Gå til innhold

Jobbe som forsker i psykologi/psykiatri


Navnløs

Anbefalte innlegg

Noen som jobber som forsker innenfor feltet? Er i hovedsak mest interessert i psykiatri/diagnostikk/sykdom.

Kommer ikke inn på medisin, orker ikke å forsøke heller.

Vil ikke bli sosionom/sykepleier

Kommer ikke inn på psykolog profesjon, i hvert fall ikke i Oslo etter nye regler, og jeg er ikke flyttbar

Hva med master i psykologi på UiO? Hva lærer man, hva slags jobb kan man få? Er det mulig å jobbe med psykiatri på et dypere nivå, som kartlegging, større undersøkelser, studier etc. uten å være lege/psykolog?

Jeg er grønn. Men noe må jeg jo bli. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å forske på sykdom/patalogi og diagnostikk, så må du enten være lege eller psykolog.. Men med master i psykologi kan du forske på mye innenfor psykologi-feltet!

Det er dessverre ikke lettere å komme inn på mastergrad psykologi enn på profesjonsstudiet. (Eller tja, kanskje bittelitt lettere). Men det er fort gjort å bare sitte igjen med en bachelor i psykologi som slettes ikke gir forskermuligheter.

Det var kanskje ikke så oppløftende lesing dette, men det er slik jeg tenker om saken. Du burde kontakte en studieveileder for å få mer utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

For å legge til: Det er ikke så lett i våre dager å få en forskerjobb kun basert på en master, det være seg profesjonsstudiet eller ordinær master. Som oftest kreves det doktorgrad. Doktorgrad får man som oftest gjennom en stipendiatstilling på enten tre eller fire år (fire år med undervisningsplikt er mest vanlig), som da munner ut i en doktoravhandling, som er et selvstendig forskningsarbeid.

Endret av Morgan le Fay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stud.med