Gå til innhold

Til alle som skriver innlegg på KG


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det må jo være grenser på hvor mange feil en person skriver. Legger merke til de som har mange skrivefeil, ikke bruker hele setninger, driter i punktum og komma. Da blir jeg sprø!

Også hvis de ikke bruker avsnitt, det er vanskelig å lese tingene da.

Som regel bryr jeg meg ikke så mye om det, men hvis det plager meg masse går jeg bare ut av det innlegget.

Jeg har nok skrivefeil selv, men håper folk ser forbi dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med fokus på dette, jeg har og sett meg lei på en del skrivefeil på KG.

Ved å ta det opp kan vi alle bli mer klar over vår skrivemåte og lære noe. Jeg vet jeg har store problemer med å stave sjelden og område, samt at jeg ofte bommer på og og å når jeg skriver innlegg.

Annet som er forstyrrende i innlegg er bruk av CAPS LOCK, utropstegn og ,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene som TS tar opp er jo ikke ille må jeg få si.

Det er verre med de som skriver usammenhengende o.l pga. ille skrivefeil.

Endret av foolish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ivrig leser her på KG, har jeg etterhvert klikket meg gjennom svært mange innlegg. Det jeg til slutt satt igjen med, var en stadig økende irritasjon! :frustrert:

Ikke på innholdet i innleggene, men på det utrolig ukritiske forholdet mange har til skrivefeil!! Å da snakker jeg ikke om slurvefeil som kan skje, men bevisste ord som er skrevet så konsekvent feil ved flere anledninger, at det ikke lenger er tvil om at bruker rett og slett ikke kan å skrive ordet rett.

Jeg KAN ikke være den eneste som har sukket eller irritert meg over dette, og lager derfor denne tråden slik at vi som nå er litt lei av dette fenomenet kan dele erfaringer, og kanskje også opplyse de som ikke kan å skrive ord rett.

Her er derfor et utvalg ord jeg har plukket opp som har gått igjen i flere innlegg, og som irriterer meg:

*mensensmerter :klaske:

*skjelden :kjempesinna:

*hvem ( som i "hvem sykkel har du?"

*kansje :murvegg:

*forde (det heter fordi!! :sinna: )

*fordi om (det heter selv om, eller allikevel avh. av situasjon) :opplyser:

*sjedelig :fy_fy:

*sansynlig

*vordan

:nei:

Og JA, jeg er fullt klar over at mange sier de har dysleksi, men aldri om det er så mange og i så stort omfang som man finner her.

Jeg vil også gjerne understreke at det er svært mange som har et veldig bra språk og tekstforståelse, og som det er kjempegøy å lese innlegg av.

Dette var utrolig godt å få ut av systemet! :-D

Så da er det bare å henge seg på folkens, legg inn de tingene som irriterer dere i innleggene!!

Ater en gang...... :fnise:

desverre du, Kg er nok ike rette plassen for bare de flinke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest TS
Ater en gang...... :fnise:

desverre du, Kg er nok ike rette plassen for bare de flinke....

Det handler da ikke om det!!Som andre har påpekt her, klarte jeg også å legge inn en og/å feil i innlegget mitt..men som jeg skrev i startinnlegget, snakker jeg ikke om slurvefeil og jeg har all respekt for personer som sliter med dysleksi, det var ikke et angrep på desse.

Når jeg leser et innlegg, og noen f.eks har skrevet "mne", forstår jeg at dette ikke er bevisst! Eller om noen har en og/å feil e.l tenker jeg ikke over det.

Det jeg snakker om er når folk bevisst feilskriver et stort antall ord i samme innlegg(uten å vite bedre), som gjør at det blir irriterende å følge med på teksten!helt ærlig mister jeg bare ikke interessen for det som står der, men gjør meg også noen tanker om hva slags person dette er..for noen av feilene som forekommer her på KG er skremmende!

Kanskje er det ikke tilfeldig at Norge får slakt i den nyeste PISA undersøkelsen? Kanskje blir det vanskelig for barn som sitter med leksene for å så få hjelp av en mor/far som er overbevist om at "kansje" er rett skrivemåte å få en god start på skolelivet?

Dette ble visst nok et sint innlegg :kjefte:

Men ikke tolk meninger inn i innlegget som ikke er der! Jeg har aldri sagt noe om at KG er kun for flike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kan godt si at det irriterer meg når det er snakk om mitt eget språk, men dersom norsk ikke er det, og erfaring med norsk er ikke så lang ennå, gjør jeg sikkert litt feil av og til (eller ofte?). så for dere som irriterer dere over dette, jeg er ikke slurvete eller dyslektisk (det er også derfor jeg ofte må edit, for en eller annen grunn ser en feilene mye tydeligere etter å ha trykket på 'fullfør' knappen) ;)

men å være ærlig, kan jeg godt forstå irritasjonen. hvis en selv ikke setter pris på språket sitt, hvordan kan en forvente at andre skulle gjøre det? og å sette pris på språket er å behandle det med respekt - og med det mener jeg ikke feiltasting eller dialekt, men jeg mener feil i retning og/å, å skrive grammatisk korrekt og snakke korrekt så mye det er mulig. norsk er jo et ganske lite språk med relativt få som snakker norsk, så en trenger til å respektere språket for norsk å vare. hvis det blir ok til å skrive feil, hvorfor skulle en gidde da i det hele tatt?

i løpet av kommende år til kommer jeg sikkert til å irritere meg over det og, det kan jeg banne på, jeg er pedant, ingenting å gjøre med det.

det eneste jeg godtar, er å slippe å bruke store bokstaver, det er så slitsomt med shift-knappen, synes jeg :P

hvis noen kunne nå gå over dette og peke ut feil, hadde jeg bare vært takknemlig :-D

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over mye av det samme som er nevnt i denne tråden. Enkelte brukere skriver så usammenhengende og med så mange skrivefeil, mangel på tegnsetting og norske tegn at det er kul krøll umulig å dra noen mening ut av innleggene. Disse brukerne gidder jeg ikke å prøve og lese innleggene til en gang.

Og - som tidligere nevnt: Avsnitt og stor bokstav er et must i innlegg som er litt lenger enn tre setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mrs_bond: Etter å ha skummet innlegget ditt et par ganger, ser jeg ingen store feil, med unntak av mangel på stor bokstav i begynnelsen av en setning. Noe som gjør innlegget tungt å lese. Og å trykke ned shift-knappen er da vitterlig ikke verdens tyngste jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg trodde store bokstaver var en av de ting mesteparten ikke er så pedantiske over.

Men, hvis dette er irriterende for noen da skal jeg skjerpe meg med store bokstaver og!

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store bokstaver, tegnsetting og avsnitt er viktig for at et innlegg skal bli lesbart. Irriterer meg ikke nevneverdig, jeg bare hopper over innlegg som har de manglene. Og dersom mange gjør det, blir det jo litt dumt for den som ikke gidder å bruke det, da den aldri får svar på innleggene sine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsnitt og tegnsetting er jeg veldig enig med (men også å ha mellomrom etter komma for eksempel, det irriterer meg grenseløst!), men store bokstaver har jeg lært å bli lat med. :(

Her har jeg har ikke vært en medlem lenge, men jeg har jo brukt en del tid rundt omkring i andre steder på nettet og der har det nokså blitt litt slurvete med akkurat dette. Men som sagt, skal skjerpe meg!

Men jeg må si at en ting er bra med å ha norsk som andre/tredje/hva-det-da-er språk, det er visse ting en bare lærte på norskkurs. Jeg kunne ikke tenke meg å gjøre en å-og feil egentlig (det kan jo sikkert skje, men da skal jeg ligge skyld på alle de som skriver feil her! :lol: ), eller å konstant skrive ordene som 'kanskje' feil osv.. Måtte jo lære meg alt dette ikke så lenge siden for å ta eksamen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er problemet for alle når det gjelder morsmål, synes jeg. En trenger regler så lenge en kan lære seg å skrive riktig, da glemmer en. Jeg har det samme med flere andre språk hvor jeg sist lærte meg grammatik i videregående.

Da jeg gikk på norskkurs var det jo utrolig mange samtaler med samboeren som sluttet med 'ja men hvorfor er det sånn?' - 'vet ikke, det bare ER.' Da jeg spurte om subjektform og lignende så var det bare håpløs å få noe svar, det var bare å lese setningen og da si om det var korrekt eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på norskkurs var det jo utrolig mange samtaler med samboeren som sluttet med 'ja men hvorfor er det sånn?' - 'vet ikke, det bare ER.'

Vi gjør det ikke alltid lett for andre å lære språket ;)

Nesten alle språk har sine uregelmessigheter, men de har til gjengjeld gjerne regler på det meste også. Substantiver og kjønn på norsk derimot er et kapittel for seg selv. I beste fall kan vi si at vi har noen vage tendenser. Regler? :fnise:

Et tog, men en trikk.

Ei eller en mus, men en pus, og et hus.

Et bad, men en dusj.

Et stykke, men en lykke.

En tiger, ei katt, ett lemen.

Noen språk har regler for hvilke substantiver som får hvilket kjønn baser på endelser...ikke så på norsk. Dyr? Nja, ikke godt å si hvilket kjønn ord for dyr ender opp med. Abstrakter og gjenstander? Ehh, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, kan jeg ikke forstå at ordene skulle ja kjønn i det hele tatt. På norsk? På tid med litt likestilling? :-D

Ellers er norsk grammatikk ganske enkel, må jeg dessverre si ;)

(ved siden av kjønn da! det er fortsett noe jeg sliter med!)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Som ivrig leser her på KG, har jeg etterhvert klikket meg gjennom svært mange innlegg. Det jeg til slutt satt igjen med, var en stadig økende irritasjon! :frustrert:

Ikke på innholdet i innleggene, men på det utrolig ukritiske forholdet mange har til skrivefeil!! Å da snakker jeg ikke om slurvefeil som kan skje, men bevisste ord som er skrevet så konsekvent feil ved flere anledninger, at det ikke lenger er tvil om at bruker rett og slett ikke kan å skrive ordet rett.

Jeg KAN ikke være den eneste som har sukket eller irritert meg over dette, og lager derfor denne tråden slik at vi som nå er litt lei av dette fenomenet kan dele erfaringer, og kanskje også opplyse de som ikke kan å skrive ord rett.

Her er derfor et utvalg ord jeg har plukket opp som har gått igjen i flere innlegg, og som irriterer meg:

*mensensmerter :klaske:

*skjelden :kjempesinna:

*hvem ( som i "hvem sykkel har du?"

*kansje :murvegg:

*forde (det heter fordi!! :sinna: )

*fordi om (det heter selv om, eller allikevel avh. av situasjon) :opplyser:

*sjedelig :fy_fy:

*sansynlig

*vordan

:nei:

Og JA, jeg er fullt klar over at mange sier de har dysleksi, men aldri om det er så mange og i så stort omfang som man finner her.

Jeg vil også gjerne understreke at det er svært mange som har et veldig bra språk og tekstforståelse, og som det er kjempegøy å lese innlegg av.

Dette var utrolig godt å få ut av systemet! :-D

Så da er det bare å henge seg på folkens, legg inn de tingene som irriterer dere i innleggene!!

Hva skulle vi gjort uten deg? Tror ikke jeg sliter med så mange skrivefeil i mine innlegg, men vær så god, rett i vei om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mest er når mange her bruker feil spørsmålsstilling.

"Hvem sykkel har du kjøpt" / "Hvem middag er best"/ Hvem bil kjører fort"

Veldig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
...Som andre har påpekt her, klarte jeg også å legge inn en og/å feil i innlegget mitt..men som jeg skrev i startinnlegget, snakker jeg ikke om slurvefeil og jeg har all respekt for personer som sliter med dysleksi, det var ikke et angrep på desse.

Når jeg leser et innlegg, og noen f.eks har skrevet "mne", forstår jeg at dette ikke er bevisst! Eller om noen har en og/å feil e.l tenker jeg ikke over det...

Jeg har selv enkelte skrivefeil vil jeg tro, derfor er jeg ikke så ivrig på å kommentere andres. Dette kan jeg ikke unngå å kommentere:

Og/å-feil er ikke slurvefeil i samme klasse som "mne" når det skulle stått "men". Og/å-feil er mangel på grammatiske kunnskaper og ingenting annet. Det kan aldri forklares med at man tastet litt feil på tastaturet sitt, da må tastaturet i alle fall være jævlig spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-service (om tallerkner, kopper osv)

På jobb fikk vi en dag mail om at det manglet service i kantina og at kantinepersonellet lurte på hvor det hadde blitt av. I det minste ville de gjerne ha det tilbake igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...