Gå til innhold

Komme inn på BI i Oslo- med realkompetanse.


Gjest Evie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uansett må du ha engelsk og matte tilsvarende studiekompetanse (hmm, ble litt rart formulert, men...).

Og kommer du ikke inn kan du ta fagene som enkeltkurs på kveldstid og helger og bygge det til en bachelorgrad (men da får du ikke studielån...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man søker seg da inn på BI privat og ikke via Samordnaopptak? Personlig vil jeg anbefale å ta kurs via Vokseopplæringen eller ta kontakt med privatgymnas for å få diverse intensivkurs. Det kan bli meget vanskelig å starte på BI dersom du ikke har bakgrunn innen allmenne,økonomiske og administrativefag. Du bør minst ta påbyggningsfagene, vil jeg påstå. Ikke minst for å innarbeide god studieteknikk. Hvis du ikke er motivert for dette, undres jeg på hvordan du kan være motivert for høyere studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_hanne_*

det var heller ikke poenget med linken. poenget med linken var informasjon om hva realkompetanse betyr. Og den informasjonen gjelder uansett hvor du skal studere-selv om det er opp til studiestedene å vurdere hva de legger i det.

Det letteste er jo å kontakte BI ? de har jo peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Realkompetanse er kompetanse du har opparbeidet deg gjennom arbeid, men du trenger i tillegg engelsk og matte på BI.

Du kan søke på realkompetanse på de aller fleste høyskoler, men de fleste har tilleggskrav.

Og det vanskelige er jo ikke å komme inn, men å fullføre ;)

(arbeisgivere foretrekker faktisk søkere fra BI og Handelshøykolen Bergen når det kommer til økonomiske fag ^^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer man ikke inn på tøyseskoler som BI uansett hva man har av kompetanse, da?

At BI tar inn alle som kan betale for seg er bare en myte.

Jeg kjenner en som ble avvist med søknad med realkompetanse, og det var til en linje som i utgangspunktet ikke krever så mye. Og til andre linjer krever det enda mer, feks har sivøk karakterkrav.

Hva mener du egentlig med at BI er en tøyseskole? De mottar masse statsstøtte og må forholde seg til retningslinjene som departementet gir i forhold til fagkrav osv. Akkurat slik som offentlige høyskoler må. Synes det er merkelig at mange er så kritiske bare fordi det er en privatskole. Noen av linjene krever riktignok ikke all verden, og for disse linjene er det heller ikke like strenge retningslinjer fra det offentlige. Her har det tradisjonelt gått mange som ikke har vært topp motivert for studier. Men nå har BI faktisk begynt å stille krav til studieprogresjon, så de mest useriøse blir faktisk kastet ut av skolen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du egentlig med at BI er en tøyseskole? De mottar masse statsstøtte og må forholde seg til retningslinjene som departementet gir i forhold til fagkrav osv. Akkurat slik som offentlige høyskoler må. Synes det er merkelig at mange er så kritiske bare fordi det er en privatskole. Noen av linjene krever riktignok ikke all verden, og for disse linjene er det heller ikke like strenge retningslinjer fra det offentlige. Her har det tradisjonelt gått mange som ikke har vært topp motivert for studier. Men nå har BI faktisk begynt å stille krav til studieprogresjon, så de mest useriøse blir faktisk kastet ut av skolen nå.

Du har ingen forutsetninger for å anta at jeg er kritisk til BI "fordi det er en privatskole", hvis det er det du prøver å si. Selv om det er nokså irrelevant kan jeg opplyse om at jeg er privatskoleforkjemper med bakgrunn fra privatskole (ikke på høyskolenivå, men likevel) i utlandet selv.

Når jeg omtaler BI som en tøyseskole gjør jeg det halvveis på tull, ettersom jeg mener at det å uttale seg negativt om noe mange har et genuint godt forhold til og får noe ut av er en uting. Likevel er jeg som du sikkert skjønner kritisk til BI, og det på bakgrunn av min personlige erfaring med skolen. Nei, jeg har riktignok aldri gått der selv (fordi jeg alltid har planlagt å gå på en mer prestisjetung og anerkjent god skole, nærmere bestemt et godt universitet), men jeg kjenner da flust av folk som går der.

Alle som én (jeg kjenner rundt 25 studenter med tilknytning til ulike BI-skoler) havnet der enten fordi de ikke aner hva de skal bli og ikke har giddet å opparbeide et godt standpunkt fra videregående, eller fordi de ikke kom inn andre steder. Kun syv av disse hadde forventninger om at skolen faktisk var såpass anerkjent som den utgir seg for å være, og alle syv ble skuffet.

Jeg har også sett ulike oppgaver og caser fra forskjellige linjer, og alle bærer preg av å være så enkle at de like gjerne kunne hørt hjemme på det som burde være norsk videregåendenivå. I tillegg har jeg vært på to BI-forelesninger, og kan ikke påstå at noen av dem var spesielt imponerende.

Hvis det du sier om at BI har begynt å stille høyere krav til inntak og til studentene mens de går der (og forhåpentligvis også til undervisningen) er det selvfølgelig kjempebra. Ingenting er bedre enn om studentene som søker seg til skolen etterhvert innser at de må jobbe for å være kvalifisert til å komme inn på et godt program innen høyere utdanning, og i tillegg får så god utdannelse som BI påstår å kunne tilby for avgiftenede krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...