Gå til innhold

Skal hun få være lengre oppe enn broren?

Johanna

Anbefalte innlegg

Skal vår datter på snart 9 år få være lengre oppe enn broren som er 7 år?

I såfall hvor mye lengre bør hun få være oppe?

Greit å høre andres mening om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurere på hva som er argumentet for at hun på 9år skal være lenger oppe en han på 7. Er det bare fordi hun er 2 år eldre? Begge er i en alder der de trenger mange timer søvn, ser slik sett ikke at det er noen forskjell på de. Begge skal ha ca. 10 timer søvn, for å mestre skolehverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja. Men kun for å markere at hun er litt eldre. Som storesøster ble jeg ofte "tvunget" til å alltid være eldst når det passet foreldrene mine, mens det sjelden fulgte med noen goder... Mens når min bror nådde tilsvarende alder var det annerledes.

Yngre barn får mye ekstra oppmerksomhet, det er viktig med litt spesialfokus på eldre også (bitter-jeg???? :lol: )

Men ikke nødvendigvis mer enn 30 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med Care her. Tror ikke en 9 åring trenger mindre søvn enn en 7 åring - det er barn i vekst begge to, de trenger mao masse søvn. (og hvem vet - kanskje 7 åringen trenger mindre enn 9 åringen?)

Det er kanskje greit å markere at den ene er eldre, men ikke på den måten. (og hvorfor skal eldste mann premieres fordi den er eldst? Den yngre vil uansett alltid komme til kort, være dårligst, etc...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den eldste ønsker seg en halvtime alene med foreldre, for å prate, lese en bok el. Det kan jo være en fin avslutning på dagen og samtidig markere et lite skille på alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kanskje den eldste ønsker seg en halvtime alene med foreldre, for å prate, lese en bok el. Det kan jo være en fin avslutning på dagen og samtidig markere et lite skille på alder.

Hva hvis den yngste ønsker seg en halvtime alene med foreldrene for å lese, prate, elel. da? Det høres ufattelig sårt ut å være minst med en slik ordning!! HJerteskjærende! Skal ikke minstemann få en fin avslutning på dagen også? Hvorfor skal aldersskille markeres? Det markeres vel nok i form av størrelse, ferdigheter, etc. Skal eldstemann premieres for å være størst i tillegg?

Ærlig talt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine unger blir 4 og 7 år og de legger seg samtidig.

Søvn er viktig for barn og klokka 20.00 er en fin tid.Det hender at yngste legger seg 30 min før den eldste.Men aldersforskjellen er jo ikke så stor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Som sakt så er jo det bare snakk om en synbolsk tid slik at den eldste föler at den får noe tilbake for den hjelpen som de som ofte gjör i hus og hjem for mamma og pappa.

Så er det ofte slik at den eldste får mindre oppmerksomhet gjevnt over dagen.

30-40 min er ikke mer en hva som behöves for at alle er fornöyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Noe av det jeg husker selv som blodig urettferdig fra min barndom, var at jeg måtte kjempe for alle godene, mens min 2 år yngre søster fikk de automatisk rett etter meg, bare fordi det var _kun_ 2 år mellom oss.

La henne være oppe litt lengre enn broren. Det trenger ikke å være mer en 30 minutter, men hun får en følelse av å være eldst og ha noen rettigheter som broren ikke har.

Synnes selv både ut i fra min egen erfaring og det jeg har hørt i fra andre som har yngre søsken tett på, er at det de oftest husker fra barndommen er pliktene og ikke så mye godene av det å være eldst. Så lenge aldersforskjellen ikke var så mye mer en ca 2 år, var det måtte jo den yngste også få ta del i godene, hvis ikke var det så fælt for minstemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Vega

Ville lagt de samtidig. Syv og ni er så jevnt. Små søsken har bakdeler de også. Husker lillesøstra mi, hun fikk ikke være brudepike for hun var bare tre, noe hun opplevde som blodig utrettferdig.

Det var to år mellom oss, vi måtte legge oss samtidig, opplevde ikke det som noe sært, selv om jeg var eldst. Men det var jo i de dagene hvor mor var hjemmeværende... så jeg vet ikke hvordan dere kan disponere tida for å gi begge oppmerksomhet?

Dessuten har den eldste andre fordeler, det å være eldst i seg selv, kunne mer på skolen osv.

Men er kanskje den yngste karen litt bortskjemt, slik at eldste må hjelpe mer til osv? En syvåring klarer fint å hjelpe til hjemme, han også... (Ikke skjem ham bort pga kjønn, det er fort gjort, jenta er jo lettere å forme etter mor... huff. Har sett hvor lett det skjer. Gutta blir utelatt fra å hjelpe til, kun i regi av kjønn. På den måten fratar man gutten gleden ved å hjelpe og føle at han deltar, og mestre huslige sysler, matlaging, vasking osv. som jo er nødvendigheter.

Vet ikke åssen det er hos dere.

Men om dere vil la den eldste være litt lenger oppe, så la det skje i helga i så fall. Niåringer trenger vel så mye søvn som en sjuåring. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG med gjest 2.

Jeg vil si at å ha en fin avslutning på dagen er like viktig uansett alder.

Begge trenger stimuli og oppmerksomhet fra foreldrene men på forskjellige måter.Man kan jo gjøre slik jeg gjør:Les noe i en bok som den eldste liker, og dermed noe den yngste liker.Jeg synger sanger for dem på senga.Da sitter jeg meg på en stol og sier at det er den yngstes tur å velge sang den kvelden,og så er det den eldstes tur.Og så den eldste neste kveld til å velge den første sangen.

Ikke noe komplisert egentlig........synes jeg.Begge er fornøyde,jeg koser med dem,tusler med håret deres og susser dem på kinnet.Hver for seg.Hver sin tur........

Det er altfor lett å prioritere sin eldste først.Mange gjør dessverre det.

Ungene merker ting så godt.De merker om storesøster får den tiden med foreldrene.Det MÅ bli fordelt likt på best mulig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Men man kan jo først lese og kose for den yngste, og når denne er i seng gjøre det for den eldste? Det er jo ingen motsetning at den eldste legger seg 30 minutter senere?

De yngste får alltid mye oppmerksomhet rett og slett fordi de er yngst, men selvfølgelig har begge krav på men koselig avslutning på dagen, ikke bare den eldste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange svar, det var litt intressant å lese hva dere mente.

Nå har det seg slik at vår datter er en meget beskjeden og forsiktig person, helt motsatt av vår sønn. Vi har søkt hjelp ang. dette og fått noen tips om hva man kan gjøre for å få henne litt "ovenpå". Det ene tipset var da å få være litt lengre oppe om kvelden enn broren, for rett og slett markere at hun er eldst.

Vi vil nok innføre at hun skal få være litt lengre oppe enn broren. Ikke hver kveld, men iallefall av og til. Vi må nok prøve oss frem dær.

Hun har dessuten store problemer med å sovne inn om kvelden så jeg tror ikke det blir noe problem at hun er oppe en halvtime lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca en halvtime forskjell er lurt mener jeg.

hun trenger tid hvor mamma og pappa er "bare hennes", særlig når dusier at hun er så forskjellig fra broren.

Hun føler nok at lillebror får mye mer opperksomhet, er vondt det. Selv om hun ikke sier det.

Har vært der selv, husker det godt.

Heldigvis var foreldrene mine flinke til å passe på at det ikke ble for skjevt. det blir fort sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også størst, og ville også gjerne være litt lenger oppe enn lillesøsteren min. Det tok lang tid før jeg fikk være det, og det er faktisk en av de tingene jeg fremdeles husker jeg syns var litt urettferdig.

Siden jeg var størst, måtte jeg være tøffest. Snakke først til gjester jeg ikke kjente, hjelpe til mest hjemme (var ikke så mye at jeg hadde vondt av det!!), være flink og tøff og alt det der. Sånn er det vel ofte for storesøsken? Noen privilegier skal det vel følge med?

Jeg ønsket ikke dette for å ha "bedre" tid med mamma, men rett og slett som en demonstrasjon på at jeg var størst. Vi fikk begge god oppmerksomhet.

Du trenger jo ikke la henne være lenger oppe egentlig. Du kan bare gjøre unna alt kveldsstellet med minsten først, og når han er vel installert, kan du starte på eldstemann. Tar lenger tid for deg, og er sikkert gull verdt for datteren din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Du trenger jo ikke la henne være lenger oppe egentlig. Du kan bare gjøre unna alt kveldsstellet med minsten først, og når han er vel installert, kan du starte på eldstemann. Tar lenger tid for deg, og er sikkert gull verdt for datteren din...

Dette er jo også en mulighet, tror vi må prøve oss litt frem. Er ganske sliten om kvelden så det er ganske så godt å legge de sånn høvelig samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, jeg tenkte først på meg og min bror, det er 20 måneder mellom oss. Jeg hadde leggetid en halvtime etter ham, men antakelig ikke når vi var så unge, det husker jeg ikke.

Tenker på sambos to søstre, de er 11 og 13, og legger seg stort sett samtidig. Men altså, den yngste går først på badet, når hun er ferdig går den eldste. De tar runden og gir alle en nattaklem. Yngstejenta følges til sengs av en eller annen, og det synges kveldsbønn (koselig å høre at det er den samme som jeg er oppvokst med) Eldstejenta vil være mer uavhengig tipper jeg, hun gir alle en nattaklem og går så helt selv avsted og legger seg. Jeg vet at hun (lik det jeg selv gjorde) leser på senga etter at hun har lagt seg, tidvis ganske lenge (men jeg er der stort sett bare når de har ferie. Hun MÅ jo opp om morgenen på skoledager, og tilpasser vel etter det. Det gjorde i alle fall jeg...).

Om du skal la henne være oppe så mye lengre enn broren, på dette tidspunktet, det vet jeg ikke helt. Men få i alle fall broren i seng først, så begynner du med henne. Så føler hun seg litt "størst" i alle fall, og ta deg gjerne god tid med henne ja, det virker som hun kanskje trenger det.

De trenger antakelig ca like mye søvn (indivuduelle forskjeller er der kanskje, men aldersmessig er det ganske likt) men den lille halvtimen fra eller til er ikke det viktigste, det er mer følelsen for henne av å "få lov til å legge seg sist". Det er nok noe du bør vurdere, men hvordan du innfører det tilpasser du deres liv. Men, ja, få ham i seng først er en god ide, synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre 2 barn på 5 og 7 år legger seg til forskjellige tider. Både fordi vi syns det er rettferdig at den største får være oppe lengre og fordi han trenger mindre søvn.

Han på 7, legger seg kl 21 og hun på 5, kl 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...