Gå til innhold

Ville du stemt ja eller nei til EU i dag?  

2 stemmer

1. 1. Ville du stemt ja eller nei til EU i dag?

• Nei
      23
    • Ja
      23
    • Vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Ville du stemt ja eller nei til EU i dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kan ikke fortsette å opptre som Europas største nasjonalister/egoister, som ikke vil inngå forpliktende samarbeid med være nærmeste naboer. Vi løper rundt i verden og er store karer og prater fred og samarbeid i Midtøsten, Sri Lanka osv, men vi nekter å samarbeide med våre nærmeste naboer i Skandinavia :o

Fredsaspektet rundt prosessen med den visjonen som nå pågår i det "gamle" og ikke minst det "nye" Europa, bør vi delta i.

Verdensbanken har satt ned foten, og sagt at vi ikke eier moral og etikk, med de tollmurer vi opererer med på landbruksprodukter fra fattige land.

Jeg syns fredsaspektet, visjonen, med det samlede Europa, er vel så viktig som handelsaspektet.

Skrevet

Det kunne vært moro og hørt nei-folkets begrunnelse for sitt standpunkt...?

Skrevet

Skal bli interessant å se resultatet av avstemningen. Har jo alltid vært slik at kvinner generelt har vært mer motstandere av Eu. Selv har jeg alltid stemt nei. Og kommer til å gjøre det neste gang også. Norge som er et lite land, vil ikke få noen innflytelse i Eu. Og hvorfor skal vi fjernstyres fra Brussel i enda større grad enn Eøs-avtalen.

Den vanlige borger vil ikke tjene noe på dette. Billigere alkohol og tobakk, ok, greit nok, men får være grenser for hva man skal selge seg for. Svenskene er visst ikke fornøyd heller, med sitt medlemskap.

Bra sykt hvis rike tyskere skal komme og kjøpe opp "alle" idylliske steder rundt om i landet, slik de snart har kjøpt opp halve Danmark. Og den skremselspropagandaen ja-siden drev ved forrige avstemning, viste seg jo å ikke høre hjemme noen steder...

Skrevet

Ja. Uten tvil - som jeg også stemte i 1994.

Gjest Anonymous
Skrevet

Stemte ja med full overbevisning, pauker og basuner i 94.

Nå er jeg derimot mer usikker, men hadde vel sannsynligvis endt opp med å si ja nok en gang. Jeg er jo en forferdelig positiv person som sliter med å si nei. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Hadde avstemningen vært i dag, hadde jeg stemt NEI! Og det hadde vært et prinsipielt NEI, fordi jeg er i mot hele den Europeiske Union. Jeg syns forkortelsen EU skjuler noe svært sentralt her, og det er begrepet UNION!

Ikke glem at vi fortsatt feirer unionsoppløsningene her i landet...

Den Europeiske Union gir meg assosiasjoner tilbake til Romerriket - og til dets fall. Jeg er overbevist om at EU kommer til å ende opp som et "Europa-rike" med stengte grenser, som til siste fingerspiss kommer til å være opptatt av sitt eget ve og vel, og bry seg filla om landene rundt. Og til syvende og sist kommer eliten i Brüssel til å sitte med enorme ressurser og derav følgende makt...Jeg vil ikke ha det sånn!

Men jeg skal også innrømme at jeg vurderer å stemme ja når en ny avstemning kommer, fordi Norge faktisk blir regulert av EU's direktiver og bestemmelser uansett om vi er medlemmer eller ikke. Derfor kan vi egentlig bare bli medlemmer av denne unionen, og kanskje dra med oss noen av fordelene og bruke våre stemmer, isteden for bare å bli rammet av reguleringer og bestemmelser utenfra.

Dette virker kanskje tvetydig, men som sagt: Jeg er negativ til EU som fenomen, men mer positiv til at Norge skal bli medlem rett og slett fordi vi til slutt ikke har noe valg.

Kverula har talt... :wink:

Skrevet
Skal bli interessant å se resultatet av avstemningen. Har jo alltid vært slik at kvinner generelt har vært mer motstandere av Eu. Selv har jeg alltid stemt nei. Og kommer til å gjøre det neste gang også. Norge som er et lite land, vil ikke få noen innflytelse i Eu. Og hvorfor skal vi fjernstyres fra Brussel i enda større grad enn Eøs-avtalen.

Den vanlige borger vil ikke tjene noe på dette. Billigere alkohol og tobakk, ok, greit nok, men får være grenser for hva man skal selge seg for. Svenskene er visst ikke fornøyd heller, med sitt medlemskap.

Bra sykt hvis rike tyskere skal komme og kjøpe opp "alle" idylliske steder rundt om i landet, slik de snart har kjøpt opp halve Danmark. Og den skremselspropagandaen ja-siden drev ved forrige avstemning, viste seg jo å ikke høre hjemme noen steder...

Dette var tynne greier, Vega, og ganske banalt. Argumentasjonen høres ut som den er 25 år gammel, og det ser ut som du ikke har fått med deg noe særlig av utviklingen/tankesettet, fra nyere tid, hvor landegrensenes betydning blir mindre og mindre.

Du skriver: "Norge som er et lite land, vil ikke få noen innflytelse i Eu. Og hvorfor skal vi fjernstyres fra Brussel i enda større grad enn Eøs-avtalen. " sitat slutt.

Dette er sprøyt. Slik EU er organisert, så har de små nasjonene like stor innflytelse som de store, og vår "fjernstyring" er i dag vel så sterk nå med EØS-direktiv, som om vi er medlem. Forskjellen er at vi kan DELTA i beslutninger som påvirker oss når vi er medlemmer. Det kan vi ikke i dag.

Du skriver: " Billigere alkohol og tobakk, ok, greit nok, men får være grenser for hva man skal selge seg for. sitat slutt.

Har du ikke fått med deg at vi er inne i en dramatisk og sterkt aksellererende nedbygging av norsk industri, med påfølgende arbeidsløshet? Og at en viktig "motmedisin" kunne vært en felles valuta- og finanspolitikk med EU? Selv om "misbruk" av oljepenger også er en årsak, da. Vil ikke lav arbeidsledighet tjene den vanlige borger? Ser du ingen visjoner med EU utover billig alkohol og tobakk?

Det oser fremmedhat av ditt ståsted.

Hvor lenge skal vårt standpunkt preges av en talentløs landbruksnæring, som flår oss med sine priser, for så å bruke overskuddet til å pøse inn i nei-argumentasjonen?

Skrevet

Kverula.... det er lite fruktbart å gå baklengs inn i framtida... :)

Skrevet

så det er skrekkelig fruktbart å leke sau i en stor saueflokk?

Klart det, det er skummelt å stå alene på utsiden! Vi må gjøre som alle de andre gjør, for ellers er vi ikke en av gjengen..

Vel, jeg ga min meget sikre neistemme ved siste avstemning, jeg skrev oppgave om det på skolen, rettet mot ja-siden, så jeg fikk med meg alle de gode grunnene for å bli med, men det gjorde meg bare enda mer sikker på at jeg syntes vi burde være utenfor.

Idag VET jeg faktisk ikke, ikke fordi min mening er svakere i dag, men fordi jeg ikke lenger har alle faktaopplysningene jeg hadde ved forrige valg.

Jeg vil nok regne med at jeg fremdeles er en motstander, men pr idag så er vel det like mye fordi jeg ikke tror en døyt på at et så lite land som norge kommer til å ha noe som helst vi skulle ha sagt i en union med store tunge land som Tyskland etc. Og jeg har intet ønske om å bli "mini-tyskland" heller.

men i dag er det bare magefølelse, og heldigvis trenger det ikke være mer før jeg blir stilt ovenfor ett realistisk valg igjen. Og DA skal jeg sette meg inn i BEGGE SIDER på lik linje som jeg gjorde sist, for så å ta ett valg som er rett for meg.

(og jeg er ingen bondekone som bare tenker på å ta vare på norge som landbruksnorge eller hva det nå er, bare så det er sagt. )

Gjest Gjesta
Skrevet
Kverula.... det er lite fruktbart å gå baklengs inn i framtida...

Ja, og det er lite fruktbart å gå inn i framtida med øynene lukket for fortida...

Nå holder vi diskusjonen på det plan den hører hjemme, og holder oss til å argumentere for våre synspunkter, OK?

Skrevet

Da det sist var avstemning var jeg for ung for og stemme, sukk......

Jeg sier et høyt og rungende JAAA!!!

Jeg har ingen tro på at Norge kan stå utenfor når alle samles. Mener ikke at vi bare skal dilte etter, men om vi skal ha noen innvirkning og beholde vår posisjon er vi nødt til og følge inn i EU.

Nei til isolering- JA TIL SAMARBEID!!

Skrevet

Ja, og det er lite fruktbart å gå inn i framtida med øynene lukket for fortida...

Nå holder vi diskusjonen på det plan den hører hjemme, og holder oss til å argumentere for våre synspunkter, OK?

Ingenting er som en god gammeldags EU-debatt, hvor skjellsordende hagler... :blunke:

Du... Hvor mange store og små utfordringer vedr framtida, er blitt løst ved forhistorisk tenkning? Framtida krever framtidas løsninger. Hvor mange bedrifter med en flott historie, hadde overlevd i Norge i en ny tid, hvis ikke folk hadde hatt NYE tanker/idèer, basert på tanker om hvordan framtida vil se ut?

Det er nå nest før vi nå får argumentet om EU som "Dyret i Åpenbaringen"... :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet
Nei til isolering- JA TIL SAMARBEID!!

Er det noen mindre form for isolering om hele Europa isolerer seg fra resten av omverdenen??

OK, vi er med - men hva skjer når EU har nok ressurser, nok arbeidsfolk, nok arbeidsplasser? FLOTT at det er fri flyt innen EU - men hvorfor i all verden skal det dannes en union mellom de europeiske land? Skal denne verden noen gang komme framover, må vi faktisk begynne å se andre lands behov - og da tenker jeg først og fremst på land utenfor Europa!

Hvor lett blir det for andre land UTENFOR Europa og EU å komme inn på markedene her???

Nei, dette er ikke snakk om samarbeid, det er snakk om å sikre sine egne interesser! Mener nå jeg, da...

Skrevet

Kverula:

Har vi ikke fått nok påminnelser om at USA ser seg selv som verdens frelser, uten noen som helst motvekt med litt muskler?

Europas blodige interne krigshistorie, er forlengst avløst av nasjoner som vil legge den dritten bak seg, og ikke gi grobunn for at nye krigshissere kan oppstå. SER du ikke forsoningsaspektet i EU-tanken? Med nye små, fattige nasjoner på full fart inn?

Landegrensene står for fall, enten vi vil eller ikke.

Jeg tipper at et sterkt EU, i framtida vil bli den største pådriveren til samhandel og fredelig sameksistens med nasjoner utenfor Europa, i mye sterkere grad enn noen av de europeiske nasjonene kunne klart alene.

Gjest Gjesta
Skrevet
Har vi ikke fått nok påminnelser om at USA ser seg selv som verdens frelser, uten noen som helst motvekt med litt muskler?

Jo, og det er det som er skremmende i mine øyne! Hva kommer til å skje når USA, Sovjet og EU skal gjøre opp sjefsstatus? Jeg er ingen USA-venn, og jeg ser gjerne at denne giganten blir satt på plass - men vi trenger ingen ny gigant!

Jeg tipper at et sterkt EU, i framtida vil bli den største pådriveren til samhandel og fredelig sameksistens med nasjoner utenfor Europa, i mye sterkere grad enn noen av de europeiske nasjonene kunne klart alene.

Jeg deler ikke dette synet, men om det skulle vise seg og stemme, så er ingenting bedre enn dette...

Men jeg ser fortsatt "bakover", jeg, Sandman, og historien vitner ikke akkurat om at menneskeheten er noen omsorgsfull og uselvisk rase...Det er TO ting som er kjernen i EU, og det er PENGER og MAKT! Det gjelder det meste her i verden - så hvorfor skulle EU være noe anderledes? Det er ingen her i verden som sitter med maktpotensiale uten å bruke det i egen interesse!

Skrevet

Nei, dette er ikke snakk om samarbeid, det er snakk om å sikre sine egne interesser! Mener nå jeg, da...

Hvis du føyer til egoisme, så tror jeg tror ovenstående utsagn har mer relevans til et lite land mot nord med rødt, hvitt og blått flagg... enn til EU.. :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet
Kverula skrev:

Hvis du føyer til egoisme, så tror jeg tror ovenstående utsagn har mer relevans til et lite land mot nord med rødt, hvitt og blått flagg... enn til EU..

Ja, jeg tenkte selv tanken da jeg skrev det :wink: - men jeg mener nå engang det at hvis samarbeid er så viktig i EU, hvorfor i hele tatt denne unionen mellom en liten del av verdens land?? Burde man ikke heller samarbeide på tvers av dette - og virkelig få de landene som trenger det inn på banen? Jeg mener at EU kommer til å lukke sine grenser den dagen ressursene, pengene og arbeidskraften er der. Og dette er stikk motsatt av det jeg karakteriserer som samarbeid.

Dette vitner om egosentrisme og det å "redde sitt eget skinn" i en tid framover som antakeligvis kommer til å bli preget av uro, strid og katastrofer på mange områder. EU er interessert i å sikre sin egen framtid og sin egen velstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...