Gå til innhold

God lønn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvilket yrke bør man satse på dersom man har lyst til å gå mellom 1 og 3 år på universitet/høyskole og tjene bra (dvs 500 000 og oppover)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare si at om du velger ditt yrke ut ifra svaret på dette spørsmålet og det alene, uten tanke på noen av dine ønsker bortsett fra de økonomiske... Vel... Da kommer du til å bli et stykke ulykkelig menneske med god økonomi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svart-hvitt tror jeg neppe det er. :) Er det ikke bevist at mennesker som tjener godt har det gjennomsnittlig bedre (også psykisk) enn lavtlønnede?

Jeg er uansett ikke så dum at jeg velger yrke utelukkende basert på noe slikt. Det må da være lov å spøre om ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ingeniørutdanning vil ikke være dumt, f eks innen data eller elektronikk. Evt bygg.

Ellers kan kanskje fysioterapi være en mulighet, og bli selvstendig næringsdrivende/jobbe innen det private? Det spørs om du får over 500 000 i startlønn, men om du søker deg til visse typer jobber vil det ikke være umulig å tjene dette og vel så det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør innenfor data hadde ikke vært så dumt kanskje.. :) Må man være supersmart for å greie seg på et slikt studie? Og er opptaktskravene høye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør innenfor data hadde ikke vært så dumt kanskje.. :) Må man være supersmart for å greie seg på et slikt studie? Og er opptaktskravene høye?

Søkere til ingeniørstudiet har hatt ganske stor nedgang de siste årene, og etter et kjapt søk fant jeg ut at alle som søkte på dataingeniør kom inn både i Oslo og Vestfold (eksempler) i år. Du kan se mer her.

Her ser du opptakskravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Så svart-hvitt tror jeg neppe det er. :) Er det ikke bevist at mennesker som tjener godt har det gjennomsnittlig bedre (også psykisk) enn lavtlønnede?

Det stemmer ikke at det er slik om målet er lykke. Når man ser på andre faktorer er lønn en av de tingene som gir minst effekt på lykken. Den som tjener lite men har høy sosial status svarer at de er mer lykkelige enn de som er rike men har lav sosial status feks. Effekten på lykke av penger venner vi oss til, den har ingen varig effekt. Det som har varig effekt, er derimot om du har autonomi - er tro mot deg selv-og hva slags personlighet du har. og om du er gift. Og om du har god helse.

Så er målet ditt lykke så bør du mao gifte deg, bli noe du har lyst til og som er vel ansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo gjerne god lønn og sosial status knyttet sammen da. ;) Typisk lavlønnede yrker har ihvertfall ikke spesielt god status blant folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan en egentlig forvente å tjene etter hvert i dette yrket?

Ikke det at jeg planlegger å bli flygeleder, er bare nysgjerrig. :)

Kjenner flere som jobber med dette, og de tjener relativt bra. Og jeg har blitt fortalt at slik som situasjonen er per dags dato, så er det stor mangel på arbeidskraft, og derfor stiger lønningene. I tillegg jobber de mye overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Kjenner flere som jobber med dette, og de tjener relativt bra. Og jeg har blitt fortalt at slik som situasjonen er per dags dato, så er det stor mangel på arbeidskraft, og derfor stiger lønningene. I tillegg jobber de mye overtid.

Og streiker inn i granskauen ofte. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så svart-hvitt tror jeg neppe det er. :) Er det ikke bevist at mennesker som tjener godt har det gjennomsnittlig bedre (også psykisk) enn lavtlønnede?

Jeg er uansett ikke så dum at jeg velger yrke utelukkende basert på noe slikt. Det må da være lov å spøre om ting. :)

Hvilke bevis? At de med høy lønn har det bedre, også psykisk en lavtlønnede?

Tja, tjo. Er du steinrik, så slipper du iallefall tenke så veldig mye på neste strømregning og andre utgifter. De rike har andre bekymringer. Når man ser børsen og x antall mill som har forsvunnet den senere tid, så kan man jo tenke.

Innen psykiatrien, så tror jeg neppe du finner en avd med lavtlønnede pasienter. På en annen side, så har du de kroniske syke psyk pasienter som aldri har vert i arb.livet.

jeg tror ikke du er mindre lykkelig med 350.000 i inntekt, enn med de med 500.000.

Skal du velge jobb med tanke på lønn og hvor lykkelig du kan bli, ha det bedre psykisk, så har du allerede et problem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og streiker inn i granskauen ofte. :fnise:

hmm, det må ha gått meg hus forbi. Det var noen streike-aksjoner for et par år tilbake blant dem som jobber i røyken, men ellers kan jeg ikke huske å ha hørt om noen streik.

Lærere derimot, de streiker hele tiden.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
Og streiker inn i granskauen ofte. :fnise:

Noe som forteller om "hyggelige" arbeidsforhold i Avinor. Og det har vi jo hørt om. Det var jo bedriften sin det som måtte spare penger og derfor la ned div. stasjoner for så å leie inn interiørpsykolog for sine nye fancy lokaler på Fornebu.

Det er relativt godt betalt, og jeg tror nesten man kan si at man er garantert å få jobb. Men trives du ikke i bedriften så er det få andre muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniør innenfor data hadde ikke vært så dumt kanskje.. :) Må man være supersmart for å greie seg på et slikt studie? Og er opptaktskravene høye?

Nei da. Alle kommer inn. Digg studie og krem jobber med fete lønninger etterpå. Hold ut i 3 år og du har gjort braksuksess for the rest of your life. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du liker salg blir du eiendomsmegler - 3 år, gode lønninger om du kan selge.

Om du liker tall, blir du diplomøkonom eller revisor. Gode lønninger på sikt.

Om du liker teknikk/IT el. blir du ingeniør. Gode lønninger på sikt, spesielt som utvikler og/eller teknisk selger.

Det eneste du IKKE skal velge om du satser på god lønn, er vel typiske kvinneyrker - dvs. omsorgsyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...