Gå til innhold

Til alle som skriver innlegg på KG


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Som ivrig leser her på KG, har jeg etterhvert klikket meg gjennom svært mange innlegg. Det jeg til slutt satt igjen med, var en stadig økende irritasjon! :frustrert:

Ikke på innholdet i innleggene, men på det utrolig ukritiske forholdet mange har til skrivefeil!! Å da snakker jeg ikke om slurvefeil som kan skje, men bevisste ord som er skrevet så konsekvent feil ved flere anledninger, at det ikke lenger er tvil om at bruker rett og slett ikke kan å skrive ordet rett.

Jeg KAN ikke være den eneste som har sukket eller irritert meg over dette, og lager derfor denne tråden slik at vi som nå er litt lei av dette fenomenet kan dele erfaringer, og kanskje også opplyse de som ikke kan å skrive ord rett.

Her er derfor et utvalg ord jeg har plukket opp som har gått igjen i flere innlegg, og som irriterer meg:

*mensensmerter :klaske:

*skjelden :kjempesinna:

*hvem ( som i "hvem sykkel har du?"

*kansje :murvegg:

*forde (det heter fordi!! :sinna: )

*fordi om (det heter selv om, eller allikevel avh. av situasjon) :opplyser:

*sjedelig :fy_fy:

*sansynlig

*vordan

:nei:

Og JA, jeg er fullt klar over at mange sier de har dysleksi, men aldri om det er så mange og i så stort omfang som man finner her.

Jeg vil også gjerne understreke at det er svært mange som har et veldig bra språk og tekstforståelse, og som det er kjempegøy å lese innlegg av.

Dette var utrolig godt å få ut av systemet! :-D

Så da er det bare å henge seg på folkens, legg inn de tingene som irriterer dere i innleggene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irriterer meg ikke over skrivefeil i det hele tatt, jeg. Ganske enkelt fordi jeg regner med at folk til tider skriver litt "fort og gæli", og på tastatur kan det gi artige resultat.

Det eneste som kan være frustrerende er når det blir skrevet på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg ikke over skrivefeil i det hele tatt, jeg. Ganske enkelt fordi jeg regner med at folk til tider skriver litt "fort og gæli", og på tastatur kan det gi artige resultat.

Det eneste som kan være frustrerende er når det blir skrevet på dialekt.

enig!!!

Denne hører hjemme på språk, med de andre flisespikkerne på språkfeil. Der kan dere diskutere dere blå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det utrolig ukritiske forholdet mange har til skrivefeil!! Å da snakker jeg(...)

Haha! Jeg er enig, men du kan da ikke slenge inn en vanvittig irriterende og/å-feil i et innlegg som handler om skrivefeil og forvente å bli tatt helt alvorlig. Knis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Jeg er enig, men du kan da ikke slenge inn en vanvittig irriterende og/å-feil i et innlegg som handler om skrivefeil og forvente å bli tatt helt alvorlig. Knis.

joda, det går fint. typisk får språklovholderne det. De pleier og ha skrivefeil selv.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

joda, det går fint. typisk får språklovholderne det. De pleier og ha skrivefeil selv.............

Heh. Ærlig talt er jeg blant dem som irriterer seg over skrivefeil, men jeg pleier ikke å påpeke dem i hytt og pine, og det av tre grunner:

1. Det er skikkelig ufyselig å hakke på folk på den måten, i alle fall når det er snakk stusselige småfeil som ikke fullstendig ødelegger setningen. Forstår man hva vedkommende vil frem til trenger man ikke mase selv om man i sitt stille sinn synes det er irriterende å lese tekster som er fulle av feil.

2. Man vet aldri hvem som har dysleksi og hvem som faktisk prøver å skrive riktig, eller hvem som rett og slett driter i rettskriving.

3. Det hender selvsagt at jeg har skrivefeil selv. Selv om jeg alltid prøver så godt jeg kan å skrive riktig kan det snike seg inn tastefeil og/eller slurvefeil, eller rett og slett staveuvaner jeg har (jeg slet lenge med e/æ i "verre" og "verst"!). Det blir litt hyklersk å stresse folk med ting de kanskje synes jeg litt vanskelig når en ikke fullstendig kan kontrollere at man overholder alt av skriveregler selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
hm oj :klø: :forvirret:

dtete vat vledig vnaskelig å frotså...

:hoho:

Der er lov til overse debattinnlegget hvis man ikke har noe fornuftig å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Ærlig talt er jeg blant dem som irriterer seg over skrivefeil, men jeg pleier ikke å påpeke dem i hytt og pine, og det av tre grunner:

1. Det er skikkelig ufyselig å hakke på folk på den måten, i alle fall når det er snakk stusselige småfeil som ikke fullstendig ødelegger setningen. Forstår man hva vedkommende vil frem til trenger man ikke mase selv om man i sitt stille sinn synes det er irriterende å lese tekster som er fulle av feil.

2. Man vet aldri hvem som har dysleksi og hvem som faktisk prøver å skrive riktig, eller hvem som rett og slett driter i rettskriving.

3. Det hender selvsagt at jeg har skrivefeil selv. Selv om jeg alltid prøver så godt jeg kan å skrive riktig kan det snike seg inn tastefeil og/eller slurvefeil, eller rett og slett staveuvaner jeg har (jeg slet lenge med e/æ i "verre" og "verst"!). Det blir litt hyklersk å stresse folk med ting de kanskje synes jeg litt vanskelig når en ikke fullstendig kan kontrollere at man overholder alt av skriveregler selv.

:)

tro meg... den var IKKE myntet på deg :)

Enig med det du skriver foressten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det irriterer litt iblant, om det blir så merkbart at det er tungt å lese...

Om du vil at folk skal lese innlegget ditt kan det være greit å sørge for at de ikke gir opp halvveis og hopper rett til neste. Det gjelder både skriveleifer, grammatiske feil og ikke minst innlegg skrevet av folk som ennå ikke har funnet ut hva avsnitt er.

Jeg er ikke perfekt, jeg skriver feil selv, og prøver å legge godviljen til så godt jeg kan, og er det åpenbart at vedkommende har dysleksi skjerper jeg meg ytterligere, men jeg merker jo at det iblant skal mye til innholdsmessig i innlegget før jeg orker å vasse gjennom de språklige uhumskhetene.

Et forslag til de som vet de sliter med språket: Nettlesere kan enkelt utstyres med stavekontroll. Bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da snakker jeg ikke om slurvefeil som kan skje, men bevisste ord som er skrevet så konsekvent feil ved flere anledninger, at det ikke lenger er tvil om at bruker rett og slett ikke kan å skrive ordet rett.

Det heter ikke : "Å da" det heter "Og da" .

Heldigvis irriterer jeg meg ikke over andres språkfeil :)

Men måtte bare peke på akkurat din egen feil siden du irriterer deg over andres feil . :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Irriterer meg ikke over skrivefeil i det hele tatt, jeg. Ganske enkelt fordi jeg regner med at folk til tider skriver litt "fort og gæli", og på tastatur kan det gi artige resultat.

Det eneste som kan være frustrerende er når det blir skrevet på dialekt.

TS var ganske tydelig på at det ikke var slurvefeil hun irriterte seg over. "Fort og gæli-feil" må da falle inn under den kategorien?

Jeg er ikke helt uenig med trådstarter, og føyer gjerne til noen flere feil som irriterer:

-prevansjon (eller prevangsjon)

-service (om tallerkner, kopper osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg skal si at det irriterer, men jeg blir litt oppgitt når (tilsynelatende) voksne mennesker lurer på hvem veske de skal velge og når de mener at det er dems (deres) bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullfrid
Som ivrig leser her på KG, har jeg etterhvert klikket meg gjennom svært mange innlegg. Det jeg til slutt satt igjen med, var en stadig økende irritasjon! :frustrert:

Å da snakker jeg ikke om....

Og JA, jeg er fullt klar over at mange sier de har dysleksi, men aldri om det er så mange og i så stort omfang som man finner her.

Dette var utrolig godt å få ut av systemet! :-D

Så da er det bare å henge seg på folkens

Det jeg sitter igjen med, er en stadig økende irritasjon.

Og da snakker jeg ikke om....

...mange sier at de har dysleksi...

Dette var det utrolig godt å få ut..

Så da et er det bare å henge seg på, folkens!

Edit: jeg glemte å kommentere "kan å skrive"... og "et utvalg ord jeg har plukket opp" (som blir "kan skrive" og "et utvalg ord som jeg har plukket opp").

Så det så! :fnise:

Endret av tullfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: jeg glemte å kommentere "kan å skrive"... og "[b]et utvalg ord jeg har plukket opp" (som blir "kan skrive" og "et utvalg ord som jeg har plukket opp").

Så det så! :fnise:

På norsk kan man utelate som når det ikke "representerer" subjektet i leddelssetningen.

Hvis man analyserer, så ser man at jeg er subjekt, og at som representerer det direkte objektet (et utvalg ord).

Som kan derfor utelates, og TS gjorde dermed ikke en feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg må nå si at jeg blir utrolig IRRITERT over alle de som klarer å IRRITERE seg over skrivefeilene til menneskene her inne. Har dere ikke noe bedre å ta dere til? Er livet deres så meningsløst, at dere bare må lete etter feil hos andre? Og er alt så kjipt, bare fordi noen mennesker ikke skriver så perfekt som dere skulle ønske de gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må nå si at jeg blir utrolig IRRITERT over alle de som klarer å IRRITERE seg over skrivefeilene til menneskene her inne. Har dere ikke noe bedre å ta dere til? Er livet deres så meningsløst, at dere bare må lete etter feil hos andre? Og er alt så kjipt, bare fordi noen mennesker ikke skriver så perfekt som dere skulle ønske de gjorde?

Det handler ikke om å lete etter feil hos andre, eller se på andre som mindre perfekt. Når man ser de samme skrivefeilene om og om igjen, så er det utrolig irriterende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg må nå si at jeg blir utrolig IRRITERT over alle de som klarer å IRRITERE seg over skrivefeilene til menneskene her inne. Har dere ikke noe bedre å ta dere til? Er livet deres så meningsløst, at dere bare må lete etter feil hos andre? Og er alt så kjipt, bare fordi noen mennesker ikke skriver så perfekt som dere skulle ønske de gjorde?

Hvis dette er din oppriktige menig så forstår jeg faktisk ikke hvorfor du i det hele tatt er i språkformet, og jeg forstår ihvertfall ikke hva du gjør i denne tråden. Prøver du bare å finne noe å irritere deg over? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...