Gå til innhold

Noen ganger har jeg problemer med å lese interessante artikler


Sans

Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som blir irritert når en artikkel inneholder mange skrivefeil? Noen ganger orker jeg ikke lese hele, rett og slett fordi jeg blir for opphengt i alle feilene... Jeg får fint med meg innholdet, men jeg blir bare så irritert.

Dette er ikke en debatt om innholdet; ta en titt på språket i denne:

Artikkel

Bør ikke journalister være GODE i norsk...? Eller i det minste ha noen som leser korrektur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jeg den eneste som blir irritert når en artikkel inneholder mange skrivefeil? Noen ganger orker jeg ikke lese hele, rett og slett fordi jeg blir for opphengt i alle feilene... Jeg får fint med meg innholdet, men jeg blir bare så irritert.

Dette er ikke en debatt om innholdet; ta en titt på språket i denne:

Artikkel

Bør ikke journalister være GODE i norsk...? Eller i det minste ha noen som leser korrektur?

Jeg pleier ikke studere artikler for skrivefeil, men hvis de er veldig påfallende så legger jeg merke til det.

Skummet gjennom linken din, men jeg så ingen opplagte skrivefeil. Kanskje du kan peke dem ut?

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ingen skrivefeil der? :overrasket:

Jila (30) sin lillebror Adnan (27) sitter på dødscelle i Iran.

Jila forteller at hun og ektemannen har vært i Norge i seks dager, smuglet fra Asia til Europa gjennom Tyrkia På vei til Norge, som tok tre uker, så de flere europeiske hovedsteder.

- 25. januar i år ble Adnan bedt om å stille opp for en kort avhør hos den lokale domstolen i hjembyen Mariwan.

Dette er bare noen. Det er virkelig grusomt at man kan finne så mange skrivefeil i en riksdekkende avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn, orker ikke lese noe med mange skrivefeil. Denne her ble jeg irritert av. Leses det virkelig ikke korrektur på sånt før de legger det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ingen skrivefeil der? :overrasket:

Dette er bare noen. Det er virkelig grusomt at man kan finne så mange skrivefeil i en riksdekkende avis.

Ser dem nå ja- De gjør teksten noe mer tunglest. Tror ikke journalisten er dårlig i norsk, det ser mer ut som hastverkarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den artikkelen reagerte jeg også veldig på! :nei:

Noen skrivefeil her og der klarer jeg fint å overse, men når setningsoppbygningen er så fullstendig på villspor som i denne artikkelen, er det bare slitsomt å lese! :kjefte: Enkelte ganger var det jo nesten umulig å forstå hva journalisten mente også... :rope:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg den eneste som blir irritert når en artikkel inneholder mange skrivefeil? Noen ganger orker jeg ikke lese hele, rett og slett fordi jeg blir for opphengt i alle feilene... Jeg får fint med meg innholdet, men jeg blir bare så irritert.

Dette er ikke en debatt om innholdet; ta en titt på språket i denne:

Artikkel

Bør ikke journalister være GODE i norsk...? Eller i det minste ha noen som leser korrektur?

De fleste journalister, i alle fall de som jobber i lokalaviser, har jo Tansa-stavekontroll i Saxopress, og med utgangspunkt i dette florerer det jo av unødvendige skrivefeil.

Jeg mener ikke at journalister absolutt skal ha et hundre prosent perfekt språk i utgangspunktet, men jeg synes de bør ta seg tid til å se over sine egne artikler. Desken har som regel ikke tid eller anledning... dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...