Gå til innhold

ingen karbo.

Fremhevede innlegg

Gjest lissi32
Skrevet
Må bare si meg veldig enig med det du skriver lissi32.

Nå er jeg ingen ekspert, men det må da være bedre å legge om til en livsstil man kan fortsette å ha gjennom hele livet enn å gå på drastiske dietter som krever at man skal kutte ut "alt"?

Kutte ut alt for så å belønne seg selv med å spise alt man har forsaket etterpå... :fnise:

Vi er god å finne unnskyldninger:O)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har mange usunne vaner, som og maule masse ost (Og bruke for mye ost ellers)

Ikke tenke på kostholdet og spise masse usunn mat..

Men for en måned siden prøvde jeg og kutte ut alle de tingene.

Drikke vann isteden for brus, istedenfor og naske snop fra skapene, ta et eple.

Og jeg har gått ned 2 Kg :) (Kansje ikke mye, men har ikke gjort noe spesielt heller da)

Endret av Kodax
Gjest lissi32
Skrevet
Jeg har mange usunne vaner, som og maule masse ost (Og bruke for mye ost ellers)

Ikke tenke på kostholdet og spise masse usunn mat..

Men for en måned siden prøvde jeg og kutte ut alle de tingene.

Drikke vann isteden for brus, istedenfor og naske snop fra skapene, ta et eple.

Og jeg har gått ned 2 Kg :) (Kansje ikke mye, men har ikke gjort noe spesielt heller da)

Det er en begynnelse, og tenk på hvor godt kroppen din har det!! Det bør ikke handle så mye om vekt og hvordan kroppen ser ut, men hvordan helsa er. Å tette igjen blodårene med mettet fett skremte meg nok til å gå ned 24 kg.

Dette har ikke kommet tilbake, fordi jeg gjorde som deg. Byttet ut enkelte ting med andre sunnere ting.

Jeg syns du er flink:O)

Skrevet

Fedon er nok ikke farlig, med mindre det er farlig og spise sunn mat.

Jeg spiser store mengder grønnsaker, kan spise to frukt om dagen, men ikke banan og druer. Kan spise ett maltid med fullkornsknekkebrød eler fedonbrødet.

Kan spise youghurt uten sukker.

Spise en god del kjøtt, kylling og fisk. Man skal ha i seg fett på fedon og, men mest fra fisk, sunne oljer, nøtter og sånn.

Man kan og spise små mengder, ris, pasta, potet til middag.

For meg så funker fedon utrolig bra. Og jeg kommer nok til og ha en livstil ala fedon når jeg er ferdig slanka og.

Skrevet

Hjølpes, tror virkelig folk fremdeles at mettet fett er farlig??

Og nei, man spiser ikke bare proteiner på Atkins og Ketolyse, man spiser normalt med proteiner og mye fett. Mye fett er riktig for kroppen, derimot mat av fint hvetemel og sukker vil den ikke ha.

Atkins og Ketolyse er det samme som steinalderdietten, kroppen vår er bygget for å spise fett og protein og litt karbohydrater fra grønnsaker. Man skal spise ren mat og ikke alskens nymotens drit av tilsetningsstoffer.

Heldigvis får fler og fler leger øynene opp for lavkarbo.

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article31777.ece

http://www.dinside.no/php/art.php?id=496078

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32067.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article728961.ece

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/07/476091.html

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Gjest lissi32
Skrevet
Hjølpes, tror virkelig folk fremdeles at mettet fett er farlig??

Og nei, man spiser ikke bare proteiner på Atkins og Ketolyse, man spiser normalt med proteiner og mye fett. Mye fett er riktig for kroppen, derimot mat av fint hvetemel og sukker vil den ikke ha.

Atkins og Ketolyse er det samme som steinalderdietten, kroppen vår er bygget for å spise fett og protein og litt karbohydrater fra grønnsaker. Man skal spise ren mat og ikke alskens nymotens drit av tilsetningsstoffer.

Heldigvis får fler og fler leger øynene opp for lavkarbo.

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article31777.ece

http://www.dinside.no/php/art.php?id=496078

http://www.woman24.no/vekt_og_kosthold/article32067.ece

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article728961.ece

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/07/476091.html

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

Herdet fett og transfett er farlig pga åreforkalkning, hvorfor ellers er det forbudt i flere land?

En professor i ernæring anbefalte ikke for mye fett via fet melk, drøvtyggere og fete oster.

Skrevet

Transfett er farlig ja og herdet fett er det samme. Men det igjen er ikke det samme som mettet fett!

Mettet fett kommer fra animalske produkter og har ingenting med transfett å gjøre, transfett er fett som er varmet opp slik at molekylene er endret.

Man må ikke blande de forskjellige begrepene, da er det ikke rart man blir forvirret.

Om man tar seg tid til å lese doktor Dahlqvist sin blogg så finner man mange linker til studier på dette.

Skrevet (endret)

Tror ikke du har så god peiling, siste gjest. Kan du fortelle meg hva mettet fett er sunt for, og hva det gjør med kroppen som er positivt?

Mettet og umettet fett er to forskjellige ting. Umettet fett er derimot veldig viktig å få i seg.

Endret av Tusseline
Gjest lissi32
Skrevet

Transfett er verstingen

Nyere forskning viser at det totale fettinntaket vårt ikke er det viktigste i forhold til utvikling av hjertekarsykdommer. Det som teller, er hva slags fett du spiser. "Dårlig fett" øker risikoen for enkelte sykdommer, mens "bra fett" reduserer risikoen.

Mettet fett er ikke den største synderen lenger. Det er det transfett som er. Men siden vi spiser ti ganger mer mettet fett enn transfett, er mettet fett fortsatt et større helseproblem enn transfett.

Du kan senke kolesterolnivået i kroppen og redusere sjansene for hjertekarsykdom ved å trene jevnlig, unngå overvekt, øke inntaket av kostfiber, innta minimalt med transfett, begrense bruken av mettet fett og erstatte disse med umettet fett og kostfiber.

Begrens mettet fett

Fra før av har vi blitt advart mot å bruke for mye mettet fett. Mettet fett øker det totale kolesterolnivået, altså både LDL og HDL. Summen er negativ, og vi anbefales å begrense bruken av mettet fett.

Mettet fett finner du blant annet i fete kjøttprodukter, fete meieriprodukter, kokosnøtt, kokosnøttolje og i palmekjerneolje.

Du skriver om det animalske fettet at det er sunt, men det fins transfett også i kjøtt, blant annet oksekjøtt og sau. Og ikke minst i melkeprodukter. De har kuttet ut dette farlige fettet fra margarin.

Skrevet

Nei! Det er ikke mettet fett som øker kolesterol.

Helt ny forskning viser det motsatte. All dokumentasjon finner dere på bloggen til Dahlqvist med seriøse undersøkelser.

Jo mer fett du spiser og da mye mettet fett, jo bedre blir det gode kolesterolet og det dårlige går ned.

Men.. det er ingen tvil om at det finnes tusenvis av ernærinsspesialister og leger som tviholder på den gamle fett og kolesterolteorien som viser seg gang på gang er totalt feil.

Igjen, dette dokumenteres i alle nyere forskning og fler og fler leger ser at det de tidligere anbefalte sine pasienter som led av overvekt, var feil.

http://www.kostreform.no/

Også på den linken jeg vedlegger her finner dere dokumentasjon av flere fremstående ernæringsspesialister.

Det er også en begynnende fokusering på karbohydrater i forhold til kreft. Vet dere hva kreftcellene lever av? Ja nettopp karbohydrater. Det finnes nå flere tilfeller hvor man har greid å sulte ihjel kreftceller ved å kutte karbo fra kosten. Det er dokumentert at å spise mye karbohydrater kan fremme betennelse i kroppen osv osv osv. Det finnes tusenvis av seriøs dokumentasjon på at vi lever best på høyfett/lavkarbo.

Er du undervektig og vil opp i vekt: spis lite karbohydrater og mye fett/passe med protein (passe med protein er 1 - 1,5 gram protein per kroppsvekt), men ikke gå inn i ketose når du er undervektig.

Les boka Bedre uten Brød av Lutz fra forlaget Lille Måne og sjekk de hundrevis av referansene bak i boka....

Gjest lissi32
Skrevet

Er det noen som syns det er rart at jeg har hoppet av?? :fnise:

Nå holder jeg meg til å slanke folk uten diett. Ved tankens kraft... litt morsomt! Tenk deg slank! :O)

Noe mer enn dette skal jeg ikke drive med. Jeg vil ikke ha så mye ansvar over andres helse. Nei nå er det tilbake til hotellbransjen etter jul :jepp:

Gjest lissi32
Skrevet
Nei! Det er ikke mettet fett som øker kolesterol.

Helt ny forskning viser det motsatte. All dokumentasjon finner dere på bloggen til Dahlqvist med seriøse undersøkelser.

Jo mer fett du spiser og da mye mettet fett, jo bedre blir det gode kolesterolet og det dårlige går ned.

Men.. det er ingen tvil om at det finnes tusenvis av ernærinsspesialister og leger som tviholder på den gamle fett og kolesterolteorien som viser seg gang på gang er totalt feil.

Igjen, dette dokumenteres i alle nyere forskning og fler og fler leger ser at det de tidligere anbefalte sine pasienter som led av overvekt, var feil.

http://www.kostreform.no/

Også på den linken jeg vedlegger her finner dere dokumentasjon av flere fremstående ernæringsspesialister.

Det er også en begynnende fokusering på karbohydrater i forhold til kreft. Vet dere hva kreftcellene lever av? Ja nettopp karbohydrater. Det finnes nå flere tilfeller hvor man har greid å sulte ihjel kreftceller ved å kutte karbo fra kosten. Det er dokumentert at å spise mye karbohydrater kan fremme betennelse i kroppen osv osv osv. Det finnes tusenvis av seriøs dokumentasjon på at vi lever best på høyfett/lavkarbo.

Er du undervektig og vil opp i vekt: spis lite karbohydrater og mye fett/passe med protein (passe med protein er 1 - 1,5 gram protein per kroppsvekt), men ikke gå inn i ketose når du er undervektig.

Les boka Bedre uten Brød av Lutz fra forlaget Lille Måne og sjekk de hundrevis av referansene bak i boka....

JA; og hva er karbohydrater??? Det er glukose-sukker og stivelse! Helt klart at dette er verste sort for kroppen. Ingen tvil.

Sukker får også blodsukkeret til å svinge som en jojo, øker utskillelsen av insulin. Til slutt fungerer ikke dette hormonet lenger, og du har diabetes. 1 eller 2. Skremmende.

Vi tar livet av oss selv med kniv og gaffel.

Skrevet

Jeg vil først si at jeg beklager å ha kallet folk for eplekjekke i denne tråden. Grunnen er at jeg selv går på lavkarbodiett med mye fett, og må hver eneste dag forsvare og diskutere diettvalget mitt med tynne folk som aldri har hatt en kilo for mye. Så jeg blir litt sånn på alerten...

Jeg har prøvd en god del på slankefronten, etter å ha gått opp 30 kilo i vekt pga av antidepressiva og andre lignende medisiner. Jeg la på meg fordi jeg fikk en voldsom appetitt.

Jeg har ikke greid å følge noen diett tidligere, det gikk toppen et par uker før jeg feiget ut, taklet ikke sulten.

Så begynte jeg å lese litt rundt, og leste om sukkeravhengighet, lavkarbo, insulin, fettlagring, ketolyse, fettforbrenning osv, og bestemte meg for å teste ut metoden til Sten Sture Skaldeman. (lavkarbo, myyye fettt, helst mettet fett)

Og nå funker det vettu. Etter to dager var sukkerbehovet borte. Og jeg har ikke rørt andre karbohydrater enn grønnsaker siden 1. august. Sulten er jeg heller ikke, jeg spiser 2 - 3 ganger om dagen. 16 kilo har jeg gått ned hittil, samt mangfoldige cm. Jeg tror at for meg ville ikke en lindberg-kur funke, rett og slett fordi karboinntaket vil holde sukkerbehovet mitt intakt.

Jeg er enig i at det kan bli en nøtt å holde vekta etterpå, men jeg er ganske sikker på at for eksempel trening vil bli mer lystbetont med en lettere kropp. Kan også tenke meg at atkins vedlikeholdsfase kan funke.

Trikset for meg er ihvertfall å holde blodsukkeret stabilt samt tilføre nok fett til å opprettholde ketosen. Og ånden er borte.

Gjest lissi32
Skrevet

Takk for det.

Jeg skjønner at det er tungt, jeg har vært overvektig i 10 år selv, pga en voldtekt da jeg var 18. Jeg la på meg 30 kg på et år. Jeg vet hva jeg snakker om, og på sikt var dette løsningen for meg-å legge om kostholdet, etter å ha prøvd alt av dietter.

Men du har funnet noe som fungerer for deg, det er det viktigste. Jeg skjønner folk sperrer opp øynene om de ser en tallerken med masse fett. Folk som sitter å gnager på en kg hvitost ser jo pussig ut, i våre dager med anbefalinger om å ikke spise mye fett :ler:

Men du får bare stå på ditt, si det fungerer for deg. Så kan andre passe på seg selv.

Skrevet

lissi32, hvis det ikke er for mye for langt, kan du fortelle litt om de kursene (e.l) som du driver med som ikke er slanking men likevel fører til vektreduksjon?

Jeg er i en litt ond sirkel for tiden (og gjør neppe mye med den før etter jul uansett), med litt godis flere ganger i uka, ingen treningsmotivasjon etc. Skulle gjerne vært kvitt noen kilo (5-7) men orker liksom ikke helt ta tak i det.

Skrevet
Det er en begynnelse, og tenk på hvor godt kroppen din har det!! Det bør ikke handle så mye om vekt og hvordan kroppen ser ut, men hvordan helsa er. Å tette igjen blodårene med mettet fett skremte meg nok til å gå ned 24 kg.

Dette har ikke kommet tilbake, fordi jeg gjorde som deg. Byttet ut enkelte ting med andre sunnere ting.

Jeg syns du er flink:O)

Du som er litt ekspert på dette.. Så tenkte jeg og spørre om en ting: Jeg har hørt at mettet fett, er usunt, Og i havregryn som jeg spiser daglig er det fett som heter enumettet flerumettet, eller noe i den duren, er det sunt eller usunt fett?

Jeg har jo hørt at det er sunt fett i havre, men det står ikke at det er umettet... :/

Så jeg bare spør for og være på den sikre siden :)

Gjest lissi32
Skrevet
Du som er litt ekspert på dette.. Så tenkte jeg og spørre om en ting: Jeg har hørt at mettet fett, er usunt, Og i havregryn som jeg spiser daglig er det fett som heter enumettet flerumettet, eller noe i den duren, er det sunt eller usunt fett?

Jeg har jo hørt at det er sunt fett i havre, men det står ikke at det er umettet... :/

Så jeg bare spør for og være på den sikre siden :)

Hei, fler/enumettet fettsyrer er sunne fettsyrer som kroppen lett kan bryte ned. Havregryn er noe av det sunneste du kan spise til frokost:O)

Her forklarer jeg begrepene litt:

Vil dessuten ikke kalle meg ekspert men litt peiling har jeg på enkelte saker. Jeg har vel mest peiling på hvordan endre livsstilen (tankegangen/dårlige vaner) enn dietter.

Jeg spiser bare mer når jeg MÅ slanke meg, spise ditt og datt, og ord som MÅ/BØR IKKE/KAN/SKAL IKKE er negative ord som gjør at man tenker mer på det man ikke bør.

Vil atter en gang anbefale:

www.tenkslank.no

Mettet fett

Det er mettet fett vi bør spise mindre av. Dette fettet finnes først og fremst i meieriprodukter og kjøtt, men også i f.eks. palmeolje. Mettet fett øker kolesterolnivået i kroppen og dermed også faren for hjerte-karsykdommer.

Kroppen trenger kolesterol, først og fremst for å produsere gallesyre, hormoner og D vitamin. I tillegg frakter kolesterolet fett ut til cellene. Mettet fett trenger mer kolesterol for å utføre denne transporttjenesten enn det flerumettet fett gjør. Det er da det kan bli for mye kolesterol i blodet, og det kan igjen gi økt risiko for hjerte-karsykdommer.

Flerumettet fett

Flerumettet fett inneholder som oftest mye E-vitamin og er derfor vår viktigste E-vitaminkilde. Vitaminet beskytter fettet mot å harskne og er derfor en viktig antioksydant i kroppen, noe man blant annet mener virker forebyggende mot kreft. E-vitaminet er også gunstig for huden og for fruktbarheten.

Enumettet fett

Enumettet fett er også nødvendig i kosten og har mange av de samme egenskapene som det flerumettede.

Gjest lissi32
Skrevet

Vil også tilføye som over i tråden at ny forskning sier at mettet fett ikke er så farlig som tidligere antatt. Dette er for omfattende til at jeg orker skrive om det her, men man kan innta litt mettet fett, men husk det er profffullt av kalorier. Så lenge man holder seg til riktig antall kalorier pr dag så kan du spise fett. Lettere å holde vekten om man spiser magert, da kan man også spise mer mat.

Transfett og herda fett er farlig, og nå forbudt i Danmark. Dette fettet finner du i pommesfritt, bakeverk, kjeks, sjokolade, potetgull, og litt hos drøvtyggere.

Skrevet
Fett forbrenner fett. :)

Nei, du... Det gjør det virkelig ikke.

Fett gir energi.

Energi forbrennes gjennom aktivetet/bevegelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...