Gå til innhold

Byfognen eller kirken.....og når på året??


Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor

Hei...

Jeg forstår ikke hvorfor mann gifter seg borgelig eller hos byfogden....

Jeg er ikke kristen komfirmerte meg borgerlig er døpt men kunne ikke tenke meg og gifte meg noen annet sted enn i kirken...

Det skal jo være flott og fint og jeg er ikke tengt å gifte meg mer enn en gang...

For min del syntes jeg det ikke er noe romantisk å gifte seg borgelig eller hos byfogden,blir jo ikke noe stas over det hele hvist det blir så tørrt og stivt...

Kan jo like godt bare skrive en sammboer kontrakt hvist mann ikke gifter seg i kirken...

Det er min mening....

Så var det denne årstiden....

Jeg for minn del vill ennten gifte meg på våren eller høsten...

Våren for meg synboliserer starten på noe nytt og høsten er slutten på det gammle....

Hva sier dere??

Og er det noen som kan forklare meg dette med borgelig eller sermoni hos byfogden??

Klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg vet ikke om jeg kan forklare deg det, men det er faktisk romatisk å gifte seg selv om man ikke gjör det i kirken!

Selv er jeg heller ikke kristen, er hverken döpt eller konfirmert og har ikke noe forhold til kirken eller Gud. Derfor vil jeg heller ikke at de skal delta i mitt bryllup. Dessuten syns jeg det er respektlöst i forhold til de som faktisk er kristne å bruke deres gudshus på den måten. Det föles like unaturlig å gifte seg i kirken som det vil väre i en synagoge!

Vi löser det sånn at vi har en sermoni der vi har fest med en dommerfulmektig som vier oss, og så setter vi vårt personlige preg på det med musikk, kanskje dikt eller taler. Vi får se hvordan det blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lottemor:

har du vært i en borgerlig vielse og har opplevd selv ved å være tilskuer? Jeg har det, og jeg synes det er svært så romantisk og minst like så høgtidelig med borgerlige vielser! Det er mange måter å vie seg borgerlig på! Jeg synes ikke dette er et dårlig alternativ!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Ja jeg har vært forlover i borgelig vielse...

Håper ikke dere tok det som kritikk eller at innlegge var spydig ment,var ikke det....

Lurer bare på hvordan dre andre ser på de forskjellige vielsene....

Klem fra 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jaja Lottemor, det er mye her i verden vi ikke forstår. Men alle har vi vår oppfatning av hva som er riktig for oss, og vi har alle en mening om hva vi vil tro på og stå for. Endel av oss som ikke er kristne, synes det vil være på grensen til hykleri å stå i kirken og love noe for en gud vi ikke tror på. Vi vil heller love hverandre og samfunnet å gjøre vårt beste i forholdet vårt. En borgerlig seremoni trenger ikke være tørr og kjedelig, man kan gjøre mer ut av den hvis man vil.

Men tenk også på at det å gifte seg er så mye mer enn selve seremonien. Mange legger ned mye tid og omtanke i forberedelsene (bare les litt her i diskusjonforumet så ser du det). Man har gjerne en fest med venner og familie, mange drar på bryllupsreise eller gjør noe annet hyggelig sammen, men viktigst: man går inn i et forpliktende forhold som ektepar. Man har lovet noe som får betydning for resten av ens liv. En samboerkontrakt innebærer ikke samme forpliktelsen.

Jeg skal selv gifte meg borgerlig og gleder meg veldig til det. Jeg tror mitt bryllup blir like flott og fint for meg som for de som velger å gifte seg i kirken.

Hilsen B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal gifte meg i Tinghuset, og eg gleder meg så mye.

Det tar jo bare 7 minutter, i plassen for ca 1 time med sang og taler.

Eg tror ikke eg hadde greid å gå opp et kirkegulv, hadde nok bare grint når eg såg alle kjente som såg på meg.

Men på tinghuset så har eg bare min nærmeste og da går det mye bedre:-)

Like romantisk med Tinghuset som Kirke.

Det viktigste er å bli gift med din kjære icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal gifte meg i kirken. Jeg gifter meg ikke der fordi jeg har stor tro, men for meg er det en tradisjon jeg liker.

Jeg vil ikke tro det er noen som vil mislike at vi bruker kirken selv om vi velger kirken ut i fra andre kriterier enn tro!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Jeg lurer på de som gifter seg i kirken uten å tro. Er det ikke jug å stå å love over for Gud og alle evig troskap. Hvordan kan man love noe til noen man evt. ikke tror på eller tror eksisterer?

Dette er ikke ment som kritikk, men ren undring, for jeg vet jeg ikke ville vurdert kirkebryllup engang hvis jeg ikke var troende.

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet du hva Maggie, akkurat det har jeg ikke tenkt så mye på. Man lover det jo minst like mye for hverandre og vitnene som for Gud, så jeg ser ikke på det som løgn eller svik. For oss er det naturlig med vielse i kirken, selvom dette er guds hus. Ingenting slår kirken i slike sammenhenger. Den omfavner alle, både kristne og ikke kristne. Vi ønsker derfor å benytte oss av dette. Dette med tradisjoner sitter mye dypere enn troen, slik at selvom vi ikke tror er det viktig å bevare tradisjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det ER en juridisk forskjell på samboerkontrakt og å være gift. F.eks. når det gjelder arv, skatt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gifte meg borgerlig, ikke hos byfogden, men ute. Håper selvsagt på pent vær da...

Jeg er både døpt og konfirmert, men meldte meg ut av statskirken for fire-fem år siden og har ikke angret et sekund. Det er klart at selve kirken er et flott sted å gifte seg; pent utsmykkning, høyt og flott under taket etc, men for meg hadde det blir blasfemisk å skulle kun bruke kirke i denne anledning når jeg overhode ikke tror på kristendommen og hva den står for.

Jeg vil love troskap til min kjære med familie og venner som "vitner". Jeg vil ikke love troskap ovenfor Gud og den hellige ånd!

Det blir for meg litt snevert når du sier at du ikke forstår hvorfor man gifter seg borgelig? Vi som står utenfor kirken har vel et like stort ønske om å giftes som troende? Det er jo det største signalet vi gir samfunnet om at vi ønsker å dele resten av livet sammen. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til tror jeg.

Som noen påpeker her så får man jo diverse rettigheter og plikter som ektepar. Jeg tenker på arv, skatt og ikke minst automatisk foreldreansvar for felles barn, dersom moren skulle dø. Slik er det ikke i dag, da tilfeller retten hennes familie. Men, selvfølgelig skriver de fleste foreldre en erklæring når barnet blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, bare en liten saksopplysning: Det man gjør i kirka, er ikke å love Gud at man skal være tro mot hverandre. Ekteskapsløftet er noe brud og brudgom gir hverandre med Gud og forloverne som vitne. I følge en luthersk kristendomsforståelse er ekteskapet en borgerlig ordning. Et borgerlig inngått ekteskap er derfor like "kristelig" som et kirkelig et. Forskjellen på seremoniene er at man i kirka sier at ikke bare forloverne, men også Gud er vitne til det løfte brudefolkene gir hverandre, og at man i tillegg til den juridiske delen som selve ekteskapsinngåelsen er, har en forbønnshandling ved kirkelig vigsel. Todelingen mellom selve ekteskapsinngåelsen og forbønn er tydelig.

Ellers er uttrykket "evig troskap", selv om det er aldri så etablert på folkemunne, etter min mening ikke dekkende for det man lover når man gifter seg, enten i kirka eller på tinghuset. Man lover derimot troskap "til døden skiller oss ad", og det er noe annet en "evig troskap".

Lykke til med deres respektive valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg går ikke i statskirken så jeg vet ikke hvordan det fungerer, men i kirken hos oss (Adventistene) så tar vi i mot Guds velsignelse over ekteskapet, i tillegg til at Gud og de som er der er vitner.

Jeg gifter meg med en som ikke tror på Gud. Han er villig til å ha en velsignelse i kirken, fordi det er det jeg vil. (Også er jeg så heldig at rammen rundt det blir ekstra flott siden det er min bror som skal stå for vielsen/Velsignelsen). Det juridiske blir gjort hos byfogden.

Margrethe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Lottemor: du kan ikke ha værrt i mange borgerlige vielser. Det er faktisk mange som gjør en god del ut av en borgerlig vielse og de kan være svært vakre.

Vi skal gifte oss i Kirken - men det er ikke fordi det er vakkert eller noe sånn. Det er fordi jeg er troende og vil ha bekreftelse fra Kirken. En må tenke at det er ikke alle som er religiøse og honør til dem som går litt utenfor og ønsker å gifte seg borgerlig og ikke i Kirken.

Hilsen ei med 15 dager igjen icon_smile.gif

_________________

Vi gifter oss 20 April 2002 hjerter_rundt.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: 20April2002 den 2002-04-05 12:34 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er døpt i kirken, men konfirmert borgerlig, og skal gifte meg i kirken.

Grunnen er tradisjon, og jeg kunne ikke forestilt meg å giftet meg en annen plass.

Når det gjelder troskapsløftet, så er jo det noe vi gir hverandre, ikke Gud!

Han er jo bare vitne til løftene våre.

Nå er jo vi her inne litt for gamle til det, men jeg mener at det å konfirmere seg i kirken når en ikke tror, mer hyklerisk enn å gifte seg i kiken.

Konfirmasjonen er jo tross alt en bekreftelse på løftene fra dåpen...

Og selv om jeg ikke tror, så kommer vi til å døpe barna våre i kirken, slik at de har lettere for å velge hva de vil senere i livet. Det er ikke enkelt for en 14-15 åring å gå opp kirkegulvet for å døpes dersom det er det han/hun vil.

Men dette er en helt annen diskusjon... icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at jeg sporer av litt, men jeg reagerte på dette:

On 2002-04-07 02:20, Nephilia wrote:

Nå er jo vi her inne litt for gamle til det, men jeg mener at det å konfirmere seg i kirken når en ikke tror, mer hyklerisk enn å gifte seg i kiken.

Konfirmasjonen er jo tross alt en bekreftelse på løftene fra dåpen...

Og selv om jeg ikke tror, så kommer vi til å døpe barna våre i kirken, slik at de har lettere for å velge hva de vil senere i livet.  

Er du klar over at når du bærer et barn til dåpen så gir du en rekke løfter du neppe kommer til å holde? (Slik jeg leser innlegget ditt.) Avsnittet under er hentet fra dåpsliturgien:

Dere som i dag bringer dette barnet til Kristus, skal være vitner om at han er døpt til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar: å be for barnet, lære ham selv å be, og hjelpe ham til å bruke Guds ord og Herrens nattverd, for at han kan bli hos Kristus når han vokser opp, likesom han ved dåpen blir forenet med ham.

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha borgelig vielse i leid festsal, med rød løper og full bryllupspakke.

Jeg er ikke kristen og kan ikke tenke meg å gå i kirken for å gifte meg.Mannen min har kun en liten barnetro og har blitt mer bevisst i sine valg av seremonier.

Å si at kirken er åpen for alle er vel en sterk overdrivelse!Hva med de homofile?Er kirken åpen for dem?

I rest my case.

Pusseluskan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...