jannamor Skrevet 27. november 2007 Forfatter #61 Del Skrevet 27. november 2007 Vil bare si at jeg prøver og skrive så riktig som jeg kan. Tydligvis er ikke det godt nok. Nå tar jeg ikke i betraktning sinna innlegg som start innlegget mitt. Hvor banning er endel av poenget... Jeg prøver å gjøre som andre her gir meg beskjed om, slik at dere blir fornøyde, men umulig og tilfredstille dere. Vet jeg skriver endel feil, verst er jeg med laaaange setninger. Så setningsoppbyggingen min kunne vel vært mye bedre. Jeg kan ikke forandre alt fordet. Jeg tar den kritikken jeg får til etterretning, men når samme person hakker på samme ting i det uendelige blir jeg drittlei. Nettopp fordi, det er fullt leselig. Man forstår, hvis man vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. november 2007 #62 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hvor banning er endel av poenget... Hvis man må banne fordi man ikke klarer å uttrykke seg uten, så har man et dårlig ordforråd. Joda, jeg kan banne jeg også, men det hører med til sjeldenhetene at jeg banner når jeg skriver innlegg. Det hører forresten med til sjeldenhetene at jeg banner når jeg snakker med andre mennesker ellers også. Merkelig nok har allikevel få, om ingen, problememer med å forstå at jeg er sint når jeg er det... Endret 27. november 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 27. november 2007 #63 Del Skrevet 27. november 2007 ROPING OG SKRIKING!!!!!!! er heller ikke spesielt leservennlig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2007 #64 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg synes det kan bli vel mye hakking og lynsjestemning mot enkeltbrukere i perioder - denne gangen var det jannamor som fikk det. Problemet er jo også at man - uten at man kanskje vil det selv - strør bensin på bålet når man ikke viser noen tegn til ydmyk oppførsel eller ønske om å ta til seg noe av det som blir sagt. Som kan være forståelig, fordi man havner i en forsvarsposisjon og føler seg både misforstått og etterfulgt. Men jo mer man forsvarer seg, jo flere vil kaste seg på mobben for å "jekke ned" personen det er snakk om. Og jo mer man hakker, jo mer i forsvarsposisjon havner vedkommende. Det blir en ond og negativ sirkel som man sjelden får noe konstruktivt ut av, fra noen parter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 27. november 2007 #65 Del Skrevet 27. november 2007 Det blei jo åpna for at ein skulle få seie kva ein irriterer seg over her, da - då er det vel ikkje lynsjestemning når ein svarar, er det vel? Og å seie kva ein meiner om dårleg språk er vel ikkje eit personangrep, er det vel? Trur ikkje nokon (mogleg eg ikkje har sett alle innlegga) har hakka på nokon for skrivefeila deira her inne, berre sagt kva dei meiner om dårleg språk, så eg ser ikkje heilt at det er nokon grunn til å kjenne seg hakka på. Viss nokon ser feil i nynorsken min blir eg forresten glad for å høyre det - eg øver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 27. november 2007 #66 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg synes det kan bli vel mye hakking og lynsjestemning mot enkeltbrukere i perioder - denne gangen var det jannamor som fikk det. Problemet er jo også at man - uten at man kanskje vil det selv - strør bensin på bålet når man ikke viser noen tegn til ydmyk oppførsel eller ønske om å ta til seg noe av det som blir sagt. Som kan være forståelig, fordi man havner i en forsvarsposisjon og føler seg både misforstått og etterfulgt. Men jo mer man forsvarer seg, jo flere vil kaste seg på mobben for å "jekke ned" personen det er snakk om. Og jo mer man hakker, jo mer i forsvarsposisjon havner vedkommende. Det blir en ond og negativ sirkel som man sjelden får noe konstruktivt ut av, fra noen parter. Enig. Det hender at enkeltbrukere får mye dritt slengt etter seg, og i det siste har jannamor fått massevis. Bare overse det, jannamor, så slutter det forhåpentligvis av seg selv. Brunhilde har for øvrig også måttet tåle en del unødvendige, surmagede bemerkninger (jeg snakker ikke om dine kommentarer jannamor, de er ærlige, og dessuten skrevet under fullt nick). Jeg synes at den typen bemerkninger som jannamor og Brunhilde har måttet tåle, særlig fra Gjest, forsurer stemningen på forumet, og bidrar til en utrivelig stemning. (Jeg snakker fremdeles ikke om disputten de har hatt i denne tråden, bare så det er klart. Det er greit at brukere krangler seg i mellom synes jeg, særlig når det foregår under fullt nick.) Til slutt - Brunhilde: Kan du ikke bare overse jannamors skrivefeil og skrivestil? *leker fredsmegler* Endret 27. november 2007 av Badiane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2007 #67 Del Skrevet 27. november 2007 Problemet er jo også at man - uten at man kanskje vil det selv - strør bensin på bålet når man ikke... Når vi nå er inne på skrivefeil... denne var vel litt orignial? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. november 2007 #68 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Til slutt - Brunhilde: Kan du ikke bare overse jannamors skrivefeil og skrivestil? *leker fredsmegler* Joda, jeg kan, men det bør faktisk være lov å kommentere det jeg kalte "dårlig språk", nemlig banning. At det ble tatt feil opp, jfr denne tråden, verken kan eller vil jeg holdes ansvarlig for. Men det er snart jul, så jeg skal hoppe over innlegg som irriterer, men det gjør meg ikke til en - jeg er tross alt ei Endret 27. november 2007 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smakløs Skrevet 27. november 2007 #69 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg irriterer meg grønn over skrivefeil, men er enig med deg - det er mer irriterende når folk gnåler i vei over skrivefeil i en tråd som handler om noe helt annet. Da kan man heller - som du gjør nå - lage en irritasjonstråd i språkforumet. Av og til har jeg inntrykk av at folk gnåler om andres språk og skrivefeil for å trykke vedkommende mest mulig ned, i mangel av noe annet å rakke ned på. Helt unødvendig. Enig med deg! Kan også irritere meg over skrivefeil, MEN mye mer over de som må kommentere det Noe jeg kan irritere meg over er de som absolutt må skrive dialekt, da irriterer jeg meg mest over at jeg ikke fatter bæra av det som blir skrevet! Hoho Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 27. november 2007 #70 Del Skrevet 27. november 2007 Vil bare si at jeg prøver og skrive så riktig som jeg kan. Tydligvis er ikke det godt nok. Nå tar jeg ikke i betraktning sinna innlegg som start innlegget mitt. Hvor banning er endel av poenget... Jeg prøver å gjøre som andre her gir meg beskjed om, slik at dere blir fornøyde, men umulig og tilfredstille dere. Vet jeg skriver endel feil, verst er jeg med laaaange setninger. Så setningsoppbyggingen min kunne vel vært mye bedre. Jeg kan ikke forandre alt fordet. Jeg tar den kritikken jeg får til etterretning, men når samme person hakker på samme ting i det uendelige blir jeg drittlei. Nettopp fordi, det er fullt leselig. Man forstår, hvis man vil. Jeg hadde tenkt å kommentere at jeg ser at du har skjerpet deg flere hakk i dette innlegget, Jannamor. Bra. Når vi nå er inne på skrivefeil... denne var vel litt orignial? Jeg tenkte jeg ikke skulle kommentere... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 27. november 2007 #71 Del Skrevet 27. november 2007 Roping og skriking eller store bokstaver? Føler at alle er irritert på meg jeg. Bruke av store bokstaver ser ut som roping og skriking når man skriver. Store bokstaver skal brukes i bekynnelsen av setning og egennavn. Er det vanskelig for deg å ikke skrive hele ord med store bokstaver? Det ser ikke bra ut. Banning ser heller ikke bra ut. For min del, og tydeligvis en del andre, så virker et innlegg useriøst om det blir "krydret" med banneord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grissini Skrevet 27. november 2007 #72 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Det er skremmende å se at så mange har en slett holdning til det å skrive presist, og ikke minst riktig. Ingen er feilfrie, men det er helt tydelig at det er mange som gir totalt blaffen i rettskriving og ikke engang forsøker å skrive riktig. Dette er, som tidligere påpekt, ekstremt forstyrrende for kommunikasjonen, og jeg merker selv jeg blir irritert når det er innlegg med så mange skrivefeil at jeg må konsentrere meg om å finne det egentlige innholdet. Amen! Endret 28. november 2007 av Trampe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #73 Del Skrevet 28. november 2007 ROPING OG SKRIKING!!!!!!! er heller ikke spesielt leservennlig.. Nei, nå er det ikke alle som faller for fristelsewn til å rope og skrike tilbake heller Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #74 Del Skrevet 28. november 2007 Hvis man må banne fordi man ikke klarer å uttrykke seg uten, så har man et dårlig ordforråd. Til et rikt ordforråd hører banning ofte med. Det kan jo forresten vitne om at man er dårlig til noe helt annet når man henger seg opp i en bagatell i et innlegg og ikke kan svare på resten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 28. november 2007 #75 Del Skrevet 28. november 2007 Nei, nå er det ikke alle som faller for fristelsewn til å rope og skrike tilbake heller Nei nei, det var bare for å vise at store bokstaver og masse utropstegn regnes som roping på internett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 28. november 2007 #76 Del Skrevet 28. november 2007 Nei nei, det var bare for å vise at store bokstaver og masse utropstegn regnes som roping på internett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #77 Del Skrevet 28. november 2007 For meg er rettskriving viktig. For all del, jeg gjør nok av feil selv, men hvis jeg ser ting hvor det kryr av feil så ser det for meg veldig useriøst ut. Et rørleggerfirma gikk i sommer glipp av muligheten til å tjene 200 000 kr på å pusse opp badet mitt, av den enkle grunn at det skriftlige tilbudet de ga meg var tilnærmet lik uleselig på grunn av så mange og grove skrivefeil. Vi snakker ikke bare feilstaving, men mangel på tegnsetting og stor bokstav, og en horribel setningsstruktur og grammatikk. En ting var at det virker useriøst av et firma å sende ut tilbud til kunder uten å lese korrektur. En annen ting er at deler av tilbudet var helt umulig å forstå. Verken jeg, mannen eller mannens foreldre skjønte hva som egentlig var med i tilbudet. Jeg rettet ikke opp i skrivefeilene til rørleggeren. Men i et forum som dette, er det ikke da litt bra at man blir gjort oppmerksom på feil man systematisk gjør? Slik at man kan lære seg å gjøre det riktig, så man slipper å "drite på draget" når man sender ut ting til kunder, skriver en søknad til en jobb man virkelig har lyst på, skal levere en viktig oppgave, f.eks.? Hvis man sier fra på en fin måte? Hvis man rakker ned på noen på grunn av feilene deres er det selvsagt klysete, men hvis man svarer ordentlig på innlegget, og så i et lite ps nederst i svaret gjør oppmerksom på reglene for når man skal bruke og/å, i en hyggelig tone, med et smil bak? Dette vil ikke ødelegge eller avspore debatten, mener nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2007 #78 Del Skrevet 28. november 2007 Men i et forum som dette, er det ikke da litt bra at man blir gjort oppmerksom på feil man systematisk gjør? Slik at man kan lære seg å gjøre det riktig, så man slipper å "drite på draget" når man sender ut ting til kunder, skriver en søknad til en jobb man virkelig har lyst på, skal levere en viktig oppgave, f.eks.? Problemet er jo at det er en del som anser et nettforum som et fristed hvor man kan slappe av på grammatiske regler og skrive mer slurvete. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 28. november 2007 #79 Del Skrevet 28. november 2007 Problemet er jo at det er en del som anser et nettforum som et fristed hvor man kan slappe av på grammatiske regler og skrive mer slurvete. Jeg syns ikke man kan sidestille feks brev man skriver på jobb og det å skrive i på et nettforum, men jeg skjønner ikke hvorfor det er mer avslappende å skrive feil gramatisk og slurvete? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2007 #80 Del Skrevet 28. november 2007 Problemet er jo at det er en del som anser et nettforum som et fristed hvor man kan slappe av på grammatiske regler og skrive mer slurvete. Og så er vi mange som mener at godt språk er like viktig i alle forum. Å nedvurdere nettforum på den måten synes jeg er gammeldags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg