Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 3. februar 2008 #181 Del Skrevet 3. februar 2008 [*]Strakk et kne på trening. Kneet hovnet opp og jeg hadde problemer med å gå på foten. Etter 3 uker lot jeg meg overtale til et legebesøk. "Du skulle kommet før", sa legen. Jeg blelitt bekymret og lurte på hva han kunne gjort da? Jo, jeg kunne fått smertestillende. (Dette er 20 år siden og kneet fungerer bare sånn delvis). At ditt kne ikke fungerer skikkelig i dag fordi du brukte 3 uker på å komme deg til legen er ikke legen sin feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2008 #182 Del Skrevet 3. februar 2008 At ditt kne ikke fungerer skikkelig i dag fordi du brukte 3 uker på å komme deg til legen er ikke legen sin feil... Nei, men når det eneste legen kunne gjort var å gi meg smertestillende om jeg hadde kommet med det samme, så kunne jeg strengt tatt spart meg det 2. besøket også. Tviler på at kneet ville blitt bedre av at jeg hadde mindre vondt . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_sara_* Skrevet 3. februar 2008 #183 Del Skrevet 3. februar 2008 Nei, men når det eneste legen kunne gjort var å gi meg smertestillende om jeg hadde kommet med det samme, så kunne jeg strengt tatt spart meg det 2. besøket også. Tviler på at kneet ville blitt bedre av at jeg hadde mindre vondt . Hadde du kommet med det samme så kunne de antagelig gjort mye mer. Men etter 3 uker er det tydeligvis ikke så mye annet å gjøre enn å gi deg smertestillende. Leger er ikke mirakelmennesker som ikke kan fikse dine dårlige beslutninger hver eneste gang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #184 Del Skrevet 3. februar 2008 Nei, men når det eneste legen kunne gjort var å gi meg smertestillende om jeg hadde kommet med det samme, så kunne jeg strengt tatt spart meg det 2. besøket også. Tviler på at kneet ville blitt bedre av at jeg hadde mindre vondt . Hvem er det som venter 3 uker med å gå til legen når man har skada seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #185 Del Skrevet 3. februar 2008 De som ikke får time hos legen feks. Min vennindes lille sønn kastet opp i 3 uker i strekk og de fikk ikke time hos fastlegen og legvakten sa de skulle gå til fastlegen. Det tok 3 uker før den lille fikk hjelp. antibiotika.. ikke bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 3. februar 2008 #186 Del Skrevet 3. februar 2008 Hadde du kommet med det samme så kunne de antagelig gjort mye mer. Men etter 3 uker er det tydeligvis ikke så mye annet å gjøre enn å gi deg smertestillende. Leger er ikke mirakelmennesker som ikke kan fikse dine dårlige beslutninger hver eneste gang... Han gav meg ikke smertestillende etter 3 uker, kan du skjønne. Han sa at hvis jeg hadde kommet før ville han gitt meg det. Men kneet ville så vidt jeg kan begripe ikke blitt det minste bedre av den grunn, selv om ubehaget/smerten hadde vært dempet.. Hvem er det som venter 3 uker med å gå til legen når man har skada seg? Jeg gjør. Antok selvsagt at det bare var en strekk og ikke noe å mase med. Er stort sett ikke annet å gjøre med sånt enn å hvile og vente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #187 Del Skrevet 3. februar 2008 Det finnes ingen blodprøver som kan utelukke kreft, bare til opplysning! Det finnes blodprøver som fastslår eller utelukker Diabetes2, ikke sant? Det finnes medisiner som hjelper mot blodtrykk dersom man fastslår at det er det, ikke sant? Dersom du velger å gi slik medisin til en person med 40-60 kg overvekt, er det ikke samtidig helt naturlig å fortelle denne pasienten at overvekten er en stor årsak til problemet? Dersom denne pasienten kommer igjen til deg etter at du har gitt begge disse medisinene men ingen av symptomene har bedret seg, tvert om. Er det ikke da på tide å ta nye blodprøver og evt. sende vedkommende videre, f.eks. etter å ha spurt hva slags sykdommer som finnes i pasientens familie? Du skjønner min lege gjør alt dette. Han utelukker først verre ting før han begynner med symptom medisinering. Han tar en utvidet blodprøve med jevne mellomrom - det har han gjort siden min far døde siden jeg var ganske hysterisk på det tidspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2008 #188 Del Skrevet 3. februar 2008 De som ikke får time hos legen feks. Min vennindes lille sønn kastet opp i 3 uker i strekk og de fikk ikke time hos fastlegen og legvakten sa de skulle gå til fastlegen. Det tok 3 uker før den lille fikk hjelp. antibiotika.. ikke bra Det er ingen som overlever å kaste opp 3 uker i strekk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 3. februar 2008 Forfatter #189 Del Skrevet 3. februar 2008 nei det skjønner jeg jo at du vet alt om... hehe. Han spydde jo ikke i strekk men var på og av dårlig, og selv om dette kanskje kommer som et sjokk for deg (best og sette seg ned før du leser videre) så overlevde han. Men ja (nå kommer det verste) han ble oversett av legene... smekk på pungen for deg det gjest... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2008 #190 Del Skrevet 4. februar 2008 nei det skjønner jeg jo at du vet alt om... hehe. Han spydde jo ikke i strekk men var på og av dårlig, og selv om dette kanskje kommer som et sjokk for deg (best og sette seg ned før du leser videre) så overlevde han. Men ja (nå kommer det verste) han ble oversett av legene... smekk på pungen for deg det gjest... hehe jada. smekk på meg fordi du ikke kan ordlegge deg. tre uker i strekk ble plutselig til "han spydde jo ikke i strekk..." Han overlevde ja... det er noe som heter pasientklage. prøv en sånn en hvis du er så himla misfornøyd. Du hadde jo tydeligvis en liste lang som et vondt år å slenge i bordet. Bare å sette igang da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. februar 2008 #191 Del Skrevet 5. februar 2008 Hehe, artig tråd. Har stort sett hatt god erfaring med legene mine, jeg, og jeg har en sykdomshistorie langt som te vondt år... Én gang har jeg vært misfornøyd med fastlegen jeg valgte, så da byttet jeg til en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. februar 2008 #192 Del Skrevet 5. februar 2008 Hehe, artig tråd. Har stort sett hatt god erfaring med legene mine, jeg, og jeg har en sykdomshistorie langt som te vondt år... Én gang har jeg vært misfornøyd med fastlegen jeg valgte, så da byttet jeg til en ny. Da har du vært heldig, eller jeg veldig uheldig. Jeg har hatt mer å gjøre med leger og sykehus enn de aller aller fleste, og har mange negative opplevelser og feil i historien. Alt fra "småting" (alt er relativt) som feil medisiner til direkte livstruende hendelser (sistnevnte forøvrig klaget inn til Helsetilsynet). Ja, leger er bare mennesker og i mange tilfeller må man bare stole på at de gjør det som er riktig, men jeg kan garantere deg at min tillit til helsepersonell er noe begrenset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jævla pasienter! Skrevet 6. februar 2008 #193 Del Skrevet 6. februar 2008 Har du lest hele tråden ordentlig? Jeg snakker om diskusjonen generelt jeg, hvis man i det hele tatt kan kalle det en diskusjon.. Ingen diskusjon. De med fornuften i behold ga seg fort, tilbake er hypokondere som slår alle under en kam. Og et og annet fornuftig menneske med nyanserte syn på saken. Fristenede å starte en tråd som heter "JÆVLA PASIENTER", for slik hadde jeg følt det om jeg hadde måttet behandle masekråkene her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tammy_* Skrevet 6. februar 2008 #194 Del Skrevet 6. februar 2008 Ingen diskusjon. De med fornuften i behold ga seg fort, tilbake er hypokondere som slår alle under en kam. Og et og annet fornuftig menneske med nyanserte syn på saken. Fristenede å starte en tråd som heter "JÆVLA PASIENTER", for slik hadde jeg følt det om jeg hadde måttet behandle masekråkene her inne. Er så utrolig enig. Enkelte tror tydeligvis at leger er supermennesker som kan kurere alt som er. Pasienter har faktisk også ansvar for egen helse. Påstår ikke at alle leger er 100%, men det får da være grense til syting... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 6. februar 2008 #195 Del Skrevet 6. februar 2008 Er så utrolig enig. Enkelte tror tydeligvis at leger er supermennesker som kan kurere alt som er. Pasienter har faktisk også ansvar for egen helse. Påstår ikke at alle leger er 100%, men det får da være grense til syting... En ting er å ta ansvar for egen helse, men når over halvparten av ens erfaringer med leger er tvilsomme så er det litt vanskelig å opprettholde et positivt inntrykk av legestanden. De negative opplevelsene har det med å overskygge de positive. Er man misfornøyd med fastlegen er det bare å bytte, men når man har hatt mindre heldige opplevelser med mange forskjellige leger fordelt på flere anledninger og over flere år så fremmer det ikke velviljen. Men selvsagt må man ta ansvar for egen helse. Jeg er f.eks veldig glad for at jeg hadde ørene åpne da legen skulle rekvirere operasjon i min venstre hånd. Det var nemlig den høyre som var skadet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tammy_* Skrevet 7. februar 2008 #196 Del Skrevet 7. februar 2008 En ting er å ta ansvar for egen helse, men når over halvparten av ens erfaringer med leger er tvilsomme så er det litt vanskelig å opprettholde et positivt inntrykk av legestanden. Noen har kanskje vært mer uheldige enn andre. Ingen problem med å forstå det. Men har også et inntrykk av at "dårlige erfaringer" ofte består av typen: "legen ville ikke gi meg paragin forte når jeg ville ha det, jeg fikk ikke MR når jeg ville ha det, jeg fikk ikke sykemelding når jeg ville ha det..." Paragin forte og sykemelding løser faktisk ikke alle problemer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 7. februar 2008 #197 Del Skrevet 7. februar 2008 (endret) Men har også et inntrykk av at "dårlige erfaringer" ofte består av typen: "legen ville ikke gi meg paragin forte når jeg ville ha det, jeg fikk ikke MR når jeg ville ha det, jeg fikk ikke sykemelding når jeg ville ha det..." Paragin forte og sykemelding løser faktisk ikke alle problemer... Helt enig med deg i det, men det er vel ikke den type eksempler det har vært mest av i denne tråden. Jeg er åpenbart kjerringa mot strømmen der også, da, for da jeg skulle skrives ut dagen etter operasjon så kom sykepleieren med en resept på 20 Paralgin Forte som kirurgen hadde skrevet ut. Inntil da hadde jeg klart meg med 3 Paracet så jeg måtte virkelig spørre om det ikke var meningen jeg skulle få mindre smerter etterhvert? (Det gjorde forøvrig ikke særlig vondt, så jeg nektet å ta imot resepten.) Og jeg måtte argumentere en smule for å redusere 100% sykemelding fra 5 uker til 2. Jeg har ingen fysisk tung jobb så jeg mente jeg måtte kunne jobbe noen prosent selv om den ene hånden var gipset. Endret 7. februar 2008 av Cata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2008 #198 Del Skrevet 16. februar 2008 Jeg har veldig dårlig erfaringer med spesialister. De har en tendens til å tro at de kan behandle pasientene sine som dritt, ihvertfall de jeg har vært hos. Både med meg selv og med barna mine. Når man må "sloss" for å bli trodd, da går det for langt. Klar over at mange går til legen for filleting, og at de blir avvist, men det sier ikke at alle gjør det. Så leger må ta hver pasient på alvor, og det er det ikke alle som gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest stine Skrevet 17. februar 2008 #199 Del Skrevet 17. februar 2008 en kjenning av meg er virkelig BLOND på alle mulige måter.....men hun farga håret rødt!!!.....men man blir ikke klokere på henne av den grunn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2008 #200 Del Skrevet 19. februar 2008 en kjenning av meg er virkelig BLOND på alle mulige måter.....men hun farga håret rødt!!!.....men man blir ikke klokere på henne av den grunn greit kjenningen av deg er blond, men du postet i feilt tråd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå