Rosalie Skrevet 3. januar 2008 #161 Del Skrevet 3. januar 2008 Tyskland er vel et land med bl.a. gratis helsevesen og tannlege, men på grunn av det er de i ferd med å kjøre seg selv totalt på dunken økonomisk, noe som vil føre til endringer. Nå har storkoalisjonen klart å samle seg om noen prinsipper i helsepolitikken. Det innebærer at folk flest må betale mer for dårligere tjenester. Men de fattigste skal aldri risikere å betale mer enn de kan klare. Skattepenger settes også inn i helsevesenet slik at det tyske systemet langsomt nærmer seg det vi kjenner fra Norge. http://www.aftenposten.no/meninger/komment...icle1496491.ece http://www.spiegel.de/international/0,1518,425036,00.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Misantrop Skrevet 3. januar 2008 #162 Del Skrevet 3. januar 2008 Det er vel nettopp det at jeg går i psykriatisk behandling, hvor jeg er avhenging av at fastlegen skriver og ordner ting som min terapaut ikke har autoriasjon til å skrive, men som fortsatt er nødvendig. Det er nettopp det at siden min terapaut er 100% sykemeldt, så er fastlegen neste på lista, som ansvarlig for et tilbud i mellomtiden. Og som IKKE gjør noe av den som er jobben sin. Ikke en videre henvisning engang. Det er vel nettopp min psykiske ustabilitet, som gjør at jeg reagerer så kraftig når han bruker så sterke skyss, mot meg. Man burde ikke si slik til noen, og i hvertfall ikke til en som er psykisk syk Fornøyd? Eller skal jeg brette ut livet mitt mer? Les hele tråden... natta Jeg er helt enig med deg. Jeg fant en unnskyldning for å gå til legen for en sjekk etter krampe i brystet som man vanligvis ikke går til legen for. Bakgrunnen var at jeg på den tiden var svært aktiv som idrettsutøver, og ofte fikk høre at jeg burde sjekke meg. Anyway, jeg løy ikke om krampen, men siden undersøkelsene ikke viste noe ga legen meg en bemerkning som gikk i retning av at jeg var hypokonder. Nå blir ikke jeg provosert av slike bemerkninger, men jeg fikk inntrykk av at det ikke var legitimt å være hypokonder, selv om det i seg selv hinter om et behov for hjelp eller peker i retning av utredning for bla. depresjon. Det ga denne legen fullstendig faen i. Det er jo litt besynderlig at mange leger ikke er smidigere her. Hvor mange er det psykisk syke går til før de får hjelp? Er det i snitt 18 legekonsultasjoner? Tallet er i hvert fall veeeeeldig høyt. Og det hjelper i hvert fall ikke at leger da deler inn sykdommer i legitime plager og ikke legitime. Det er legitimt å ha emfysem, men ikke legitimt å ha psykoser, eller ha en oppfarende personlighet. Sannsynligvis fordi det er vanskeligere å håndtere siste kategorien. Nei, alle pasienter burde være modellpene, unge, intelligente, og så lite syke som overhodet mulig. En kan si det ikke burde være slik, men sånn er det. Leger er ikke mye verre enn vanlige mennesker, men for pasientenes skyld, burde de ha vært mye bedre!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihata Skrevet 10. januar 2008 #163 Del Skrevet 10. januar 2008 Helt enig med deg, det finnes masse sjuke, egoistiske og trangsynte "ikke- fortell- meg" noe mennesker som er leger. Min mor gikk til lege i mange år fordi hun var veldig dårlig. Hun hadde migrene, så alvorlig at hun spydde hvergang og knapt kunne fungere. Migrenemediseiner som ble prøvd ut funket ikke veldig bra og hun hadde ofte mer eller mindre sammenhengende hodepine i flere uker aV gangen. Musklene i kroppen begynte etterhvert å bli veldig stive og siden det ofte feilet mamma noe og hun ofte gikk til legen ble hun stemplet som hypokonder. Dette har hun senere selv fått sett i journalen sin. Etterhvert begynte hun å bli så dårlig at hun måtte legge seg på sofaen etter å ha gått opp trappa, som bare er en etasje.Hun hadde øresus og hjertet dunka vilt. Lå stort sett på sofaen hele tiden og var veldig kvalm. Dettte siste da hun virkelig ble dårlig foregikk i et halvt år, og legen hennes tok aldri på noe tidspunkt en blodprøve en gang, mamma var jo bare hypokonder, så hva var vitsen tenkte vel denne drittlegen. Så en dag fikk hun tre relativt store kuler på halsen noe legen mente bare var FETTKULER! Mamma lurte på hvorfor hun var så kvalm da og nesten ikke maktet å gjøre noen ting, men det ble bare oversett og ingen blodprøve ble tatt av denne legen for å utelukke noe.Hun ble sendt på sykehus i nabobyen for å fjerne de såkalte fettkulene. 1 mnd etter dette ble hun enda dårligere og magen begynte å blir enormt stor, hun så praktisk talt gravid ut. Hun kom til fastlegen sin igjen og sier at hun har så sinnsykt vondt på venstre side og om legen kunne undersøke henne. Da så legen på henne med et skrått blikk og sa hånlig:" hva er det som feiler deg nå da?" Mamma ble sint og sa at nå SKAL du undersøke meg SKIKKELIG for det er noe alvorlig galt med meg!! Legen gjorde dette og ble helt hvit i ansiktet da hun kjente på magen. Hun kastet seg over telefonene og ringte sykehuset hvor hun bestilte time til røntgen og diverse påfølgende dag. Mamma hadde kreft, kalles non-hotkins, en type lymfekreft, der det hadde gått kreft i blodet ( derfor hadde hun øresus), skjellettet ( vondt i hele kroppen), alle lymfene og milten gikk ned til hoftekammen og langt ut på andre siden av magen! Sykdommen var nådd fjerde stadiet som er det siste i kreftprossessen. Det innebærer at hun aldri kan bli frisk, hun kommer til å dø av det, og det eneste vi vet er at gjennomsnittlig levealder er 5 år. Hadde det vært oppdaget i et tidligere stadium hadde hun hatt bedre sjanser. Cellegiften fungerte heldigvis godt, hun kunne nemlig dødd, men vi er heldige, det ser ut som om hun får noen år, men nå er milten dårlig igjen to år etter dette, og vi vet ikke hvor lenge hun har igjen. Denne legen prøvde å KLEMME på mamma i byen i tiden etterpå, neppe fordi hun var så glad i henne, men fordi hun muligens var redd for en anmeldelse f.eks. Dette syntes mamma var ekstremt ubehagelig, da legen(hun er en dame) var veldig pågående, og jeg mener det nesten blir som et overgrep fra legens side. Advokaten til mamma har saksøkt denne legen nå og en påfølgende rettsak kommer snart. Hun har ikke i løpet av alle disse årene med ekstrem migrene ( kunne jo vært en svulst i hodet eller noe, det var jo så og si alltid at hun hadde migrene) og iallefall senere da hun ble kvalm og fikk mange andre opplagte symptomer på kreft , I DET MINSTE TATT EN BLODPRØVE! dET GJORDE HUN ALDRI. HUn har bare vært arrogant og bare ment at hun visste best, ikke pasienten som faktisk hadde masse symptomer på at noe var alvorlig galt, men som hadde i mot seg at det i journalen sin stod at hun var hypokonder. Det er flere tilfeller av mennesker i byen der mamma bor som har dødd av kreft fordi legen ikke har giddet å undersøke de. Hvorfor har vi slike mennesker i vårt århundre som skal hjelpe oss mennesker så vi holder oss friske som faktisk jobber i helsetjenesten??? DETTE ER SYKT! ER SÅ JÆVLA FORBANNA!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #164 Del Skrevet 10. januar 2008 Helt enig med deg, det finnes masse sjuke, egoistiske og trangsynte "ikke- fortell- meg" noe mennesker som er leger. Min mor gikk til lege i mange år fordi hun var veldig dårlig. Hun hadde migrene, så alvorlig at hun spydde hvergang og knapt kunne fungere. Migrenemediseiner som ble prøvd ut funket ikke veldig bra og hun hadde ofte mer eller mindre sammenhengende hodepine i flere uker aV gangen. Musklene i kroppen begynte etterhvert å bli veldig stive og siden det ofte feilet mamma noe og hun ofte gikk til legen ble hun stemplet som hypokonder. Dette har hun senere selv fått sett i journalen sin. Etterhvert begynte hun å bli så dårlig at hun måtte legge seg på sofaen etter å ha gått opp trappa, som bare er en etasje.Hun hadde øresus og hjertet dunka vilt. Lå stort sett på sofaen hele tiden og var veldig kvalm. Dettte siste da hun virkelig ble dårlig foregikk i et halvt år, og legen hennes tok aldri på noe tidspunkt en blodprøve en gang, mamma var jo bare hypokonder, så hva var vitsen tenkte vel denne drittlegen. Så en dag fikk hun tre relativt store kuler på halsen noe legen mente bare var FETTKULER! Mamma lurte på hvorfor hun var så kvalm da og nesten ikke maktet å gjøre noen ting, men det ble bare oversett og ingen blodprøve ble tatt av denne legen for å utelukke noe.Hun ble sendt på sykehus i nabobyen for å fjerne de såkalte fettkulene. 1 mnd etter dette ble hun enda dårligere og magen begynte å blir enormt stor, hun så praktisk talt gravid ut. Hun kom til fastlegen sin igjen og sier at hun har så sinnsykt vondt på venstre side og om legen kunne undersøke henne. Da så legen på henne med et skrått blikk og sa hånlig:" hva er det som feiler deg nå da?" Mamma ble sint og sa at nå SKAL du undersøke meg SKIKKELIG for det er noe alvorlig galt med meg!! Legen gjorde dette og ble helt hvit i ansiktet da hun kjente på magen. Hun kastet seg over telefonene og ringte sykehuset hvor hun bestilte time til røntgen og diverse påfølgende dag. Mamma hadde kreft, kalles non-hotkins, en type lymfekreft, der det hadde gått kreft i blodet ( derfor hadde hun øresus), skjellettet ( vondt i hele kroppen), alle lymfene og milten gikk ned til hoftekammen og langt ut på andre siden av magen! Sykdommen var nådd fjerde stadiet som er det siste i kreftprossessen. Det innebærer at hun aldri kan bli frisk, hun kommer til å dø av det, og det eneste vi vet er at gjennomsnittlig levealder er 5 år. Hadde det vært oppdaget i et tidligere stadium hadde hun hatt bedre sjanser. Cellegiften fungerte heldigvis godt, hun kunne nemlig dødd, men vi er heldige, det ser ut som om hun får noen år, men nå er milten dårlig igjen to år etter dette, og vi vet ikke hvor lenge hun har igjen. Denne legen prøvde å KLEMME på mamma i byen i tiden etterpå, neppe fordi hun var så glad i henne, men fordi hun muligens var redd for en anmeldelse f.eks. Dette syntes mamma var ekstremt ubehagelig, da legen(hun er en dame) var veldig pågående, og jeg mener det nesten blir som et overgrep fra legens side. Advokaten til mamma har saksøkt denne legen nå og en påfølgende rettsak kommer snart. Hun har ikke i løpet av alle disse årene med ekstrem migrene ( kunne jo vært en svulst i hodet eller noe, det var jo så og si alltid at hun hadde migrene) og iallefall senere da hun ble kvalm og fikk mange andre opplagte symptomer på kreft , I DET MINSTE TATT EN BLODPRØVE! dET GJORDE HUN ALDRI. HUn har bare vært arrogant og bare ment at hun visste best, ikke pasienten som faktisk hadde masse symptomer på at noe var alvorlig galt, men som hadde i mot seg at det i journalen sin stod at hun var hypokonder. Det er flere tilfeller av mennesker i byen der mamma bor som har dødd av kreft fordi legen ikke har giddet å undersøke de. Hvorfor har vi slike mennesker i vårt århundre som skal hjelpe oss mennesker så vi holder oss friske som faktisk jobber i helsetjenesten??? DETTE ER SYKT! ER SÅ JÆVLA FORBANNA!!!!!! Jo, OK jeg skjønner at du er så jævla forbanna, og jeg ville vært jævla forbanna selv, syns ikke at leger skal latterliggjøre pasienter fordi de er hypokondere. Det er litt vanskelig, det der. I de fleste tilfellene ville vel en som gikk ofte til legen uten at en fant ut noe, være en hypokonder, det vil si, bekymre seg over ting som de fleste ikke bekymrer seg over. Så sett at en annen mamma var hypokonder- kan legen da si det slik som det er? Eller ville legen da være arrogant? Eller hva legger du i arroganse? Litt av problemet her er jo at det er vanlig å oppfatte det å være hypokonder som noe nedverdigende, så da er jo det at legen sier det i seg selv noe nedsettende. Det kan jo allikevel være sant, og kanskje har en da bruk for annen type hjelp, behandling mot angstforstyrrelser osv. Sånn summa summarum er det ikke så lett å ta stilling til hva det var legen gjorde galt, om det var at legen var for dårlig fordi hun burde ha stilt riktig diagnose, eller om det var noe med oppførselen hennes som utstrålte at moren din var en mindreverdig person. Jeg er enig med deg i at det var påtrengende og kanskje sogar manipulerende av legen å gi mammaen din en klem, men når folk er redde for å miste jobben sin, gjør de ofte ting som ikke er så veldig sympatiske. Problemet med en rettsak er vel å påvise at det var legens arroganse som gjorde at diagnosen ble stilt seint, og der vet jeg ikke hvordan det ligger an, for selv om legen kanskje var en stor drittsekk, så er det ikke sikkert at alle andre leger hadde klart å diagnostisere non-hodking lymfom med en gang de så kuler på halsen til en dame som hadde migrene som ikke reagerte på vanlige medisiner. I tillegg kan hele greia ha blitt vanskeligere fordi mammaen din kanskje hadde mange likhetstrekk med hypokondere? Nei, jeg syns ikke det rettferdiggjør å gi faen. Men kanskje er det lettere å deale med dette om du vet at det ikke er sikkert det hadde godt så mye bedre om hun hadde vært hos en mer sympatisk lege. Håper mammaen din er en av dem som lever lengre enn gjennomsnittet, og at du kommer deg igjennom dette. Tør jeg gi en Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #165 Del Skrevet 10. januar 2008 liten skriveleif: non-hodGkin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #166 Del Skrevet 10. januar 2008 Hvorfor har vi slike mennesker i vårt århundre som skal hjelpe oss mennesker så vi holder oss friske som faktisk jobber i helsetjenesten??? Synes det er veldig transynt av deg å henge ut alle leger på bakgrunn av dette. Men forstår selvsagt at du er meget opprørt, noe du selvsagt har full rett til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #167 Del Skrevet 10. januar 2008 Synes det er veldig transynt av deg å henge ut alle leger på bakgrunn av dette. Men forstår selvsagt at du er meget opprørt, noe du selvsagt har full rett til. Postet litt for fort. Selvsagt bør denne legen meldes til fylkeslegen. For slik du fremstiller det så har denne legen gjort grove feil. Noe jeg er sikker på er noe legen vil finne det vanskelig å leve med. Når det er sagt så er Non-Hodgkins ofte ikke kurerbart hos voksne mennesker. Til slutt vil jeg gi deg en cyber Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petzl Skrevet 10. januar 2008 #168 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg går til privat lege, siden jeg er lei av arrogante drittsekker. Jeg sier ikke at alle er slik, jeg har vært til et par leger som har vært helt glimrende. Men det er ganske alvorlig når en lege ikke klarer å innse sin egen bregrensning og/eller opptrer på en nedverdigende måte. Da betaler jeg heller altfor mye for å bli behandlet på en god måte og få den hjelpen jeg trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihata Skrevet 14. januar 2008 #169 Del Skrevet 14. januar 2008 Jo, OK jeg skjønner at du er så jævla forbanna, og jeg ville vært jævla forbanna selv, syns ikke at leger skal latterliggjøre pasienter fordi de er hypokondere. Det er litt vanskelig, det der. I de fleste tilfellene ville vel en som gikk ofte til legen uten at en fant ut noe, være en hypokonder, det vil si, bekymre seg over ting som de fleste ikke bekymrer seg over. Så sett at en annen mamma var hypokonder- kan legen da si det slik som det er? Eller ville legen da være arrogant? Eller hva legger du i arroganse? Litt av problemet her er jo at det er vanlig å oppfatte det å være hypokonder som noe nedverdigende, så da er jo det at legen sier det i seg selv noe nedsettende. Det kan jo allikevel være sant, og kanskje har en da bruk for annen type hjelp, behandling mot angstforstyrrelser osv. Sånn summa summarum er det ikke så lett å ta stilling til hva det var legen gjorde galt, om det var at legen var for dårlig fordi hun burde ha stilt riktig diagnose, eller om det var noe med oppførselen hennes som utstrålte at moren din var en mindreverdig person. Jeg er enig med deg i at det var påtrengende og kanskje sogar manipulerende av legen å gi mammaen din en klem, men når folk er redde for å miste jobben sin, gjør de ofte ting som ikke er så veldig sympatiske. Problemet med en rettsak er vel å påvise at det var legens arroganse som gjorde at diagnosen ble stilt seint, og der vet jeg ikke hvordan det ligger an, for selv om legen kanskje var en stor drittsekk, så er det ikke sikkert at alle andre leger hadde klart å diagnostisere non-hodking lymfom med en gang de så kuler på halsen til en dame som hadde migrene som ikke reagerte på vanlige medisiner. I tillegg kan hele greia ha blitt vanskeligere fordi mammaen din kanskje hadde mange likhetstrekk med hypokondere? Nei, jeg syns ikke det rettferdiggjør å gi faen. Men kanskje er det lettere å deale med dette om du vet at det ikke er sikkert det hadde godt så mye bedre om hun hadde vært hos en mer sympatisk lege. Håper mammaen din er en av dem som lever lengre enn gjennomsnittet, og at du kommer deg igjennom dette. Tør jeg gi en Tusen takk for klem og omtanke:) Nei, jeg tror ikke alle leger er dårlige til å gjøre jobben sin, overhodet ikke. Men i min hjemby er det påfallende mange tilfeller av mennesker som har vært veldig syke uten å få hjelp, og noen er faktisk døde. Det som er mest horribelt med denne historien om min mor er at det ikke ble tatt noe blodprøve på noe tidspunkt. En lege burde ihvertfall prøve å utelukke sykdommer før de stempler noen som hypokonder. Noen ganger kan det være vanskelig å oppdage hva som er galt, men hvis legen da ikke har prøvd en gang å finne ut av det, da er det grove feil det er snakk om. Mamma sin sykdom har utviklet seg over lang tid. Legen er blitt anmeldt til fylkeslegen. Det som også er spesielt i denne saken er at mange som hadde denne legen som fastlege hadde byttet fordi de ikke var fornøyd med henne og nektet å fortsette å ha henne. Dette var før det kom fram med min mor. Vi bor i en veldig liten by og derfor får man høre slikt av folk en kjenner. Alle nevnte at hun var arrogant og ikke tok de på alvor. Har også en teori om legene i vår by: Byen ligger i Finnmark, arealet på hele fylket er større enn danmark og det bor bare 77000 mennesker i hele fylket. Dette er et fylke som sliter med fraflytting. Terorien min er at de som er flinke leger har ikke som førstevalg å komme til finnmark og jobbe, og derfor får man en god del halvbra leger dit. De er almennleger, men det er så mange rare historier om ting de har gjort og enkle "sykdommer" folk har hatt som de ikke har skjønt noe av, så jeg lurer litt på hvilket kunnskapsnivå noen av de har. Når det kommer til hvordan en leg skal behandle en hypokonder så burde ikke fremgangsmåten være å bli irritert og å latterligjøre dem. Er du hypokonder er det jo et symptom på psykiske problemer og dette burde da vittewrlig bli fanget opp, evt få en henvisning til psykolog. Da har iallefall legen prøvd å gjøre det som er rett. Igjen vil jeg si at det finnes mange gode leger, men dessverre gjelder ikke det alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marihata Skrevet 14. januar 2008 #170 Del Skrevet 14. januar 2008 Jo, OK jeg skjønner at du er så jævla forbanna, og jeg ville vært jævla forbanna selv, syns ikke at leger skal latterliggjøre pasienter fordi de er hypokondere. Det er litt vanskelig, det der. I de fleste tilfellene ville vel en som gikk ofte til legen uten at en fant ut noe, være en hypokonder, det vil si, bekymre seg over ting som de fleste ikke bekymrer seg over. Så sett at en annen mamma var hypokonder- kan legen da si det slik som det er? Eller ville legen da være arrogant? Eller hva legger du i arroganse? Litt av problemet her er jo at det er vanlig å oppfatte det å være hypokonder som noe nedverdigende, så da er jo det at legen sier det i seg selv noe nedsettende. Det kan jo allikevel være sant, og kanskje har en da bruk for annen type hjelp, behandling mot angstforstyrrelser osv. Sånn summa summarum er det ikke så lett å ta stilling til hva det var legen gjorde galt, om det var at legen var for dårlig fordi hun burde ha stilt riktig diagnose, eller om det var noe med oppførselen hennes som utstrålte at moren din var en mindreverdig person. Jeg er enig med deg i at det var påtrengende og kanskje sogar manipulerende av legen å gi mammaen din en klem, men når folk er redde for å miste jobben sin, gjør de ofte ting som ikke er så veldig sympatiske. Problemet med en rettsak er vel å påvise at det var legens arroganse som gjorde at diagnosen ble stilt seint, og der vet jeg ikke hvordan det ligger an, for selv om legen kanskje var en stor drittsekk, så er det ikke sikkert at alle andre leger hadde klart å diagnostisere non-hodking lymfom med en gang de så kuler på halsen til en dame som hadde migrene som ikke reagerte på vanlige medisiner. I tillegg kan hele greia ha blitt vanskeligere fordi mammaen din kanskje hadde mange likhetstrekk med hypokondere? Nei, jeg syns ikke det rettferdiggjør å gi faen. Men kanskje er det lettere å deale med dette om du vet at det ikke er sikkert det hadde godt så mye bedre om hun hadde vært hos en mer sympatisk lege. Håper mammaen din er en av dem som lever lengre enn gjennomsnittet, og at du kommer deg igjennom dette. Tør jeg gi en Om en pasient kommer med store kuler på kroppen burde en bjelle begynne å ringe synes jeg. At legen mener at pasienten er en hypokonder fordi hun hyppig går til legen, da burde også en bjelle ringe, særlig siden hun selv burde vite at hun aldri har undersøkt denne pasienten skikkelig, men bare antatt det hun mente var problemet og deror ikke utelukket noe annet. Som lege kan du ikke bare tro hva som er problemet uten å ha undersøkt først og utelukket, og da er det temmelig sykt å ikke ta blodprøve en gang. Når en pasient har kuler som egg på halsen og sier hun er kvalm, hvorfor fortsetter da legen i sin tro at hun er hypokonder. I rettsaken er det ikke det at legen har vært arrogant som er saken, fylkeslegen har kommet fram til at det er store svikt i rutinene, og det er veldig klare beviser fordi alt står i journalen, bla at det ikke er registrert at det er tatt noe blodprøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #171 Del Skrevet 2. februar 2008 Snakk om å skjære alle over samme kam. Det blir feil å gå til angrep på "de fleste" leger bare fordi noen har gjort en feil. Kanskje vi bare skulle lage en tråd som heter "jævla arbeidsløse". da hadde det blitt rabalder da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 2. februar 2008 Forfatter #172 Del Skrevet 2. februar 2008 Så du ble provosert ja? Uten å lese HI ordentlig? Så utrolig bra da! 10 poeng til meg ...sssshhh.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #173 Del Skrevet 2. februar 2008 Snakk om å skjære alle over samme kam. Det blir feil å gå til angrep på "de fleste" leger bare fordi noen har gjort en feil. Kanskje vi bare skulle lage en tråd som heter "jævla arbeidsløse". da hadde det blitt rabalder da... Helt enig. Blir for dumt å skjære alle over en kam som TS gjør her. jannamor???? det er vel heller du som dummer deg litt ut, jeg har lest HELE tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #174 Del Skrevet 2. februar 2008 Min far døde av kreft pga for sent stilt diagnose. Det er fullt mulig at han hadde dødd uansett, men kreften kunne vært oppdaget to år tidligere og dermed mindre spredning hadde ikke den inkompetente legen hatt holdningen "hva er det nå". Jeg forstår rett og slett ikke at en lege som får inn en pasient med stadig nye symptomer ikke kan ta den ene blodprøven som skal til for å avkrefte det verste. I min fars tilfelle antok legen bare at det var blitt diabetes-2 pga overvekt uten å ta en eneste blodprøve som kunne avkreftet at det var andre ting som gikk galt. Den samme legen hadde også i en årrekke foreskrevet blodtrykksmedisin uten å anbefale vektreduksjon. Kreften ble oppdaget da hestedoktoren gikk av med pensjon og en NY lege fastslo at det ikke fantes Diabetes-2 (tablettene hjalp ikke i det hele tatt). Da måtte det jo være noe annet ikke sant? Korrekt, kreft med full spredning og påfølgende dødsfall ca 1 år senere. Og dette i en famile der ALLE mannlige familiemedlemmer har dødd av kreft i litt for ung alder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 2. februar 2008 #175 Del Skrevet 2. februar 2008 Snakk om å skjære alle over samme kam. Det blir feil å gå til angrep på "de fleste" leger bare fordi noen har gjort en feil. Kanskje vi bare skulle lage en tråd som heter "jævla arbeidsløse". da hadde det blitt rabalder da... Ja, eller "jævla overvektige"! Eg har ikkje noko i mot overvektige eg, altså, men det vore moro med ein slik tråd berre for å irritere litt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #176 Del Skrevet 3. februar 2008 Ja, eller "jævla overvektige"! Eg har ikkje noko i mot overvektige eg, altså, men det vore moro med ein slik tråd berre for å irritere litt... Ja..... På sin plass, det syes jo kun puter under armene på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #177 Del Skrevet 3. februar 2008 Jeg forstår rett og slett ikke at en lege som får inn en pasient med stadig nye symptomer ikke kan ta den ene blodprøven som skal til for å avkrefte det verste. Det finnes ingen blodprøver som kan utelukke kreft, bare til opplysning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #178 Del Skrevet 3. februar 2008 Så du ble provosert ja? Uten å lese HI ordentlig? Så utrolig bra da! 10 poeng til meg ...sssshhh.... Har du lest hele tråden ordentlig? Jeg snakker om diskusjonen generelt jeg, hvis man i det hele tatt kan kalle det en diskusjon.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2008 #179 Del Skrevet 3. februar 2008 Greit, de fleste leger er dyktige mennesker med godt tak på "kundebehandlingen", men hvordan kan det ha seg at enkelte av oss havner hos de....ikke fullt så bra, gang på gang. Jeg har flyttet mye og er sjelden hos legen (god helse heldigvis) men har likevel opplevd utrolig mye merkelig behandling. 14 år gammel hadde jeg blødd kraftig neseblod i over en time. Foreldrene mine tok meg med på legevakta. Turnuslegen ville sette inn en gummitampong for å stanse blødningen. (Fornuftig så langt). Dermed stapper mennesket drøye 10 cm gummigreie inn i nesa på meg og begynner å blåse den opp for å få trykk på blodkaret. Vel, surprise, jeg er ikke Pinocchio og har ikke 10 cm nese... Gummislange ble blåst opp nede i halsen min så jeg holdt på å kveles. Vanskelig å få sagt fra når man er i ferd med å undergå langsom kvelning så legen skjønte ikke problemet før jeg begynte å bli blå. Da kuttet han slangen så jeg fikk luft.Strakk et kne på trening. Kneet hovnet opp og jeg hadde problemer med å gå på foten. Etter 3 uker lot jeg meg overtale til et legebesøk. "Du skulle kommet før", sa legen. Jeg blelitt bekymret og lurte på hva han kunne gjort da? Jo, jeg kunne fått smertestillende. (Dette er 20 år siden og kneet fungerer bare sånn delvis).Slo av en beinflis og et leddbånd i handa. Måtte opereres. Etter 3 uker begynte handa å hovne opp så gipsen ble lovlig trang. Kontaktet fastlegekontoret på telefon og fikk beskjed om å henvende meg til sykehuset der jeg var blitt operert. De holder til ganske mange mil unna, så jeg ringte. (Ugreit å kjøre bil med handa i gips....) Neiii, jeg kunne få byttet gips på lokalsykehuset. OK, trasket dit og ble møtt av replikken "Du skulle jo henvendt deg til fastlegen din...." Jahaaaa, og hvor hadde jeg begynt runddansen?Våknet en lørdag med rødt og hovent øye. Som linsebruker er jeg veldig obs på sånt, så da det ikke var blitt bedre uti kveldinga ringte jeg legevakta. "Neiiii, jeg fikk forsøke å bade øyet med kokt vann...." Jeg begynte med prosedyren, men så tok sinnet meg. Som linsebruker blir man nemlig innprentet at når et øye blir akutt rødt og gjør vondt så er det "kontakt lege snarest". Så jeg ringte igjen og fikk mast meg til time siden jeg ikke ville kunnet komme til fastlegen før tirsdag. Heldigvis var det bare en hissig betennelse. Legen stilte diagnosen og gav meg salve i løpet av 30 sek og 2 dager senere så jeg nesten normal ut igjen. (I dette tilfellet flink lege, men litt håpløst sentralbordmenneske.) Har flere liknende historier på lager, men dette var de som er kort fortalt. Har selvsagt også vært ute for dyktige leger som har gått rett på sak og fikset problemet, evt. satt i gang større undersøkelser, men historier av dette slaget som er nevnt ovenfor er nok i flertall i min sparsommelige sykehistorie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #180 Del Skrevet 3. februar 2008 Det er jo gøy og irritere litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå