estrella Skrevet 27. november 2007 #1 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg har alltid brukt ordet lignendes, men i dag fikk jeg beskjed av en norsklærer(vikar for vår egen norsklærer) at det skal skrives liknenedes? Når jeg spurte noen andre, så sa de at en kan bruke begge to? Skal ha tentamen i norsk i morgen, så tenkte det var litt greit og finne ut. Vi bør ikke skrive forkortelser, så hvis jeg skal bruke o.l så skal jeg bruke det i hele ord, derfor tenkte jeg å finne ut hvilket av de ordene(lignendes/liknendes) jeg skal bruke..? edit: Haha.. Jeg så nå, når jeg leste dette på ny, at jeg faktisk skrev ordet feil, det står liknenedes. Det var ikke det jeg skulle skrive, men liknendes, men etter å ha lest så skal det ikke vær en s bak uansett.. På tide å pugge skriveregler ser jeg. Endret 27. november 2007 av estrella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #2 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har alltid brukt ordet lignendes, men i dag fikk jeg beskjed av en norsklærer(vikar for vår egen norsklærer) at det skal skrives liknenedes? Når jeg spurte noen andre, så sa de at en kan bruke begge to? Skal ha tentamen i norsk i morgen, så tenkte det var litt greit og finne ut. Vi bør ikke skrive forkortelser, så hvis jeg skal bruke o.l så skal jeg bruke det i hele ord, derfor tenkte jeg å finne ut hvilket av de ordene(lignendes/liknendes) jeg skal bruke..? Bare dropp s´en på slutten, så kan du iflg. bokmålsordboken bruke begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. november 2007 #3 Del Skrevet 27. november 2007 Det heter lignende eller liknende. Lignendes eller likenedes/liknendes har jeg aldri sett i bruk noe sted tror jeg. Jeg har rett og slett aldri sett noe lignende! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. november 2007 #4 Del Skrevet 27. november 2007 Ordbok er en fin oppfinnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #5 Del Skrevet 27. november 2007 Den s-en har vel med dialekt å gjøre. Stavangertraktene kanskje? Uansett skal den ikke med på bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 28. november 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 28. november 2007 Den s-en har vel med dialekt å gjøre. Stavangertraktene kanskje? Uansett skal den ikke med på bokmål. Sandnes Det er dialekt, men jeg har aldri tenkt over det, før jeg fikk beskjed om det, at s-en ikke skal være med. Er litt rart at ingen andre lærere har sagt noe!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå