Gå til innhold

JÆVLA LEGER

jannamor

Anbefalte innlegg

Synes TS sine innlegg stort sett er helt usaklige, men dette må sees i lyset av at hun har alvorlig psykiatrisk sykdom.

Mange av svarene er veldig gode og saklige, ikke noe pepper å reagrer på.

Håper TS får det til å fungere bedre med sin nye fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og poenget med de siste to provokasjonene her er...???

:popcorn:

Jeg ser de jeg for å si det sånn. men nå er jo jeg så veldig alvorlig syk.. :) hihi. merklig hvordan gjest (selvfølgelig en gjest ;)) trekker konklusjoner og noe gjest tror er fasit.... hihi arti lesning.

slengkyss til den kjempedeilige gjesten SLURPESMASK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de jeg for å si det sånn. men nå er jo jeg så veldig alvorlig syk.. :) hihi. merklig hvordan gjest (selvfølgelig en gjest ;)) trekker konklusjoner og noe gjest tror er fasit.... hihi arti lesning.

slengkyss til den kjempedeilige gjesten SLURPESMASK

Det er du selv som flere ganger i dine svar i denne tråden på peker at du har langvarig og alvorlig psykisk sykdom.

Tar derfor sinne ditt med en klype salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du selv som flere ganger i dine svar i denne tråden på peker at du har langvarig og alvorlig psykisk sykdom.

Tar derfor sinne ditt med en klype salt.

nei. Ikke verken langvarig og alvorlig ;) Det er dine ord. hvorfor er psykisk sykdom så stort tabu? Jeg kan da være helt normal, med normale reaksjonsmønstre fordet. Det er bra mange fler enn vi tror som har eller har hatt psykiske problemer. Det gjør ikke disse til dårlige eller mindre troverdige mennesker fordet (vanligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei. Ikke verken langvarig og alvorlig ;) Det er dine ord.

Det er vel nettopp det at jeg går i psykriatisk behandling

Det er vel nettopp min psykiske ustabilitet, som gjør at jeg reagerer så kraftig når han bruker så sterke skyss, mot meg. Man burde ikke si slik til noen, og i hvertfall ikke til en som er psykisk syk

hvorfor er psykisk sykdom så stort tabu? Jeg kan da være helt normal, med normale reaksjonsmønstre fordet. Det er bra mange fler enn vi tror som har eller har hatt psykiske problemer. Det gjør ikke disse til dårlige eller mindre troverdige mennesker fordet (vanligvis)

Ingen som har sagt at det er tabu, det er din tolking. Men som du skriver over så reagerer du som du gjør og skriver som du skriver på grunn av

min psykiske ustabilitet, som gjør at jeg reagerer så kraftig
.

Men tilbake til topic.

Leger er mennesker som er pengegriske, ekstremt materialistiske, selvopphøyende, usympatiske, uten evne til verken sympati eller empati, og utøver en kommunikasjon som ikke finnes medmenneskelig, uten et snev av menneskeverd eller likstilling.

Ser ikke helt hvor du tar dette fra eller hva du mener med dette. Kan vel neppe si at leger mangler medmenneskelighet, menneskeverd eller empati, de aller, aller fleste begynner på legestudiet og velger den tøffe karrieren som yrket er fordi de ønsker å hjelpe mennesker.

Penger er i allefall ikke det som motiverer. Lønna er ikke fet og ansvaret samt all den fritiden man bruker på å holde seg faglig oppdatert ville vært utenkelig i de fleste andre yrker.

leger tror de er Gud, og snakker deretter. De misbruker sin autoritære posisjon, til å opphøye seg seg selv i et perverst maktspill. De bruker et språk som rakker ned på mennesker. Det er ikke vanskelig og forklare ting på en menneskelig måte er det det da?

Min erfaring er slettes ikke at leger tror de er gud men at vi pasienter forventer at de skal kunne fikse alt, svare på alt, alltid ha god tid, og aldri ha en dårlig dag akkurat som en gud.

Det er folk flest som forventer at leger skal være overmenneskelige og takle alt. Ikke legene selv, hvordan kan det ellers ha seg at legeyrket er det yrket med høyest selvmordsrate?

Hvis dere er så fantastiske overmennesker som dere selv skal ha det til, så kan dere vel snakke normalt og ikke misbruke posisjonen deres?

Kommunikasjon er vanskelig og det er mange leger som ikke er like flinke til å beherske begge de medisinke språkene (pasientspråket og legespråket som er det de forholder seg slik og kommunisere med seg i mellom.)

Kan nok være enig i at det noen ganger kan gå en overhode noe av det som blir sagt. Men da har man faktisk som pasient ansvar for å si i fra at man ikke forsto slik at man får med seg det man må av info fra legen. Legene kan tross alt ikke være tankelesere de heller (enda en gang denne holdningen om at leger skal kunne alt).

Dessuten er dere omsorgspersoner og dere MÅ oppføre dere proffesjonelt. Dere MÅ, det er jobben deres!! Klarer dere ikke det så gå hjem og vogg!!

Å forvente at en lege skal være omsorgsperson synes jeg rett og slett er urimelig.

Seriøst. Jævlig mange leger er FUCKA i hodet.

Joda det finnes mange ufyselige leger, akkurat som andre mennesker inkludert pasienter.

Håper at det fungerer bedre med din nye lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de fleste leger er oppegående, engasjerte og interessante mennesker. Min mor arbeider selv som lege, og har derfor flere leger i nærmeste omgangskrets. Jeg har ennå til gode å oppleve leger (både i private og offentlige sammenhenger) på den måten som skisseres her inne.

Jeg syns du bør være forsiktig med å skjære en så stor yrkesgruppe over en og samme kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at de fleste leger er oppegående, engasjerte og interessante mennesker. Min mor arbeider selv som lege, og har derfor flere leger i nærmeste omgangskrets. Jeg har ennå til gode å oppleve leger (både i private og offentlige sammenhenger) på den måten som skisseres her inne.

Jeg syns du bør være forsiktig med å skjære en så stor yrkesgruppe over en og samme kam.

Jeg skrev og at jeg ikke tok alle over en kam, i mitt første innlegg. Jeg kjenner hyggelige og fantastiske leger og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det fines leger som ikke er flinke i jobben sin er jeg helt sikker på. Akkurat som det gjør i alle andre arbeidsgrupper.

Lege/pasient-forhold er jo en to-veis relasjon da, og det kreves noe av begge parter for at samarbeidet skal gå bra. Har i min egen jobb sett mange pasienter som ødelegger for seg selv med sin måte å kommunisere på, enten verbalt eller non-verbalt. Sier ikke at det er tilfelle med deg, TS, men jeg mener man har faktisk et like stort ansvar som legen for å få den behandlingen man trenger (så sant det ikke er snakk om behandling under tvang da selvsagt).

Dersom jeg hadde vært syk, og hatt en sterk overbevisning om at jeg trengte antibiotika, ja da hadde jeg ikke gitt meg før jeg hadde fått en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar den tonen der, så er det vel kanskje ikke så rart at de oppfører seg litt lite imøtekommende :filer: ...

:ler:

Min lege er forøvrig kjempeflink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_e_*

Overrasket over å se at "alle" egentlig har et veldig nyansert bilde av leger, tenkte dette var en skikkelig hat-tråd når jeg leste overskriften.

Som legestudent så får jeg ofte inntrykk av at leger er forhatte, men det er vel som regel kun negativ publisitet som kommer i pressen og dermed det man merker seg. Fikk i allefall ikke det inntrykket her.

Kjenner meg veldig igjen i at man føler seg presset til å være overmennesker, noe i allefall jeg aldri kommer til å leve opptil. Vet også om et par som ikke har taklet dette presset.

Mitt inntrykk er i allefall at leger som alle andre stort sett prøver så godt de kan, at det finnes drittsekker, at også leger har dårlige dager. Men fra egen pasient erfaring så vet jeg at det ofte er ugjennonmtenkte/frekke kommentarer som ofte er det man husker, selvom det sikkert ikke var ment slik. Så prøver å ha i bakhodet at jeg må veie mine ord i møte med pasienter, men man kan få nok og det er ikke alltid man tenker seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over å se at "alle" egentlig har et veldig nyansert bilde av leger, tenkte dette var en skikkelig hat-tråd når jeg leste overskriften.

Som legestudent så får jeg ofte inntrykk av at leger er forhatte, men det er vel som regel kun negativ publisitet som kommer i pressen og dermed det man merker seg. Fikk i allefall ikke det inntrykket her.

Kjenner meg veldig igjen i at man føler seg presset til å være overmennesker, noe i allefall jeg aldri kommer til å leve opptil. Vet også om et par som ikke har taklet dette presset.

Mitt inntrykk er i allefall at leger som alle andre stort sett prøver så godt de kan, at det finnes drittsekker, at også leger har dårlige dager. Men fra egen pasient erfaring så vet jeg at det ofte er ugjennonmtenkte/frekke kommentarer som ofte er det man husker, selvom det sikkert ikke var ment slik. Så prøver å ha i bakhodet at jeg må veie mine ord i møte med pasienter, men man kan få nok og det er ikke alltid man tenker seg om.

har lest endel om denne aktuelle legen, etter at dette skjedde. Og h*n får mye refs. Ikke bare av pasienter, men også av andre leger. H*n har helt full liste, mens et gjennomsnitt ligger på ca 12-1500 pasienter.

Jeg tror det har noe å si.

Min nye lege er fantastisk i hvertfall. Ikke at hun er et overmenneske, eller at jeg forventer det. Men hun ser meg i øynene, virker interessert og empatisk. nok det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg skrev og at jeg ikke tok alle over en kam, i mitt første innlegg. Jeg kjenner hyggelige og fantastiske leger og.

Så bra. :)

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Det er greit at du skriver at du ikke skjærer alle over en kam, men innleggene i denne tråden fremstår ikke som spesielt balanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å dømme noen, eller være fordomsfull vil jeg bare føye til at det ofte er sånn at enkelte leger (som prøver å gjøre en god innsats) blir sittende med en veldig stor andel psykisk syke pasienter. Disse kan være veldig mye krevende enn de pasientene som kun har somatisk sykdom, noe leger gjerne ikke oppdager før de har tatt på seg altfor mye. Så da sitter de der og skal koordinere livene og tiltakene til litt for mange.

Kanskje er din lege en av dem, og ikke blærete og uempatisk?

Det må jo være vanskelig for dem også, å skulle ordne alt for alle. De er jo også bare mennesker.

Dette innlegget er ikke en uttalelse om din mentale tilstand, som jeg overhodet ikke kan uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig. Min lege har som sagt maks antall på sine liste, ne jeg i utgangspunktet finner uholbart. H*n går selv ut i avisene med uttalelser, som at snakking er oppskrytt, og kjappest mulig behandling er viktig.

Dette har jeg først sett etterpå. Denne legen har også (som jeg har sagt før) får mye refs ikke bare av pasienter men også av medkollegaer.

jeg synes ikke en lege skal ta på seg for mange pasienter. de får faktisk over 300 kr i støtte for å ha en pasient på lista det er over 800000 før vanlig lønn det, bare i støtte.

Så om de tar på seg for mange pasienter, driter jeg i det. jeg hadde gjerne tatt imot en henvisning til en annen lege. En lege som hadde tid.

Denne legen mener også at 7 virkedager ventetid på vanlig time er kortest her i byen. Det er faktisk den lengste ventetiden jeg vet om.

Så er ikke bare meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...