for at ingen foreslår en 12-strengers gitar. :fnise:

Ja jeg er ikke noen ekspert som du sikkert skjønner. Det er jo klart at de to strengetypene blandes inn i forskjellig typer musikk, men nå er det jo sånn at nylonstrengsgitarer gjerne blir kalt klassisk gitar og det er mulig jeg ordla meg litt dumt da jeg kalte det "klassisk musikk", men hvis man tenker på begrepet i en litt videre betydning da. Og jeg ser faktisk at Wikipedia støtter det jeg sa altså, ref. avsnitt "Classical guitars" og "Flat-top (steel string) guitars". Men det er jo så mange måter å klassifisere gitarer på.

(Forøvrig har jeg alltid ønsket meg en Rickenbacker (360) sånn at jeg kunne "jingle" som Peter Buck :fnise: Men den virker veldig stor så jeg måtte nok hatt en sånn som Susannah Hoffs, hun hadde visstnok en mindre, mer "kvinnevennlig" utgave!)

Tjihi på deg Meaty :)

Samboer har lagt seg, han skal tidlig på jobb i morgen - selv begynner jeg sent så jeg legger meg litt senere enn han i dag!

Han er jo så spent på svaret da vet du (du vet mannfolk, gitar bla,bla, :fnise: )

Har sent deg svar på PM :klemmer:

PS!Du er 10 ganger flinkere enn meg og min kunnskap om gitarspill, gitarer og gitarhelter ihvertfall :sjenert:

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn når vi er inne på det. Vi har lurt på å kjøpe til ungene her i huset. 10 og 12 år, like store i str.

Er det flere størrelser på barnegitarer, og hvor mye koster en ok nybegynnergitar sånn cirka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en barnegitar og "voksengitar" har ikke bare med lengden å gjøre, men tykkelsen på halsen å gjøre! (på gitaren så klart ;) ) Tynnere gitarhals på en barnegitar enn på en "voksengitar" Fingrene skal nå rundt så du får lagt grepene!

Tror dette er hele forskjellen Annie. Det med at halsen på gitaren er smalere sånn at fingrene til barnehender kommer rundt halsen på gitaren.

Spiler gitar selv, men du får sikkert svar i morgen av noen som vet bedre enn meg.For meg virker dette svaret logisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så det er halsen som sier mest, og ikke størrelsen ellers på gitaren. Den der burde jeg klart å regne meg frem til selv :rodme:

Elektrisk gitar får vente til vi får større hus eller jeg blir døv :ler: (og klart, det er kassegitar han ønsker seg selv. Like greit å få det sagt før det her kommer en lang diskusjon om å ta hensyn til gavemottakers ønske og ikke tenke på seg selv. Hjelpe meg, jeg har vært for lenge på KG :ler: )

Jeg er jammen ikke sikker på om han vet at det er forskjell på strengene. Jeg visste det iverfall ikke selv, og jeg tror vi jevnt over er vi like blanke på gitarer. Så satser på at det er like greit med nylon, så det ikke tar knekken på lærelyst og fingertupper med en gang :) Men får kikke litt på youtube ol, kunne vært artig å hørt eksempler :)

En streng om gangen takk ;) Eller hvor mange det er som nå er på en slik vanlig sak. 6 tror jeg? Etter litt googling ser det ut som om en 12 strengers likner på det jeg forbinder med en vanlig en, bare med doble strenger, så da satser jeg på at normen er 6.

Sånn, der tror jeg at jeg har kommentert de fleste tingene som er rettet mot grønnskollinger, resten tar jeg med litt flaks neste jul :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En streng om gangen takk ;) Eller hvor mange det er som nå er på en slik vanlig sak. 6 tror jeg? Etter litt googling ser det ut som om en 12 strengers likner på det jeg forbinder med en vanlig en, bare med doble strenger, så da satser jeg på at normen er 6.

Sånn, der tror jeg at jeg har kommentert de fleste tingene som er rettet mot grønnskollinger, resten tar jeg med litt flaks neste jul :-D

Du må kjøpe en gitar med 6 strenger.Du må ikke finne på å kjøpe en med 12 strenger til en nybegynner.En 12strenger er for de virkelig dyktige det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der.

Jeg kjøpte meg en gitar og var den ultimate nybegynner for ca et år siden. Desverre så har jeg ikke fått øvet så mye som jeg gjerne skulle ha gjort så ferdighetene har ikke blitt så veldig gode desverre.

Jeg begynte med stålstrenger og angrer ikke. Har prøvd nylon men liker bedre lyden med stårsltrenger. Dette er dog høyst subjektivt. Nå skal det sies at i begynnelsen så var ikke fingertuppene særlig gode! Men etter en stund så kom det seg og i dag så går det greit. Må trene litt med jevne mellomrom for ikke å miste herdingen i fingertuppene :)

Når det gjelder 6 eller 12 strenger så er det ikke tvil for en nybegynner....6 strenger! bare tanken på å stemme en 12 strenger får meg til å svimle.

Jeg har nå tenkt å kjøpe en gitar til guttungen min på 10 (el-guitar) så jeg får se hva det blir. En ting er sikkert og det er at jeg ikke kommer til å kjøpe noe elkjøp greier. Etter min mening så dreper en slik gitar lysten på å spille. Sett litt penger i den og hjelp barna i gang. Å kunne spille musikk er utrolig givende og morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Oslo, vil jeg anbefale den musikkbutikken som ligger på Tåsen. Der er de veldig hjelpsomme, og jeg fikk en bra og billig gitar til akkurat det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...