Gå til innhold

JÆVLA LEGER

jannamor

Anbefalte innlegg

Vet du hva, det kan godt hende at jeg hadde spurt om akkurat det samme. Men du hadde neppe syntes jeg var slesk siden jeg er kvinne.

Vond hals og slapphet kan komme av sekuelt overførbare sykdommer. Så dersom du var i risikogruppen og andre mer vanlige årsaker var ekskludert så er det naturlig å fokusere på dette. Både ved å spørre om sekuelle preferanser, smitteriskiko, andre symptomer og envt en gyn undersøkelse.

P-piller beskytter som kjent ikke mot sekuelt overførbare sykdommer og fast forhold er desverre ingen garanti mot smitte.

Nå ble det fokusert på gynekologisk undersøkelse, oralsex etc. før han i det hele tatt hadde tatt i meg, sett i halsen eller lyttet på brystet mitt. Fatter ikke hvor han tok det fra og har aldri opplevd liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble det fokusert på gynekologisk undersøkelse, oralsex etc. før han i det hele tatt hadde tatt i meg, sett i halsen eller lyttet på brystet mitt. Fatter ikke hvor han tok det fra og har aldri opplevd liknende.

Kommer helt ann på hvilken historie du ga, andre symptomer, alder osv.

Synes fortsatt at legen din burde berømmes for å være grundig, selv om jeg ser at du kanskje tolket det som ble sagt på/gjort på en ubehagelig måte.

Det viktigste er tross alt at legen er grundig, selvom man selvsagt må etterstrebe seg å ikke kunne tolkes som ubehagelig for pasienten.

Bare husk at enkelte viktige spørsmål blir jo feil uansett hvordan man stiller dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Skal ikke leger ha lov til å forsøke å tjene maks slik alle andre vil?

Som nevnt tidligere i andre innlegg her, lege lønningen står ikke i forhold til det arbeidet de må legge ned.

Dette er en kort ventetid for en vanlig legetime. Den siste legen jeg hadde hadde 3 uker på vanlige timer, han hadde overhode ikke full liste. Den forrige hadde 2-3 uker.

For meg virker det som om du har litt urimelige krav til legen din/leger.

De må selvfølgelig få tjene så mye de vil, men jeg forventer at de klarer pasientmengden. Nei man kan ikke forutse alle de "vanskelige" pasientene, men mennesker blir sye, og det må man ta høyde for.

Når den aktuelle legen har fått mye refs og klager på dette, synes jeg det er verdt å nevne. Det har ingenting med penger å gjøre, men med kapasitet.

Derfor byttet jeg til en lege med 1300 pasienter ca. Hun har dårlig tid hun og, men jeg får alltid time. I Trondheim er det mange leger man får time til på dagen. De har gjerne timebestillinger før lunch og dropp inn etter lunch. Det er veldig greit. Så i trønder perspektiv er 7 virkedager lenge. Når den aktuelle legen i tillegg påstår at 7 virkedager er den korteste ventetien i trondheim, så legger man det til på berget over negative opplevelser. Jeg kan nevne en lang liste med leger man får time til på dagen.

Mulig jeg er en vanskelig pasient. Men jeg kan kommunisere. Og hvis legen ikke har tid, så tar jeg gjerne imot en henvising videre. Når min terapaut ble sykemeldt 100% i 6 uker, så er det desverre fastlegen sitt ansvar og følge opp det. Ikke kom å si meg i mot. Jeg sier ikke at jeg skal ha en ukentlig time, eller at jeg skl bli passet på, men en viss form for oppfølging, eller henvisning burde være mulig. Den nye legen klarer det jo kjempebra.

ps; bra innlegg frk Åberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor byttet jeg til en lege med 1300 pasienter ca. Hun har dårlig tid hun og, men jeg får alltid time. I Trondheim er det mange leger man får time til på dagen. De har gjerne timebestillinger før lunch og dropp inn etter lunch. Det er veldig greit. Så i trønder perspektiv er 7 virkedager lenge. Når den aktuelle legen i tillegg påstår at 7 virkedager er den korteste ventetien i trondheim, så legger man det til på berget over negative opplevelser. Jeg kan nevne en lang liste med leger man får time til på dagen.

Ingen av mine 3 fastleger i Trondheim har hatt ventetid under 2 uker på vanlig legetime.

Men man kan jo selvsagt benytte seg av tilbud i den privatesektoren.

Regner med at disse dropp inn timene som du snakker om er akutt-timer som de velger å omdisponerer. Dette er faktisk ikke lov strengt talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Innlegg under skråblikk og generaliseringer får man vel ta for det de er - det er lov å være så usaklig og generaliserende man vil. Men man må vel også forvente å få svar.

Fikk bare lyst til å fortelle en selvopplevd historie:

For noen år siden arbeidet jeg på et sykehus, og hadde akkurat skiftet avdeling. Første arbeidsdag, på visitten, besøkte jeg en pasient som var innlagt i løpet av natten, for en sykdom som kom i akutte anfall. H*n var innlagt i løpet av natten, men allerede behandlet og helt pigg på visitten om morgenen. Jeg så i journalen at h*n hadde vært innlagt utallige ganger for det samme, og regnet med at h*n ville hjem så fort som mulig, siden h*n nå var bra. Derfor tilbød jeg meg og komme tilbake umiddelbart etter visitten for å ordne med uskrivelsen. Vanligvis ble ikke dette gjort før på slutten av arbeidsdagen.

Jeg trodde jeg gjorde vedkommende en tjeneste, men h*n klaget til overlegen over at jeg hadde forsøkt å kaste vedkommende ut før de andre pasientene. Ikke spesielt morsomt på første arbeidsdag. Jeg tilbød meg å gå tilbake og forklare pasieten at det var absolutt ikke slik ment, men h*n nektet å snakke mer med meg...

Kommunikasjon er en vanskelig ting, og absolutt toveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bruker i.i.
Ingen av mine 3 fastleger i Trondheim har hatt ventetid under 2 uker på vanlig legetime.

Regner med at disse dropp inn timene som du snakker om er akutt-timer som de velger å omdisponerer. Dette er faktisk ikke lov strengt talt.

Samme opplevelse her. For en vanlig legetime er deet to til tre ukers ventetid. Så det du tenker på er nok akkuttimene, og det er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har vanlig timebestilling og / eller bare droppinn timer. Akutttimene kommer i tillegg.

Synes det er en god løsning, man kan bestille en stund i forveien hvis man vil, eller få time på dagen, evt sende sms kvelden før. OG man kan få akuttime hvis man trenger det.

Sjøsiden legesenter fesk, praktiserer kun dropinn. Det betyr at du ringer den dagen du vil til legen og får time uansett. om det er GU, svangerskapskontroll, hoste, sykt barn, eller noe akutt spiller ingen rolle. :)

Endret av jannamor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vanlig timebestilling og / eller bare droppinn timer. Akutttimene kommer i tillegg.

Synes det er en god løsning, man kan bestille en stund i forveien hvis man vil, eller få time på dagen, evt sende sms kvelden før. OG man kan få akuttime hvis man trenger det.

Sjøsiden legesenter fesk, praktiserer kun dropinn. Det betyr at du ringer den dagen du vil til legen og får time uansett. om det er GU, svangerskapskontroll, hoste, sykt barn, eller noe akutt spiller ingen rolle. :)

Der tror jeg du tar veldig feil, du kan jo selv se på deres hjemmesider at det er timebestilling der også.

Her er link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det som skrives om dropinn-timer hos leger i trondheim. Iallfall har de det hos et legekontor i fjordgata. Der møter du bare opp, og så får du time i løpet av dagen. Dette er ikke akuttimer, du får faktisk ikke bestilt time hos denne legen, du må bare møte opp og vente til det blir ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det som skrives om dropinn-timer hos leger i trondheim. Iallfall har de det hos et legekontor i fjordgata. Der møter du bare opp, og så får du time i løpet av dagen. Dette er ikke akuttimer, du får faktisk ikke bestilt time hos denne legen, du må bare møte opp og vente til det blir ledig.

Jaja, passer sikkert fint for de som ikke jobber. Selv vil jeg heller få en time om to uker enn å måtte tilbringe en dag på et venteværelse. Taper et par tusen kroner på det, jo, siden det blir fravær fra jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Jaja, passer sikkert fint for de som ikke jobber. Selv vil jeg heller få en time om to uker enn å måtte tilbringe en dag på et venteværelse. Taper et par tusen kroner på det, jo, siden det blir fravær fra jobb!

Jeg må tilbringe en hel dag på venteværelset selv om jeg fikk time for 2 uker siden jeg... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville få en gynekologbesøk - fikk time for MAI!!!!

:frustrert:

hvorfor i helvete må en ha en henvisning fra en vanlig lege?! Bare for å gå til legen - betale - og si at jeg vil til gynekologen og betale der og? Visse lege (hudlege, gynekolog, og lignende) skulle en ha lov til å besøke selv. :kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner jeg godt... Mannen, som hadde den legen, gadd ikke det der, så han byttet til samme legen som meg, og er kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ville få en gynekologbesøk - fikk time for MAI!!!!

:frustrert:

hvorfor i helvete må en ha en henvisning fra en vanlig lege?! Bare for å gå til legen - betale - og si at jeg vil til gynekologen og betale der og? Visse lege (hudlege, gynekolog, og lignende) skulle en ha lov til å besøke selv. :kjempesinna:

Det er gode grunner for dette. Dersom du bor i en av de store byene, finnes det helt sikkert privatpraktiserende gynekologer du kan gå direkte til. Hvis du gjør dette uten henvisning fra primærlegen, betaler du høyere egenandel.

Grunnen til dette er at en enkel, gynekologisk undersøkelse gjøres best hos fastlegen som kjenner hele historien din.

Det er ikke nødvendig med gynekolog for å ta en celleprøve.

Utenfor de store byene er det manko på gynekologer og lange ventetider. Derfor er det viktig at de som er tar seg av de som virkelig har behov for en spesialist, og ikke de som bare tror de har det.

Akkurat det samme med hudleger. De fleste hudproblemer tar det uansett en evighet å behandle, og det er greit å prøve det enkleste først - hos fastlegen - eventuelt i påvente av time hos spesialisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hyggelig lege som har respekt for meg som det mennesket jeg er, og jeg er en hyggelig pasient som har respekt for legen, hans kunnskaper og erfaring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tror jeg du tar veldig feil, du kan jo selv se på deres hjemmesider at det er timebestilling der også.

Her er link

Ja, det er det, men min manns lege har det sånn. Hun jobber der, og hun har bare dropp inn. Var nok meg som ordla meg krøkkete. Hun sa at man bestilte time den dagen man ville inn, dvs ikke uka før, eller dagen før. Det var til henne da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skjønner at du er sinna mrs bond. Fyr løs!!! dette er tråden for det :)

Jeg ville ikke haen lege med kun drop inn. Derfor jeg ikke har en slik lege heller, men for noen er det jo ok. Synes slik min lege har det med timebestilling, hvor langt i forveien man ønsker før lunch, og åpent for timebestillinger på dagen og dropp inn etter lunch er genialt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at en enkel, gynekologisk undersøkelse gjøres best hos fastlegen som kjenner hele historien din.

Det er ikke nødvendig med gynekolog for å ta en celleprøve.

Vel, det kunne ikke falle meg inn å legge meg på benken og skræve for en allmennpraktiker. Jeg har hatt alle undersøkelser (utenom GU) i forbindelse med graviditeter hos fastlegen min, og han var faktisk merkbart smågrønn på området. Sa de fleste benyttet jordmor til sånt. Så det å gjøre en gynekologisk undersøkelse hos en som hovedsaklig tar seg av helt andre områder blir feil for meg.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kunne ikke falle meg inn å legge meg på benken og skræve for en allmennpraktiker. Jeg har hatt alle undersøkelser (utenom GU) i forbindelse med graviditeter hos fastlegen min, og han var faktisk merkbart smågrønn på området. Sa de fleste benyttet jordmor til sånt. Så det å gjøre en gynekologisk undersøkelse hos en som hovedsaklig tar seg av helt andre områder blir feil for meg.

Det er nok ikke sånn for alle. Jeg har tatt celleprøver og så videre hos fastlegen min, og han er kjempeflink og veldig forsiktig, både med selve undersøkelsen og "følelsene mine" (enda jeg er ganske hardbarket på dette området). Jeg har faktisk hatt flere underlivsundersøkelser hos fastlegen enn hos gynekologen, og det har gått kjempefint. Men er det noe spesielt har jeg selvsagt blitt henvist videre til gynekologen som er spesialist på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullfrid
Samtidig er det mulig å få folk til å føle at de blir tatt på alvor, samtidig som man forklarer at det ikke er noe galt med dem.

Vel talt, Frk Åberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...