Gå til innhold

Lignende eller liknendes?

estrella

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid brukt ordet lignendes, men i dag fikk jeg beskjed av en norsklærer(vikar for vår egen norsklærer) at det skal skrives liknenedes? Når jeg spurte noen andre, så sa de at en kan bruke begge to?

Skal ha tentamen i norsk i morgen, så tenkte det var litt greit og finne ut. Vi bør ikke skrive forkortelser, så hvis jeg skal bruke o.l så skal jeg bruke det i hele ord, derfor tenkte jeg å finne ut hvilket av de ordene(lignendes/liknendes) jeg skal bruke..?

edit: Haha.. Jeg så nå, når jeg leste dette på ny, at jeg faktisk skrev ordet feil, det står liknenedes. Det var ikke det jeg skulle skrive, men liknendes, men etter å ha lest så skal det ikke vær en s bak uansett.. :sjenert: På tide å pugge skriveregler ser jeg.

Endret av estrella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid brukt ordet lignendes, men i dag fikk jeg beskjed av en norsklærer(vikar for vår egen norsklærer) at det skal skrives liknenedes? Når jeg spurte noen andre, så sa de at en kan bruke begge to?

Skal ha tentamen i norsk i morgen, så tenkte det var litt greit og finne ut. Vi bør ikke skrive forkortelser, så hvis jeg skal bruke o.l så skal jeg bruke det i hele ord, derfor tenkte jeg å finne ut hvilket av de ordene(lignendes/liknendes) jeg skal bruke..?

Bare dropp s´en på slutten, så kan du iflg. bokmålsordboken bruke begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den s-en har vel med dialekt å gjøre. Stavangertraktene kanskje? Uansett skal den ikke med på bokmål.

Sandnes :hjerte:

Det er dialekt, men jeg har aldri tenkt over det, før jeg fikk beskjed om det, at s-en ikke skal være med. Er litt rart at ingen andre lærere har sagt noe!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...