Gå til innhold

Jobbintervjuer: Å ha svarene klar på forhånd


Gjest Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Julie

Er det noen erfarne folk som vanker på KG som har god trening med jobbintervju i private selskap? Kunne dere ha kommet med et intervjutips?

Når man reiser rundt til jobbintervju får man ofte de samme spørsmålene. De kan bli stilt på ulike måter og av forskjellige mennesker. Alle stedene har ulike miljøer og alle er ute etter noe spesielt som passer inn hos akkurat dem.

Dersom man er rolig og laid back kan det virke feil for sted A ("vi ser etter mer utadvendt konsulentlegning"). Er man offensiv, utadvendt og skyter ut svarene fordi man på forhånd har tenkt ut mange bra svar, kan også det være galt, fordi man er på sted B ("vi ser etter en med en mer analytisk legning").

Intervjusituasjoner er et spill. Hva gjør man egentlig? "Å være seg selv" blir etterhvert en klisje, synes jeg.

Er man blitt innkalt til intervju mener vel selskapet at man formelt sett er kvalifisert for jobben. Likevel må man i intervjuet fortelle masse om hva man jobber med i dag - som faktisk er noe helt annet enn den stillingen det søkes på - hvordan går det opp i opp?

Hvor mye betyr karakterene på høyere utdanning dersom man har noen års arbeidserfaring (og det søkes etter personer med noen års erfaring?)

Spranget fra offentlig til privat sektor: behøver det å være så stort her i Norge?

Takknemlig for eventuelle innspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spranget mellom offentlig og privat sektor kan være stort, litt avhengig av bransje. Alle spørsmålene dine er avhengig av bransje, forsåvidt. Hva jobber du innen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Joa, forstår det kan være greit med mye informasjon før man svarer her... Kan vel ikke si annet enn at jeg jobber i offentlig og søker meg til privat. Jeg er jo ikke akkurat ukjent med tidsfrister, gi alt for jobben, jobbe kvelder og helger av den grunn...heller ikke å jobbe selvstendig og i team, holde presentasjoner, osv. Det er ikke måte på.

Kaller de inn til intervju får en vel regne med at de har fått med seg at den de har kalt inn kommer fra offentlig sektor.

Eventuelle innspill fra de med erfaring og innsikt på området tas i mot med takk. Man må jo forsøke alt og sanke inn alt av råd. Til og med fra KG.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På intervjuer bør du uansett gjøre ditt beste for å være frempå. Har fått fnatt for mange ganger av jenter som holder for mye tilbake på intervjuer (og i jobben generelt). Nice girls finish last, som kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
På intervjuer bør du uansett gjøre ditt beste for å være frempå. Har fått fnatt for mange ganger av jenter som holder for mye tilbake på intervjuer (og i jobben generelt). Nice girls finish last, som kjent.

Jo, er enig det. Samtidig er det enkelte intervjuere (kanskje typisk kvinnelige intervjuere?) som faktisk blir skremt av de frempå jentene.

Jeg har hvertfall kommet frem til at dette blir veldig situasjonsavhengig hvor frempå og dynamisk man skal være. Oppskriften må tydeligvis tilpasset de man har fremfor seg. Dersom man som samtale/intervjuobjekt møter på innadvendte og passive intervjuere...hvor ble det av engasjementet liksom.

De i privat sektor får jammen også skjerpe seg litt. Jeg har frem til nå møtt på en del stille, lavmælte og tilsynelatende passive folk uten spesielt gode evner til smalltalk.

Endret av Gjest Julie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er enig det. Samtidig er det enkelte intervjuere (kanskje typisk kvinnelige intervjuere?) som faktisk blir skremt av de frempå jentene.

Jeg har hvertfall kommet frem til at dette blir veldig situasjonsavhengig hvor frempå og dynamisk man skal være. Oppskriften må tydeligvis tilpasset de man har fremfor seg. Dersom man som samtale/intervjuobjekt møter på innadvendte og passive intervjuere...hvor ble det av engasjementet liksom.

De i privat sektor får jammen også skjerpe seg litt. Jeg har frem til nå møtt på en del stille, lavmælte og tilsynelatende passive folk uten spesielt gode evner til smalltalk.

Hvordan stiller du deg til hete kontorromanser? :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest Julie
Hvordan stiller du deg til hete kontorromanser? :rødme:

Jeg er veldig positiv til slike så fremt det ikke blir brukt mot meg senere :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør først og fremst fremstå så naturlig som mulig. Dersom en potensiell arbeidsgiver får inntrykk av at svarene dine er innøvde fraser, kan intervjusituasjonen fremstå som kunstig og vedkommende kan opparbeide seg et lite positivt førsteinntrykk.

Generelt sett burde det ikke være altfor vanskelig å arbeide i privat sektor. Du må selvsagt være villig til å ofre mer, etc., men hvis du tydelig gir uttrykk for dette, vil jeg anta at det også kan være en fordel at du har en annen bakgrunn enn mange andre som søker på samme stilling.

Min svoger jobbet for eksempel fem år som inginør i offentlig sektor før han gikk over til privatsektor. Han hadde ingen problemer med en slik overgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har noen kjempeærfaring med dette:

Kan jo være greit å tenke ut svaret på de spørsmålene man VET man kommer til å få.

-Sterke og dårlig sider, hull i CV'en, Hvorfor slutter du i din nåværende jobb, andre kan sikkert flere.

-Tenke ut noen spørsmål til intervjuerene.

De aller fleste intervjuer åpner for at du kan stille spørsmål til intervjueren(e), her kan det være greit å ha tenkt ut noe på forhånd.

-Sjekke grundig opp på bedriftens hjemmesider før du drar.

Enkelte bedrifter fokuserer veldig mye på en eller flere ting.

F.eks SAS vil ha fokus på punktlighet og sikkerhet (vil jeg tro) skulle tro du får en liten fordel om du kan dra ekstra godt fram dine punktlige og sikre egenskaper på intervjuet, og vinkle det litt :D

-Ellers er vel møt opp i tide unødvendig å si..

Vet ikke helt om det hjalp noe særlig men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast håndtrykk et første bud.

Siden er det alltid lurt å (til en viss grad ) speile den man snakker med, det får mennesker til å slappe av. Dvs ift kroppsspråk.

Les annonsen nøye og forbered noen eksempler på relevante arbeidserfaringer og eksempler som "beviser" at du har de egenskapene de søker. Dvs hvis de søker en som er løsningsorientert så er det greit å kunne komme med et eksemple på når du utviste denne egenskapen.

Hvis du blir bedt om å "fortelle om deg selv" så er det greit å ha tenkt igjennom hva du skal vektlegge som er relevant for stillingen.

Og andre bud er å snakke med resepsjonisten og være hyggelig mot han/henne. Mange intervjuere allierer seg med resepsjonisten ;)

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Jeg synes det kan være en fordel å tenke litt over en del ting før man går på ett jobbintervju. Det er en del spørsmål som går igjen , blant annet dette med sterke og svake sider. Det kan være lurt å tenke over dette, slik man kan bla snu sine svake sider til noe positivt. Andre ting som går igjen: Beskriv deg selv med 5 ord, hvordan takler du kritikk, hvorfor søkte du jobben, hva kan du tilføre bedriften, hva motiverer deg...

Lange, innøvde fraser kan lett virke unaturlig, men man skal heller ikke være redd for å vise at man har tenkt over ting på forhånd.

Jeg foretrekker at jobbsøker er ærlig og åpen, samtidig er det helt greit at man ikke nødvendigvis er så veldig utadvent. Selvsagt har dette også med hvilken stilling det gjelder. Det er bedre å være seg selv, enn å spille en rolle. Som regel blir man raskt gjennomskuet. Lange historier om deg selv er helt unødvendig, fortell mer om kunnskapene dine og hvilke erfaringer du har.

En annen ting som er virkelig trekker ned, er at man snakker negativt om arbeidsgiver og arbeidskollegaer. Om man kommer med bortforklaringer eller forteller usannheter, vil disse som regel komme frem i lyset en eller annen gang. Som en annen sier, så er det også viktig å komme presis til intervjuet, selv 5 minutter for seint kan virke negativt. Et fast håndtrykk og et smil gir også pluss.

Når det gjelder den faglige delen av intervjuet, er det en fordel at man sjekker litt opp bedriften, slik man er orientert om bedriften, og at man feks kan selv stille spørsmål om drift/jobben. Man kan også dra fordel ved å si feks; at man ser at bedriften bruker xxx, noe jeg er godt kjent med.

Mange sender inn kun CV, så å kopiere opp et sett med vitnemål og attester er greit. Dette med å ha klart referanser er også en fordel.

Håper dette kan være til litt nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man er rolig og laid back kan det virke feil for sted A ("vi ser etter mer utadvendt konsulentlegning"). Er man offensiv, utadvendt og skyter ut svarene fordi man på forhånd har tenkt ut mange bra svar, kan også det være galt, fordi man er på sted B ("vi ser etter en med en mer analytisk legning").

Intervjusituasjoner er et spill. Hva gjør man egentlig? "Å være seg selv" blir etterhvert en klisje, synes jeg.

Man må være seg selv, utfordringen er å gjøre det tydelig nok hvem man er. Selv om du gjerne vil ha en jobb og kanskje ønsker å kle på deg en tilpasset personlighet i intervjuet, er det greit å ha en jobb der du kan være deg selv til daglig, og ikke måtte late som om man er analytisk eller utadvendt når man ikke er det. Du vil enten mistrives eller gjøre en dårlig jobb, antageligvis begge deler.

Er man blitt innkalt til intervju mener vel selskapet at man formelt sett er kvalifisert for jobben. Likevel må man i intervjuet fortelle masse om hva man jobber med i dag - som faktisk er noe helt annet enn den stillingen det søkes på - hvordan går det opp i opp?

Du bør ikke late som om du har analytiske evner. ;)

Når man blir innkalt til intervju har man filtrert bort de som åpenbart ikke er aktuelle til stillingen, men det er ikke slik at alle som er på intervju vil være kvalifiserte eller passe i jobben. Man vil sjekke kommunikasjon, holdninger, verdier, kunnskap, kreativitet osv, og det gjør man typisk ved hjelp av samtale eller tester. Den forrige jobben er et greit og forholdsvis nøytralt tema, mye bedre enn ferie, hobby eller sexliv. Hva du faktisk jobbet med er antageligvis den minst interessante informasjonen man får ut av samtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Dersom man er rolig og laid back kan det virke feil for sted A ("vi ser etter mer utadvendt konsulentlegning"). Er man offensiv, utadvendt og skyter ut svarene fordi man på forhånd har tenkt ut mange bra svar, kan også det være galt, fordi man er på sted B ("vi ser etter en med en mer analytisk legning").

Intervjusituasjoner er et spill. Hva gjør man egentlig? "Å være seg selv" blir etterhvert en klisje, synes jeg.

Er man blitt innkalt til intervju mener vel selskapet at man formelt sett er kvalifisert for jobben. Likevel må man i intervjuet fortelle masse om hva man jobber med i dag - som faktisk er noe helt annet enn den stillingen det søkes på - hvordan går det opp i opp?

Hvor mye betyr karakterene på høyere utdanning dersom man har noen års arbeidserfaring (og det søkes etter personer med noen års erfaring?)

Spranget fra offentlig til privat sektor: behøver det å være så stort her i Norge?

Takknemlig for eventuelle innspill...

Å fremstå laid back er feil hos alle!. Å være frempå er riktig hos alle. Å skyte frem ugjennomtenkte svar betyr ikke det samme som at man ikke er analytisk eller er frempå. Man skal være fremoverlent på jobbintervju men det gis alltid rom for refleksjon og ettertanke før man må svare. Det viktigste her er egentlig at du har antennene ute og er akkurat så langt frempå som du ser de forventer. Å være for mye frempå ser jeg på som at du eksempelvis avbryter dem osv. Du er ikke tjent med at intervjuet blir en diskusjon. Det skal være en samtale, og din jobb nr. 1 er å få dem til å like deg, slik du er. Det betyr at du ikke spiller noe spill men at du viser deg fra den beste side. En viss form for ydmykhet forventes alltid. Man skal kanskje forholde seg til både eksterne og interne kunder og da må man vite litt om hvordan en bygger relasjoner. Gode stikkord her er sjarmerende, reflekterende, ydmyk og selvsikker. Selvsikkerhet uten ydmykhet blir ofte litt kvalmt. Tenk på intervjueren som kunden din som du skal selge noe svært verdifullt til. Din egen arbeidskraft, som faktisk kan bli verdt flere millioner dersom du er der noen år. Det setter ofte ting i litt riktigere perspektiv. Det handler til syvende og sist om å selge deg selv.

Du har strengt tatt ikke så mye valg enn å være deg selv. Er du ikke deg selv så er du jo ingen. At man har på søndagsklærne både bokstavelig talt og i overført betydning er noe intervjueren forstår. Det er forståelig at man ønsker å fremstille seg fra den beste side. Man trekker alltid litt fra uansett. Jeg vil ikke kalle intervjuet et spill, men et sted man viser seg fra sin beste side.

Karakterene betyr veldig mye opp til ca det laudable. Det er få organisasjoner som ønsker de 3 beste prosentene fra kullet. Men det er også relativt enkelt for normale mennesker å få brukbare karakterer (les laud) så dette forventes selvsagt. Det viktigste er nok kanskje at du har gjevne karakterer. En og annen 1-er (A) og masse 3-ere og 4-ere er ikke bra. Da vil jeg heller ha noen med 2.7 - 2.8 på det gjevne. Det viser at du faktisk yter en innsats også når faget ikke er det mest interessante. Det forteller både om utholdenhet og om arbeidsdisiplin.

Spranget er nok stort enkelte steder, avhengig av hvor du kommer fra og hvor du vil. Å komme fra offentlig etat for å gå over til eksempelvis Statoil tror jeg neppe er et problem. Overarbeid er ikke akkurat det de er mest kjent for i den organisasjonen for å si det slik. I de fleste service-selskaper (leverandørindustrien til oljeoperatørselskapene) derimot er det helt andre tilstander. En rekke mindre private selskaper sliter nok også med fordommer mot offentlig ansatte. Men så er det også forskjell på om man har vært i det offentlige i 5 år eller om man har vært der 25 år.

Husk at erfaring fra det offentlige også kan vinkles positivt (altså med mindre du har vært der i ørten år): Å kjenne hvordan myndigheter og offentlige etater tenker, hvordan man forholder seg best til dem, finner frem i lovverk osv er verdifull erfaring og dette bør du fremheve dersom du nå jobber i offentlig virksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg har lært etter å ha vært i en haug jobbintervjuer i høst, er at det viktigste er å være så ærlig som mulig, men kanskje ikke så ærlig at man gir "for mange" opplysninger. Mitt første jobbinternvju var et langt og ganske tøft intervju, fikk en masse spørsmål og var helt svett etterpå. Jeg fikk ikke jobben, men syntes jobbintervjuet gikk bra og tok med meg det videre til andre jobbintervju.

Før et jobbintervju leser jeg alltid nøye gjennon stillingsbeskrivelsen, samt skaffer meg litt bakgrunnsinformasjon. På det ene stedet, hvor jeg forøvrig nå har blitt ansatt, fikk jeg et spørsmål om selve firmaet. Jeg ble i grunn ganske tatt på senga fordi jeg hadde glemt å skjekke dette ordentlig, men jeg klarte heldigvis å "ro meg litt inn" siden dette er et ganske kjent selskap og jeg har jo vært kunde der før. Ikke noe jeg anbefaler.

Vær blid, smil og prøv å fremstille eventuelle "negative" sider ved deg selv i et positivt lys, samtidig som man er ærlig. Prøv å virke trygg og sikker på deg selv, samtidig som ikke "for" sikker. Ikke bli arrogant, det er i følge min mor, som har intervjuet mange i jobbintervju, noe av det verste hun vet. Nå er jo jeg en relativt stille og litt sjenert person, i tillegg til litt følsom, men prøver å vise at det ikke betyr at jeg ikke kan være profesjonell og utadvendt når det gjelder. Jeg var faktisk litt overrasket over hvor positive arbeidsgiverne virket, selv om det kan oppfattes som noe negativt. Dette i jobber som krever en del av deg selv som person. Men jeg tror nok også at en ryddig CV og gode referanser støttet opp under meg. Samtidig som jeg er genuint interessert i jobbene jeg har søkt på. Nå har jeg faktisk to jobber. :) Lykke til!

Mvh Yvonne :duskedame:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...