Gå til innhold

ingen karbo.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nei, du... Det gjør det virkelig ikke.

Fett gir energi.

Energi forbrennes gjennom aktivetet/bevegelse.

Feil, feil, feil..

Det er ikke fettet som gjør deg feit, det er karbohyratene. Dropper du alle usunne karbodyrater og kun går for de som kommer fra grønnsaker som vokser over jorden så forbrenner fett fett.

Selv lever jeg på en kost som består av 5 % karbohydrater, ,20 % protein og 75 % fett og i følge legen min som har fulgt meg de årene jeg har spist slik.. så finnes det svært få som har bedre helse enn meg. I tillegg gikk jeg ned 20 kg på denne måten.

Videoannonse
Annonse
Gjest lissi32
Skrevet
Feil, feil, feil..

Det er ikke fettet som gjør deg feit, det er karbohyratene. Dropper du alle usunne karbodyrater og kun går for de som kommer fra grønnsaker som vokser over jorden så forbrenner fett fett.

Selv lever jeg på en kost som består av 5 % karbohydrater, ,20 % protein og 75 % fett og i følge legen min som har fulgt meg de årene jeg har spist slik.. så finnes det svært få som har bedre helse enn meg. I tillegg gikk jeg ned 20 kg på denne måten.

Dette er også feil! Fett blir til fett, så fort du kommer over det antallet kalorier du forbrenner pr da.

Skrevet
Dette er også feil! Fett blir til fett, så fort du kommer over det antallet kalorier du forbrenner pr da.

Nei, det er ikke feil..

Glem hele kaloriteorien og sjekk ut karbohydratteorien. Jeg har lagt ut en masse linker her, i tillegg kan man lese litteratur eller se www.lavkarbo.no eller www.ketolyse.no.

Når man ikke stimulerer blodsukkeret så øser ikke kroppen ut insulin som er fettlagringshormonet. Dermed så trenger man ikke telle kalorier, men karbohydrater.

Ergo finnes det to måter å gå ned i vekt på.

1. Kalorimetoden hvor man setter kroppen på sparemodus: folk med insulinresistens sliter med å gå ned på denne måten.

2. Karbohydratmetoden: Man forbrenner sitt eget kroppsfett og bare på selve forbrenningsprosessen så forbruker man 1/4 av energien. Ergo kan man spise mer antall totale kalorier enn på kalorimetoden.

Fett forbrenner fett.

Gjest lissi32
Skrevet
Nei, det er ikke feil..

Glem hele kaloriteorien og sjekk ut karbohydratteorien. Jeg har lagt ut en masse linker her, i tillegg kan man lese litteratur eller se www.lavkarbo.no eller www.ketolyse.no.

Når man ikke stimulerer blodsukkeret så øser ikke kroppen ut insulin som er fettlagringshormonet. Dermed så trenger man ikke telle kalorier, men karbohydrater.

Ergo finnes det to måter å gå ned i vekt på.

1. Kalorimetoden hvor man setter kroppen på sparemodus: folk med insulinresistens sliter med å gå ned på denne måten.

2. Karbohydratmetoden: Man forbrenner sitt eget kroppsfett og bare på selve forbrenningsprosessen så forbruker man 1/4 av energien. Ergo kan man spise mer antall totale kalorier enn på kalorimetoden.

Fett forbrenner fett.

Kanskje vi andre snakker generelt og du er på ketolysedietten. Jeg vet dette er riktig akkurat på denne dietten, men det er riktig som noen skriver over at fett er energi.

Det er også riktig at alt som overskrider det du forbrenner pr dag lagrer seg som fett uavhenig om det er sukker eller fett.

Skjønner dere at jeg har hoppet av dette her?? :fnise:

Tenk å bruke hele dagen på å diskutere med folk. Ting som folk har lest i den ene rapporten etter den andre. Ene ukebladet etter det andre... blir jo sprø! Hva skal en tro på! I morgen er det en ny rapport...

Skrevet
Kanskje vi andre snakker generelt og du er på ketolysedietten. Jeg vet dette er riktig akkurat på denne dietten, men det er riktig som noen skriver over at fett er energi.

Det er også riktig at alt som overskrider det du forbrenner pr dag lagrer seg som fett uavhenig om det er sukker eller fett.

Skjønner dere at jeg har hoppet av dette her?? :fnise:

Tenk å bruke hele dagen på å diskutere med folk. Ting som folk har lest i den ene rapporten etter den andre. Ene ukebladet etter det andre... blir jo sprø! Hva skal en tro på! I morgen er det en ny rapport...

Nå handler jo overskriften om karbo da... og jeg snakker ikke om kun ketolysekuren, jeg snakker om lavkarbo generelt som spenner alt fra Fedon til South Beach.

Og ja, jeg bruker og mye av tiden min til å diskutere med folk. Slike som har ditt standpunkt og som ikke har noen helhetlig utdannelse innen ernæring, men som har hoppet av.

Jeg har aldri påstått at jeg har fått min kunnskap fra ukebladene, men har ikke behov for å fremheve min utdannelse. Den som finner det nødvendig i en diskusjon sliter...

Det blir som Kåre Norum som gjentatte ganger må påpeke sin høye utdannelse innen ernæring og at han er professor, men svært mange av de som følger statens ernæringsråd blir fetere og fetere og fetere og det har med all lightproduktene fulle av karbohydrater å gjøre.

Folk blir mette av protein og fett og dette er riktig kost for menneskekroppen.

Gjest lissi32
Skrevet

Jeg har aldri påstått at du har din kunnskap fra ukeblader. Jeg skriver folk, jeg snakker generelt men alle tar det personlig.

Bare les over hva jeg har skrevet.

Jeg vil nok si at dine påstander er litt bastante, og kanskje variert kost også med karbohydrater passer veldig bra til mange mennesker.

Vi trenger fullkorn og fiber. Jeg kommer hvertfall aldri til å kutte ut karbo, men respekterer dem som ønsker å spise og leve sånn. De må jo også respektere at andre har rom for å spise karbo uten å si at det eneste riktige er å spise fett og protein.

Skrevet
Hei, fler/enumettet fettsyrer er sunne fettsyrer som kroppen lett kan bryte ned. Havregryn er noe av det sunneste du kan spise til frokost:O)

Her forklarer jeg begrepene litt:

Vil dessuten ikke kalle meg ekspert men litt peiling har jeg på enkelte saker. Jeg har vel mest peiling på hvordan endre livsstilen (tankegangen/dårlige vaner) enn dietter.

Jeg spiser bare mer når jeg MÅ slanke meg, spise ditt og datt, og ord som MÅ/BØR IKKE/KAN/SKAL IKKE er negative ord som gjør at man tenker mer på det man ikke bør.

Vil atter en gang anbefale:

www.tenkslank.no

Mettet fett

Det er mettet fett vi bør spise mindre av. Dette fettet finnes først og fremst i meieriprodukter og kjøtt, men også i f.eks. palmeolje. Mettet fett øker kolesterolnivået i kroppen og dermed også faren for hjerte-karsykdommer.

Kroppen trenger kolesterol, først og fremst for å produsere gallesyre, hormoner og D vitamin. I tillegg frakter kolesterolet fett ut til cellene. Mettet fett trenger mer kolesterol for å utføre denne transporttjenesten enn det flerumettet fett gjør. Det er da det kan bli for mye kolesterol i blodet, og det kan igjen gi økt risiko for hjerte-karsykdommer.

Flerumettet fett

Flerumettet fett inneholder som oftest mye E-vitamin og er derfor vår viktigste E-vitaminkilde. Vitaminet beskytter fettet mot å harskne og er derfor en viktig antioksydant i kroppen, noe man blant annet mener virker forebyggende mot kreft. E-vitaminet er også gunstig for huden og for fruktbarheten.

Enumettet fett

Enumettet fett er også nødvendig i kosten og har mange av de samme egenskapene som det flerumettede.

Ah, det var da flott :)

Men har jo også hørt at det er bra med forandringer i kostholdet (Feks. ikke bare spise havregryn, i et år) Eller har ikke det noe og si, det heller? (Synes nå havregryn smaker godt nå, jeg da :) )

Gjest lissi32
Skrevet
Ah, det var da flott :)

Men har jo også hørt at det er bra med forandringer i kostholdet (Feks. ikke bare spise havregryn, i et år) Eller har ikke det noe og si, det heller? (Synes nå havregryn smaker godt nå, jeg da :) )

Jeg tror det bare er tull å kutte ut ting som er nyttige for en periode. Vi trenger variert kost for å få i oss alle aminosyrer som er byggestener for protein.

Spis litt av alt, masse fiber, korn, havre, frukt, grønnsaker, rent kjøtt og fisk.

Jeg spiser også fullkornpasta, grov ris, poteter, og grovt brød/grove knekkebrød.

MÅ ha det:O)

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg gidder rett og slett ikke bry meg om hva andre måtte mene om mitt kosthold. Jeg lever lavkarbo, og det er det eneste som funker for meg etter 20 år som jo-jo slanker.

Har prøvd ALT som finnes inklusive Reductil eller hva det måtte hete.... Etter et Grete Roede-kurs hvor jeg endte opp med en vektØKNING på 2 kilo, var jeg i ferd med å innfinne meg med å være feit resten av livet.

Så kom jeg over ketolysedietten, og begynte på den. Gikk ned 30 kilo på et år, og har nå holdt vekta i 2 år. O lykke, for en evig slanker.....

Nå lever jeg lav-karbo a la meg selv, og spiser sunn og variert kost. Har kuttet ned på fettmengden i forhold til tidligere, men spiser stort sett det jeg har lyst på av "lovlige" matvarer.

Søtsuget er borte for evig og alltid, jeg har en energi og et overskudd jeg ikke har hatt på årevis, og har det generelt mye bedre med meg selv.

Poenget er at jeg har funnet noe som fungerer for meg, og det er det viktigste.

Skrevet

Den beste "dietten" er litt av alt i moderate mengder...

Det meste er ikke bra om man tar for mye av det...til og med for mye vann kan være farlig, en kan bli vannforgiftet...

Men ingen tvil om at nordmennenes verste fiende er poteter, ris og pasta...det er veldig godt men er noen bomber av karbohydrater, mer enn kroppen trenger. Om en må ha det i kostholdet, bytt den hvite risen og pastaen med grovt, og husk knytteneveregelen. Ikke spise mer enn en knyttet neve av hver ting...det ser kanskje ikke så mye ut på tallerkenen, men om du ikke sluker maten på 1,2,3 så vil du faktisk bli mett...da tar 20 minutter fra du putter maten i munnen til hjernen registrerer at du har fått i deg noe..

Skrevet
Men ingen tvil om at nordmennenes verste fiende er poteter, ris og pasta...

Hvorfor er ikke dette italienernes og franskmennenes verste fiende, mener du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...