Gå til innhold

Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil.

jannamor

Anbefalte innlegg

Har man noe på hjertet man vil dele med andre her inne, og man får refs tilbake er det liskom ikke like kult å skrive i forum osv.. Irriterer man seg om noen så små bagateller, bør man heller jobbe litt med seg selv enn å kritisere de stakkarene som tilfeldigvis har tasta feil på tastaturet.. Liten lunte kanskje ? Jobb med den istede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er jo at det er en del som anser et nettforum som et fristed hvor man kan slappe av på grammatiske regler og skrive mer slurvete.

Så lenge den språklige korrigeringen kommer nederst i et svar, i et lite ps, så går det jo ann å ignorere for de som ikke har lyst til å skrive rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man noe på hjertet man vil dele med andre her inne, og man får refs tilbake er det liskom ikke like kult å skrive i forum osv.. Irriterer man seg om noen så små bagateller, bør man heller jobbe litt med seg selv enn å kritisere de stakkarene som tilfeldigvis har tasta feil på tastaturet.. Liten lunte kanskje ? Jobb med den istede..

Jeg tror ikke jeg har sett noen korrigere folk som har enkle tasteleifer. Det skjer jo med alle. Det er de feilene som gjøres om og om igjen som er problemet. Da tror tydeligvis den som skriver det at det er rett. Skrivefeil gjør kommunikasjonen utydeligere. Hvis vi alle stiller oss likegyldige til korrekt skrevet språk, blir det kronglete å kommunisere til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke pirket på noen som har tastet feil på tastaturet.

Men når folk f.eks konsekvent skriver "venninder", så synes jeg det er på sin plass å forsøke å hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man kan sidestille feks brev man skriver på jobb og det å skrive i på et nettforum, men jeg skjønner ikke hvorfor det er mer avslappende å skrive feil gramatisk og slurvete?

For meg blir det litt sånn; Jeg sitter hjemme med pcen i fanget, ser på tv samtidig og kanskje hører på musikk og leser bok. KG hjemmefra er fristed i mine øyne (tabris) Det gjør at jeg skriver avslappet, og rett fra levra. Det gjør at det fort kan bli endel språkfeil. Men for meg er ikke det så viktig, mulig jeg er gammeldags, men sitter her på fritida, blir glad, trist, sint, provosert, opplyst, lærer mye osv. Derfor kommer ordene, uten tanke på grammatikk.

Hvis jeg skriver offentlige brev eller er i offentligheten derimot, er saken en annen. Synes ikke hvordan man skriver i offentlige brev kan sidestilles med et forum. Skriver jeg offentlige brev, leser jeg alltid korrektur, noe jeg sjelden gjør på nett. (burde kanskje vært flinkere)

Jeg bryr meg lite om skrivefeil på nettforum eller andre chattesteder, er nok derfor jeg ikke jobber med rødpennen på fritiden selv heller.

Jeg synes derimot at offentlige brev, burde være sånn nogenlunde ok skrevet. Er ikke slavisk her heller. Men synes punktum og stor bokstav er et minimum.

Jeg er en mer muntlig person enn skriftelig. (som dere skjønner) Får jeg et brev med skrivefeil, men personen er hyggelig på telefon eller i RL, og punktlig (ikke minst) blir dette viktige faktorer.

Eksempel. Vi bygger hus, og snakker derfor med mange entrepenører i forhold til anbud på diverse graving og murings arbeider. Brev jeg får fra disse selskapene/personene er alltid godt skrevet. Prikkfritt. MEN. Menneskene er ofte umulig og kommunisere med. Får du tre enstavelses svar ut av en telefonsamtale er du heldig. Mange er uproffesjonelle, og møter ikke opp til avtaler. En graver skulle komme på befaring på tomta vår, klokka 0700 på morgenen. Dvs veldig tidlig opp for oss. vi dro 0615, og var der klokka 07. Klokka 08, hadde fortsatt ikke graveren kommet. (vi skulle nå dratt til jobb for en stund siden) klokka blir 0830, og ingen graver i sikte. Da vi endelig kom gjennom på telefon, sa han at han ikke gadd.

Det er en viktig faktor for meg. Det er litt OT, men viktig fordet. Skriftspråk er ikke alt. Ja viktig at offentlige brev er korrekte, og dette er ofte det første og kanskje eneste komtakten man har, men man må kunne snakke for seg og vise at man er en pålitelig person i RL også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til at jeg aldri har opplevd at det har blitt kommentert skrivefeil, så jeg har intrykk av at det i større rad er dårlg språk som kommenteres. Og DERSOM personen generellt har dårlig språk, skriver dårlig etc SÅ kan de nok bli angrepet på grunnlag av skrivefeil. Men jeg har ikke intrykk av at skrivefeil alene kommenteres ofte.

Dette sier jeg fordi jeg er dyslektiker, og bare en eneste gang i løpet av mine to år her inne (både som bruker og gjest) har blitt kommentert pga av skrivefeil. Det har komme morsomme kommentarer, da noe jeg kanskje har skrevet får en annen mening, og min opprinnelige mening forstås men så er det litt morsomt likevel. Dette mener jeg er het ok, litt morsomt kan man ha, men jeg har aldri blitt påpekt på en seriøs og irettesettende måte. Til tross for at jeg har 100 og ørten skrivefeil og mange følgefeil også (som mange her sier at de irriterer seg mest over).

Så ja, KG er egentlig ganske snille mot skrivefeil så lenge man er sakelig og resten av innlegget ikke kan klages på, men ikke like snille mot dem med dårlig språk, banning, uten komma, punktum, store bokstaver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg blir det litt sånn; Jeg sitter hjemme med pcen i fanget, ser på tv samtidig og kanskje hører på musikk og leser bok. KG hjemmefra er fristed i mine øyne (tabris) Det gjør at jeg skriver avslappet, og rett fra levra. Det gjør at det fort kan bli endel språkfeil. Men for meg er ikke det så viktig, mulig jeg er gammeldags, men sitter her på fritida, blir glad, trist, sint, provosert, opplyst, lærer mye osv. Derfor kommer ordene, uten tanke på grammatikk.

Hvis jeg skriver offentlige brev eller er i offentligheten derimot, er saken en annen. Synes ikke hvordan man skriver i offentlige brev kan sidestilles med et forum. Skriver jeg offentlige brev, leser jeg alltid korrektur, noe jeg sjelden gjør på nett. (burde kanskje vært flinkere)

Jeg bryr meg lite om skrivefeil på nettforum eller andre chattesteder, er nok derfor jeg ikke jobber med rødpennen på fritiden selv heller.

Jeg synes derimot at offentlige brev, burde være sånn nogenlunde ok skrevet. Er ikke slavisk her heller. Men synes punktum og stor bokstav er et minimum.

Jeg er en mer muntlig person enn skriftelig. (som dere skjønner) Får jeg et brev med skrivefeil, men personen er hyggelig på telefon eller i RL, og punktlig (ikke minst) blir dette viktige faktorer.

Eksempel. Vi bygger hus, og snakker derfor med mange entrepenører i forhold til anbud på diverse graving og murings arbeider. Brev jeg får fra disse selskapene/personene er alltid godt skrevet. Prikkfritt. MEN. Menneskene er ofte umulig og kommunisere med. Får du tre enstavelses svar ut av en telefonsamtale er du heldig. Mange er uproffesjonelle, og møter ikke opp til avtaler. En graver skulle komme på befaring på tomta vår, klokka 0700 på morgenen. Dvs veldig tidlig opp for oss. vi dro 0615, og var der klokka 07. Klokka 08, hadde fortsatt ikke graveren kommet. (vi skulle nå dratt til jobb for en stund siden) klokka blir 0830, og ingen graver i sikte. Da vi endelig kom gjennom på telefon, sa han at han ikke gadd.

Det er en viktig faktor for meg. Det er litt OT, men viktig fordet. Skriftspråk er ikke alt. Ja viktig at offentlige brev er korrekte, og dette er ofte det første og kanskje eneste komtakten man har, men man må kunne snakke for seg og vise at man er en pålitelig person i RL også.

Er enig med deg i veldig mye, bortsett fra at jeg fortsatt ikke syns det å skrive avslappet og "rett fra levra" kan sammenlignes med å skrive med dårlig språk og mange skrivefeil. :)

Dette innlegget ditt var jo godt mtp språkbruk og med svært få skrivefeil, og jeg skjønner ikke hvorfor det trenger være noe verre å skrive slik om du eller andre er avslappet og/eller svært engasjert i det du skriver om, selv om det "bare" er på et nettforum.

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, KG er egentlig ganske snille mot skrivefeil så lenge man er sakelig og resten av innlegget ikke kan klages på, men ikke like snille mot dem med dårlig språk, banning, uten komma, punktum, store bokstaver etc.

Sånn tror jeg det er også.. Og da er alt vel etter min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Egentlig så er det ikke så veldig rart at folk reagerer på radbrekking av skriftspråket.

Norsk skriftlig er et konkret og regelbundet fag.

Dette faget er det vi gjennom obligatorisk og videregående utdanning har flest timer, og best opplæring i.

Man innlæres hvordan mønsteret skal være, og reagerer selvsagt når dette mønsteret forstyrres.

Det blir litt som om at når noen sier at 2+2=5, så reagerer man jo :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er jo bare dårlig oppførsel. Er jo ingen som ville godtatt dette selv om personen skrev perfekt norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke man kan sidestille feks brev man skriver på jobb og det å skrive i på et nettforum, men jeg skjønner ikke hvorfor det er mer avslappende å skrive feil gramatisk og slurvete?

Nei, jeg forstår det ikke jeg heller. Er det et kav å skrive riktig og uten slurv?

Og så er vi mange som mener at godt språk er like viktig i alle forum. Å nedvurdere nettforum på den måten synes jeg er gammeldags.

Jeg har ikke særlig sansen for det, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er jo bare dårlig oppførsel. Er jo ingen som ville godtatt dette selv om personen skrev perfekt norsk!

Nei, det er sant. Det er litt OT, men det er en morsom historie. Norsken til byggarbeidere, er tilnærmet perfekt. Det betyr ikke at de kan ordlegge seg bedre fordet. Hvilket er veldig merkelig.

Det er derfor jeg ikke bryr meg så mye om skrivefeil. :)

Jeg kan skrive bedre hvis jeg vil. Det tar lengre tid, og er egentlig ganske kjedelig og irriterende. Jeg føler jeg må kryssjekke innleggene opp å i mente. Det tar vekk innholdet i tråden. ( i mitt hode) Det er mange innlegg jeg ikke svarer i lengre, fordi det for meg tar mye lengre tid og skrive "politisk korrekt". Blir litt sånn, kan dere ikke ta meg som jeg er, så gidder jeg ikke å skrive noe svar. (vet det er en barnslig holdning) Jeg prøver og se på det som god trening da. Hehehe

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er sant. Det er litt OT, men det er en morsom historie. Norsken til byggarbeidere, er tilnærmet perfekt. Det betyr ikke at de kan ordlegge seg bedre fordet. Hvilket er veldig merkelig.

Jeg kan skrive bedre hvis jeg vil. Det tar lengre tid, og er egentlig ganske kjedelig og irriterende. Jeg føler jeg må kryssjekke innleggene opp å i mente. Det tar vekk innholdet i tråden. ( i mitt hode) Det er mange innlegg jeg ikke svarer i lengre, fordi det for meg tar mye lengre tid og skrive "politisk korrekt". Blir litt sånn, kan dere ikke ta meg som jeg er, så gidder jeg ikke å skrive noe svar. (vet det er en barnslig holdning) Jeg prøver og se på det som god trening da. Hehehe

Er jo dumt at det skal bli på den måten og, kan vi ikke få en mellomting fra deg da? :)

En dose av engasjementet + en dose "rettskrivingskontroll"? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger da ikke skrive "politisk korrekt", det holder at du skriver korrekt -språk- (i hvert fall prøver?). Det er ikke meningene dine som er problemet, det er språket du bruker for å uttrykke dem.

Jeg nileser heller ikke korrektur når jeg skriver her. Men hvis jeg systematisk gjør en skrifeveil er det et resultat av at jeg faktisk tror det er korrekt å skrive det, ergo vil jeg antageligvis gjøre samme feilen i et "offisielt" brev, uten å oppdage det når jeg leser korrektur, siden jeg tror det er rett. Da er det jo faktisk en fordel om noen her på KG gjør meg oppmerksom på feilen. Om jeg gjør en feil i et forretningsbrev får jeg jo aldri tilbakemelding på språket, selv om de som mottar brevet kanskje ergrer seg over det, eller misforstår innholdet pga feilen. Så KG er jo på den måten et av de få stedene man faktisk -får- tilbakemelding på ting man selv tror er rett, men som faktisk er feil.

Du sier jo selv at du er blitt flinkere med enkelte ting i språket ditt etter at folk har påpekt det her. Det må da være en positiv ting? :)

Jeg synes også at hvis man vil at folk skal ta seg bryet med å lese det en skriver, så skylder man dem å prøve å skrive så lettfattelig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hva du mener jannamor. Selv løser jeg dette med å skrive i vei, det er viktig for meg at gode tanker og ideer ikke forsvinner fordi jeg er redd for å skrive galt. Så jeg skyndter meg å poste før jeg ser over, om jeg begynner før jeg poster så kan jeg rote til alt, og de glimrende formuleringene mine forsvinner, fordi jeg er så usikker på hvordan ting skal skrives. Jeg roter til setningene, forandrer og styrer, leter i ordbok på nettet osv. Det verste er at jeg omformulerer setninger for å unngå ord eller tegnsetting, da forsvinner fort mye av meningen. Når jeg heller gjør det slik at jeg poster først unngår jeg dette, jeg leser over etter jeg har postet og retter på de feilene jeg finner.

Jeg kommer nok ikke til å skrive særlig mye bedre en det jeg gjør nå. Når det gjelder rettskriving så tror jeg som oftest riktig, men jeg er så usikker at jeg må sjekke. Tidligere har det blitt sagt at jeg ikke bryr meg, noe som er helt feil, jeg brydde meg kanskje litt for mye. Jeg lot være å poste, jeg kunne slette lange svar jeg hadde skrevet, bare fordi jeg var så usikker på meg selv og skrivingen. Er egentlig glad for at vi har fått et eget språkforum, for da slipper jeg å se alle som irriterer seg så mye over dette hele tiden, det blir slitsomt og det tar vekk mye av "skrivegleden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:frustrert::klappe: :klappe: :klappe: :klappe: :klappe:

Jeg forstår godt hva du mener jannamor. Selv løser jeg dette med å skrive i vei, det er viktig for meg at gode tanker og ideer ikke forsvinner fordi jeg er redd for å skrive galt. Så jeg skyndter meg å poste før jeg ser over, om jeg begynner før jeg poster så kan jeg rote til alt, og de glimrende formuleringene mine forsvinner, fordi jeg er så usikker på hvordan ting skal skrives. Jeg roter til setningene, forandrer og styrer, leter i ordbok på nettet osv. Det verste er at jeg omformulerer setninger for å unngå ord eller tegnsetting, da forsvinner fort mye av meningen. Når jeg heller gjør det slik at jeg poster først unngår jeg dette, jeg leser over etter jeg har postet og retter på de feilene jeg finner.

Jeg kommer nok ikke til å skrive særlig mye bedre en det jeg gjør nå. Når det gjelder rettskriving så tror jeg som oftest riktig, men jeg er så usikker at jeg må sjekke. Tidligere har det blitt sagt at jeg ikke bryr meg, noe som er helt feil, jeg brydde meg kanskje litt for mye. Jeg lot være å poste, jeg kunne slette lange svar jeg hadde skrevet, bare fordi jeg var så usikker på meg selv og skrivingen. Er egentlig glad for at vi har fått et eget språkforum, for da slipper jeg å se alle som irriterer seg så mye over dette hele tiden, det blir slitsomt og det tar vekk mye av "skrivegleden".

:klappe: :klappe: :klappe: :klappe: :klappe:

Akkurat sånn har jeg det/gjør jeg det og.

Det skal sies at jeg har opplevd at folk er så flinke til å hakke, at de har sitert meg før jeg har rukket og rette. :frustrert::)

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg synes også at hvis man vil at folk skal ta seg bryet med å lese det en skriver, så skylder man dem å prøve å skrive så lettfattelig som mulig.

Det er jeg enig i. Det gjelder ikke bare rettskriving, og egentlig ikke først og fremst rettskriving heller, men mer tegnsetting store bokstaver og gode settninger etc. Avsnitt etc. gjor det også lettere å lese, særlig om man skal skrive litt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt problemet. Det er jo ikke enkeltstående skrivefeil og en uheldig formulering her og der som er problemet (jeg har da mange av de selv!), det er snakk om såpass mange skrivefeil, feil tegnsetting, store bokstaver, smileyer, banning osv at "støyen" overdøver det som faktisk står.

Hvis man da i tillegg er med i en opphetet diskusjon så kan du banne på at den type støy vil bli slått ned på - både fordi mange da kanskje leter etter alt de kan bruke mot en, og fordi det faktisk kan være skjemmende i et innlegg. Synes jeg, da.

Når det er sagt, jannamor, så kan jeg ikke se at det er så mange innlegg du har skrevet som har så mye støy. Det er kun de få hvor det blir store bokstaver, mange utropstegn og slikt, men de hører jo til fåtallet av innleggene du har skrevet.

Jeg ser ikke på riktig grammatikk som en slags slitsom treningstime hvor forum og andre kanaler blir min "fritid". Jeg ser det heller slik at jo mer jeg er bevisst på å skrive riktig, jo lettere blir det. Det blir jo etterhvert bare en vane - en veldig god vane - og er mindre slitsomt for hver gang jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt problemet. Det er jo ikke enkeltstående skrivefeil og en uheldig formulering her og der som er problemet (jeg har da mange av de selv!), det er snakk om såpass mange skrivefeil, feil tegnsetting, store bokstaver, smileyer, banning osv at "støyen" overdøver det som faktisk står.

Men hvem sier hva som er problemet da? Om du leser hovedinnlegget til jannamor så skulle det vel da ikke være så mye å svare på for de som mener at det er et problem? Om du skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...