Gå til innhold

Hvor og når vokser lavendel og solsikke?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å skue ut over lavendel og/eller solsikkeåkre. Man skal jo følge drømmene sine. Derfor skal det være kriteriene som bestemmer hvor og når min neste ferie skal være. Så hvor og når skal jeg reise for å få oppfylt drømmene mine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

husker et deilig bølgende landskap med store solsikkeåkre på en ferie hvor vi kjørte belgia-luxembourg-frankrike. Men lavendel? beats me, dette er noen år tilbake. Bildet av solsikkeåkrene har iallefall brent seg fast ;) Tror det var første del av august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Solsikker har jeg sett i Østerrike i midten av juli (for noen år siden, mulig de er litt tidligere nå som det blir tidligere vår). Lavendel og sikkert solsikker også er det i Provence også. Her ville jeg dratt litt tidligere, fra midten av juni og utover (samme med Kroatia, jeg ville dratt før St.Hans) - men sjekk turistinfo fra områdene før du bestiller reise, det står sikkert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendel finner du i Provence i Frankrike. Kjør "Les Routes de la lavande" ("lavendelveiene").

Takk for svar alle sammen.

Det blir nok fly til Nice, og så reise derfra til duftende lavendelåkre.

Jeg reiser alene og har ikke lyst til å kjøre selv. Noen som vet om kollektivtransport er mulig for å komme seg rundt? Og når på året er det best å reise, det vil si når blomstrer lavendelen som best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toget er veldig kjekt å bruke med utgangspunkt fra Nice, men det går bare langs kysten. Åkrene ligger innover i landet. Men du skal ikke kjøre langt fra Nice før du er skikkelig på bondelandet, så det bør ikke være vanskelig å kjøre der alene (dersom det er mye trafikk du er bekymret for).

God tur!

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg var i Provence/ Rohne i fjor sommer, reiste 3 juli og var i omr i 2 uker. Det er masse lavendelenger og solsikkeåkre, om hverandre, utrolig vakkert! i omr ved Nyons feks. Det er også en innmari koselig by, med masse vingårder og olivenlunder.

http://www.provenceweb.fr/e/mag/terroir/lavandes/zones.htm

http://www.paysdenyons.com/en/de_pay.php5

Lonely Planet var til god hjelp på tur i området. Tog og buss funker fint.

Du kjenner lukta av hvitløk og lavendel når du er i områdene. Lavendelis var dog noe spesielt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toget er veldig kjekt å bruke med utgangspunkt fra Nice, men det går bare langs kysten. Åkrene ligger innover i landet. Men du skal ikke kjøre langt fra Nice før du er skikkelig på bondelandet, så det bør ikke være vanskelig å kjøre der alene (dersom det er mye trafikk du er bekymret for).

God tur!

Hilsen Lille meg

Det går tog innover i landet også, til Avignon, Arles osv. Men buss og leiebil er sikkert bra alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...