Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #21 Skrevet 18. november 2007 (endret) "Pen = man burde ikke studere?" Skjønner ikke logikken i overskriften egentlig. Jeg har studert flere steder og jobbet mange år, og har aldri hørt om en slik holdning - med mindre det er sagt i spøk. Og jeg synes dessuten det høres rart ut at du blir utsatt for hvisking og tisking fordi du er så pen, og at folk regelrett skjærer grimaser til deg hvis du prøver å være hyggelige mot dem. Jeg synes det høres ut som om du har lullet deg inn i en drøm vedr. dette å være pen og at andre er misunnelig. Og at du dermed konstruerer opp en situasjon som kanskje i beste fall har en viss basis i virkeligheten. Jeg vil bare presisere at det ikke er jeg som har kalt noen misunnelige. Utgangspunktet mitt for denne tråden var følgende 1. Jeg og venninner av meg har opplevd denne type holdninger. Jeg lurte på om dette er vanlig på universitetet. 2. Som du kanskje har merket av mine innlegg stiller jeg også spørsmålstegn ved dette. Jeg trodde dette var den type usikkerhet som hørte hjemme på ungdomsskoler, i beste fall videregående skole. 3. Som nevnt, jeg har opplevd at to jenter har kommet med kommentarer om dette. Jeg har ikke påstått at hele verden er ute etter meg. Jeg synes dette er sjokkerende, og lurer på om det er vanlig å ha en slik holdning når man er godt voksen? Jeg kjenner som sagt tre-fire piker som har beskrevet lignende situasjoner. 4. Jeg tar meg ikke nær av dette. Men jeg synes dette er spesielt og etterspør i den anledning om dette er en allmenn holdning. Jeg er uansett svært lykkelig over å se at de fleste ser ut til å være enig i at dette ikke bør, og sjelden forekommer. Jeg må bare legge til: 5. Overskriften ble slik fordi disse jentene tydeligvis mener at jenter som legger energi i å ta vare på utseendet sitt, ikke har noe på en lesesal å gjøre. De har muligens noe imot ganske mange jenter som studerer rettsvitenskap, hva vet jeg? Jeg kjenner ikke disse jentene personlig, takk og lov for det. Overskrifter pleier som regel å være litt satt på spissen, og det er også denne. Det er med andre ord ikke ment bokstavelig. Endret 18. november 2007 av Deborah
Gjest Pax Skrevet 18. november 2007 #22 Skrevet 18. november 2007 Huff, da. Jeg må visst slutte på skolen. Nåja, som den slappe studenten jeg er, har det vel ikke så mye å si. Men nei, jeg har ikke merket at det er noe problem.
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #23 Skrevet 18. november 2007 Nei, det har jeg ikke. Jeg har i tillegg førstehåndskjennskap til studiestedet du refererer til, selv om det er noen år siden jeg slet ut lesesalen på akkurat det fakultetet. Snarere opplevde jeg det som svært normalt at jentene så godt ut, enten de tilbrakt mange eller få timer på badet, brukte merkeklær eller benyttet seg av andre hjelpemidler. Kort sagt opplevde jeg at det var et nokså stort press på å se bra ut og ha de rette klærne og ikke minst veskene. Selvom jeg er ganske pen hørte jeg aldri at det var noe negativt, snarere tvert i mot - alle guttene på min lesesal ga stadig uttrykk for sin begeistring for at jentene tok seg bra ut. Jeg ble selvsagt sjarmert av det - og er den dag i dag gift med ham som sparte minst på komplimentene. :rødme: Nå svarer du vel ett eller annet om at "det sa ikke jeg", så jeg tør nesten ikke svare, men hvis jeg skal gi deg et råd må det være: Hev deg over det - de hørtes fryktelig misunnelige ut! Jeg føler også det ligger et skjult press i det å se velstelt ut. Det kunne ikke falle meg inn å gå på skolen uten å ha vasket håret, sminket meg, og brukt tid på å sette sammen et antrekk. De kvinnelige studentene på f.eks litteraturstudiet ser ut til å ha en mye mer avslappet holdning til dette. Jeg innbiller meg ikke at jeg er verdens vakreste, men jeg skal innrømme at jeg er fornøyd med mitt utseende. Jeg har imidlertid sjelden opplevd at andre så åpenbart har dømt meg av den grunn, og det var derfor jeg reagerte. Dette er som sagt en stund siden, årsaken til jeg startet en tråd er at en av venninnene mine som studerer noe annet har opplevd ganske nedsettende kommentarer fra en pike hun er på gruppe sammen med. Jeg undres derfor, om dette er spesielle tilfeller, eller om begge har vært uheldige. Jeg må tydeligvis også understreke, nok en gang, at jeg ikke har inntrykk av at alle jenter holder på, på denne måten. Jeg har inntrykk av at NOEN har slike holdninger, men jeg reagerer likefullt for det. Takker ellers for et meget godt svar og fordi du, i motsetning til mange holder deg til tema.
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #24 Skrevet 18. november 2007 Jeg kjenner ikke til akkurat de miljøene som skildres her, så jeg må svare generelt. I jantelovlandet vårt så liker vi aller best askepotthistorier. En mindre pen, grå jente fra trange kår som viser seg å være råsmart superstudent og ender opp med en prestisjefylt toppjobb. En veldig pen jente skal helst bare være det. En pen jente. Som ikke oppnår noe som helst uten å skyve utseendet sitt foran seg. Å ha begge deler aksepteres ikke. Det blir rett og slett for mye for oss, at en jente skal være både pen og intelligent. Samtidig. Det går i mot alt vi står for her i Norge. Vi er ikke alltid gode på å unne hverandre suksess. I hvertfall ikke på mer enn én front... Takk for saklig svar. Svært synd om det er kun slike motiver som ligger bak. Den ene venninnen min som har opplevd dette har gjort karriere som modell ii tillegg til at hun studerer et fag som krever høye karakterpoeng. Hun merker Janteloven på ganske mange områder, men jeg kan ikke se at vi andre, instinktivt skal vekke denne typen reaksjoner. Men hva vet jeg.
Gjest Pax Skrevet 18. november 2007 #25 Skrevet 18. november 2007 Jeg føler også det ligger et skjult press i det å se velstelt ut. Det kunne ikke falle meg inn å gå på skolen uten å ha vasket håret, sminket meg, og brukt tid på å sette sammen et antrekk. Av og til er det faktisk veldig digg å se ut som en dass, mens andre dager bruker jeg god tid på utseedet. Har ikke merket at jeg blir behandlet på forskjellig grunn av det. Men kanskje det har noe med studie å gjøre? Du never jo at du tror det er annerledes på litteraturstudiet. Selv har jeg studert journalistikk og studerer nå religion.
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #26 Skrevet 18. november 2007 Av og til er det faktisk veldig digg å se ut som en dass, mens andre dager bruker jeg god tid på utseedet. Har ikke merket at jeg blir behandlet på forskjellig grunn av det. Men kanskje det har noe med studie å gjøre? Du never jo at du tror det er annerledes på litteraturstudiet. Selv har jeg studert journalistikk og studerer nå religion. Jeg mener at alle bør gjøre det som føles riktig for dem. Man bør ikke se ned på de som liker å bruke tid på utseendet sitt, men man bør heller ikke se ned på de som ikke bryr seg så mye om utseendet sitt. Jeg har observert at jentene på litteraturstudiet kler seg annerledes enn de som studerer rettsvitenskap og økonomi (BI). Jeg kjenner ikke så meget til disse studiene så jeg vil ikke uttale meg for bombesikkert.
Gjest Pax Skrevet 18. november 2007 #27 Skrevet 18. november 2007 Nja, men jenter er ofte sånn, i stedet for å støtte hverandre, får man en kniv i ryggen.
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #28 Skrevet 18. november 2007 Nja, men jenter er ofte sånn, i stedet for å støtte hverandre, får man en kniv i ryggen. Jeg har en venninne som studerer journalistikk og i følge henne er konkurransen ganske tydelig på journaliststudiet. Da tror jeg det går mest på hvem som har arbeidspraksis etc. Det er ikke så aktuelt for de som studerer rettsvitenskap ettersom de færreste får relevant jobb før de er ferdigutdannet.
Gjest Pax Skrevet 18. november 2007 #29 Skrevet 18. november 2007 Det merket jeg ingenting til. Til tross for at jeg var blant dem med solid arbeidspraksis.
Gjest Deborah Skrevet 18. november 2007 #30 Skrevet 18. november 2007 Det merket jeg ingenting til. Til tross for at jeg var blant dem med solid arbeidspraksis. Det eneste presset jeg har opplevd ang. jobb og studier, er faktisk grunnet min mor som mener at jeg burde jobbe flere timer i uken på "Juss-Bussprosjektet".
Gjest Helen Parr Skrevet 19. november 2007 #32 Skrevet 19. november 2007 Jeg føler også det ligger et skjult press i det å se velstelt ut. Det kunne ikke falle meg inn å gå på skolen uten å ha vasket håret, sminket meg, og brukt tid på å sette sammen et antrekk. De kvinnelige studentene på f.eks litteraturstudiet ser ut til å ha en mye mer avslappet holdning til dette. Jeg innbiller meg ikke at jeg er verdens vakreste, men jeg skal innrømme at jeg er fornøyd med mitt utseende. Jeg har imidlertid sjelden opplevd at andre så åpenbart har dømt meg av den grunn, og det var derfor jeg reagerte. Dette er som sagt en stund siden, årsaken til jeg startet en tråd er at en av venninnene mine som studerer noe annet har opplevd ganske nedsettende kommentarer fra en pike hun er på gruppe sammen med. Jeg undres derfor, om dette er spesielle tilfeller, eller om begge har vært uheldige. Jeg må tydeligvis også understreke, nok en gang, at jeg ikke har inntrykk av at alle jenter holder på, på denne måten. Jeg har inntrykk av at NOEN har slike holdninger, men jeg reagerer likefullt for det. Takker ellers for et meget godt svar og fordi du, i motsetning til mange holder deg til tema. Vel, vel. Det var igrunn ikke mer enn ett intetsigende svar til et intetsigende spørsmål. Dessuten svarer du godt på det selv i innlegget ditt. Når du føler det er et press på å se bra ut, og samtidig føler at det er naturlig å gi etter for det presset vil man enten møte mennesker som "misunner" deg fordi de også ser på seg som en del av dette miljøet, som dessverre ofte består av mindre sympatiske vestkantjenter som finansieres av pappa når de skal handle antrekk og vesker. Gjerne etter prinsippet "kvinne er kvinne verst". Eller mennesker som nettopp tar avstand fra et slikt press, og muligens ser skjevt på deg fordi du oppfattes som en av "perleøredobbjentene". For øvrig synes jeg samtlige av de andre svarene i tråden også holder seg godt til temaet.
Gjest Frk Åberg Skrevet 19. november 2007 #33 Skrevet 19. november 2007 Det at du mener at flere ikke holder seg til tema, kan kanskje ha noe med å gjøre at de (vi) ikke har merket så mye til det du beskriver. Altså at vi ikke er enig i at det er en utbredt holdning å se ned på de som er pene, og også at det bare sier seg selv at de som baksnakker andre på grunn av dette, er dumme. I så fall er vel det en bra ting.
Merneith Skrevet 19. november 2007 #34 Skrevet 19. november 2007 Jeg skjønte neimen ikke at svaret mitt både var usaklig og ikke et svar på spørsmålet ditt. Hvis vi først skal snakke om at kvinner er kvinner verst, så synes jeg at indirekte kritikk ved å takke noen debatanter for at de ikke er usaklige som "visse andre", er et ypperlig eksempel på det
Gjest Deborah Skrevet 19. november 2007 #35 Skrevet 19. november 2007 Jeg skjønte neimen ikke at svaret mitt både var usaklig og ikke et svar på spørsmålet ditt. Hvis vi først skal snakke om at kvinner er kvinner verst, så synes jeg at indirekte kritikk ved å takke noen debatanter for at de ikke er usaklige som "visse andre", er et ypperlig eksempel på det Da får du la være å mene det da, men jeg syntes ikke at svaret ditt var saklig. Hva som anses som saklig er da et meget personlig valg som tas av hver enkelt.
Merneith Skrevet 19. november 2007 #36 Skrevet 19. november 2007 Da får du la være å mene det da, men jeg syntes ikke at svaret ditt var saklig. Hva som anses som saklig er da et meget personlig valg som tas av hver enkelt. Det virket bare som om man måtte være enig med deg for å være saklig... Men det kan jo hende at jeg tolker dine innlegg feil (igjen).
Gjest Helen Parr Skrevet 19. november 2007 #37 Skrevet 19. november 2007 Er det en idé å anstrenge seg litt mindre for utseende slik at du unngår personangrep, eller kanskje du er så pen at det ikke er mulig? Eller var dette usaklig også?
Gjest Talula Skrevet 19. november 2007 #38 Skrevet 19. november 2007 Jeg er selv student på det omtalte fakultetet, og må si jeg har sett noen av de samme tendensene som Deborah peker på. Det er nok slik at enkelte mener at man ikke skal bruke mye tid på utseende på et slikt studie. Noen mener vel at hvis man bruker mye tid på dette kan man umulig være en seriøs nok student. Samtidig er jeg enig med Deborah i at det er et visst skjult press på å se bra ut. Det er på en måte to motstridende retninger, om man kan si det slik. Selv føler jeg imidlertid at det har blitt mindre press på å se godt ut med årene, det var verre på 1. avdeling enn nå senere i studiet, og en god del av de svært pent kledde vestkantjentene og guttene er blitt borte med årene.
Gjest Deborah Skrevet 19. november 2007 #39 Skrevet 19. november 2007 Det virket bare som om man måtte være enig med deg for å være saklig... Men det kan jo hende at jeg tolker dine innlegg feil (igjen). Man må ikke nødvendigvis være enig i det jeg skriver, men jeg synes det er på grensen til usaklighet når folk etterspør logikk og om jeg konstruerer opp denne situasjonen.
Gjest Deborah Skrevet 19. november 2007 #40 Skrevet 19. november 2007 Er det en idé å anstrenge seg litt mindre for utseende slik at du unngår personangrep, eller kanskje du er så pen at det ikke er mulig? Eller var dette usaklig også? Jeg føler at jeg har presisert dette gjentatte ganger nå: Jeg tar meg ikke nær av dette personlig, utgangspunktet for tråden var å etterspørre hvorvidt slike holdninger er vanlige eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå