Gå til innhold

Til dere såm fint kan overse andres skrivefeil.

jannamor

Anbefalte innlegg

Det er så mange tråder hvor man hakker, og rakker ned på skrivefeil. Ikke bare skrivefeil, men setningsoppbygging, miksing av presens og preteritum og gud vet hva.

Ja, det er viktig og beholde det norske språket. Ja det er viktig og skrive slik at folk forstår. Ikke uenig i det.

MEN! Det er ikke nødvendig og hakke som en gal på alle skrivefeil i man kommer over?

Forstår man det som blir skrevet? Ja som regel gjør man det. Gjør man ikke det, kan man vel spørre? Eller gå til neste innlegg?????

Hakk dere bort et annet sted, alle dere språkhakkere på KG. Ikke infiltrer innlegg i andre fora enn her, med rettepennen deres.

Selvom dere mener det er på sin plass, er det ikke nødvendigvis sikkert at alle liker og bli hakket på av røde rettepenner. På kryss og tvers av innlegg, hvor språk ikke engang er tema?

Dessuten skriver dere ikke alltid like prikkfritt selv.

Dette kunne vært et innlegg på frustrasjonstråden, men la den her slik at hakkerne kan se det. For så å gå banas.

Jeg liker ikke hakkere. Nekter og tro at jeg er den eneste som ikke liker og bli infiltrert med hakkernes rettepenn.

Trenger jeg skriveråd, staveråd e,l spør jeg om det. Dere blir de første jeg går til faktisk. Hvis ikke kan dere kose dere, med deres fantastiske kunnskap et annet sted, ikke press det på meg. Værsåsnill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

JODA

Bedre at dere gjør det her... Her er det jo lagt opp til det. Språk er jo temaet...

Hvis det gjør at du får ro i sjela, og ikke hakker med rettepennen andre steder, eller i tråder som ikke har med språk og gjøre, så fyr løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bryr meg verken om andres skrivefeil eller om noen skulle finne på å rette på mine..

..er visst ikke så lett å irritere jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt morsomt at du har en skrivefeil allerede i overskriften :) Men det var kanskje med vilje.. ?!

hihi Me vilje ja.

tok du den? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil er helt greit, det eneste jeg reagerer på er når enkelte konsekvent bruker å istedenfor og og slike ting, dessuten leser jeg av prinsipp ikke innlegg skrevet på sms "språk" eller dialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullfrid

Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil, men er enig med deg - det er mer irriterende når folk gnåler i vei over skrivefeil i en tråd som handler om noe helt annet.

Da kan man heller - som du gjør nå - lage en irritasjonstråd i språkforumet.

Av og til har jeg inntrykk av at folk gnåler om andres språk og skrivefeil for å trykke vedkommende mest mulig ned, i mangel av noe annet å rakke ned på. Helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som er mer irriterende og beviselig dumt enn folk som rakker ned på dem som rakker ned på tanketomme skrivefeil. Særlig når nedrakkingen, altså den førstnevnte, er full av feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Klage over folks skrivefeil er sikkert ikke så positivt, men jeg gremmes over endel feil selv.

Ellers mener jeg det er stor forskjell på dysleksi og år med slurv og sløve foreldre/lærere som ikke har tatt tak i problemet på et langt tidligere tidspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil, men er enig med deg - det er mer irriterende når folk gnåler i vei over skrivefeil i en tråd som handler om noe helt annet.

Da kan man heller - som du gjør nå - lage en irritasjonstråd i språkforumet.

Av og til har jeg inntrykk av at folk gnåler om andres språk og skrivefeil for å trykke vedkommende mest mulig ned, i mangel av noe annet å rakke ned på. Helt unødvendig.

Jeg irriterer meg ikke over skrivefeil fordi jeg vil rakke ned på andre. Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil pga det ser så utrolig teit ut, og veldig ofte mister setningen betydningen sin. Dette gjelder spesielt ved orddelingsfeil, noe som er veldig utbredt. Jeg skjønner at noen er dysletktikere, og det blir jo noe helt annet igjen.

Det som irriterer meg er at veldig mange godt voksne mennesker har utrolige skrivefeil, det må da være mulig å skrive noenlunde riktig norsk?

Hvis du er i tvil om hvordan et ord staves, sjekk på ordbok.no eller google det, da vel! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo forskjell på skrivefeil synes jeg. Tilfeldige feilstavninger og feil irriterer meg ikke, men konsekvente språkfeil er irriterende, slik som f.eks. feil bruk av og/å der det er tydelig at det ikke er bare en skrivefeil, men at vedkommende tydligvis ikke vet forskjellen i det hele tatt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ikke over skrivefeil fordi jeg vil rakke ned på andre. Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil pga det ser så utrolig teit ut, og veldig ofte mister setningen betydningen sin. Dette gjelder spesielt ved orddelingsfeil, noe som er veldig utbredt. Jeg skjønner at noen er dysletktikere, og det blir jo noe helt annet igjen.

Det som irriterer meg er at veldig mange godt voksne mennesker har utrolige skrivefeil, det må da være mulig å skrive noenlunde riktig norsk?

Hvis du er i tvil om hvordan et ord staves, sjekk på ordbok.no eller google det, da vel! :)

Veldig enig med deg! Prøver for all del ikke å rakke ned på andre, men det ser rett og slett dumt ut. Spesielt irritert blir jeg over skrivefeil i landets største aviser..

Endret av marihan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Haha, der dreit jeg på draget! :fnise:

Nei.

Der gav du i stedet en aldeles utsøkt illustrasjon på hvordan en påpekning av skrivefeil kan takles på en god måte. Alternativet er for eksempel å lage klagetråder fulle av nye feil.

Respekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet er for kort til å bry seg om andres skrivefeil.

Bare innlegget vitner om at man i det minste har prøvd så er jeg fornøyd.

Men når det blir som å lese en tekstmelding fra megselv da jeg var 13 år da setter jeg foten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Der gav du i stedet en aldeles utsøkt illustrasjon på hvordan en påpekning av skrivefeil kan takles på en god måte. Alternativet er for eksempel å lage klagetråder fulle av nye feil.

Respekt!

Takk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...