Gå til innhold

Pynting av julebord


Hermula

Anbefalte innlegg

Gubben har invitert jobben til j ulebord hjemme hos oss. Er det noen som har gode ideer til pynting av ett stilig,flott eller tøft bord som ikke koster så mye? Kokken holder servise. Vi holder duk og pynt. Trenger duk på ca 5m.

Alle gode idder mottas med stor takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Julealven

Her er det bare å boltre seg!

Gå ut og finn flotte furukongler, kjøp noen meter med rødt silkebånd og bruk granbar eller annet grønt...

Du kan også finne noen fine kvister, spraylakk dem helt hvite, kjøp noen pyntelenker i den fargen du liker (Nille eller europris) og bruk masse levende lys! Flytelys, kubbelys, figurlys...osv...

Servietter og lys gir mye pynt for lite penger...

Når det gjelder duk så er nervøs fløyel i metervare billig og lettvint. Du slipper å stryke, og den kan vaskes gang på gang...Og finnes i alle mulige farger! Velg rød, hvit, grønn eller kanskje kongeblå??

Den finner du på f.eks. Jysk, Kid, Princess o.l.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk en fin hvit duk, gjerne nervøs fløyel som innlegget over nevner, eller kjøp damaskduker på eks Kid, Hansen og Dysvik osv. de er selvsagt dyrere enn nervøs fløyel, tror vi betalte ca 200 for ca 3 meter i juni( til bryllup) hvis dere har mulighet til å kjøpe det har dere duker lenge, og de vil alltid være elegante. så sprer du mengder med telysestaker utover bordet, gjerne fra ikea,ty pe 4 stk for 9,- så fyller du litt under halvparte av disse med gullfarget garn, heller på vann og setter en enkel hvit rose i hver, eller en liten gren med snøbær fra hagen elle noe liknende( ps er ikke så dyrt med roser som det høres ut som, vet min nærmeste rimibutikk har 10 roser for 40,- så hvis du kjøper 2 pakker av det holder det lenge. kan gjerne blande roser og snøbær også, slik at noen glass har roser andre snøbær eller andre ting i de samme farge nyansene. resten av telysestakene fyller du med telys... så kan du jo hvis du ønsker kjøpe noen pakker med gullfargede juletrekuler, koster ikke mange kr de heller hvis du kjøper de på ikea eller en matbutikk. jeg er mest glad i de helt små, men du kan gjerne blande. legg noen av disse mellom telysestakene men spar igjen slik at du har en liten kule tilhver gjest. Bruk enten helt hvite servietter, (super billige på ikea) eller gullfargede, lag enkle serviettringer med gullfarget garn( dvs surr garn flere ganger rundt fingrene lik at du får en ring, knyt fast en liten kule, og vips du har en fin "serviettring" legg de på talerknene. Dette kan du selvsagt gjøre i nesten alle farger selv om jeg synes man bør holde seg til en farge med evt et metall ved siden av , dvs enten gull sølv eller bronsje.. Jeg bruker ofte disse elementene når jeg pynter bord her hjemme, og når man først har kjøpt inn duker, telys og juletrekuler har man det til neste gang, da trenger man kun blomster og servietter.... bør kanskje nevne av jeg er blomstedekoratør, og selv om jeg noen ganger lager typisk borddekorasjoner, synes jeg ofte denne varianten blir finere og mer stemningsfull....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo har oxo julebord m jobben sin her hjemme. Hatt det i 3 år fra før, og det er gøy.

De blir ca 30 stk i år.

I år har jeg kjøpt blomster, satt de sammen i en stor potte, og laget en sløyfe med navnet på bedriften, som jeg stemplet på båndet før jeg satte den sammen med blomstrene. ca 200 kr.

Som en hyggelig liten hilsen.

På bordet: Hvite papirduker fra rema 1000 el noe.

Røde kubbelys fra Nille kr 10. som står på en liten glassplate for lys kjøpt på IKEA kr 5 pr stk!

Nederst på lysene skal jeg knyte pen sløyfe av noe slag. Har masse fine bånd å velge i.

Har tenkt å ha noe i midten bortover hele bordet, men hakke finni noe ennå.

Har arr dette mange ganger før, å må komme opp med nye ideer hvert år... Godt å lese hva dere kommer på her inne, TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er ofte det fineste - ihvertfall i mine øyne.

Jeg bruker hvite damaskduker og har sølvlysestaker og friske blomster. Så legger jeg endel penger i flotte lys og litt eksklusive, tykke servietter som brettes fint - Her ser du eksempel på en bretteteknikk

Så dekker jeg bordet med mitt fineste servise, krystallglass og sølvtøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så noe fint i nyeste Kamille (nr. 24).

De hadde lagt mose på et langt smalt fat (som gikk fra den ene til den andre enden av bordet), og telys oppå der. Utrolig pent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...