pilutta Skrevet 24. november 2007 #21 Del Skrevet 24. november 2007 Jeg er ikke en av de som kommenterer andres skrivefeil her på KG, men jeg reagerer på det. For mange er det faktisk sånn at skjemmende feil forstyrrer budskapet. På journalistikkstudiet lærte vi at skrivefeil kan være "støy" i kommunikasjonsprosessen. En mister enkelte lesere. Som leser kjenner jeg meg igjen i dette. Jeg blir opphengt i feilene, og klarer ikke ta budskapet eller avsenderen seriøst. Og bare så det er sagt, jeg vet godt at enkelte har dysleksi. Jeg skjønner også at folk kan taste feil. Jeg ligger ofte med PC'en i senga, og da blir det av og til litt kluss. En feil i ny og ne er ikke katastrofe, men jeg lar meg irritere hvis det blir for omfattende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 24. november 2007 #22 Del Skrevet 24. november 2007 (endret) Jeg er ikke en av de som kommenterer andres skrivefeil her på KG, men jeg reagerer på det. For mange er det faktisk sånn at skjemmende feil forstyrrer budskapet. På journalistikkstudiet lærte vi at skrivefeil kan være "støy" i kommunikasjonsprosessen. En mister enkelte lesere. Som leser kjenner jeg meg igjen i dette. Jeg blir opphengt i feilene, og klarer ikke ta budskapet eller avsenderen seriøst. Og bare så det er sagt, jeg vet godt at enkelte har dysleksi. Jeg skjønner også at folk kan taste feil. Jeg ligger ofte med PC'en i senga, og da blir det av og til litt kluss. En feil i ny og ne er ikke katastrofe, men jeg lar meg irritere hvis det blir for omfattende. Veldig enig i det. Endret 24. november 2007 av Miros Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 24. november 2007 Forfatter #23 Del Skrevet 24. november 2007 Selvopphøyende rettskrivnings personer. Det er viktigere ting i livet enn å hakke. Fesk dra ut og kjøpe nye røde rettepenner. Hvorfor må dere hakke på folk som slurver eller skriver feil? Vi har ikke bedt om råd. Jeg blåser langt i om folk skriver feil. Men hater når tråder blir ødelagt pga Rettskrivningsgudene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 25. november 2007 #24 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg kan ikke se at det er noen "rettskrivingsguder" her, eller at noen har hakket på noen om skrivefeil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 25. november 2007 Forfatter #25 Del Skrevet 25. november 2007 Dette er noe jeg sier generellt. Snakker ikke om i denne tråden. Snakker om andre tråder som blir ødelagt av rettskrivnings dritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nimbus Skrevet 25. november 2007 #26 Del Skrevet 25. november 2007 Det er jo forskjell på skrivefeil synes jeg. Tilfeldige feilstavninger og feil irriterer meg ikke, men konsekvente språkfeil er irriterende, slik som f.eks. feil bruk av og/å der det er tydelig at det ikke er bare en skrivefeil, men at vedkommende tydligvis ikke vet forskjellen i det hele tatt..... Enig med deg. Denne tråden er nok dessverre et eksempel på det siste. Selvopphøyende rettskrivnings personer. Det er viktigere ting i livet enn å hakke. Fesk dra ut og kjøpe nye røde rettepenner. Hvorfor må dere hakke på folk som slurver eller skriver feil? Vi har ikke bedt om råd. Jeg blåser langt i om folk skriver feil. Men hater når tråder blir ødelagt pga Rettskrivningsgudene Dette var et godt eksempel på et innlegg jeg rett og slett ikke forstår, pga skrivefeil, merkelige setninger etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 25. november 2007 #27 Del Skrevet 25. november 2007 Hvilke tråder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #28 Del Skrevet 25. november 2007 Dette var et godt eksempel på et innlegg jeg rett og slett ikke forstår, pga skrivefeil, merkelige setninger etc. Hva? Da må du har utrolig tunbgt for det. Greit nok at det er skrivefeil og merkelige setninger, som du skriver, men budskapet er da likevel forståelig (hvis du ikke vil misforstå vel og merke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #29 Del Skrevet 25. november 2007 Det er ofte en fordel å lese gjennom teksten før man legger den ut .. Skrivefeilene kan lett unngåes på den måten . Eller er det for mye å forvente ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #30 Del Skrevet 25. november 2007 Det er ofte en fordel å lese gjennom teksten før man legger den ut .. Skrivefeilene kan lett unngåes på den måten . Eller er det for mye å forvente ? Men hvorfor irritere seg? Det viktigste er vel at man forstår det som blir skrevet? Greit nok at å/og-feil irriterer mange av dere, men det går da fint an å forstå setninger med sånne feil. Så hva er "greia"? Man forstår budskapet, men liker å irritere seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
foolish Skrevet 25. november 2007 #31 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg irriterer meg ikke over skrivefeil, men det som ofte kan irritere meg er når brukeren skriver så jeg ikke forstår sammenhengen. Om du glemmer en m i ordet "Sammen", so what? Men om du skriver så mye feil at jeg ikke forstår noenting, syntes jeg virkelig man bør lese igjennom teksten en gang, før man poster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 25. november 2007 #32 Del Skrevet 25. november 2007 Ingen skriver feilfritt alltid, bare så det er konstatert. Det har hendt at jeg har påpekt rettskrivingsfeil i andres innlegg. Det er alltid godt ment, og jeg pleier å påpeke at det bare er å overse det hvis brukeren ikke ønsker et velment råd. Jeg skjønner at folk kan irritere seg over dette, men jeg kan ikke skjønne at det er så utbredt som du vil ha det til, Jannamor. Kan du nevne eksempel på tråder som har blitt ødelagt av de selvopphøyende rettskrivingsgudene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 25. november 2007 #33 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg er ikke en av de som kommenterer andres skrivefeil her på KG, men jeg reagerer på det. For mange er det faktisk sånn at skjemmende feil forstyrrer budskapet. På journalistikkstudiet lærte vi at skrivefeil kan være "støy" i kommunikasjonsprosessen. En mister enkelte lesere. Som leser kjenner jeg meg igjen i dette. Jeg blir opphengt i feilene, og klarer ikke ta budskapet eller avsenderen seriøst. Og bare så det er sagt, jeg vet godt at enkelte har dysleksi. Jeg skjønner også at folk kan taste feil. Jeg ligger ofte med PC'en i senga, og da blir det av og til litt kluss. En feil i ny og ne er ikke katastrofe, men jeg lar meg irritere hvis det blir for omfattende. Jeg er veldig enig med pilutta. Feil kan faktisk forstyrre budskapet, og man ender opp med å ikke forstå eller misforstå innlegget. Jannamor, har du mange eksempler på tråder som blir ødelagt av det du kaller "rettskrivningsdritt"? Jeg har sett tråder med et par små kommentarer angående rettskrivning, men jeg har hittil ikke sett en eneste tråd som har blitt ødelagt av det. Jeg er en av dem som irriterer meg over skrivefeilene, men jeg kommenterer ikke feilene i tråder som handler om noe annet. Alle har ulike interesser. Noen interesserer seg for klær, og synes det er grusomt når andre går stygt kledd. En person som arbeider med å male og tapetsere vil legge merke til og kanskje irritere seg over dårlig grunning og malearbeid som ikke er bra utført. Andre igjen er interessert i språk, og irriterer seg over skrivefeil (konsekvente, ikke små slurvefeil). Kan du ikke la oss irritere oss uten å kritisere oss for det. De færreste av oss ødelegger tråder med språkkommentarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. november 2007 #34 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg bare lurer... hvorfor skal man egentlig ikke kommentere skrivefeil? Jeg forstår at det blir litt tåpelig hvis man har skrevet masse argumenter og det eneste svaret man får er et "du har skrevet å istedet for og der, hehehe". Da kan det virke som om man har gått tom for motargumenter, det er jeg enig i. Men hvis man både svarer på argumentene og på en vennlig måte påpeker skrivefeil - hvis de blir for store og skjemmende - så vil jo det bare hjelpe vedkommende til å forbedre språket? Det kan vinkles positivt, det avhenger bare av hvordan man velger å se det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihan Skrevet 25. november 2007 #35 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg bare lurer... hvorfor skal man egentlig ikke kommentere skrivefeil? Jeg forstår at det blir litt tåpelig hvis man har skrevet masse argumenter og det eneste svaret man får er et "du har skrevet å istedet for og der, hehehe". Da kan det virke som om man har gått tom for motargumenter, det er jeg enig i. Men hvis man både svarer på argumentene og på en vennlig måte påpeker skrivefeil - hvis de blir for store og skjemmende - så vil jo det bare hjelpe vedkommende til å forbedre språket? Det kan vinkles positivt, det avhenger bare av hvordan man velger å se det. Enig med deg Tabris! Problemet med noen er at de ikke takler å bli rettet på. De ser på det som negativ kritikk og føler de blir hakket på.. Folk er forskjellige, og alle har forskjellige måter å takle ting på. Selv må jeg le hvis jeg ser at jeg har en skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 25. november 2007 #36 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg er en av de som irriterer meg over skrivefeil. Som Pilutta skrev blir det støy. Det blir vanskelig å lese. Av og til har jeg rett og slett problemer med å forstå hva som skrives, men jeg prøver å ikke kommentere det i tråder. Da lager jeg heller en tråd her. Det som er litt rart er at når jeg (og andre) lager en tråd her om hvordan et ord skrives så kommer det nesten alltid en eller annen inn i tråden og spør "hvorfor bry seg?" Spør dere folk om det samme i tråder på Kultur, Velvære eller Bil? Eller er detikke lov å være opptatt av rettskrivning her? Når jeg lager en språktråd er det fordi jeg er opptatt av språk og rettskrivning. Dessuten vil jeg gjerne at folk skal opplyse meg om jeg skriver feil, da kan jeg kanskje få det riktig neste gang. Derfor skriver jeg også tråder her, så folk kan lære og gjøre det bedre neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cidric Skrevet 25. november 2007 #37 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg bare lurer... hvorfor skal man egentlig ikke kommentere skrivefeil? Jeg forstår at det blir litt tåpelig hvis man har skrevet masse argumenter og det eneste svaret man får er et "du har skrevet å istedet for og der, hehehe". Da kan det virke som om man har gått tom for motargumenter, det er jeg enig i. Fordi slike kommentarer ikke har noe i den aktuelle tråden å gjøre. Ingen som følger en politisk diskusjon har lyst til å se en masse kommentarer på rettskriving strødd gjennom hele tråden. Må du kommentere skrivefeil, så gjør det i PM eller lag en kommentartråd her på Språk. Ikke forurens en debatt med kommentarer som er enda mer irriterende enn det du kommenterer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cidric Skrevet 25. november 2007 #38 Del Skrevet 25. november 2007 Det er så mange tråder hvor man hakker, og rakker ned på skrivefeil. Ikke bare skrivefeil, men setningsoppbygging, miksing av presens og preteritum og gud vet hva. [...] Hakk dere bort et annet sted, alle dere språkhakkere på KG. Ikke infiltrer innlegg i andre fora enn her, med rettepennen deres. Jeg er i prinsippet enig med deg. Selv om jeg er en av de som irriterer seg over for mange språkfeil, synes jeg kommentarer til disse ikke hører hjemme midt i tråder som omhandler noe helt annet. Men...er det virkelig så mange slike kommentarer? Mulig du stort sett leser helt andre tråder enn jeg gjør, men jeg har ikke opplevd det som noe stort problem her på KG. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 25. november 2007 Forfatter #39 Del Skrevet 25. november 2007 Fordi slike kommentarer ikke har noe i den aktuelle tråden å gjøre. Ingen som følger en politisk diskusjon har lyst til å se en masse kommentarer på rettskriving strødd gjennom hele tråden. Må du kommentere skrivefeil, så gjør det i PM eller lag en kommentartråd her på Språk. Ikke forurens en debatt med kommentarer som er enda mer irriterende enn det du kommenterer... Vi leser nok litt forskjellige tråder ja. Har ikke sett så mange innlegg fra deg. ----- Når jeg finner slike tråder slutter jeg å lese, men litt senere i dag, kan jeg gå på skattejakt. Burde ikke være så vanskelig å finne noe. Ødelagt er vel en individuell tolkning, men jeg synes det er upassende med rettskrivningsråd i tråder som ikke omhandler språk. Dere synes jo det er helt på sin plass, og ser ikke på det som ødeleggende. Skal lete etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #40 Del Skrevet 25. november 2007 Å alltid måtte ha rett er nå også en sykdom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg