Gå til innhold

Er dette virkelig greit?????


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg synes faktisk at Kongefamilien gjør utmerket reklame for landet - på en helt annen måte enn en president - selv om jeg ikke har bragt dette argumentet på banen før - noen andre har vel gjort det da...

Yes, det har vært et fremtredende argument. Må bare si at nå anser jeg ikke det som en presidents jobb å drive reklame for norge, det er politikk h*ns anliggende skal være.

Uansett - en artikkel i en norsk tabloidavis er ikke nok til å få meg til å skifte mening.

Jøss, virkelig ikke :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot
Yes, det har vært et fremtredende argument. Må bare si at nå anser jeg ikke det som en presidents jobb å drive reklame for norge, det er politikk h*ns anliggende skal være.  

Tror nok en president også driver "reklame". Ikke mht til turister, men mht kontrakter for norske firmaer i forbindlese med statsbesøk, at dører blir åpnet. Slik det alt er med kongeparet når de er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok en president også driver "reklame". Ikke mht til turister, men mht kontrakter for norske firmaer i forbindlese med statsbesøk, at dører blir åpnet. Slik det alt er med kongeparet når de er borte.

Vel, dette tror jeg blir et definisjonsspørsmål. Det du anser som reklame, tror nok jeg vil se på som forhandlinger. Når Bush kommer til norge, er det først og fremst for å ha samtaler, men en bieffekt kan være det som du kaller reklame, dvs. at flere folk interesserere seg for amerikanere generellt, men det er vel neppe hans primære mål. Så det spør hvordan man ser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det jeg mener er at når kongeparet reiser ut er det flere 100 med fra Norge, fra firmaer som kan ha interesse av det landet de skal til. At kongen åpner energimesser i eks Tyskland gjør at tyske energiforetak blir koblet med norske osv.

Tilsvarende skjer selvfølgelig også motsatt, og med presidentbesøk. Vet at Japanbesøket var svært nyttig for norske bedrifter bla mht fiskeeksport.

Når det gjeler reklameverdi i bilder av landet er jeg mer skeptisk, men når MM stadig er i ukeblader i andre land stadfester jo dette Norge som et eget land (ikke alle vet jo det...), man ser de på hytta (fin natur, det liker tyskere) osv. Tror en president vil være mindre aktuell i så måte.

Norges turistråd bruker mye penger på at Norge skal være i fokus i div land, og når det skrives om de kongelige er jo dette gratisreklame. Tenk eks på disse feiringene til kongeparet med kongelige fra hele Europa i Nord Norge, Trondheim etc.

Allikevel tror jeg statsbesøk er viktigere i kroner enn fine bilder som turistreklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at når kongeparet reiser ut er det flere 100 med fra Norge, fra firmaer som kan ha interesse av det landet de skal til. At kongen åpner energimesser i eks Tyskland gjør at tyske energiforetak blir koblet med norske osv..

Joda, litt blest om dette har det jo vært. Men ingen faktisk tall er registrert i denne sammenhengen. Det kunne vært gøy å sett tall over hvor mye "man haler inn" på et slik besøk.

Når det gjeler reklameverdi i bilder av landet er jeg mer skeptisk, men når MM stadig er i ukeblader i andre land stadfester jo dette Norge som et eget land (ikke alle vet jo det...), man ser de på hytta (fin natur, det liker tyskere)

:ler: Hva er det man sier, "all reklame er god reklame"....hmm ja ja, man spiller på den man kan spille på....

Norges turistråd bruker mye penger på at Norge skal være i fokus i div land, og når det skrives om de kongelige er jo dette gratisreklame.

Gratisreklame for kongeparet? Her henger ikke jeg med!

Allikevel tror jeg statsbesøk er viktigere i kroner enn fine bilder som turistreklame

Det begynner å bli litt sent for meg, men dette skjønte jeg heller ikke.!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Gratisreklame for kongeparet? Her henger ikke jeg med!

Det jeg mente var at utenlandkse medier skriver om besøket. Da har de ofte bilder om Norge, fakta om Norge osv (særlig hvis landet er langt unna). Mao Norsk turist reklame, som Turistrådet ellers må bruke mye penger på.

Donpedro skrev:  

Allikevel tror jeg statsbesøk er viktigere i kroner enn fine bilder som turistreklame  

Det begynner å bli litt sent for meg, men dette skjønte jeg heller ikke.!!

Mente at jeg tror kontraktene er viktigere for norsk økonomi enn turistreklamen besøket fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at utenlandkse medier skriver om besøket. Da har de ofte bilder om Norge, fakta om Norge osv (særlig hvis landet er langt unna). Mao Norsk turist reklame, som Turistrådet ellers må bruke mye penger på.

Mente at jeg tror kontraktene er viktigere for norsk økonomi enn turistreklamen besøket fører med seg.

Vel, det ble mye blanding her. Jeg oppfattet det slik at du snakket om norsk turristrådet som skrev om kongeparet, gav dem gratisreklame. Så sier du at det er utenlandske medier som skriver om besøket :-? . Vel, det jeg forsøkte å pongtere i innlegget mitt og ja i artikkelen er at utlandet ikke er så interessert/ fasinert i oss som vi tror. Vi kan synse både det ene og det andre, og vi har heller ingen tall og vise til. Og ja, jeg tror ogå at kontrakter er viktigere en å vise ansiktet sitt i et eller annet land, som egentlig tror at norge er hovedstad i sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det er litt vanskelig å få ting klart frem når man prøver å skrive kjapt og greit... :oops:

(Synes egentlig det er kjedelig å taste, pga jeg tenker og snakker så fort!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å få ting klart frem når man prøver å skrive kjapt og greit... :oops:  

(Synes egentlig det er kjedelig å taste, pga jeg tenker og snakker så fort!)

Trodde kanskje du var beruset :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...