Gjest Deborah Skrevet 19. november 2007 #41 Skrevet 19. november 2007 Jeg er selv student på det omtalte fakultetet, og må si jeg har sett noen av de samme tendensene som Deborah peker på. Det er nok slik at enkelte mener at man ikke skal bruke mye tid på utseende på et slikt studie. Noen mener vel at hvis man bruker mye tid på dette kan man umulig være en seriøs nok student. Samtidig er jeg enig med Deborah i at det er et visst skjult press på å se bra ut. Det er på en måte to motstridende retninger, om man kan si det slik. Selv føler jeg imidlertid at det har blitt mindre press på å se godt ut med årene, det var verre på 1. avdeling enn nå senere i studiet, og en god del av de svært pent kledde vestkantjentene og guttene er blitt borte med årene. Takk for at du understreker det jeg forsøker å formidle. Jeg mener det er miljøet, og ikke min tråd som bør fremstå som ulogisk, til tross for at noen ser ut til å mene at jeg har diktet opp hele greien. Som nevnt i mitt startinnlegg opplevde jeg dette tidlig på studiet, og jeg vet at venninner som går på semestre under meg har opplevd det samme.
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2007 #42 Skrevet 19. november 2007 Så strenge alle var her da. Det er vel ikke å gjemme under en stol at det er fordommer mot pene mennesker, særlig de som ser ut til å bruke en del tid på utseendet. Jeg kan nok (være den første) inrømme at jeg tok meg selv i å tenke negative ting om de mest dukkete jentene (søte, nydelige og pene jenter ikke bimboer) på mitt studie (som ikke er jus), og lurte på hva de kunne ha å by på her. Jeg er ikke stolt av at jeg tenkte slik(og ble ganske overrasket over hvor kjappt den fordommen var iverksatt) Jeg vet at mange jenter med meg kommenterte det samme også. Det viste seg selvsakt at disse jentene var veldig begavede og hadde masse å tilføre fagmiløjøet. Jeg tenker at det kanskje har litt sammenheng med normer om at man skal være profesjonell og seriøs. Pynt og sminke er noe mange forbinder med fest og klarer ikke helt å få dette til å stemme overens med fagmiljøet. Dette er en norm jeg mener står veldig sterkt, til tross for at mange ikke vil inrømme det.
Gjest FC0D67 Skrevet 19. november 2007 #43 Skrevet 19. november 2007 Selv føler jeg imidlertid at det har blitt mindre press på å se godt ut med årene, det var verre på 1. avdeling enn nå senere i studiet, og en god del av de svært pent kledde vestkantjentene og guttene er blitt borte med årene. Dette er min erfaring også . På 1 .avdeling var det langt flere velkledde velfriserte gutter og jenter på jur fak enn det ble når man kom litt oppover i avdelingene , da var det flere som så ut som en vanlig gjennomsnitts student etter å ha tilbragt 8 timer på lesesalen .
Gjest bokstavgjesten Skrevet 19. november 2007 #44 Skrevet 19. november 2007 hmm og for å svare på selve spørsmålet : nei , jeg har ikke personlig fordommer mot veldig pene mennesker , men jeg har fordommer mot mennesker som ser ut som om de bruker 3 timer foran speilet hver gang de skal ut av døra . Disse fordommene går imidlertid ikke i den retning at jeg syntes mennesker som bruker 3 timer + foran speilet hver dag ikke skal ta utdannelse , men jeg syntes at slike mennesker prioriterer tiden sin på en måte jeg syntes er tvilsom .
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 19. november 2007 #45 Skrevet 19. november 2007 Jeg har generelt inntrykk av at mange, da spesielt andre jenter, har fordommer mot jenter som legger mye energi i utseendet, kler seg over gjennomsnittet moteriktig, (gjerne i litt dyre merker), og som studerer en eller annen profesjon. Jeg antok denne typen oppførsel avtok for godt i ungdomsskolen, men der tok jeg tydeligvis svært feil... Kvinner kan ha en slik oppførsel i arbeidslivet også, uansett hvor. Så det stopper ikke på skolen eller under studiene. Det positive med det hele er at du kan få (mer) oppmerksomhet fra menn. Det er vel gøy? Så lenge du får karakterer du kan leve med og fullfører studiet - og i tillegg ser pen og velstelt ut, kan vel de hviskende jentene bare seile sin egen sjø? Det vil nok alltid være litt slik.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #46 Skrevet 30. november 2007 Jeg lurer på om kanskje trådstarter er litt paranoid Det er da FLUST av søte, pene, velkledde jenter på jusen. Det er vel heller de som ikke er i denne gruppen, som majoriteten har fordommer mot (eller rett og slett ignorerer). Det vil da si de med svært spesiell klesstil og liknende. Tror ikke du skal bekymre deg for at du er så pen at du skiller deg ut fra resten
Jaxx Skrevet 30. november 2007 #47 Skrevet 30. november 2007 Jeg har ikke opplevd (eller fått med meg) slike holdninger, så i mine øyne er det ikke vanlig. Slik du fremstiller det høres det ut som misunnelse.
Gjest Jenna88 Skrevet 1. desember 2007 #48 Skrevet 1. desember 2007 (endret) Jeg lurer på om kanskje trådstarter er litt paranoid Det er da FLUST av søte, pene, velkledde jenter på jusen. Det er vel heller de som ikke er i denne gruppen, som majoriteten har fordommer mot (eller rett og slett ignorerer). Det vil da si de med svært spesiell klesstil og liknende. Tror ikke du skal bekymre deg for at du er så pen at du skiller deg ut fra resten Penhet forekommer i ulik grad. Mange er pene, færre er veldig pene, og enda færre er direkte vakre. Endret 1. desember 2007 av Jenna88
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå