jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #21 Del Skrevet 23. november 2007 Hadde en følsom usympatisk lege i svangerskapet mitt, og har byttet nå. Førstegangsfødende og har akkuratt flyttet til nytt sted.Han var så bedriten at jeg knakk sammen to ganger på kontoret hans. Har tapt 6000 kr i fysioregninger fordi han ikke visste at bekkenløsning med gangervansker ga 6 måneder med gratis behandling. Ikke undersøkte han meg heller, bare sa hoftesmertene ikke var svangerskapsrelatert. Fysioterapauten måtte skrive en lang utredelse før han tok meg på alvor.Så fikk jeg ikke gå jordmor på svangerskapskontrollene fordi jeg var sykmeldt, jeg måtte komme dit og snakke med han. Det kunne like gjerne vært tatt over tlf, for han gjorde ikke en dritt mens jeg var der. Prøvd å være rolig og snakke med han, men han slang små bemerkninger og tok ikke plagene mine på alvor eksempler "jeg synes du gjør et dårlig valg når du sier at du vil gå til jordmor når du er sykmeldt.Plagene dine er svangerskapsrelatert ." som sagt..han undersøkte meg aldri på noen av kontrollene, annet enn det jordmor hadde gjort. han glemte til og med å fylle ut alt. "ja , den kulen der er nok ikke slimposen på kneet" kikket ikke mere på den. spurte hva det kunne være og da sa surt han jeg måtte vente til han ordnet svangerskapspapirene. Den kulen har jeg ennå uten å vite hva det er. da jeg sa jeg ville gå til jordmor på svangerskapskontoller de siste tre ukene før termin , svarte han" ja da så. har nok å fylle tiden meg jeg" som et snurt lite barn. synes ikke det er unaturlig å ville det siden det er et svangerskap. Signerer på at noen leger er noen usympatiske drittsekker. Jeg kom inn hver time til han og prøvde å være blid.Kom ut og følte meg liten, ydmyk og dum hver gang. Ingen støtte oppmuntring eller hjelp, bare rullebåndfølelsen... tar dette som en støtte, for min altfor kritiske utblåsning. Det er helt vanvittig at du har blitt behandlet sånn. Høres ut som min lege. hehe. endel likhetstrekk der ja bra du har byttet. Ja kritiserer faslegeordningen, men man kommer ikke akkurat utenom. Legen velger selv hvor mange pasienter de har. For å si det sånn. Før den ordningen hadde legene mellom 500 og 1000 pasienter. Nå har de 2500. hvorfor det? De må ikke ha så mange. Min nye lege har 1200. Det velger legene selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #22 Del Skrevet 23. november 2007 Det fins drittsekker og idioter blandt leger, som i alle yrkesgrupper. Om du ikke er fornøyd, er det bare å bytte. Er absolutt ingen god grunn til å fortsette hos en du ikke er fornøyd med. MEN å gi penicillin fordi man har hatt feber noen dager, er noe de færreste leger gjør. Det er sant, men trengte det, den gangen. Ikke jeg som bestemte det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 23. november 2007 #23 Del Skrevet 23. november 2007 Legen velger selv hvor mange pasienter de har. For å si det sånn. Før den ordningen hadde legene mellom 500 og 1000 pasienter. Nå har de 2500. hvorfor det? De må ikke ha så mange. Min nye lege har 1200. Det velger legene selv. Du er tydeligvis bedre informert enn meg, bøyer meg for det. Jeg baserte mitt utsagn på at jeg har ei venninne som er allmennlege, og hun fikk plutselig 970 hoder å være fastlege for da hun åpnet praksis, og hun var skikkelig overveldet, så jeg trodde det bare var et fast tak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #24 Del Skrevet 23. november 2007 Du er tydeligvis bedre informert enn meg, bøyer meg for det. Jeg baserte mitt utsagn på at jeg har ei venninne som er allmennlege, og hun fikk plutselig 970 hoder å være fastlege for da hun åpnet praksis, og hun var skikkelig overveldet, så jeg trodde det bare var et fast tak. hva mener du med fast tak? Man kan overta en hjemmel ja og da får man alle pasientene på den. men man kan si stopp på inntak av flere selv. Max 2500. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ¤bella¤ Skrevet 23. november 2007 #25 Del Skrevet 23. november 2007 er man misfornøyd med legen sin, kan man heldigvis bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 23. november 2007 #26 Del Skrevet 23. november 2007 Men forresten, det er jo ikke noe problem å ha 2500 personer å være fastlege for dersom mange av dem nesten ikke bruker legen sin. En lege som har 750 kan jo godt være overarbeidet dersom han har mange "aktive brukere", mens en som har 2500 godt kan ha god kapasitet. Det er sikkert derfor det er endret, det var sikkert en del ledig kapasitet hos enkelte leger. En lege kan ha ganske mange sånne som meg for eksempel, jeg gidder aldri dra til legen, og får p-pilleresept for tre år av gangen når jeg en sjelden gang stikker innom. Så er det gjerne tre år til neste gang. I fjor var jeg tre ganger hos lege - slike pasienter krever såklart mye mer av fastlegen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 23. november 2007 #27 Del Skrevet 23. november 2007 hva mener du med fast tak? Man kan overta en hjemmel ja og da får man alle pasientene på den. men man kan si stopp på inntak av flere selv. Max 2500. Fast tak, med det mener jeg en statlig gitt maksimumsgrense, eller som du sier 2500. Venninnen min kom i tillegg til de som var tror jeg, det var vel derfor hun ikke trodde hun kunne få så mange pasienter. Men som sagt, jeg visste ikke at de kunne sette stopp selv, jeg trodde de bare måtte ta i mot innenfor en gitt grense, altså 2500. Men nå vet jeg at det ikke er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. november 2007 #28 Del Skrevet 23. november 2007 En ting med fremmede mennesker, en annen ting med en lege, man liksom må stole på Hva forventer du av en lege egentlig? En lege du møter for første gang er da vel også et fremmed menneske? H*n kan jo ikke automatisk vite hva som feiler deg og akkurat hvordan du kommuniserer det. H*n har dessuten en god del regler å forholde seg til og skulle alle pasienter som ringte og ba om å få resept på det ene og det andre fått det, så kunne vi vel egentlig fjernet hele ordningen. Egentlig skulle alle mennesker fått like bra legehjelp som hunden min får: når han har ett eller annet problem blir veterinær konsultert og "hva det nå enn måte være" blir utredet. I det siste har han slitt med kløe og, etter en altomfattende utredning/behandling, ringer nå veterinæren en gang i uken for å høre hvordan det går. Poenget er at hverken veterinæren eller jeg kan snakke med hunden og det er fullt mulig at pasienten selv synes vi er fullstendig "på bærtur" og kunne tenkt seg å bitt oss begge til blods. Han er imidlertid ikke særlig flink, etter vår målestokk, til å kommunisere det og da får han kanskje dårlig behandling. Selv om alle altså gjør så godt de kan... Sluttpoenget er vel at jeg antar at du nok bør vurdere hvordan du selv kommuniserer før du generelt kritiserer leger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #29 Del Skrevet 23. november 2007 Hva forventer du av en lege egentlig? En lege du møter for første gang er da vel også et fremmed menneske? H*n kan jo ikke automatisk vite hva som feiler deg og akkurat hvordan du kommuniserer det. H*n har dessuten en god del regler å forholde seg til og skulle alle pasienter som ringte og ba om å få resept på det ene og det andre fått det, så kunne vi vel egentlig fjernet hele ordningen. Egentlig skulle alle mennesker fått like bra legehjelp som hunden min får: når han har ett eller annet problem blir veterinær konsultert og "hva det nå enn måte være" blir utredet. I det siste har han slitt med kløe og, etter en altomfattende utredning/behandling, ringer nå veterinæren en gang i uken for å høre hvordan det går. Poenget er at hverken veterinæren eller jeg kan snakke med hunden og det er fullt mulig at pasienten selv synes vi er fullstendig "på bærtur" og kunne tenkt seg å bitt oss begge til blods. Han er imidlertid ikke særlig flink, etter vår målestokk, til å kommunisere det og da får han kanskje dårlig behandling. Selv om alle altså gjør så godt de kan... Sluttpoenget er vel at jeg antar at du nok bør vurdere hvordan du selv kommuniserer før du generelt kritiserer leger. siden du sammenligner meg med hunden din hahaha så tar jeg ingenting av det du sier seriøst. Du vet ingenting om bakgrunnen min eller hvordan jeg snakker til legen. Jeg har hatt denne legen i mange år, og da stoler man på den. Jeg stoler og på en lege jeg aldri har møtt før også. Stoler på at de vet hva de gjør og kan mer enn meg. Ikke at de skal vite alt om meg automatisk, men at de kan faget sitt. jeg forventer at en lege stiller opp. At en lege GJØR JOBBEN sin. Hjelpe, henvise syke mennesker slik at de blir friske. Også de som går til legen litt oftere enn 1 gang i året. Så nei burde ikke vurdere hvordan jeg kommuniserer med mennesker. Jeg lar det gå utover et forum på nett. Men legen skjeller ut meg, fordi jeg bytter lege hallo!!! hvem burde tenke på kommunikasjon?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tullfrid Skrevet 23. november 2007 #30 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Hva er det i veien med mange av legene i verden? Jeg skal ikke dra alle over en kam. Det er noen hyggelige, men de aller aller fleste er noen selvopphøyende jævla svin!!! Du får jammen mye pepper her for en utblåsning i forumet "skråblikk og generaliseringer".... I tillegg uthever du at du ikke drar alle over en kam. Jadda... Jeg har møtt mye rart blant legestanden, og synes det er rart at man kan virke som lege uten empati og omsorgsfølelse... Er også enig i at det finnes en del leger som "vet best", og som overhodet ikke er åpne for at pasienten kanskje er den som best vet hvor skoen trykker... - Jeg har møtt en lege som ikke ser på meg EN ENESTE GANG gjennom konsultasjonen. Og ut fra det gjør de en vurdering... - Jeg har møtt en lege som har motsagt meg når h*n har konferert med andre: "hun sier at hun ikke bekymrer seg, men hun gjør nok det". - Min bestemor fikk drypp, og møtte en lege som hadde følgende kommentar: "Er det du eller jeg som er lege?" Hun ble sendt hjem. - Jeg har møtt en lege som har sukket og ristet oppgitt på hodet fordi jeg tok opp ting i "feil" rekkefølge. "Og dette kommer du med på slutten av konsultasjonen". - Jeg har møtt en lege som hadde følgende kommentar til det jeg tok opp som var et stort problem for meg: "Det der? Er det noe å bry seg om da?" Listen kunne ha vært laaaaang... GO Jannamor! Kjeft i vei! Ihvertfall i dette forumet! Endret 23. november 2007 av tullfrid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #31 Del Skrevet 23. november 2007 Takk tullfrid. Godt og få ut dritten. Vet at det ikke bare er meg som har opplevd dette. Det er helt tragisk at det skal være sånn. Er altfor mange leger dette gjelder desverre. Håper du har en bedre lege nå. ps vant til å få pepper. hehe sier det jeg mener under mitt eget nick uuuuhhh skummelt hehehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frysepulver Skrevet 23. november 2007 #32 Del Skrevet 23. november 2007 Ildsjelene blant leger finnes jo. Leste for en tid tilbake at en lege på riksen har søkt permisjon for å jobbe i USA, han orket ikke mer. De jobber ekstremt lange skift, og for å holde seg oppdatert faglig må de betale av egen lomme for å reise på seminarer/kurs. Jeg er vanvittig fornøyd med Riksen. Har en hotline inn dit, et støtteapparat uten like og kirurgen min gir meg klem hver gang han møter meg. Mange "menige" leger har et anstrengt forhold til Riksen, mener de er noen "høye herrre" (uttalelser jeg har hørt), men jeg har som sagt et helt annet forhold til de. (Ihvertfall de fleste, noen der fortjener et spark i ræva de og ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #33 Del Skrevet 23. november 2007 Dette er jo en tråd på skråblikk. Så strenge mange her inne var da. Jeg har også hatt mange dårlige erfaringer med leger. - Neglerotbetennelse: "Nei, du må bare godta at du har ei litt vond tå" sa den ene. Gikk så til en annen, med mer kompetanse på området som sa " det der må vi få fikset på med en gang" -Kronisk halsbetennelse: "nei, du er ikke betennt i mandlene når du har betennelse, så det er ikke vits å operere" Dette gikk jeg med i mange år med gjerne 5 haldbetennelser i året. Gikk en gang til en spesialist som la meg inn nesten på dagen for å operere. Etter det har jeg nesten ikke vært plaget i det hele tatt. Ikke mandlene my ass. - En jeg kjenner var syk i et år uten at EN ENESTE lege tok en blodprøve av ham. Han hadde leukemi og døde i ambulansen (ble gjennopplivet og har det nå bra). Hadde legen tatt en blodprøve hadde de sett dette med en gang og mange av de indre organene hans hadde ikke vært så skadet. - Deprimert, gråter hele tia? Problemer med konsentrasjonen, konstant trett? "Nei, det er bare å konsentrere seg det så blir det bedre, du behøver nok ikke noe mer hjelp" Jupp mange ufølsome og inkompetente leger ja. Sikkert mange flinke også. Til nå har jeg desverre bare truffet en skikkelig dyktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 23. november 2007 #34 Del Skrevet 23. november 2007 Hva er det i veien med mange av legene i verden? Jeg skal ikke dra alle over en kam. Det er noen hyggelige, men de aller aller fleste er noen selvopphøyende jævla svin!!! Leger er mennesker som er pengegriske, ekstremt materialistiske, selvopphøyende, usympatiske, uten evne til verken sympati eller empati, og utøver en kommunikasjon som ikke finnes medmenneskelig, uten et snev av menneskeverd eller likstilling. Eksen min passer glimrende inn i den siste beskrivelsen. Min nåværende kjæreste er derimot alt annet enn grisk, materialistisk og selvopphøyende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #35 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Ja, jeg tror deg. Du har sikkert prøvd for mye. Jeg tror at legen og legesekretærene oppfatter deg som et psykiatrisk tilfelle som de ikke tar alvorlig lenger. ja det stemmer sikkert, dumme dumme meg, som belemrer legen med at jeg er syk, eller trenger en henvisning eller respet e,l sånn en gang hver 2 mnd, jeg må jo vite bedre enn å gå til legen når jeg er syk. De har jo bedre ting å gjøre... stemmer det Endret 23. november 2007 av jannamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihan Skrevet 23. november 2007 #36 Del Skrevet 23. november 2007 Kjipt å være så misfornøyd med fastlegen sin Håper den nye blir bedre Enig at fastlegeordningen kan være på tryne noen ganger.. Har heldigvis vært lite syk og vært lite inne hos lege, men av og til så må man jo.. Jeg tror faktisk jeg aldri har møtt fastlegen min, for alle gangene jeg har vært der, har han enten vært sykemeldt eller for opptatt, sånn at jeg bare har blitt sendt til noen andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crash Skrevet 23. november 2007 #37 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 23. november 2007 #38 Del Skrevet 23. november 2007 siden du sammenligner meg med hunden din hahaha så tar jeg ingenting av det du sier seriøst. Du vet ingenting om bakgrunnen min eller hvordan jeg snakker til legen. Det var du som la ut tråden. Jeg vet bare det du selv har formidlet og svarer ut fra det. Du kan imidlertid ikke forvente at du ikke får motbør når du kritiserer noen slik du gjør her. Hva tror du egentlig? At vi alle skal samtykke i at alle leger er det du omtaler som "jævler"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #39 Del Skrevet 23. november 2007 flere av innleggene mine??????? Så bedreviter du plutselig var da... jaja deg om det.! Har jeg lagt skjul på at jeg er psykisk syk? Og at dette skjedde i en tlf samtale hvor jeg var taus? Hvis du har et problem med mitt språk, generellt, eller når jeg er sint og provosert og må gi utrykk for det, så får du starte en spinnoff tråd på det da, her eller på språk. Kanskje ikke nødvendig og banne. Men jeg var frustrert og følte meg tråkket på, og trengte og få utløp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 23. november 2007 Forfatter #40 Del Skrevet 23. november 2007 Det var du som la ut tråden. Jeg vet bare det du selv har formidlet og svarer ut fra det. Du kan imidlertid ikke forvente at du ikke får motbør når du kritiserer noen slik du gjør her. Hva tror du egentlig? At vi alle skal samtykke i at alle leger er det du omtaler som "jævler"? hehe nei selvfølgelig ikke... men ikke si at jeg som person har problemer med kommunikasjon eller personlighetstrekk e,l fordi jeg ble sint på den behandlingen fra en lege. Den behandlingen var ikke rettmessig... Folk kan mene akkurat hva de vil, jeg gjør jo det, så da må andre det og. Forum for skråblikk og generaliseringer... ikke ment og være så veldig politisk korrekt. Hvis ditt svar var utifra hva du leste, føler jeg ikke du helt har fått med deg greia men deg om det. Hadde jeg ikke tålt pepper, hadde jeg lagt dette ut som gjest............. men får jeg pepper, må jeg og få forsvare meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå