Gå til innhold

hvordan starte en hovedoppg?


treningsjenta

Anbefalte innlegg

Sitter her og skal skrive innledningen på en hovedoppg på et valgfag jeg har tatt opp ved siden av studiet. Men, sitter å klør meg i huet frem og tilbake, har vel sittet i en halvtime nå og lurt på hvordan den første setningen skal starte...Den må være så god at den fenger leseren til å ville lese mer..

Poenget er at jeg skal innlede med åfortelle om hva oppg handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Det første du bør gjøre, er å lage en grov layout for hvordan du vil bygge opp argumentasjonen din; rekkefølge på avsnitt og argumenter, eksempler og så videre. Deretter er det nok lurt å ha skrevet en god del av selve teksten før du til slutt går tilbake og skriver innledningen, for da har du mer kontroll over hva du faktisk sier og ikke sier i selve oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Morgan sier er det å begynne med en disposisjon veldig nyttig.

Når man først begynner å skrive, hører jeg at mange sier at man ikke skal begynne på innledningen, men skrive den til slutt. Men personlig foretrekker jeg å begynne helt på starten for å samle mine egne tanker, men denne innledningen vet jeg kommer til å bli fullstendig omskrevet når resten av teksten er ferdig.

Du bør tenke delmål hele tiden, og ikke være redd for å skrive ting om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja klart det:) har en del erfaring med oppg skriving siden hef studere. Men det jeg lurte på var konkrete innledningssetninger.

Jeg begynner alltid med følgende:

I det følgende skal det utredes.....

I det følgende skal det drøftes

I det følgende skal det redegjøres for...

Noen andre ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja klart det:) har en del erfaring med oppg skriving siden hef studere. Men det jeg lurte på var konkrete innledningssetninger.

Jeg begynner alltid med følgende:

I det følgende skal det utredes.....

I det følgende skal det drøftes

I det følgende skal det redegjøres for...

Noen andre ideer.

Jeg ville helt klart begynt førsteutkastet mitt slik. Men når du skriver det om igjen kan det hende du kommer på en bedre løsning. Avhengig av fagområde kan det virke som et forfriskende anslag å starte med et eksempel som illustrerer det du skriver om, for deretter å gå over til "i denne oppgaven skal jeg drøfte"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg pleier å starte med en mer generell innledning om selve temaet, før jeg kommer med avgrensningen. Det er sikker flere måter å gjøre det på, men jeg syns det blir en "mykere" start når jeg ikke begynner med å være helt konkret når det gjelder hva oppgaven skal og ikke skal inneholde. Ut fra en sånn tankegang blir det vanskelig å gi råd når man ikke vet noe om fagområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av en forfatter fikk jeg tipset om å bare begynne å skrive noe.

Når du først er igang, kommer du ofte på bedre formuleringer etterhvert.

Ellers er tipset med å begynne med disposisjonen bra, det har jeg pleid å gjøre. Du kommer uansett til å måtte hoppe frem og tilbake i oppgaven og omformulere etterhvert som du kommer igang (det må ihvertfall jeg.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og skal skrive innledningen på en hovedoppg på et valgfag jeg har tatt opp ved siden av studiet. Men, sitter å klør meg i huet frem og tilbake, har vel sittet i en halvtime nå og lurt på hvordan den første setningen skal starte...Den må være så god at den fenger leseren til å ville lese mer..

Poenget er at jeg skal innlede med åfortelle om hva oppg handler om.

Eh, en hovedoppgave tar 2 år og du skal skrive i et "valgfag"? :flagg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤bella¤
Eh, en hovedoppgave tar 2 år og du skal skrive i et "valgfag"? :flagg:

?

Jeg skrev hovedoppgave for et år siden. Da hadde jeg 12 uker på meg.

På en masteoppgave bruker man to år.

Endret av ¤bella¤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En masteroppgave gir uttelling som 30-60 studiepoeng, altså 1-2 semestre. Hovedoppgave, i det gamle hovedfaget ved universitetene, ga uttelling som 40 vekttall, altså 2 semestre. Arbeidet starter riktignok oftest med en gang man begynner på masterutdanningen/begynte på hovedfaget, så det er 2 år med fokus på oppgaven.

Jeg lurte forferdelig første gang jeg hørte en som holdt på med en treårig utdannelse ved en høyskole snakke om hovedoppgaven sin - hvordan kunne man skrive en hovedoppgave uten å være i nærheten av et hovedfag? Jeg har etter hvert forstått at det er mange som bruker hovedoppgave-begrepet om en sentral oppgave i et enkelt fag eller en kombinasjon av fag, på lavere nivå enn master.

Klarer ikke helt å venne meg til den bruken av ordet...

TS: Det er litt vanskelig når jeg ikke vet hva oppgaven din handler om eller hva slags problemstilling du har eller hvordan resten av oppgaven er skrevet, men jeg kunne tenkt meg å begynne med en eksempelkonkretisering av problemstillingen, og så en kjapp oppsummering av hovedargumentasjonen min.

Endret pga idiotisk formuleringsfeil. Gah.

Endret av Karmosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Bare for å presisere det Karmosin skriver: 10 vekttall= ett semesters studiebelastning, altså 30 studiepoeng etter den nye ordningen. En hovedoppgave på hovedfag var ofte 15 eller 20 vekttall, altså cirka ett års arbeid, i tillegg til at man like gjerne tok kurs på tilsvarende mengde vekttall.

Mitt hovedfag (cand.xxx) bestod av 20 vekttall kurs, 15 vekttall oppgave (jeg skrev ca 110 sider), og 5 vekttall muntlig. Men dette varierer fra fag til fag, og nå brukes begrepet mye løsere om alle slags semesteroppgaver.

Endret av Morgan le Fay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere det Karmosin skriver: 10 vekttall= ett semesters studiebelastning, altså 30 studiepoeng etter den nye ordningen.

Takk takk - jeg ser at jeg røra fælt med vekttall over. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tips er å ikke begynne med første setning først! :jepp:

Arbeidsrekkefølgen bør være som følger:

1. Lag disposisjon (noe du kanskje allerede har gjort).

2. Skriv selve hovedkapitlene i oppgaven.

3. Skriv innledning og konklusjon helt til slutt.

Når det gjelder innledningen, ville jeg hatt med følgende:

* En kort innledning om temaet til oppgaven aller først. Gjerne også begrunnelsen for at du skriver om nettopp det temaet (hvis du ikke har fått det i fanget, da...).

* Innholdet i oppgaven (enten kapittel for kapittel eller litt mer generelt).

* Eventuelt også hvem denne oppgaven er rettet mot (hvem er leser?).

I konklusjonen bør det forresten være med en del om hva du ikke har tatt for deg i oppgaven, ting som gjenstår å finne ut som andre kan forske på. :jepp: Dessuten sier veilederen min til stadighet at gode, leservennlige oppgaver har redundans, altså heller for mye enn for lite gjentagelse av informasjon. :jepp:

Jeg skriver for tiden masteroppgave, og der er det iallfall slik jeg gjør det! :jepp:

Jeg reagerte også på betegnelsen "hovedoppgave", selv om jeg heller snakker om "hovedfags-" enn "hovedoppgave". Her er det vel heller snakk om en hjemmeeksamen, en semesteroppgave eller en bacheloroppgave, antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...