Gå til innhold

Pen = man burde ikke studere?


Gjest Deborah

Anbefalte innlegg

Jeg har generelt inntrykk av at mange, da spesielt andre jenter, har fordommer mot jenter som legger mye energi i utseendet, kler seg over gjennomsnittet moteriktig, (gjerne i litt dyre merker), og som studerer en eller annen profesjon.

Da jeg begynte å studere rettsvitenskap merket jeg at spesielt to piker på studiet mente at jeg ikke passet inn der. En av dem hvisket ofte (mens jeg var i nærheten) at hun ikke skjønte hva jenter som så ut som de hadde brukt hele natten på badet hadde på rettsvitenskap-studiet å gjøre. Jeg kjenner flere jenter som har blitt utsatt for det samme. Det virker som om noen, (merk: langt ifra alle), ser ut til å mene at jenter som har utseendet med seg, og som liker å ta seg godt ut, ikke har noe på en lesesal å gjøre?

Jeg hadde hatt forståelse for deres synspunkter om jeg hadde troppet opp i trange miniskjørt, utfordrende t-shirts, og kun tastet på mobilen eller sminket meg på lesesalen.

Saken er at jeg ikke anser meg som skyldig i noen av delene. Jeg noterer mye, jeg går kledd i langt skjørt, eventuelt dongeribukse, genser/vanlige t-shirts og kåpe.

Jeg har forsøkt å smile til dem, men da skjærte den ene en stygg grimase og snudde seg igjen. Jeg forstår dette ikke er mitt problem, men jeg kan ikke la være å undre på hva som får folk til å oppføre seg slik? Jeg antok denne typen oppførsel avtok for godt i ungdomsskolen, men der tok jeg tydeligvis svært feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sånn som du beskriver det så "lukter det" jo misunnelse lang vei... jenter er jo ofte verst mot andre jenter de oppfatter som en trussel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn som du beskriver det så "lukter det" jo misunnelse lang vei... jenter er jo ofte verst mot andre jenter de oppfatter som en trussel.

Det er mulig du har rett i det.

Men som nevnt kan jeg forstå dette er en aktuell problemstilling i ungdomsskolen da jenter i den alderen ofte er svært usikre på seg selv. Samtidig skulle man tro at de fleste vokser av seg denne usikkerheten med alderen? I det minste at man er høflig nok til å ikke vise det utad?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg representerer en trussel. De ser meg på lesesalen og jeg har aldri møtt på dem, (såvidt jeg vet) i sosiale sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, dette blir jo ren synsing fra min side men når vi stadig får dyttet inn i hodet fra media at det er enklere for "pene" mennesker å få jobb, enklere lønnsforhandlinger etc så setter det jo ofte spor hvis en er litt usikker i seg selv.

jusfag/rettsfag er jo også et fagområde som ofte domineres av menn (selv om det har bedret seg der og heldigvis), kanskje de føler at du representerer en trussel pga det jeg skrev ovenfor ?

jeg aner oppriktig talt ikke men jeg vet om mange jenter på min alder som fortsatt ikke har kommet over den usikkerhetsfølelsen fra ungdomsskolen og som rakker ned på jenter de anser som en trussel.

vær snill og grei og gi blaffen i de hvis de fortsetter, det er jo de som taper på oppførselen til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, dette blir jo ren synsing fra min side men når vi stadig får dyttet inn i hodet fra media at det er enklere for "pene" mennesker å få jobb, enklere lønnsforhandlinger etc så setter det jo ofte spor hvis en er litt usikker i seg selv.

jusfag/rettsfag er jo også et fagområde som ofte domineres av menn (selv om det har bedret seg der og heldigvis), kanskje de føler at du representerer en trussel pga det jeg skrev ovenfor ?

jeg aner oppriktig talt ikke men jeg vet om mange jenter på min alder som fortsatt ikke har kommet over den usikkerhetsfølelsen fra ungdomsskolen og som rakker ned på jenter de anser som en trussel.

vær snill og grei og gi blaffen i de hvis de fortsetter, det er jo de som taper på oppførselen til slutt :)

Takk for at du følger opp og utdyper meningene dine. Jeg er helt enig i det du skriver, det er ikke mitt problem at de ikke kan oppføre seg som folk.

Jeg burde kanskje ikke bli så sjokkert heller, men man skulle tro at voksne mennesker i det minste klarte å skjule småelighetene de eventuelt måtte føle?

Rettsvitenskap er et område som lenge har vært, og fortsatt er dominert av menn, men jeg har inntrykk av at dette jevner seg mer og mer ut etter hvert som årene går. Det er mulig at jeg kan oppfattes som en trussel på den måten, men det virker ganske fjernt i mine øyne. Jeg tror jeg har vanskelig for å forstå disse jentene uansett hvilke motiver de måtte ha, og som du sier, det blir mest spekulasjoner fra vår side.

Jeg ønsket hovedsaklig å høre om andre har blitt utsatt for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen kvinner vet du tåler ikke at man er penere enn dem! Umodenhet kaller man dem og misunnelig

Bare for å understreke en ting: jeg tar ikke disse hintene personlig. Jeg blir bare litt sjokkert. Du har nok rett, det beste man kan gjøre er å overse dem og håpe at de klarer å heve seg over kompleksene sine en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke heeeelt enig

Det er jo et kjent faktum at jussen i Oslo er "eid" av de pene og kule. Eller de som liker å tro at de er det. Gutter med hårbånd og jenter som vrikker og klikker seg nedover lesesalen, og utstudert sminkede fjes i Hipp&Kul-blekka vår (som til tider minner mer om en russeavis enn et fakultetsblad).

Vet ikke hvor du studerer, men jeg har i alle fall merket stikk motsatt tendens av hva du har. 80% av mine kvinnelige medstudenter ser faktisk ut som de har tilbrakt halve natta på badet. Det plager ikke meg, og jeg ville aldri funnet på å kommentere det på noen som helst slags måte, men å påstå at de som legger stor vekt på utseendet er et truet mindretall blant Oslos jusstudenter, synes jeg er en merkelig påstand.

For øvrig er det ikke hvordan huet ser ut, men hva som er inni, som avgjør hvorvidt man får laud. Der er vi nok helt på linje. :)

Henner leve!

Hilsen enda en slave av den store raude bokji...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et kjent faktum at jussen i Oslo er "eid" av de pene og kule. Eller de som liker å tro at de er det. Gutter med hårbånd og jenter som vrikker og klikker seg nedover lesesalen, og utstudert sminkede fjes i Hipp&Kul-blekka vår (som til tider minner mer om en russeavis enn et fakultetsblad).

Vet ikke hvor du studerer, men jeg har i alle fall merket stikk motsatt tendens av hva du har. 80% av mine kvinnelige medstudenter ser faktisk ut som de har tilbrakt halve natta på badet. Det plager ikke meg, og jeg ville aldri funnet på å kommentere det på noen som helst slags måte, men å påstå at de som legger stor vekt på utseendet er et truet mindretall blant Oslos jusstudenter, synes jeg er en merkelig påstand.

For øvrig er det ikke hvordan huet ser ut, men hva som er inni, som avgjør hvorvidt man får laud. Der er vi nok helt på linje. :)

Henner leve!

Hilsen enda en slave av den store raude bokji...

Har jeg noen steder skrevet at disse jentene er i mindre tall? Jeg er ikke enig i at så mange som 80% av jentene på rettsvitenskap ser ut som om de har brukt halve natten på baderommet, men at mange jenter er over gjennomsnittet pene, skal jeg si meg enig i.

Nå kan jeg bare ta utgangspunkt i hva jeg har følt på kroppen, ikke alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg tror det du beskriver har mer med at man gir inntrykk av at man bruker mye tid på utseende enn at man er naturlig pen. Nå er det ikke meningen å være frekk mot deg (jeg snakker generelt, og mener ikke å si noe om ditt utseende, siden jeg ikke kan vite noe om det). Men i en del universitetsmiljø har jeg inntrykk av at det er greit å være pen, men at man fort kan bli snakket om hvis det synes at man bruker langt over gjennomsnittet med tid på utseendet. Nei, forresten, det er ikke helt sant. Jeg går sammen med mange velkledde og sminkede jenter, men de blir ikke snakket om. De som blir sett litt skjevt på, er de som har en veldig tydelig "Paris Hilton"-stil.

Det jeg imidlertid stusser over, er at du opplever å skille deg ut på jussen, siden jeg syns de er svært så gjenkjennelige på universitetet med sine merkeklær og brune utstråling. Om du hadde gått på et annet studie (bortsett fra BI), hadde jeg skjønt det mye mer.

Konklusjonen er vel uansett at man ikke bør trekke konklusjoner om andres intellekt eller motiver for å studere, basert på utseendet. Men det må være lov til å trekke litt på smilebåndet, når man oppfyller stereotypiene til de grader. Dette gjelder forøvrig like mye de som går på HF og ønsker vise i klesveien at de vil redde verden, som de med perleøredobbene på jussen. Men også forståelig at man blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det du beskriver har mer med at man gir inntrykk av at man bruker mye tid på utseende enn at man er naturlig pen. Nå er det ikke meningen å være frekk mot deg (jeg snakker generelt, og mener ikke å si noe om ditt utseende, siden jeg ikke kan vite noe om det). Men i en del universitetsmiljø har jeg inntrykk av at det er greit å være pen, men at man fort kan bli snakket om hvis det synes at man bruker langt over gjennomsnittet med tid på utseendet. Nei, forresten, det er ikke helt sant. Jeg går sammen med mange velkledde og sminkede jenter, men de blir ikke snakket om. De som blir sett litt skjevt på, er de som har en veldig tydelig "Paris Hilton"-stil.

Det jeg imidlertid stusser over, er at du opplever å skille deg ut på jussen, siden jeg syns de er svært så gjenkjennelige på universitetet med sine merkeklær og brune utstråling. Om du hadde gått på et annet studie (bortsett fra BI), hadde jeg skjønt det mye mer.

Konklusjonen er vel uansett at man ikke bør trekke konklusjoner om andres intellekt eller motiver for å studere, basert på utseendet. Men det må være lov til å trekke litt på smilebåndet, når man oppfyller stereotypiene til de grader. Dette gjelder forøvrig like mye de som går på HF og ønsker vise i klesveien at de vil redde verden, som de med perleøredobbene på jussen. Men også forståelig at man blir påvirket.

Har jeg skrevet at jeg føler meg alene om dette? I startinnlegget skriver jeg at jeg har merket at andre jenter gir inntrykk av å reagere på dette.

Som jeg skrev i mitt hovedinnlegg, jeg hadde hatt forståelse for fordommene dersom jeg gikk utfordrende kledd og sminket meg meget fargefullt og "oppsiktsvekkende".

Jeg forsøker å sminke meg mest mulig naturlig og går ganske naturlig kledd; som regel i mørke klær og enkle smykker.

Jeg kjenner som nevnt til flere piker som har opplevd dette, de studerer på samme studiested som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke heeelt enig
Har jeg noen steder skrevet at disse jentene er i mindre tall?

Har jeg skrevet at jeg føler meg alene om dette?

Neivel, du har vel ikke det da.

Men har jeg forstått deg riktig nå: du er ikke enig i at flertallet av jentene på jussen bruker mye tid på utseendet. Men du er enig i at flertallet av jentene er "over gjennomsnittlig pene". Deretter føler du og noen venninner at noen representanter fra det stygge mindretallet hvisker og ler, til tross for at du sminker deg naturlig.

Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvor du vil. De var vel misunnelige, da, eller hadde en dårlig dag. Uansett er de del av et mindretall, og hvis de er så smålige, så får de nesten bare holde på (tenker nå jeg). Men derfra til å lage overskriften "pen= burde ikke studere" henger jeg ikke med på, all den tid pene mennesker (og stylede mennesker) er overrepresentert ved dette faget.

Hadde du gått littvit, arabisk eller historie og klagd på det samme, kunne jeg forstått deg lettere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, du har vel ikke det da.

Men har jeg forstått deg riktig nå: du er ikke enig i at flertallet av jentene på jussen bruker mye tid på utseendet. Men du er enig i at flertallet av jentene er "over gjennomsnittlig pene". Deretter føler du og noen venninner at noen representanter fra det stygge mindretallet hvisker og ler, til tross for at du sminker deg naturlig.

Jeg skjønner ærlig talt ikke helt hvor du vil. De var vel misunnelige, da, eller hadde en dårlig dag. Uansett er de del av et mindretall, og hvis de er så smålige, så får de nesten bare holde på (tenker nå jeg). Men derfra til å lage overskriften "pen= burde ikke studere" henger jeg ikke med på, all den tid pene mennesker (og stylede mennesker) er overrepresentert ved dette faget.

Hadde du gått littvit, arabisk eller historie og klagd på det samme, kunne jeg forstått deg lettere...

Jeg er enig i at en stor prosent, ikke så mye som 50% av jentene på rettsvitenskap, (nå kjenner jeg hovedsaklig til mitt kull og uttaler meg på bakgrunn av dette), er over gjennomsnittlig pene. Antakelig rundt 20-30% uten at jeg regner prosentvis. ;)

Hvor har jeg skrevet at jeg representerer et STORT mindre tall?

Det jeg undrer på, er om flere har opplevvd denne småligheten som disse jentene utviser. Jeg har aldri opplevd noe slikt på videregående skole, derfor synes jeg det er rart at slikt begynner å forekomme nå. Jeg har hørt dette fra andre venninner som har følt seg såret av kommentarer som er langt mer nedsettende enn de jeg har hørt.

Overskriften setter innlegget på spissen, det skal jeg innrømme. Men er ikke det slik overskrifter skal være da, for å tiltrekke seg oppmerksomhet?

Jeg er bare sjokkert over holdningene som tydeligvis finnes, that's all. Jeg hadde syntes det var like sjokkerende om jeg studerte arabisk eller historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker du om utseendet eller klesstil..?

Men hvis du mener at kun 20-30% er penere kledd enn gjennomsnittet på juss, så blir jeg litt overrasket ;) Hva i alle dager hadde du ment om resten av Blindern, tro? Måtte vel gått over til promille for å beskrive de pentkledde der..hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du om utseendet eller klesstil..?

Men hvis du mener at kun 20-30% er penere kledd enn gjennomsnittet på juss, så blir jeg litt overrasket ;) Hva i alle dager hadde du ment om resten av Blindern, tro? Måtte vel gått over til promille for å beskrive de pentkledde der..hehe.

Jeg mener at 20-30% er det jeg vil beskrive som over gjennomsnittlige pene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til akkurat de miljøene som skildres her, så jeg må svare generelt.

I jantelovlandet vårt så liker vi aller best askepotthistorier. En mindre pen, grå jente fra trange kår som viser seg å være råsmart superstudent og ender opp med en prestisjefylt toppjobb.

En veldig pen jente skal helst bare være det. En pen jente. Som ikke oppnår noe som helst uten å skyve utseendet sitt foran seg.

Å ha begge deler aksepteres ikke. Det blir rett og slett for mye for oss, at en jente skal være både pen og intelligent. Samtidig. Det går i mot alt vi står for her i Norge. Vi er ikke alltid gode på å unne hverandre suksess. I hvertfall ikke på mer enn én front...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Frk Åberg
Har jeg skrevet at jeg føler meg alene om dette? I startinnlegget skriver jeg at jeg har merket at andre jenter gir inntrykk av å reagere på dette.

Som jeg skrev i mitt hovedinnlegg, jeg hadde hatt forståelse for fordommene dersom jeg gikk utfordrende kledd og sminket meg meget fargefullt og "oppsiktsvekkende".

Jeg forsøker å sminke meg mest mulig naturlig og går ganske naturlig kledd; som regel i mørke klær og enkle smykker.

Jeg kjenner som nevnt til flere piker som har opplevd dette, de studerer på samme studiested som meg.

Ok. Jeg fikk bare inntrykk av at du følte deg i mindretall, og at du skilte deg ut med din stil. Det var det som forundret meg, siden jeg syns så mange på jus har den stilen du beskriver.

Men hvis det stemmer at folk hvisker om de som kler seg pent, så er det dårlig, ja. Folk må kle seg som de selv vil, og jeg lurer på om de som hvisker kommer rett fra videregående. Høres veldig barnslig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at 20-30% er det jeg vil beskrive som over gjennomsnittlige pene. ;)

Så du snakker altså om utseendet, og ikke klesstil.

Du opplever at andre jenter rakker ned på deg fordi du er så pen? Og derfor lurer du på om pene jenter ikke burde studere?

Jeg skal være ærlig og si at jeg ikke ser logikken i denne tråden, men hvis du opplever utestegning p.g.a. utseendet ditt, så må du vel bare heve deg over det og ignorere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
...

Det jeg undrer på, er om flere har opplevvd denne småligheten som disse jentene utviser.

...

Nei, det har jeg ikke.

Jeg har i tillegg førstehåndskjennskap til studiestedet du refererer til, selv om det er noen år siden jeg slet ut lesesalen på akkurat det fakultetet.

Snarere opplevde jeg det som svært normalt at jentene så godt ut, enten de tilbrakt mange eller få timer på badet, brukte merkeklær eller benyttet seg av andre hjelpemidler. Kort sagt opplevde jeg at det var et nokså stort press på å se bra ut og ha de rette klærne og ikke minst veskene.

Selvom jeg er ganske pen hørte jeg aldri at det var noe negativt, snarere tvert i mot - alle guttene på min lesesal ga stadig uttrykk for sin begeistring for at jentene tok seg bra ut. Jeg ble selvsagt sjarmert av det - og er den dag i dag gift med ham som sparte minst på komplimentene. :rødme:

Nå svarer du vel ett eller annet om at "det sa ikke jeg", så jeg tør nesten ikke svare, men hvis jeg skal gi deg et råd må det være: Hev deg over det - de hørtes fryktelig misunnelige ut!

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pen = man burde ikke studere?"

Skjønner ikke logikken i overskriften egentlig. Jeg har studert flere steder og jobbet mange år, og har aldri hørt om en slik holdning - med mindre det er sagt i spøk.

Og jeg synes dessuten det høres rart ut at du blir utsatt for hvisking og tisking fordi du er så pen, og at folk regelrett skjærer grimaser til deg hvis du prøver å være hyggelige mot dem.

Jeg synes det høres ut som om du har lullet deg inn i en drøm vedr. dette å være pen og at andre er misunnelig. Og at du dermed konstruerer opp en situasjon som kanskje i beste fall har en viss basis i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...